|
کاهش دمای هوا و بارش باران در برخی استانها تا آخر هفته
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از بارش باران و کاهش دما در برخی استانهای کشور تا پایان هفته جاری و وزش باد شدید در بخشهایی از کشور خبر داد. صادق ضیاییان گفت: طی ۳ روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار پراکنده و رعدوبرق گاهی همراه با وزش باد شدید در شمال و غرب هرمزگان و جنوب فارس پیشبینی میشود. وی ادامه داد: از ۱۶ شهریور با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، بارشها در سواحل تقویت میشود.
ارسال به دوستان
به گفته وزیر بهداشت تمام خدمات با کارت واکسن ارائه میشود و دانشجویان در سال تحصیلی جدید برای ورود به کلاس باید کارت واکسن داشته باشند
اعمال محدودیت برای واکسنگریزها
با آنکه وزیر بهداشت اعلام کرده است در آینده تمام خدمات با کارت واکسن انجام میشود اما هنوز برخی از سر ناآگاهی یا با وجود آگاهی از مزایای واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرونا نکردهاند که چنین رویکرد غلطی از سوی این تعداد محدود میتواند برای آنها و در نهایت جامعه فاجعهبار شود. به گزارش«وطنامروز»، این روزها که واردات واکسن به کشور به شکلی انبوه در حال انجام و واکسیناسیون نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است، تصمیمگیری برای مدیریت بیماری با اولویت سلامت جامعه را آنگونه که مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاهها بازگشایی شوند، آسان کرده است. طبق گفته وزیر بهداشت، مدارس و دانشگاهها امسال حتما بازگشایی میشوند اما شیوه آموزش مانند قبل از کرونا نیست. البته اقدامات خاصی در این راستا مانند واکسیناسیون معلمان و استادان، دانشجویان و حتی دانشآموزان انجام شده است. از طرفی با توجه به اینکه قرار است تا آبانماه 90 میلیون واکسن به کشور وارد شود و واکسنهای داخلی نیز در دسترس قرار گیرد، این امکان وجود دارد که طبق وعده وزیر بهداشت تا بهمنماه واکسیناسیون عمومی انجام شود. اما تکلیف آن دسته از افرادی که واکسن نزدهاند نیز باید مشخص شود، چرا که این افراد در معرض خطر قرار داشته و احتمال دارد با توجه به ناشناخته بودن بیماری همچنان ویروس را به گردش درآورند. در این باره دیروز وزیر بهداشت، واکسیناسیون را تنها راهحل اداره شرایط کنونی دانست و با بیان اینکه برای رفع کمبود واکسن از تمام کانالها اقدام شده است، گفت: در آینده تمام خدمات با کارت واکسن ارائه خواهد شد. دکتر بهرام عیناللهی در نشستی که دیروز با حضور دکتر عباسعلی کریمی، رئیس و اعضای هیاترئیسه دانشگاه علومپزشکی تهران در محل این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که در طول تاریخ کشور کمنظیر بوده است، گفت: مهمترین و شاید تنها راهحل برای اداره شرایط کنونی، واکسیناسیون است. در شروع کار دولت با کمبود واکسن مواجه شدیم که برای رفع این معضل به صورت شبانهروزی از همه کانالها اقدام کردهایم. وی با تاکید بر اینکه در چرخه واکسیناسیون باید از تمام ظرفیت مجموعههایی همچون شهرداری، سپاه، بسیج، هلالاحمر و آموزشوپرورش استفاده کنیم، ادامه داد: بهرغم آنکه شرایط واکسیناسیون در شهرستانها نسبتاً مطلوب است اما در تهران کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم؛ این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد، در آبانماه با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. عیناللهی با بیان اینکه باید با کار جهادی و شبانهروزی و بهرهگیری از همه امکانات برای گذر از شرایط موجود تلاش کنیم، عنوان کرد: در تامین واکسن مشکلی نخواهیم داشت. در نظر داریم شیب گروه سنی مشمول واکسیناسیون را کاهش دهیم و به سمت واکسیناسیون هوشمند و هدفمند حرکت کنیم. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در آینده تمام خدمات با کارت واکسن ارائه خواهد شد، افزود: همانطور که اعلام شد افرادی که هر ۲ دوز واکسن را دریافت کردهاند میتوانند با لحاظ شرایط در مراسم اربعین در کربلا شرکت کنند. وی با تاکید بر استفاده از توانمندی دانشجویان در روند واکسیناسیون، به چگونگی روند آموزش دانشجویان در سال تحصیلی جدید اشاره و اظهار کرد: بازگشایی دانشگاهها مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و البته شرط ورود دانشجویان به کلاسها باید کارت واکسن باشد. دکتر عیناللهی تصریح کرد: باید از روش ترکیبی برای بازگشایی دانشگاهها استفاده شود، هیچ کلاسی نباید صرفا به صورت مجازی برگزار شود و متعاقبا خانواده مدافعان سلامت و خانوادههای دانشگاهیان نیز باید واکسینه شوند.
