|
ارسال به دوستان
اخبار
فروش سینماها در اردیبهشت از ۱۱۵ میلیارد تومان گذشت
موسسه سینما شهر اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور در اردیبهشت سالجاری را اعلام کرد.
به گزارش «وطن امروز» بنا بر اعلام موسسه سینماشهر، فروش کل سینماهای کشور در اردیبهشت امسال به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده که سهم فروش ۴۰ سینمای پرفروش کشور بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان بوده است. این رقم در اردیبهشت سال گذشته بیش از ۳۹ میلیارد تومان بوده است.
براساس جدول آمار فروش روزانه، دوم اردیبهشت سالجاری با بیش از ۷۵ میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان پرفروشترین روز سینماهای کشور رقم خورده و سینمای کشور در ۱۲ اردیبهشت با فروش بلیت نیمبها، مخاطب ۲۰۶ هزار و ۴۶ نفری را تجربه کرده است. این در حالی است که سینمای کشور در اردیبهشت امسال با مخاطب ۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۲۳۳ نفری به فروش بیش از ۱۱۵ میلیارد و ۱۰۳ میلیون هزار تومان را دست یافته است.
***
گفتوگوی «ساعت به وقت قدس» با نماینده حزبالله در ایران
سیدعبدالله صفیالدین، نماینده حزبالله در ایران میهمان هشتمین قسمت «ساعت به وقت قدس» است. به گزارش «وطن امروز» در نخستین بخش از هشتمین قسمت از این برنامه با حضور محمد شاهدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، مهمترین اخبار و رویدادهای مرتبط با فلسطین مرور و تحلیل میشود. در این برنامه به مناسبت سالروز آزادسازی جنوب لبنان، گفتوگو با سیدعبدالله صفیالدین نماینده حزبالله پخش میشود.
بررسی داغترینهای فضای مجازی با سوسن الهمه از دیگر بخشهای جذاب این برنامه است. «ساعت به وقت قدس» با اجرای علی خلیلی و حامد نگارش و تهیهکنندگی و کارگردانی امیر تاجیک امروز(پنجشنبه ۴ خرداد) ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه یک سیما پخش و جمعه ۵ خرداد ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش میشود.
***
یک دیوارنگاره به شهر تهران اضافه شد
با رونمایی از نخستین دیوارنگاره میدان ونک همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، یک دیوارنگاره به شهر تهران اضافه شد. روز گذشته دیوارنگاره عظیم دیگری به شهر تهران اضافه شد. این نخستین دیوارنگارهای است که در میدان ونک نصب شده است. پیشتر دیوارنگارههای میدان ولیعصر، میدان انقلاب و جهاد شناختهشدهترین دیوارنگارههای شهر تهران بودند. این دیوارنگارهها اغلب محتوایی درباره رویدادهای مهم روز از جمله مناسبتهای مذهبی، ملی و اتفاقات روز و گرامیداشت مفاخر را دربرمیگیرند.
موضوع نخستین دیوارنگاره میدان ونک هم با توجه به رونمایی آن در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر، به این موضوع اختصاص یافت و با طرحی از تمبر شهید محمد جهانآرا و جملاتی از شهید آوینی درباره خرمشهر نمایش داده شد. این دیوارنگاره 3 بخشی با ۱۴۰۰ متر مربع مساحت توسط سازمان زیباسازی شهر تهران احداث شده است. روی این دیوارنگاره نوشته شده است: «خرمشهر دروازهای در زمین دارد و دروازهای دیگر در آسمان» و «خرمشهر شقایقی خون رنگ است که داغ جنگ بر سینه دارد».
***
مراحل فنی «سوران» ادامه دارد
از لوگو و لوگوموشن سریال «سوران» که قصه مبارزات مردم کرد در اواخر دهه ۵۰ را روایت میکند و این روزها مراحل پستولید را پشت سر میگذارد، رونمایی شد. همزمان با انجام مراحل فنی سریال «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیهکنندگی مجتبی فرآورده، از لوگوی این اثر با طرحی از حمید قدسی رونمایی شد. همچنین ساخت تیزر لوگوموشن این سریال برعهده حسام حاجیپور بوده است.
