|
اخبار
نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» افتتاح میشود
آثاری از گنجینه خانه عکاسان ایران مربوط به تهران ۵۷ روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران میرود. به گزارش «وطن امروز»، مراسم افتتاح نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» با عکسهای مرحوم قربان خلیلی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.
آثار نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» سال ۱۳۸۳ توسط مجتبی کوچکی یافته شده و در همان سال در گالری خانه عکاسان ایران برای نخستین بار با عنوان «تپش سبز» به نمایش گذاشته شده و نسخهای از آن به گنجینه خانه عکاسان ایران سپرده شده است. اکنون پس از حدود ۲۰ سال از معرفی این هنرمند مجدداً موزه هنرهای معاصر تمایل خود را برای بازنمایش حرفهای این آثار اعلام کرده، به همین منظور این موزه از تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ این تصاویر را با عنوان نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» در معرض دید عموم مخاطبان خود قرار خواهد داد.
در این نمایشگاه، ۴۸ اثر از آثار مرحوم قربان خلیلی در اندازههای بزرگ در کنار یک نسخه از اصل آن به نمایش گذاشته میشود. نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» از سهشنبه ۱۸ بهمن تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ واقع در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان چشمان علاقهمندان است.
سال گذشته، در جریان جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۱» با عکسهای اعتراضی و انقلابی روی دیوار موزه رفت که رئیسجمهوری نیز از آن بازدید کرد.
***
آغاز پخش سریال «کتونی زرنگی» از شبکه ۳ سیما
سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور از دیشب ساعت 20:30 در جدول پخش شبکه ۳ سیما روی آنتن رفت. به گزارش «وطن امروز»، سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه در جدول پخش زمستانی شبکه ۳ سیما قرار گرفته است.
بر این اساس مجموعه طنز «کتونی زرنگی» هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از قاب شبکه ۳ سیما پخش میشود و تکرار آن نیز روز بعد حوالی ساعت ۱۴:۳۰ روی آنتن میرود.
به گفته علی ملاقلیپور، کارگردان این سریال، «کتونی زرنگی» پس از 3 سال توقیف از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد. مرتضی میر باقری، معاون سابق سیما، بهمنماه سال گذشته در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پخش این سریال گفته بود: مجموعه تلویزیونی «کتونی زرنگی» از نظر کیفی صلاحیت پخش ندارد و در تراز مردم ایران نیست.
هدایت هاشمی، افسانه چهرهآزاد، ملیکا شریفینیا، مرحوم علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، محمود جعفری و امیرحسین صدیق و سحر ولدبیگی و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی از جمله بازیگران این سریال هستند.
در خلاصه داستان این کمدی اجتماعی آمده است: آقام همیشه میگه زرنگ ته چاهه... ولی نمیدونه اگه من ته چاهم باشم، کفتر چاهیام، بالاخره میپرم.
***
«سینما هویت» به جشنواره فیلم فجر میپردازد
برنامه «سینما هویت» تا آخر هفته، ویژه چهلویکمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن میرود. به گزارش «وطن امروز»، برنامه «سینما هویت» تنها برنامه سینمایی مختص نوجوانان است که در یک فصل از ابتدای سال جاری روی آنتن شبکه امید رفت و از روز دوشنبه دهم بهمن فصل جدید این برنامه به شبکه امید بازگشت.
این برنامه با اجرای امید پویانفر و عرفان بیطرف روی آنتن میرود و پیمان خزلی تهیهکنندگی آن را برعهده دارد.
فصل دوم «سینما هویت» به بررسی آثار شاخص سینمای جهان با رویکرد «هویتسازی» میپردازد که این هفته از پردیس سینمایی ملت روی آنتن خواهد رفت و این رویکرد را در فیلمهای چهلویکمین جشنواره فیلم فجر پیگیری خواهد کرد.
این برنامه در بخش میز کارشناسی از حضور اهالی رسانه بهره میگیرد و درباره برخی فیلمهای جشنواره فیلم فجر که رویکردی نوجوانانه هم دارند گفتوگو میشود.