نیاز به ۱۱۶ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون گروه هدف
با وجود افزایش روند واردات اما تا واکسیناسیون عمومی همچنان نیازمند واکسن هستیم. مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره واکسیناسیون گروه هدف در کشور گفت: وقتی از گروه هدف برای واکسیناسیون صحبت میکنیم منظورمان ۷۰ درصد جمعیت است که حدودا ۵۸ میلیون نفر میشوند. در وهله اول واکسن به اندازه کافی و در وهله دوم به تزریق به اندازه کافی نیاز داریم، بنابراین برای واکسیناسیون جمعیت هدف ۱۱۶ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. بر اساس آمار فعلی حدود ۲۹ تا ۳۱ میلیون دوز واکسن وارداتی داشتیم و این یعنی به ۸۰ میلیون دوز واکسن دیگر برای واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت نیاز داریم. وی افزود: پیشبینی این است که اگر در انتهای شهریور از شرکت شفافارمد ۳ میلیون دوز واکسن برکت داشته باشیم و در انتهای مهر هم ۳ میلیون دوز برکت، یک میلیون دوز پاستوکووک و ۳ میلیون دوز اسپایکوژن داشته باشیم، جمعا ۷ میلیون دوز واکسن خواهیم داشت. همچنین شاید اواخر آبانماه ۹ میلیون دوز واکسن، در انتهای آذر 5/10 میلیون و اوایل دی هم ۲۰ میلیون دوز به دستمان برسد و همینطور ماهی ۲۰ میلیون دوز واکسن تا آخر از جمیع واکسنسازها در اختیار داشته باشیم. این یعنی اگر برای ۳ ماه زمستان ۶۰ میلیون دوز در نظر بگیریم و در پاییز حدودا ۲۶ میلیون دوز واکسن داشته باشیم، به جمع حدود ۸۰ میلیون دوز میرسیم. اگر روند فعلی واردات ادامه پیدا کند و مشکلی پیش نیاید میتوان با افزایش میزان واکسیناسیون در بهمن ماه جمعیت هدف را واکسینه کرده و به اتمام برسانیم. ما اواخر اسفند واکسن به اندازه کافی از تولید داخل خواهیم داشت ولی از ابتدای دی ماه باید با ترکیب واردات و تولید داخل کاری کنیم که بهمن ماه واکسیناسیون عمومی را تمام کنیم. وی تاکید کرد: مطلوبترین شکل واکسیناسیون این است که ظرف ۳ ماه کل جمعیت را واکسینه کنیم، زیرا کسانی که فروردین ۱۴۰۰ واکسن زدهاند ممکن است در اسفندماه آنقدر مصونیت نداشته باشند نسبت به کسی که دی ماه واکسن تزریق کرده است لذا توصیه میکنیم امسال برای پیشگیری از مرگ، واکسیناسیون انجام شود و با توجه به افزایش تولید داخل، سال آینده یک برنامه واکسیناسیون کوتاهمدت برای کل جمعیت کشور طراحی شود. همچنین دبیر کمیته اجتماعی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی، کرونا را ریشهکن نمیکند، گفت: فرآیند بیماری کرونا چندوجهی است و اینکه بگوییم فقط با واکسیناسیون بیماری «کووید-19» مدیریت میشود حرف کارشناسانهای نیست، زیرا در کنار واکسیناسیون اقداماتی چون رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاریهای اجتماعی تا برچیده شده این ویروس ضروری است. حسین قاسمی در گفتوگو با «وطنامروز» گفت: اینکه برخیها واکسن نمیزنند یا دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نمیکنند اقدامی کاملا اشتباه است، چرا که هر آنچه منجر به تضعیف روند واکسیناسیون شود برای جامعه مشکلساز خواهد بود. عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در کنار بیتوجهی به دریافت واکسن، بیماری ناشی از ویروس کرونا را در جامعه به چرخش درمیآورد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، رعایت نکردن بهداشت فردی و مسؤولیت اجتماعی مشکل جدی است زیرا این بیماری تا سالها