|
سکه ۴۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان
دیروز در بازار سکه و طلا، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود. همچنین نیمسکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رفت. هر اونس طلا هم در بازارهای جهانی ۲۴۹۷ دلار بود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از ناکارآمدی در تنظیم بازار گوشت گزارش میدهد
هست اما گران!
* سرانه مصرف گوشت در ایران به حدود 6 کیلوگرم رسیده در حالی که حداقل سرانه در دنیا 12 کیلوگرم است/ * با وجود افزایش واردات گوشت، قیمت دست نخورده است
گروه اقتصادی: چند وقتی است دولت وعده افزایش عرضه گوشت تنظیم بازاری را داده است تا از این طریق بتواند تقاضای بازار را کنترل کند و قیمتها تعدیل شود. در حالی که اربعین به پایان رسیده و تقاضای گوشت برای مراسمهای مذهبی دیگر وجود ندارد اما قیمت گوشت همچنان بالاست. این در شرایطی است که با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش تقاضا برای خرید گوشت، احتمالا قیمتها بالاتر هم خواهد رفت. برخی معتقدند بازار گوشت نیز گرفتار مافیاست و تا آنها نخواهند قیمت گوشت تعدیل نمیشود، حتی اگر واردات گوشت 2 برابر شود. به طور قطع این مساله نیز به تقویت نظارت نیاز دارد که فعلا دولت در این زمینه اقدامی نکرده است.
در حالی که دولت چهاردهم با شعار کاهش فشار اقتصادی و بهبود معیشتی فعالیت خود را آغاز کرد، انتظار میرفت با توجه به منابع ارزی که برای واردات تخصیص داده شده، قیمت گوشت کاهش یابد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. شاید یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی این سیاست بیتوجهی به نیاز جامعه است. در وضعیتی که بسیاری از مردم تقاضا برای گوشت گرم دارند، عملا عرضه گوشت یخی نمیتواند بازار را متعادل کند.
به عبارت دیگر متقاضیان گوشت یخی متفاوت از گوشت گرم هستند، بنابراین تقاضای آن بخش از بازار همچنان باقی است. از طرف دیگر مکانیسم عرضه دارای مشکل است. برای نمونه بسیاری از فروشگاههایی که گوشت گوسفندی دریافت میکنند، به صورت شفاف و دقیق عرضه نمیکنند. هر چند دولت تلاش کرده به شکل عادی تنظیم بازار را انجام دهد اما به نظر میرسد اگر کار با همان مکانیسم ثبت اطلاعات خریدار و ارسال آنلاین از طریق بازرگام انجام میشد، راحتتر بازار مدیریت میشد، چرا که بخشی از همین گوشتهایی که امروز به عنوان تنظیم بازار عرضه میشود، از طریق قصابیها فروشگاههای سطح شهر به قیمت آزاد وارد بازار میشود. این همان اشتباهی است که از سال 97 بارها در بازار کالاهای اساسی رخ داده است و هیچگاه از این اشتباه همیشگی درس نگرفتهایم.
* احتمال افزایش قیمت گوشت
رئیس اتحادیه گوشت کشور در گفتوگو با «وطن امروز» درباره آخرین وضعیت گوشت گوسفندی در بازار پروتئین کشور اظهار کرد: بازار گوشت مسکوت و میزان فروش کم است و مردم قدرت خرید ندارند. البته به دلیل فصل گرما میزان تقاضا و مصرف گوشت قرمز کاهش یافته و این است که در مغازههای گوشتفروشی خرید بسیار کم است و تقاضا کاهش یافته است.
علیاصغر ملکی ادامه داد: اتحادیه گوشت به عنوان تنظیمکننده و توزیعکننده در بازار عمل میکند. امروز ما شاهد این هستیم نسبت به قبل گوشت بیشتری به بازار تزریق میشود و در صورتی که روند توزیع به همین شکل ادامه یابد، به طور قطع منطقی شدن قیمت در بازار را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در 3 هفته اخیر بازار گوشت بویژه گوشت گوسفندی شاهد کاهش قیمت و شیب نزولی آرام قیمت بوده که از جمله علتهای آن را میتوان افزایش گوشت وارداتی و تا قدری کم شدن میزان خرید مردم به واسطه عدم توان مالی دانست.