سینما هویت» این هفته هر روز حوالی ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه امید میرود.
ارسال به دوستان
سورپرایز جشنواره فیلم فجردر خانه رسانه؛ فیلمی که میتواند شکارچی سیمرغ باشد
کاپیتان امید
محمدعلی میرزایی، روزنامهنگار: «به من میگن عیسی، هر کاری بخوام میکنم»؛ وقتی این جمله را بشنویم یا بخوانیم، شاید نخستین انگارهای که به ذهنمان خطور کند این باشد که از زبان یک لات بیان شده یا خلافکاری که دیگر در ذهنش بالاتر از سیاهی رنگی نیست اما باید بگوییم این خلاصه روایت زندگی پسربچهای است به نام «عیسی»؛ پسری که اگرچه درگیر بیماری سخت و صعبالعلاجی همچون «سرطان» است ولی روحیه امیدوارانه و حتی مغرورانه او در برابر دیوی همچون سرطان از مهمترین ویژگیهای شخصیتش است.
* نه به امید واهی!
عیسای قصه «کاپیتان» نه تنها شاد و امیدوار است، بلکه به دیگران نیز انرژی و روحیه میدهد و شاید بتوان گفت همین مسأله میتواند بیننده افسرده و ناامید از سینما را ترغیب به دیدن این فیلم کند. «امید» واژهای است که در دقیقه به دقیقه این فیلم آن را با پوست و گوشت خود لمس میکنیم؛ «کاپیتان» امید واهی نمیدهد، بلکه هنرمندانه روزنه امید را نشان میدهد.باید گفت عیسای «کاپیتان» به مرور چنان در دل بیننده لانه میکند که مخاطب نمیداند برای تلخی اصل داستان اشک بریزد یا اینکه به لودگی و شیطنت این پسرک بخندد. قاببندیهای حرفهای، نورپردازی متناسب با لوکیشن غمانگیز بیمارستان که در کمال تعجب چشمنواز از کار درآمده و برای مخاطب جذاب است، طراحی صحنه خوب و شکفتن رنگهای شاد در میان غم و اندوهی که پسزمینه فیلم است، تلخی اثر را کم میکند و خروجی قابل قبولی میسازد.
یکی از نکات بارز فیلم «کاپیتان»، شخصیتپردازیهای قدرتمند آن است؛ نوجوانی با روحیه جنگنده و مصمم، پرستاری دلسوز و همراه و پدری که ابتدا مستاصل است اما راه خود را بدرستی از میان ناامیدی باز میکند؛ از نمونههای بارز شخصیتپردازی درست در این اثر به حساب میآید. اینکه شخصیتها گذشتهای را با خود حمل نکرده و عمقشان برای باورپذیر کردن کنشها کامل و کافی است، نشان میدهد محمد حمزهای کارش را خوب بلد است و این اشراف به کار را مرهون ساخت فیلمهای کوتاهی است که در کارنامه دارد، او به درک درستی از فیلمنامه عبدی رسیده و نیازی ندیده گذشتهای را بر شخصیتها تحمیل کند.
«کلیشهزدایی» هم از دیگر اتفاقات خوب «کاپیتان» است؛ مسألهای مهم که برای مخاطب و رسانه ارزشمند است. مخاطب دیگر کشش تماشای آثاری با مضامین خشونتآمیز همراه با بیحیایی را ندارد و «کاپیتان» فرصتی است تا بتواند برای دقایقی هم که شده یک فیلم سالم را در کمال آرامش تماشا کند. درباره بازیها هم باید گفت بازیگران یک به یک توانستهاند بخوبی نقش خود را ایفا کنند، هر چند شاید اگر یک مقدار رنگ بازیها تغییر میکرد، کاراکترها جذابتر میشد. «پانتهآ پناهیها» در عین جدی بودن، توانسته در قامت یک پرستار مهربان و دلسوز هم ظاهر شود که این مسأله باورپذیری نقش او را دوچندان کرده است. از سوی دیگر «امیرحسین بیات» کاراکتر اصلی فیلم که پسربچهای جسور و مهربان است، در دومین نقشآفرینی سینماییاش بعد از «ملاقات خصوصی»، با بازی خوب خود نوید ظهور یک بازیگر خوشآتیه در آینده را میدهد. «پژمان بازغی» هم پس از سالها حضور در نقشهای معمولی و مکملهای کمرنگ، در نقشش خوش درخشیده و با بازی کنترلشدهاش نقش دوبعدی پدر را بخوبی ایفا کرده است.