در دنیا ماندگار خواهد بود، بنابراین دولت باید بیشتر از آنکه اقدامی سلبی نسبت به افراد بیتوجه و قانونشکنان بهداشتی داشته باشد به دنبال راهکاری ایجابی باشد، زیرا باید قبول کرد که دنیا با این پدیده سالها مواجه خواهد بود. به گفته دبیر کمیته اجتماعی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، همزیستی با کرونا و رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با این بیماری کشنده باید در جامعه فرهنگسازی شود، چرا که دولت در شرایط کنونی توان دادن ضمانت اجرایی برای برخورد با سهلانگاران نسبت به بیماری کرونا را به دلیل برخی محدودیتها ندارد. قاسمی عنوان کرد: ضمانت اجرایی برخورد با پروتکلشکنان بهداشتی نیازمند استفاده از همه ابزارهاست اما این ابزارها اکنون در کنار هم کامل نیستند تا انتظار داشته باشیم قانون سلبی کاملا اجرا شود، زیرا دولت باید توان حمایت از کسبوکارها، مشاغل و... را داشته باشد. در چنین شرایطی اقدامات سلبی برای بلندمدت پاسخگو نیست، چرا که آستانه تحمل مردم در مقابل این بیماری تا حدی پایین آمده است، بنابراین مردم خودشان باید به این نتیجه برسند که رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی در شرایط کرونایی مساوی با به خطر افتادن جان خود و دیگران است.
ورود ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور تا آبان
واردات انبوه واکسن به کشور همچنان ادامه دارد. رئیس جمعیت هلالاحمر با اشاره به جزئیات واردات واکسن کرونا تا آبانماه امسال گفت: جمعا تا آبان ماه ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور میشود. دکتر کریم همتی درباره روند واردات واکسن کرونا اظهار کرد: با توجه به تماسی که ریاست جمهوری کشورمان با ریاست جمهوری چین داشتند، اتفاق مثبتی افتاد. در عین حال جلسات مربوط به صورت ۲ بار در هفته به ریاست معاونت اول ریاست جمهور تشکیل میشود. وی با بیان اینکه تا آبان ماه ۹۰ میلیون دوز واکسن را از کانال صلیب سرخ وارد میکنیم، افزود: همه دستگاهها در این کار دخیل هستند و جلسات مرتبط هم به ریاست معاون اول رئیسجمهور تشکیل میشود. همتی ادامه داد: بر این اساس در شهریورماه ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد میشود و قول مساعد داده شده که از همین کانال ۲۰ میلیون دوز دیگر هم اضافه شود و در شهریورماه این امر اتفاق خواهد افتاد. آنچه قطعی است، ۲۰ میلیون دوز واکسن در شهریورماه و ۳۰ میلیون دوز هم در مهر و آبان ماه وارد میشود که مجموعا ۸۰ میلیون دوز واکسن میشود. همتی گفت: در عین حال ۱۰ میلیون دوز هم مازاد بر این است که برای سنین دانشآموزی ۱۲ تا ۱۸ سال وارد میشود، بر این اساس جمعا ۹۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور میشود.
ارسال به دوستان
ثبت ۵۸۳ فوتی جدید بیماری «کووید-19» در یک شبانهروز
تعداد جانباختگان کرونا از ۱۱۱ هزار نفر گذشت
آمار جانباختگان ناشی از بیماری «کووید-19» به بیش از 111 هزار نفر رسید. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته (ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه) متاسفانه ۵۸۳ بیمار «کووید-۱۹» در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۹۷۳ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۵۸۳ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری هم به ۱۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر رسید.