ملکی توضیح داد: مصرف گوشت نسبت به گذشته تا حدی کاسته شده است. امید داریم با توجه به مشکلاتی که کاهش مصرف گوشت برای سیستم درمان کشور به وجود میآورد، این روند با تدابیر دولت اصلاح شود تا در آینده نیاز نباشد همین هزینه، بلکه مبلغ بیشتری را در حوزه درمان هزینه کنیم.
وی افزود: طی چند وقت اخیر به دلیل عرضه گوشت خارجی در بازار، قیمت گوشت قرمز ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است، به دلیل اینکه بازار ضعیف است و مردم چندان قدرت خرید ندارند. یقینا با حرکت به سمت مهرماه و خنکتر شدن هوا میزان مصرف گوشت قرمز افزایش خواهد یافت. امیدواریم گوشتهای تنظیم بازار بتواند بازار را آرام نگه دارد تا در این زمینه چالشی ایجاد نشود.
ملکی با اشاره به افزایش مصرف گوشت در مقاطعی نظیر محرم و بازگشت حجاج و عید قربان گفت: در حال حاضر این مناسبتها به پایان رسیده و میزان مورد نیاز گوشت برای همه این مناسبتها تأمین شده است. از این به بعد دیگر فشاری بر بازار تأمین گوشت نیست و از شرایط فشار خارج شدهایم، البته بعد از مهرماه احتمالا مصرف و قیمت گوشت در کشور افزایش مییابد. وی تصریح کرد: آمار سالهای گذشته نشان از این دارد که از مهرماه به بعد تا حدی مصرف گوشت در کشور افزایش مییابد که با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و نظارت نهادهای ناظر و مدیریت عمومی گوشت در کشور انشاءالله شاهد آرامش بیشتری در این بازار خواهیم بود.
در مقطع کنونی دولت اگر به دنبال تعدیل قیمت گوشت است، باید هزینههای تولید را کاهش دهد. در چند وقت اخیر قیمت نهادههای دامی در بازار جهانی کاهش داشته است. حتی گفته میشود قیمت مواد غذایی نیز روند نزولی داشته اما بازار ایران بیتوجه به تغییرات بازار جهانی، همچنان قیمت بالای خود را حفظ کرده است.
قیمت گوشت در بازار ایران تعدیل نمیشود مگر اینکه دولت برنامه مدونی برای تولید دام داشته باشد. در سالهای گذشته بعد از اینکه قیمت گوشت افزایش یافت، بسیاری از دامهای ماده نیز سر از کشتارگاهها درآوردند و همین مساله منجر به بروز مشکلاتی برای تولید گوشت در سالهای بعد شد. در شرایط کنونی نیز دولت چهاردهم راهبردی برای حل مشکل گوشت ندارد و تنها به واردات گوشت اکتفا کرده است. به طور قطع تنظیم بازار بر مبنای واردات میتواند اثری موقت داشته باشد، هر چند در یک ماه اخیر با وجود اینکه دولت واردات را افزایش داده، قیمت گوشت تغییر چندانی نداشته است، البته در همین شرایط هم اگر دولت واردات گوشت را متوقف کند، به طور قطع بار دیگر قیمتها صعودی میشوند. از طرف دیگر به طور طبیعی در فصول سرما تقاضا برای گوشت بیشتر از فصلهای گرم سال است. هرچند بسیاری از مسؤولان و کارشناسان تاکید دارند امکان جایگزین کردن گوشت مرغ با گوشت قرمز وجود دارد اما از آنجا که در مقطع کنونی میزان عرضه و تقاضای گوشت مرغ برابر است، در صورتی که تقاضا از گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ سرازیر شود، به طور قطع قیمت گوشت مرغ نیز افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که برخی معتقدند هر محصولی تقاضای خاص خود را دارد و امکان جایگزین کردن آن وجود ندارد، بویژه اینکه حذف برخی مواد غذایی در بلندمدت میتواند روی سلامت افراد جامعه تاثیر بگذارد. به همین دلیل پیشنهاد مسائلی مانند جایگزین کردن یک محصول با محصول دیگر کاربردی نیست، بنابراین در شرایط کنونی دولت باید سیاستهای خود را در راستای تقویت اقتصاد کشاورزی قرار دهد.