از سویی اما سکوت بیمعنا و بیدیالوگ ماندن بدون اکت در برخی دقایق فیلم مشاهده میشود که شاید بتوان گفت مخاطب را تا اندازهای تحت تاثیر قرار میدهد ولی موسیقی گوشنواز «حبیب خزاییفر» که همه ما او را با آثار «محمدحسین مهدویان» مثل لاتاری، جایی برای فرشتهها نیست، درخت گردو و ایستاده در غبار به یاد داریم، رنگ و لعاب خوبی به «کاپیتان» میدهد. با همه این اوصاف میتوان گفت «کاپیتان» شانس نشستن سیمرغ جشنواره روی شانههای عواملش را دارد؛ اثری قوی که به گواه اهل فن، در قامت و منزلت فستیوال مهمی همچون فجر است و عوامل آن هم بدون توجه به حواشی به کار خود ادامه میدهند. سیدصابر امامی، تهیهکننده این اثر در گفتوگو با «وطنامروز» گفت: فضای مثبتی در فیلم وجود دارد که سعی کردیم این فضا به مخاطب منتقل شود. وی افزود: در تیم ما عوامل بهترین کارشان را ارائه کردند و بیش از 60 روز فیلمبرداری ما به طول انجامید که تحمل این سختی توسط عوامل به این دلیل بود که میخواستند اثر خوبی را بسازند و لطف خداوند هم شامل حالمان شد.
***
معرفی عوامل کاپیتان
فیلم «کاپیتان» دومین اثر بلند سینمایی محمد حمزهای در مقام کارگردان به تهیهکنندگی سیدصابر امامی است که بازیگرانی چون پانتهآ پناهیها، پژمان بازغى، امیرحسین بیات و بهار نوحیان در آن نقشآفرینی میکنند. عوامل اصلی «کاپیتان» عبارتند از کارگردان: محمد حمزهاى، نویسنده: امیرمحمد عبدى، مدیر فیلمبردارى: امین جعفرى، تدوین: امید میرزایى، موسیقى: حبیب خزایىفر، مدیر تولید: امیر یمینى، صدابردار: داریوش صادقپور، طراح گریم: مهرداد میرکیانى، طراحى و ترکیب صدا: حسین مشعلى و امید محمدىپور، طراح صحنه: حامد اصلانى، طراح لباس: ملودى اسماعیلى، جلوههای ویژه بصری: علیرضا اکبری، دستیار اول کارگردان: محمد عزیزى، برنامهریز: امیر رونقى، عکس: محمدمهدى دلخواسته، تهیهکننده: سیدصابر امامى. این اثر محصول بنیاد سینمایی فارابی است.
***
گلسفیدی: خستگی دلیل نیامدن استاد نصیریان بود و تحریمی در کار نیست
نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با حضور برخی عوامل آن و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» روز دوشنبه ۱۷ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
در نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج»، فرشاد گلسفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیهپوش (چهرهپرداز)، حسین مشعلی و امید محمدیپور (صداگذاران) حضور داشتند. در ابتدای این جلسه فرشاد گلسفیدی کارگردان «هفت بهار نارنج» گفت: زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم، چراکه دوست داشتم مدیر فیلمبرداری بمانم، البته همچنان هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر اینکه قصه یک فیلم سر ذوقم بیاورد. ژانر فیلم را که ملودرام عاشقانه است خیلی دوست داشتم.