این سریال ۱۸ قسمتی به نویسندگی عباس ریاحی که دومین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره محسوب میشود، در مرحله پستولید به سر میبرد تا بزودی آماده نمایش شود. عماد خدابخش تدوین «سوران» را بر عهده دارد و به صورت همزمان صداگذاری سریال نیز توسط آرش قاسمی در حال انجام است. همچنین جلوههای بصری و ساخت موسیقی به ترتیب توسط محمد برادران و مسعود سخاوتدوست انجام میشود. مهدی نصرتی، علیرضا جعفری، توماج دانشبهزادی، مریم کاظمی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی، احمد جعفری، روزبه رئوفی، گلنوش قهرمانی، هلن نقیلو، علیاکبر اصانلو، احمد صدفی، ارشیا عبداللهی، آرش نیازی، مدیا ذاکری، حمید محرابی، علیرضا حنفی، شاهو شاهمرادی، سیمین بهفر، آسو پاشاپور و با هنرمندی زندهیاد حسام محمودی ترکیب بازیگران این سریال را تشکیل میدهند. «سوران» به عنوان تازهترین محصول مرکز سریال سوره که اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزارراغب است، قصه مبارزه یک جوان آزاده کرد در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان را روایت میکند.
ارسال به دوستان
حجتالاسلام محجوبزاده، امام محله برگزیده کشور در سال ۱۴۰۰ در گفتوگو با «وطن امروز» مطرح کرد
راهبرد میدانی مؤثر در زیستبوم فرهنگی
در کشور عزیز ما ایران از دیرباز تاکنون، روحانیتِ حاضر در متن مردم، نقش موثری را در هدایت، دعوت به سوی خدا و ارزشهای الهی، همچنین ترویج اخلاق در جامعه ایفا کرده است؛ چه بسیار افرادی که سابقه چندان خوبی نداشتهاند اما قرار گرفتن در کنار یک روحانی دلسوز و بامحبت آنها را به طریق هدایت رهنمون و خوشعاقبت ساخته است. حجتالاسلام مصطفی محجوبزاده، امام محله برگزیده کشور در سال ۱۴۰۰در گفتوگو با «وطن امروز»، اظهار کرد: برای ارائه تعریفی صحیح و جامع از امام محله الگو، باید به نظریه امامت و امت رجوع کرد. امامت، بحث ولایت و امام جامعه است و امت هم مردم آن جامعهاند. همانطور که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتهاند، [امام محله] نقش حلقههای میانی را ایفا میکند که کارکرد جریانسازی داشته و قلب تپنده یک محله است.
ایشان فرموهاند: «مسجد باید قلب تپنده محله خودش باشد». متأسفانه در سالهای اخیر، نقش امام محله بخوبی معرفی نشده و حتی گاهی به فراموشی سپرده شده است. با وجود این، به همت سازمان تبلیغات اسلامی و برخی عزیزان، اکنون گامهای موثر برای احیای نقش امام محله و پررنگتر شدن آن برداشته شده است.
وی ادامه داد: نقش امام محله به قدری مهم است که میتواند جامعه و حتی محله خود را در مسیر تمدنسازی هدایت کند؛ بهتر است بگوییم یک امام محله الگو و نمونه، امام محلهای است که دقیقا و عیناً مثل زمان پیامبر خدا باشد؛ آن حضرت علاوه بر اینکه به فکر دین و آخرت مردم بود، در مسیر رفع مشکلات و مسائل مادی و دنیوی آنها نیز تلاش میکرد. یعنی برای ایجاد اشتغال جوانان، مشکلات ازدواج ایشان و حتی رفع مشکلات یا آسیبهای اجتماعیشان نیز تلاش کرد. لذا یک امام جماعت نمونه نباید وظیفه خود را در حد خواندن نماز جماعت و سپس خداحافظی بداند، بلکه باید میان مردم باشد و دوشادوش و کنار آنها برای رفع مشکلاتشان تلاش کند.