خوشبختانه تاکنون ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.
همچنین ۷ هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
گفتنی است تاکنون ۲۹ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۸۶۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.
هشدار سازمان غذا و دارو درباره واکسن تقلبی «کویشیلد»
بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران درباره واکسن تقلبی کویشیلد، «N50/2021:CRM:0557615» هشدار داد. سازمان جهانی بهداشت نسبت به ورود واکسن تقلبی کویشیلد در منطقه آفریقا و جنوب شرق آسیا، هشدار بینالمللی صادر کرد. سازمان غذا و دارو اعلام کرد: بر اساس این گزارش به مردم توصیه میشود برای تهیه واکسن کرونا اکیدا از مراجعه به بازار آزاد خودداری کرده و به تبلیغات اغواکننده برخی افراد سودجو در این زمینه توجه نکنند. لازم به ذکر است تامین واکسن کرونا با جدیت در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و اولویتهای تزریق از سوی وزارت بهداشت اعلام میشود و ثبت مشخصات واکسن و افراد دریافتکننده واکسن باید در سامانههای وزارت بهداشت (تیتک، سیب و...) انجام شود. لذا تهیه واکسن در خارج از زنجیره وزارت بهداشت بهرغم کلاهبرداری، تهدیدی برای سلامت مردم است.
ارسال به دوستان
ضرورت بازنگری در طراحی سؤالات کنکور
طاها دولتآبادی: سالیان درازی است دانشآموزان رشته ادبیات و علوم انسانی از دروسی همچون تاریخ و جغرافیا به دلیل ملزم بودن به حفظ اسامی مکانها و زمانها و اشخاص برای شرکت در آزمون سراسری رنج میبرند. برای بسیاری از آنها این سوال پیش آمده که حفظ اسامی چه کاربردی در زندگی روزمره خواهد داشت؟ چرا باید تعداد بالایی از اسامی را برای کسب درصد بهتر در آزمون سراسری و آزمونهای مؤسسات کنکوری حفظ باشند؟ چرا طراحان کنکور چنین رویکردی را در پیش گرفتهاند؟
از اوایل دهه 90 که کمکم کتب درسی شکل و شمایل جدیدی به خود گرفت، محتوای برخی دروس نیز تغییر کرد. به عنوان مثال در حدود سالهای 95 و 96 که تغییر کتب درسی به پایههای تحصیلی متوسطه دوم رسید، کتب درسی عربی، جامعهشناسی و چندین کتاب دیگر تغییرات اساسی داشتند. حتی کتب جدیدی مانند علوم و فنون ادبی و تفکر و سواد رسانهای تألیف شد. در این بین کتاب درسی تاریخ نیز تغییرات بنیادینی را شاهد بود و طراحان این کتاب کوشیدند با طرح سوالاتی در متن دروس، دانشآموزان را وادار به تحلیل رویدادها کنند. این اتفاق مبارکی بود که دانشآموز به جای حفظ صرف اسامی مکانها و اشخاص، به تحلیل وقایع رو آورد اما یک مشکل اساسی مانع رسیدن به این هدف والا میشد؛ کنکور.