وی درباره اینکه چرا تصمیم دارد به حرفه فیملبرداری بازگردد، گفت: ساخت این پروژه من را اذیت کرد زیرا ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم، در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایهگذار ماجرا را کنسل کرد و من ۲ راه داشتم که یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.
گلسفیدی درباره چالشها و دلگرمی کار با آقای نصیریان نیز گفت: زمانی که آقای نصیریان قرار بود در خدمتشان باشیم سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم که ۱۴۰۰ شروع شد و به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و... کار کردیم.
وی افزود: آقای نصیریان ۸۸ ساله هستند و باید مراعاتشان را بکنیم. بسیار کمک من کردهاند بویژه در شعرهایی که در فیلم میخوانند.
گلسفیدی خاطرنشان کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم. با ساخت «هفت بهار نارنج» نمیخواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم، بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصه شده بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.
کارگردان فیلم با اشاره به نمادهای فیلم بیان کرد: گربهای که در فیلم نشان دادیم، به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکی هم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.
پیام آزادی درباره موسیقی فیلم گفت: ما تحقیق یک هفتهای مشترکی با آقای گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقیها با پیشنهادهای ایشان شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفادهای از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود. بعد به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هر چه به پایان فیلم میرسیم با بیشتر شدن بار عاطفی فیلم از سهتار و این نوع سازها بیشتر استفاده میشود. وی اضافه کرد: جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند توانایی حضور در جشنواره را ندارند. این هنرمند نامهای به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کرد اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانهها بهگونهای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در جشنواره انصراف داده است، در حالی که اینگونه نبوده است.
ارسال به دوستان
نتایج شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال 1400 اعلام شد
هزینهکرد میلیاردی بازیکنان ایرانی برای بازیهای دیجیتال
گروه فرهنگ وهنر: نتایج تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در یک نشست خبری با اشاره به اینکه بر اساس پیمایش 1400 نرخ رشد بازیکنان ایرانی طی 12 سال گذشته به نرخ متوسط افزایش 7 درصدی در سال رسیده است، گفت: بر اساس این پیمایش، میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است و بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی میکنند. نتایج این پیمایش همچنین نشان میدهد 58 درصد بازیکنان به صورت آنلاین بازی میکنند. همچنین بر اساس تفکیک جنسیتی بازیکنان 59 درصد را مردان و 41 درصد را زنان تشکیل دادهاند. بر اساس نتایج پیمایش سال 98، از هر 100 زن ایرانی 29 نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به 35 بازیکن افزایش یافته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: بررسی ضریب نفوذ پلتفرمها در 3 پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول در این پیمایش نیز حاکی است همچنان موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و 96 درصد بازیکنان با دستگاههای گوشی هوشمند و 14 درصد با تبلت بازی میکنند. 67 درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم برای بازی استفاده میکنند و 7 درصد از هر 3 پلتفرم برای بازی استفاده میکنند. دادههای این پیمایش همچنین نشان میدهد 88 درصد بازیکنان از کنسول خانگی، 13 درصد از کنسول دستی و 48 درصد از لپتاپ استفاده کردهاند.
* هزینهکرد 16 هزار میلیاردی در بخش سختافزار
بر اساس نتایج این پیمایش، میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرمافزار 2612 میلیارد تومان رسیده است که سهم بازیهای موبایلی 512 میلیارد تومان، بازیهای کنسولی بومی 3,8 میلیارد و بازیهای رایانهای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است. میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در بخش سختافزار نیز به 16 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که نسبت به آمار 2700 میلیارد تومانی در پیمایش سال 98 شاهد رشد چشمگیری در این بخش هستیم که رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقیم قیمت سختافزار به آن، عرضه کنسول پلیاستیشن 5 و عرضه نسل جدید بازیها در سال گذشته از جمله دلایل رشد قابل توجه در هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بخش سختافزار بوده است.
فرزانه شریفی، معاون پژوهش و آموزش بنیاد نیز در این نشست خبری گفت: سلسله پیمایشهای ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره الگوی مصرف بازیهای دیجیتال کشور هر ۲ سال یک بار انجام میشود و این پیمایش مبتنی بر شاخصترین اطلاعات مصرفی بازیکنان ایرانی تا انتهای سال 1400 است.