* خصوصیات و وظایف امام محله الگو
امام محله برگزیده کشور با تاکید بر اینکه دعوتکننده به سوی خدا ازجمله مهمترین ویژگیهای امام محله است که میتواند تأثیر حضور او را دوچندان کند، گفت: الگوی نیکو بودن و عامل بودن به گفتههای خویش است؛ امیرالمومنین علی علیهالسلام میفرمایند: «من قبل از اینکه شما را به چیزی امر کنم، خود، انجامش دادهام و اگر گفتم ترک کنید، خود، آن را ترک کردهام». نمیشود مردم را به اخلاق حسنه یا رعایت حدود الهی دعوت کرد اما خود چندان پایبند به رعایت این اصول نبود. مردم روی تمام رفتارهای امام محله و شرایط زندگی او حساس و دقیق هستند و نوع برخورد و مواجهه امام محله با اقشار مختلف جامعه و حتی لحن و بیان او را رصد میکنند؛ بنابراین امام محله باید اول از همه خود عالم عامل باشد، آنقدر که عمل او تأثیرگذار است، نوع کلام و تبحر در سخنوریاش تاثیرگذار نیست.مرجع رسیدگی به مشکلات مردم ویژگی مهم دیگر امام محله الگو است که باید به تأسی از امامان معصوم(ع)، مرجع مطمئنی برای رسیدگی به مشکلات مردم محل باشد و مسجد را به پایگاه و پناهگاهی برای آنها تبدیل کند، چنانچه درباره ویژگی ائمه هدی(ع) در زیارت جامعه میخوانیم، ایشان «کهف الوری» هستند.
وی یادآور شد: اشراف کامل به شرایط زمانه و برخورداری از مهارتهای روز از دیگر خصوصیات مهم امام محله، آگاهی و اشراف کامل به شرایط زمانه و داشتن مهارتهای مهم روز نظیر آشنایی با رسانه و کارکردهای آن، همچنین توانایی ارائه تحلیلهای درست از شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... است که باعث اثرگذاری بیشتر بهویژه در جوانان، جهتدهی صحیح به برنامهها و مراسمات اجرا شده توسط مسجد و در نهایت، جهتدهی مناسب به افکار عمومی مردم محل میشود. به قول استاد رفیعی، «امام جماعت در محله قطب و محور است، این محوریت برای یک طلبه ضرورت است... مدیریت یک مسجد کار کم و کوچکی نیست، اینکه یک امام محله با عملش، با سخنش، با روشش، با حضورش میان مردم، با آشناییاش با متدها و شیوههای جدید، با ورودش در فضای مجازی تحول ایجاد کند، خیلی موثر است.
* زمینههای شکلگیری امام محله در مسجد شهدای کربلای دزفول
حجتالاسلام مصطفی محجوبزاده تصریح کرد: مسجد شهدای کربلای دزفول از مساجد نوپای شهرستان محسوب میشود که کمتر از یک دهه قدمت دارد. ما در این مجموعه کار را با تعظیم شعائر الهی در بستر هیات و مراسمات مذهبی، اعیاد و شهادتها آغاز کردیم اما پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که لازم است مسجد در کنار هیات باشد و هیات به تنهایی نمیتواند هدف و آرمانی را که در پی آن هستیم، محقق سازد. لذا تصمیم به تأسیس مسجد گرفته و در سال1393، مسجد شهدای کربلای دزفول احداث شد. در همان گامهای اولیه به دلیل استقبال فوقالعاده مردم، به فکر توسعه مسجد افتادیم و از آن به بعد، هیات و مسجد مثل ۲ بال در کنار هم به کار و حرکت ادامه دادند.
این نسخه(همراهی توأمان هیات و مسجد) در آغاز راه، حتی در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، مشهد و... نیز کمتر دیده شده و به نوعی جدید بود اما مجموعه ما به این نتیجه رسید که نسخه هیات و مسجد در دزفول قابل اجراست؛ تصمیمی که در آغاز با مخالفتهایی نیز همراه بود، چراکه برخی بر این عقیده بودند که کار هیئتی و مسجدی با یکدیگر متفاوت است اما بحمدلله با توفیقاتی که حاصل شد، امروز هیات ما در میان هیاتهای شاخص کشور شناخته شده است و مسجد و کانون فرهنگی شهدای کربلا نیز جزو موفقترین و پرامتیازترین مساجد کشور محسوب میشوند.