طراحان آزمون سراسری از سالهای نهچندان دور، در طرح سوال برخی دروس رشته علوم انسانی رویکرد حفظی داشته و دارند. یعنی دانشآموزان باید برای پاسخ به سوالات صرفا متن کتاب را حفظ باشد و تحلیل و فهم آنان از دروس، چندان فایدهای نخواهد داشت. به عنوان مثال در آزمون سراسری سال 1400 شاهد چنین سوالاتی در درس تاریخ هستیم:
- گشایش جاده ابریشم، همزمان با حکومت کدام سلسلهها در چین و ایران بود؟
- شاهنامه مصور مشهور به دموت، از دوره کدام سلسله در ایران به یادگار مانده است؟
- در دوره کدام سلسلههای باستانی در ایران سکههای نقرهای و مسی در مبادلات تجاری در منطقه وسیعی رایج بود؟
واضح است کسی که میخواهد به طور حتم، به این سوالات پاسخ درست دهد باید عین متن کتاب درسی را حفظ باشد، اگر نه از پاسخ صحیح بازمیماند. این اتفاق همان چیزی است که ما از آن به عنوان «مرگ خاموش تاریخ» یاد کردهایم. طراحان آزمون سراسری، سطح علم تاریخ را بسیار تنزل دادهاند و بسیار علم تاریخ را کوچک کردهاند زیرا برای دانشآموزان، تاریخ مساوی شده است با حفظ اسامی مکانها و زمانها و... . وقتی چنین نگرشی نسبت به تاریخ در جامعه شکل بگیرد، همه از تاریخ فراری میشوند. در صورتی که اگر این درس رویکرد تحلیلی به خود گیرد، هم شیرین و جذاب خواهد شد و هم از آن مهمتر خواهیم فهمید که واقعا چارهساز مشکلات امروز ما خواهد بود و بنا به فرمایش حضرت امام(ره)، به درک جمله معروف «تاریخ معلم انسانهاست» نایل خواهیم آمد. متاسفانه در جامعه ما نیز واکنش مناسبی در برابر این رویکرد غلط صورت نگرفته است. فرض کنیم طراح سوال درس ریاضی کنکور، این سوال را طرح کند که 2+2 مساوی با چند میشود؟ این سوال اینقدر ساده و کودکانه است که احتمالا فردای آزمون سراسری، دانشآموزان، معلمان و اساتید دانشگاهی به طرح چنین سوال سادهای به سازمان سنجش اعتراض کنند که چرا سطح سوالات ریاضی را اینقدر پایین آوردهاند ولی هماکنون چندین سال است که درس تاریخ به واسطه طرح سوالات صرفا حفظی، در حال تحقیر است و تاریخ کاربرد اصلی خود را از دست داده است و اعتراض خاص و گستردهای هم در این باره انجام نمیشود. مؤسسات کنکوری نیز با الهام گرفتن از نحوه طرح سوالات کنکور، با طرح سوالات کاملا حفظی از این درس مهم، هیزم آتش این ماجرا را بیشتر و بیشتر میکنند.
اما چاره چیست؟ به نظر میرسد چاره حل این مشکل، همان چیزی است که بیان شد. یعنی تحلیلی کردن سوالات به جای حفظی کردن آنها. به یک نمونه تاریخی و طرح ۲ نوع سوال مختلف با ۲ رویکرد متفاوت از این واقعه خاص دقت فرمایید.
در صفحه 52 کتاب فروغ ابدیت، که به تجزیه و تحلیل زندگی پیامبر اکرم(ص) پرداخته شده و از منابع مهم تاریخ اسلام است، یک رویداد تاریخی نقل شده است که ما در اینجا به اختصار آن واقعه را ذکر خواهیم کرد: «تنها فرزند پسر حضرت پیامبر(ص)، به نام «ابراهیم» درگذشت. پیامبر در مرگ وی غمگین و دردمند بود. روز فوت فرزند ایشان آفتاب گرفت؛ ملت خرافی و افسانهپسندِ عرب گرفتگی خورشید را نشانه عظمت مصیبت پیامبر دانستند و گفتند آفتاب برای مرگ فرزند پیامبر گرفته شده است. پیامبر این جمله را شنیدند و بالای منبر رفتند و فرمودند: آفتاب و ماه ۲ نشانه بزرگ از قدرت بیپایان خدا هستند و سر به فرمان او دارند، هرگز برای مرگ و زندگی کسی نمیگیرند. هر موقع ماه و آفتاب گرفت، نماز آیات بخوانید...».