ارسال به دوستان
«مصاف» در بازار نشر
روایت دیدگاه ۳ چهره مخالف امام(ره) و انقلاب
گروه فرهنگ و هنر: کتاب «مصاف» پیرامون تقابل ۳ مرجع تقلید دهه 60 با امام(ره) و انقلاب اسلامی مردم ایران، راهی بازار کتاب شد.
در معرفی این اثر آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی چهرههای مشهور حوزه علمیه شروع به مخالفت با امام(ره) و انقلاب اسلامی کردند؛ چهرههایی که طرفداران پرشماری نیز داشتند و معتقد بودند برداشت و تفسیر آنها از اسلام، صحیح و کامل و درست است و این برداشتهای امام(ره) از اسلام است که صحیح نیست و ما چیزی به نام اسلام انقلابی نداریم. از جمله نخستین این افراد، آیتالله سیدکاظم شریعتمداری بود که در ۲ کودتای نوژه و کودتای صادق قطبزاده علیه انقلاب اسلامی فعالیت کرد و حزب ساخته او با نام «حزب مسلمان مبارز» بارها در آشکار و نهان علیه انقلاب اسلامی بیانیه صادر کرد و موضع گرفت. در دیدگاه شریعتمداری اسلام انقلابی جایی نداشت و نهایت مبارزه، مبارزه با بهائیان بود.
چهره بعدی آیتالله سیدمحمد شیرازی، بزرگ خاندان شیرازی بود که ابتدا در نجف حامی امام(ره) بود اما بعد از مدتی به مخالفت با امام(ره) و انقلاب اسلامی پرداخت و معتقد به عدم وحدت در جهان اسلام بود. برادر کوچکتر او (سیدصادق شیرازی) که بعد از او جانشینش شد نیز طی آن سالها به صورت علنی علیه جمهوری اسلامی و امام(ره) موضع گرفت.
در نهایت چهره آخر آیتالله حسینعلی منتظری است که جدیترین مخالفت و تقابل را با امام(ره) از سال 1365 تا 1368 داشت و توسط امام از قائممقامی رهبری عزل شد و طبق نامه تاریخی و مشهور امام، منتظری معتقد به کشورداری توسط لیبرالها بود و چنانچه به رهبری میرسید کشور از آن طریق در اختیار ضدانقلاب قرار میگرفت و انقلاب اسلامی شکست میخورد.
* چرا باید این کتاب را مطالعه کرد؟
هر ۳ چهره -کاظم شریعتمداری، محمد شیرازی و حسینعلی منتظری- دیدگاهی را ترویج میکردند که در آن انقلاب اسلامی محکوم به شکست بوده، اسلام انقلابی و سیاسی اساساً معنایی نداشته و صرفاً اسلامی خنثی و سکولار پذیرفته شده است که کار چندانی به سیاست و مبارزه با استکبار نداشته باشد و اساساً اداره کشورها را باید در اختیار نیروهای غیرانقلابی قرار داد.
روایت تقابل این دیدگاهها و این افراد با انقلاب اسلامی و امام(ره) آموزنده است؛ بهعلاوه اینکه هر کدام از این چهرهها متنها و موارد فرعی تاریخی مهم و جدی نیز دارند. به عنوان مثال عملکرد و موضعگیریهای منتظری در پرونده قتلهای سیدمهدی هاشمی، پرونده مک فارلین و همچنین اعدام تروریستهای منافق در سال 1367 و موضعگیری علیه دفاع مقدس و مدیریت جنگ در بهمن 1367، تا حد زیادی ایفای نقش داشته است و باید مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و هر کدام از این پروندهها، پروندههای مهم و تاریخی است.
کتاب «مصاف» نوشته سیدمهدی دزفولی، مستندساز و پژوهشگر هماکنون با قیمت 75 هزار تومان در کتابفروشیهای معتبر عرضه شده و در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|