* سیاست مؤثر در تنظیم بازار گوشت
ارائه تسهیلات برای سرمایهگذاری دامپروران و کشاورزان در تولید دام میتواند تا حدودی این چالش را برطرف کند. یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که دام ایلها بخش مهمی از نیاز گوشت کشور را تامین میکند، از آنجا که از ایلات چندان حمایت نشده، بسیاری از آنها یکجانشین و از دامپروری دور شدهاند.
یکی از سیاستهای کلان کشور در سالهای اخیر موضوع خودکفایی بوده است اما وزارت جهاد کشاورزی تاکنون به واردات گوشت برای حل این مساله اکتفا کرده است. در سالهای نخستین تحریمها علیه ایران گفته میشد برخی از همین گوشتهای وارداتی دوباره از ایران به سمت کشورهایی مانند عراق و افغانستان قاچاق میشود، به همین دلیل واردات گوشت تاثیر چندانی بر بازار ایران نداشت. حتی در دولت دوازدهم برای برخی مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی به اتهام فساد در بخش واردات پرونده قضایی نیز تشکیل شد.
موضوع مدیریت بازار گوشت در مقطع کنونی اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که حقوق و دستمزد به میزان تورم افزایش نیافته است. از طرف دیگر دولت چهاردهم اخیرا اعلام کرده برنامهای برای افزایش یارانهها ندارد، آن هم در شرایطی که مصرف گوشت قرمز در دهکهای پایین جامعه بشدت کاهش یافته است. علیاصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت کشور چندی پیش این موضوع را تایید کرد که سرانه مصرف گوشت در ایران حدود نصف استاندارد جهانی است. در حالی که سرانه مصرف گوشت در دنیا حداقل 12 کیلوگرم است - البته برخی کشورها بیشتر از این میزان گوشت مصرف میکنند - در ایران میزان مصرف گوشت به کمتر از 6 کیلوگرم رسیده است.
طبق استانداردهای بهداشت و سلامت به نسبت وزن افراد، هر فرد باید حداقل روزانه 50 گرم گوشت مصرف کند که این یعنی در ماه باید یک و نیم کیلو گوشت مصرف کند تا بدن بتواند سیستم ایمنی مناسبی داشته باشد.
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با «وطن امروز»:
ساماندهی صنعت و بازار خودرو ضرورت است
گروه اقتصادی: صنعت و بازار خودرو در ایران همواره یکی از مهمترین و پرچالشترین بخشهای اقتصادی کشور بوده، زیرا این بازار به طور مستقیم با قدرت خرید مردم، نوسانات ارز و تصمیمات کلان اقتصادی مرتبط است.
مشاهدات نشان از این دارد که ممکن است صنعت و بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ با چالشهایی مواجه شود. یکی از این مشکلات این است که ادامه روند کنونی در تأمین ارز ممکن است مشکلات مالی و کمبود ارز، تولید و عرضه خودروهای داخلی را تحت تأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، تغییرات در سیاستهای واردات و صادرات میتواند به طور قابلتوجهی بر عرضه و تقاضا در بازار خودرو تأثیرگذار باشد.