با توجه به این رویداد تاریخی، ۲ نوع سوال میشود طرح کرد. یکی رویکرد حفظی است؛ رویکردی که هماکنون آزمون سراسری دارد. به عنوان مثال این سوال که «نام فرزند پیامبر(ص) چه بود؟» و دانشآموز برای پاسخ به این سوال کافی است متن رویداد را حفظ کرده باشد تا بداند پاسخ صحیح «ابراهیم» است. اما نوع دیگر، سوال تحلیلی است. به عنوان مثال پرسیده شود: «این رویداد تاریخی حاوی چه قاعده کلیای است؟» این سوال یک سوال کاملا تحلیلی است که دانشآموز باید اولا به رویداد مسلط باشد و ثانیا بتواند بخوبی تحلیل کند و پاسخ صحیح را از بین گزینهها تشخیص دهد. در این رویداد خاص، مشاهده کردیم که پیامبر(ص)، برای یک هدف مقدس یعنی جذب افراد به دین مبین اسلام، از روش غلط یعنی خرافهپرستی و دروغ، استفاده نکردند در حالی که اگر از آن روش غلط استفاده میکردند، بیشک مردم با دیدن چنین رخدادی به پیامبر(ص) ایمان میآوردند و بر پیروان اسلام افزوده میشد. پس حکم و قاعده کلی این رویداد این میشود که «هدف، وسیله را توجیه نمیکند». وقتی رویکرد طراحان آزمون سراسری، رویکرد تحلیلی باشد، دانشآموزان به تحلیل وقایع واداشته خواهند شد و دیگر به درس تاریخ به چشم یک علم ناکارآمد دیده نخواهد شد. این چنین دانشآموزان، معلمان، طراحان کنکورهای آزمایشی و... متوجه اثربخشی تاریخ بر روزگار کنونی ما خواهند شد.
امروز ابعاد مختلف جامعه ما تشنه تحولآفرینی است. بیشک یکی از مهمترین حیطهها در این زمینه، مسائل مربوط به آموزشوپرورش و آموزش عالی است. مقام معظم رهبری (دامت برکاته) نیز به لزوم تحول در مسائل آموزشوپرورش و کاربردی کردن دروس اشاره داشتهاند. به عنوان مثال، ایشان در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) داشتند، فرمودند: «در زمینه مسائل آموزشی ما واقعا احتیاج داریم به تحول. تحول در زمینه مسائل آموزش این است که ما آموزشهای دانشگاهی و دبیرستانی را، حتی دبستانی را، آموزشهای عمقی قرار بدهیم؛ عمقی، کاربردی، نه صرفا حفظی؛ درسها و بحثهای فایدهمحور را مطرح بکنید...».
امید است همزمان با تغییر ایجادشده در وزارت علوم و وزارت آموزشوپرورش، مسؤولان امر به این موضوع توجه شایانی داشته باشند تا درس تاریخ جایگاه اصلی خود را پیدا کند و دانشآموزان نیز با درس تاریخ به عنوان یک درس شیرین و جذاب مأنوس باشند و علم تاریخ، بیش از پیش هدایتگر ما در روزگار کنونی و آینده شود.
ارسال به دوستان
اخبار
رشد ۱۶ درصدی تلفات رانندگی در ۴ ماه نخست سال جاری
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در ۴ ماهه نخست سال جاری ۵۶۳۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۴۸۵۸ نفر بود، تعداد تلفات ۱۶ درصد بیشتر شده است. به گزارش از سازمان پزشکی قانونی کشور، رشد تلفات تصادفات که از ابتدای سال جاری آغاز شده بود در ۴ ماهه امسال و تیرماه نیز تکرار شد. از ابتدای سال جاری بنا بر آمارهای موجود، در سازمان پزشکی قانونی کشور هر ماه شاهد رشد تعداد قربانیان حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بودیم؛ حوادثی که به نظر میرسد با عادیانگاری همهگیری کرونا و افزایش حجم سفرها بهرغم اعمال محدودیتهای کرونایی، رشد کشتههای تصادفات را نسبت به ماههای ابتدایی سال گذشته رقم زده است. در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۵ هزار و ۶۳۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۴ هزار و ۸۵۸ نفر بود، رشد ۱۶ درصدی داشته است.
از کل تلفات حوادث رانندگی ۴ ماه امسال ۴ هزار و ۵۲۲ نفر مرد و هزار و ۱۱۱ نفر زن بودند. در ادامه این گزارش آمده است: در این مدت استانهای فارس با ۴۴۶، سیستانوبلوچستان با ۳۸۸ و خراسان رضوی با ۳۶۷ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۳۴، کهگیلویهوبویراحمد با ۷۰ و قم با ۸۰ فوتی کمترین آمار تلفات تصادفات را داشتهاند.