وی بیان کرد: به برکت همت و اخلاص دوستان حاضر در مجموعه، تاکنون گشایشهای فراوانی در بستر مسجد و هیات انجام شده است. نخستین نکته این است که امام محله ضمن تقویت علمی و معنوی خود، باید از ظرفیت طلاب دیگر هم بهره بگیرد. این اقدام باعث تقویت مجموعه و افزایش قدرت، توان و اثرگذاری مضاعف خواهد شد. لازم است به شکلی کار شود تا مردم به این نکته پی ببرند که در امور دینی و فرهنگی هم مثل تمام تخصصهای دیگر نیاز به متخصص دارند و متخصص دین، روحانیت است.
همانطور که امام عزیز(ره) فرمودند: «اسلام منهای روحانیت، تز دشمن است». لذا باید حواسمان باشد که روحانیت اصیل و انقلابی در این زمینه، محور باشد ( این توصیه هم به مأمومین و هم به خود عزیزان طلبه است). فعالیتهای بسیج، هیات امنا، کانونهای فرهنگی، جلسات قرآن، حلقههای صالحین و... که در مجموعه صورت میپذیرد، باید با اتحاد و همدلی همراه باشد. گاهی تنازعات پوچی در مجموعهها دیده میشود که خدای نکرده به دلیل بیملاحظگی و بیتقوایی است. قرآن کریم (سوره انفال/ 45) میفرماید: «و لاتنازعوا فتفشلوا تذهب ریحکم». اگر شما اهل بحث و جدل بیمورد باشید، در این بین قبحها شکسته شده و احترامها زیرپا گذاشته میشود و قطعا این اقدام ابهت شما را فرو میریزد و در نهایت شکست خواهید خورد. رمز موفقیت اسلام و انقلاب اسلامی طی سالهای اخیر، این است که محوریتها مورد توجه قرار گرفته و احترامها و تقدسها حفظ شده است. هرجا هم که اختلاف بوده و به این مسائل توجه نشده، شکست خورده و عقب رفتهایم.
ارسال به دوستان
در شصتوهفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی مطرح شد
برگزاری نخستین المپیاد فیلمسازی دختران نوجوان در سال جاری
رئیس سازمان سینمایی در شصتوهفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران این سازمان از برگزاری المپیاد فیلمسازان دختران نوجوان در 6 ماهه اول سالجاری خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، محمد خزاعی در این جلسه ضمن تاکید بر رشد و رویشهای خوب سینمای زن از بعد از انقلاب، گفت: سینما در حوزههای مختلف منجر به خلق آثار قابل توجهی شده و رونق چشمگیری نسبت به گذشته داشته است اما این عرصه در حوزه زنان و بانوان به دلیل مسائل و مطالبات گسترده نیاز به توجه بیشتری دارد.
وی افزود: قطعا طراحی رویدادهایی همانند المپیاد فیلمسازی میتواند فرصت مضاعفی را برای شناسایی ظرفیتهای جدید و بروز استعدادهای نسل جوان فیلمسازی فراهم کند. از این رو المپیاد فیلمسازی گامی در راستای تعالی این هنر و توجه به نسل جدیدی از فیلمسازان خانم و خلق ایدههای نوین سینمایی خواهد بود. خزاعی توجه به ظرفیت فعالیت بانوان در عرصه سینمایی کشور را از دیگر رویکردهای سازمان سینمایی معرفی کرد و ادامه داد: فعالیت بانوان با حفظ جایگاه اجتماعی و شأنیت زن، نیازمند حمایت، سرمایهگذاری و توجه بیشتری است که اقداماتی نظیر المپیاد فیلمسازی دختران نوجوان، زمینهساز اینگونه رویکردها خواهد بود.