* خودروسازان با چه مشکلاتی مواجه هستند
۲ خودروساز بزرگ کشور با کاهش تولید و انباشت بدهیهای سنگین به قطعهسازان روبهرو هستند، این امر نهتنها موجب کاهش عرضه خودرو در بازار شده، بلکه تأثیرات منفی بر پیشفروش خودروها و اعتماد عمومی به این شرکتها نیز گذاشته است. با وجود تلاشهایی که برای جبران کمبود تولید از طریق واردات خودروهای خارجی انجام شده، این اقدام نیز با محدودیتهایی مواجه است و آنگونه که انتظار میرفت پیش نرفته؛ تعرفههای بالا و محدودیتهای حجمی و قیمتی برای واردات، همچنان واردات خودرو را به یکی از مسائل پیچیده و پرهزینه مبدل کرده و ادامه این روند در بلندمدت فشار را بر صنعت و بازار خودرو افزایش خواهد داد.
در این میان، تخصیص نامناسب ارز و تأخیر در اجرای سیاستهای جدید دولت، چالشهای بیشتری را برای صنعت خودرو به وجود آورده است. تخصیص ندادن بهموقع ارز برای واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز، تولید خودروهای داخلی را دچار اختلال کرده و برنامههای تولیدی خودروسازان را از حالت عادی خارج کرده، همچنین نوسانات شدید قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید را افزایش داده و خودروسازان را در ارائه قیمتهای مناسب برای محصولات خود ناتوان کرده است. در مجموع، بازار خودروی ایران در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ ممکن است با چالشهایی نظیر کمبود ارز، تعرفههای سنگین وارداتی، کاهش تولید داخلی و تأثیرات شدید نوسانات ارزی بر قیمتگذاری مواجه شود. این عوامل، ضمن ایجاد فشار بر مصرفکنندگان، بر آینده صنعت خودروسازی کشور نیز سایهای از ابهام افکنده که نیازمند برنامهریزیهای دقیق و استراتژیک از سوی مسؤولان و فعالان این حوزه است.
* لزوم شکست انحصار در صنعت خودرو
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز»، درباره نارضایتیها مردم از خودروسازان و قراردادهای یکطرفهشان، همچنین مشکلات آن و عدم تحویل خودروی مندرج در قرارداد و تغییر خودروهای تحویلی در ماههای انتهایی قرارداد به مصرفکنندگان، گفت: ساماندهی صنعت و بازار خودرو یک ضرورت است، زمانی که کالایی انحصاری میشود و تنها چند تولیدکننده و عرضهکننده وجود داشته باشد این اتفاق رخ میدهد که تولیدکننده و عرضهکننده اختیار در عقد قرارداد را به دست میگیرد و بازنده نهایی این روند مصرفکننده است که انتخابی ندارد و مجبور است به خواسته شرکت عرضهکننده کالا تن دهد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چند دهه است تولیدکنندگان خودروی داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را میکنند و موجب نارضایتی اجتماعی شدهاند، افزود: با این روند اگر بخواهیم هنوز با روش سابق از تولید داخل حمایت کنیم در واقع مردم را دلسرد کردهایم و این سیگنال را دادهایم که بناست همین روش تولید و عرضه ادامهدار باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با تأکید بر اینکه مشکلاتی که در زمینه قراردادهای بین مشتریان و خودروسازان رخ میدهد ناشی از انحصار است، تصریح کرد: با شکلگیری انحصار، خودروسازان خودرویی را که متعهد شدهاند به مشتری تحویل بدهند تحویل نمیدهند. این نمونه از انحصار و مدیریت را در زمان کمونیست در ۶ دهه قبل در آلمان شرقی شاهد بودیم، در حالی که در آلمان غربی مشتریان هر نوع خودرویی را استفاده میکردند.
وی با تأکید بر اینکه در هر دوره زمانی و در هر کشوری که انحصار شکل بگیرد در پس آن بیکفایتی، بیکیفیتی و نارضایتی هم شکل خواهد گرفت، افزود: مجلس حتما در راستای وظایف نظارتی خود به موضوع قراردادهای میان خودروسازان و مشتریان ورود میکند و این مساله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع دادهایم و خواستار این شدهایم که فضای موجود را اصلاح کند تا تکنولوژی و شرکتهای چندملیتی در داخل کشور حضور یابند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی مهیا شود.