افزودن ١٠٠ دستگاه خودروی سبک اطفایی به ناوگان آتشنشانی
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اضافه شدن ١٠٠ دستگاه خودروی سبک اطفایی به ناوگان این سازمان تا پایان سال خبر داد. مهدی داوری درباره برنامههای پیش روی سازمان آتشنشانی تهران که تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد، گفت: تا پایان سال جاری ۳ ایستگاه آتشنشانی دیگر به تعداد ایستگاهها افزوده خواهد شد. وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری یکسری از تجهیزات سازمان نیز تکمیل خواهد شد، گفت: روندی در سازمان آغاز شده که در واقع اضافه شدن خودروهای سبک اطفایی است. قرار است خودروهای سبک اطفایی به ناوگان سازمان آتشنشانی تهران اضافه شود که تا پایان سال به ١٢٠ دستگاه خواهد رسید.
وی ادامه داد: تا پایان سال ١٢٠ دستگاه خودروی سبک اطفایی را که ویژه بافتهای فرسوده و معابر باریک و سایر حریقهاست خواهیم داشت. استفاده از این خودروها در چابکی سازمان آتشنشانی تهران موثر خواهد بود. تاکنون ٢٠ دستگاه خودروی سبک اطفایی به ناوگان اضافه شده است. وی در ادامه گفت: یکسری برنامه فنی نیز در دستور کار خود داریم که تغییر ساختار ارتباطی در سازمان آتشنشانی یکی از آنها است. قصد داریم ارتباطات ما برای تابآوری در زمان حوادث بسیار موثرتر باشد.
لغو ممنوعیت پذیرش ارشد در رشتههای غیرمرتبط
مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاستهای آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از لغو ممنوعیت پذیرش ارشد در رشتههای غیرمرتبط برای همیشه خبر داد. سیدجلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاستهای آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: چند ماه پیش مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشتههای غیرمرتبط منتشر شد که اجرای آن از سال ۱۴۰۱ بود.
وی افزود: ممنوعیت این مصوبه نیازمند صلاحدید شورای سنجش و آموزش کشور بود که دکتر آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب آن را به دانشگاهها در قالب اطلاعیهای اعلام کرد. موسوی تصریح کرد: ممنوعیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از رشتههای غیرمرتبط به صورت کلی لغو شده است و تمام دانشجویان میتوانند امسال و سالهای آتی از رشتههای غیرمرتبط وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.
تصویب شیوهنامه آزمونهای آموزشوپرورش استثنایی
«شیوهنامه شورای سیاستگذاری آزمونهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی» به منظور بررسی و تأیید آزمونهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصویب شد. سیدجواد حسینی اظهار کرد: گام اول مداخلات آموزشی و توانبخشی شناسایی، غربالگری و تشخیص است و در همین راستا، به ابزارهای لازم برای تشخیص و غربالگری نیاز است و این ابزارها باید بهروز باشند و پایایی و روایی لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: پیشنهاد ایجاد شورای سیاستگذاری آزمونها و پایگاه جامع آزمون در سال ۹۸ به تصویب شورای معاونان سازمان رسید و مصوب شد این شورا در حوزه تصمیمگیری و اجرای آزمونها، مورد استفاده در بخشهای مختلف سازمان و ادارات آموزشوپرورش استثنایی استانها فعالیت کند. وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری آزمونهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی متشکل از افراد متخصص دانشگاهی است که به بررسی و تصویب آزمونهای مختلف خواهد پرداخت.
حسینی تصریح کرد: آزمونهای در حال استفاده سازمان آموزشوپرورش استثنایی و همچنین آزمونهایی که در آینده استفاده خواهند شد باید در این شورا مورد بررسی و تأیید قرار گیرند. معاون وزیر گفت: در این جلسه شیوهنامه این شورا به تصویب رسید تا شورا بر مبنای پشتوانههای قانونی با نظم بیشتری استقرار یابد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|