وی عنوان کرد: شناسایی استعدادهای نوجوانان و تسهیل در روند مسیر فیلمسازی برای دختران، بسترسازی و خلق موقعیت به منظور ورود علاقهمندان حوزه سینما، آموزش و برنامهریزی در راستای رشد و پیشرفت آنها در این عرصه، یکی از راهبردهای سازمان سینمایی است.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: المپیاد فیلمسازی دختران نوجوان، امسال توسط بنیاد فارابی برگزار میشود و هدف اصلی آن، کشف استعدادهای فیلمسازی و حمایت از مهارتهای فیلمسازی نوجوانان خواهد بود که به طور ویژه برای دختران برگزار خواهد شد. وی تلاش برای افزایش کیفیت المپیاد فیلمسازی دختران نوجوان و آیندهنگری در این حوزه را از ویژگیهای این دوره المپیاد فیلمسازی دانست و گفت: تلاش میکنیم امسال نگاه ویژهای به استعدادهای استانهای کمبرخوردار داشته باشیم. توجه ما در این المپیاد همچنان در ۲ بخش «ایده» و «فیلم» متمرکز است و با تجربه برگزاری این رویداد در سالهای گذشته پیشبینی میشود استقبال دختران نوجوان فیلمساز از المپیاد بیشتر از سالهای گذشته باشد. به گفته خزاعی، فراخوان المپیاد فیلمسازی دختران نوجوان بزودی منتشر خواهد شد.
گفتنی است تاکنون ۶ دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در کشور برگزار شده که حضور نوجوانان در آنها کاملا چشمگیر بوده است. این رویداد فرهنگی با هدف کشف استعدادهای فیلمسازی از میان نوجوانان علاقهمند و فراهم کردن بستری برای حمایت از ایدههای فیلمسازی و همچنین حمایت از تولید فیلمهای برجسته برگزار میشود.
این جلسه با حضور قادر آشنا، اصغر فارسی، حبیب ایلبیگی، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مجید اسماعیلی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری و سیدصادق موسوی برگزار شد.
ارسال به دوستان
واکنش وزیر ارشاد به شایعه ممنوعیت کاری هنرمندان
به شایعات پایان دهید!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از همه بخشها خواسته شد به شایعهسازی رسانهای پایان دهند و اجازه ندهند افرادی با انگیزههای مختلف، التهاب ایجاد کنند.
محمد مهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شایعه اخیر ممنوعالفعالیتشدن برخی هنرمندان حوزه موسیقی گفت: این موضوع را باید شبکه رسانهای ما بررسی کند که چطور امکان دارد تصمیمی که گرفته نشده، رسانهای شود. وی افزود: این موضوعات مقررات خاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و بررسی آن بر اساس ترتیبات روشنی انجام میشود و اگر مشکلی باشد، به افراد اعلام میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از فضاسازی رسانهای تصریح کرد: در موضوعات اینچنینی مخفیکاری نداریم. دیروز از همه بخشها خواسته شد به شایعهسازی رسانهای پایان دهند و اجازه ندهند افرادی با انگیزههای مختلف، التهاب ایجاد کنند.
اسماعیلی افزود: حوزه فرهنگ و هنر و رسانه قواعد روشنی دارد و متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مثل هر صنف دیگری در این حوزه ممکن است افرادی تخلف کرده باشند که به آن رسیدگی میشود و جمعبندی آن به فرد اعلام میشود. این موضوعات جز شایعهسازی رسانهای چیزی نیست و خبرسازیها را از اساس رد میکنیم. هنرمندان و اهالی فرهنگ این موارد را از طریق اعلام رسمی وزارتخانه و نهادهای متولی پیگیری کنند. آقای اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی و آقای سالاری معاون هنری وزارتخانه هستند و به مسائل رسیدگی میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدهای گویا ناراحتند از اینکه شرایط خوب است و همه چیز به روال است و در تمام حوزهها بخوبی فعالیتها در جریان است و حالا هم یک عده نانشان در ایجاد التهاب است و خواهشمندم هنرمندان مسائل را از طریق مسؤولان ذیربط در وزارت ارشاد پیگیری کنند.
ارسال به دوستان
تحلیل حقوقی سریال پوست شیر
عابدین رستمی*: «پوست شیر» سریال پلیسی - معمایی بود که قابل دفاع و مخاطبپذیر طراحی و اجرا شد و داستانش آنقدر کشش داشت که 3 فصل ادامه یافت. حالا مدتی پس از پایان این سریال میتوان در رابطه با چیزی غیر از ضعف و قوت ساختاری صحبت و به مفاهیم داستانی «پوست شیر» اشاره کرد. در همین رابطه قصد داریم به موضوعات حقوقی این سریال اشاره کنیم؛ خردهداستانهایی که نقش مهمی در شکلگیری داستان اصلی داشتند.
ضعف ساختاری بسیاری از تولیدات پلیسی در سالهای اخیر باعث شده بود در ابتدای امر این سریال نیز با چوب سریالهای بیمحتوا یا سادهانگارانه رانده شود اما تقریبا بعد از قسمت سوم، مشخص شد با سریالی خوشریتم، جذاب و قابل توجه مواجهیم. لیکن ضمن تحسین و تایید جذابیتهای این سریال، لازم است برخی نکات و ایرادات حقوقی متوجه این اثر را بررسی و درباره آنها با نظرداشت به قوانین قضایی کشور نکاتی مطرح کنیم.
در قسمت آخر سریال، در صحنهای، نعیم به رضا پروانه میگوید؛ حکم قصاصش بابت قتل نریمان صادر شده و پرونده در دیوان هست و از رضا میخواهد برای رضایت گرفتن از اولیای دم کمکش کند. رضا هم قول میدهد اگر رضایت گرفتن از اولیای دم نریمان، ۱۰۰۰ در داشته باشد، همه 1000 در را میزند تا رضایت اولیای دم را برای نعیم بگیرد و بعد با فروش خانهاش و تهیه پول اقدام به اخذ رضایت برای نعیم میکند. این در حالی است که در داستان فیلم نریمان به دختر نعیم تجاوز کرده و حتی فیلم تجاوز هم موجود است. نکته حقوقی اول: نریمان به ساحل (دختر نعیم) تجاوز کرده است و بند «ت» ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی بیان میدارد در صورت وقوع جرم تجاوز، شخص متجاوز به اعدام محکوم میشود. از طرف دیگر بند «الف» ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی به صراحت عنوان میکند در صورتی که مقتول مرتکب جرائم حدی - که مستوجب سلب حیات (اعدام) باشد – شود، قاتل این فرد اعدام نمیشود. با توجه به اینکه اگر نعیم، نریمان را نمیکشت، دادگاه به دلیل تجاوز نریمان را اعدام میکرد و از آنجا که نریمان مرتکب تجاوز، از نوع جرائم حدی شده و مستوجب اعدام است لذا قاتل او (نعیم ) اعدام نخواهد شد و نیازی به رضایت هم ندارد. نکته حقوقی دوم: در پایان سریال، نعیم بابت قتل منصور که مشخص شد قاتل دخترش ساحل بوده است، به سمت قصاص میرود.
بند «پ» ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی، به صراحت در این باره تعیین تکلیف کرده است؛ در صورتی که مقتول مستحق قصاص باشد و اولیای دم، اقدام به قتل او کنند، قاتل قصاص نخواهد شد.
البته موضوع مهمی که باید بدان اشاره کرد این است که آیا در قانون برای نعیم با وجود این 2 قتل هیچگونه مجازاتی در نظر گرفته نمیشود؟
پاسخ: تبصره یک ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی بیان میدارد: اقدام درباره بندهای «الف»، «ب» و «پ» این ماده بدون اجازه دادگاه جرم است و مرتکب به تعزیر مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم میشود و ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) میزان مجازات نعیم که بدون حکم دادگاه اقدام به قتل نریمان و منصور کرده را مشخص میکند.
ماده۶۱۲: هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود، در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، دادگاه مرتکب را به حبس از 3 تا 10 سال محکوم میکند.
* وکیل پایه یک دادگستری
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|