* روند کنونی صنعت و بازار خودرو موجب نارضایتی مردم میشود
پوردهقان با اشاره به اینکه با ادامه زیان عمومی مردم در بازار خودرو شاهد نارضایتی اجتماعی بیشتر خواهیم شد، گفت: در مواردی که شاهد مشکل در زمینه قرارداد خرید خودرو باشیم ورود میکنیم و در نخستین جلسه کمیسیون صنایع و معادن از مدیران خودروسازی دعوت میکنیم توضیحات خود را ارائه کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر خودروسازی امکان تحویل خودروی درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودروی جایگزینی به خریدار تحمیل شود و این انتخاب حداقل حق خریدار است.
* باید نگاه مصرفی از بازار خودرو برداشته شود
البته در نگاه به بازار خودرو در کشور باید به این موضوع هم توجه داشت که خرید خودرو در کشور ما به عنوان یک سرمایهگذاری پرریسک مطرح است. با توجه به تفاوت قیمت ارز، برخی افراد خود را برنده این خریدها میدانند. خودروهای تولیدی ایرانخودرو و سایپا که با قیمتگذاری سرکوبشده به بازار عرضه میشوند و از طریق سیستم قرعهکشی به فروش میرسند، گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری به حساب میآیند، همچنین خودروسازی بهمن به دلیل تفاوت قیمت با بازار برای سرمایهگذاری جذاب است. با این حال، خرید و نگهداری بسیاری از خودروهای دیگر به دلیل هزینههای بالای نگهداری، اقتصادی نیست.
در پایان باید گفت: خودرو در سراسر دنیا به عنوان کالایی مصرفی عرضه میشود و افزایش عرضه به هر شکل چه به صورت تولید داخلی و چه واردات و مونتاژ در داخل کشور موجب تغییر رویکرد این بازار از حالت سرمایهگذاری به مصرفی خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
عارف: کدام عقل سلیمی میگوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟
معاون اول رئیسجمهور در جلسه معارفه وزیر نفت گفت: باید مصرف سوخت را مدیریت کنیم، مساله جدی ناترازی گاز طبیعی و فرآوردههای نفتی و گازی است.
وی اظهار داشت: ما امروز ۱۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم، ولی در روزهای اخیر مصرف به ۱۴۰ میلیون لیتر هم رسید. عارف تأکید کرد: کدام عقل سلیمی میگوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ فعلا کاری نمیخواهیم بکنیم، نگویند آقای عارف گفت فردا میخواهیم آزادسازی انجام دهیم. واقعیتهای بخش را میگویم.
این اظهارات در حالی منتشر شد که پیش از انتخابات و در روزهای انتخابات موضوع افزایش قیمت بنزین از سوی تیم پزشکیان مطرح شده بود اما بارها از سوی پزشکیان، وزیر نفت و سخنگوی ستاد انتخابات او تکذیب شود و همه اعلام کردند که راهکار قیمتی را برای بنزین اعمال نخواهند کرد.
***
رئیس جدید سازمان بورس فردا انتخاب میشود
شورای عالی بورس با استعفای مجید عشقی موافقت کرد و مقرر شد در جلسه فردا ۲۰ شهریور این شورا رئیس جدید سازمان بورس تعیین شود. نشست فوقالعاده شورای عالی بورس عصر شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور اکثریت اعضا برگزار شد.
در این نشست موضوع استعفای مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و پذیرفته شد و شورای عالی بورس با استعفای عشقی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد.
شورای عالی بورس در عین حال مقرر کرد رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست بعدی در روز سهشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ برگزیده و معرفی شود.
***
اخذ عوارض ۱۰ یورویی در پروازهای خارجی
سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامهای درباره اخذ عوارض ۱۰ یورویی از هر مسافر به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرده است. به گفته جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این عوارض شامل همه پروازهای خارجی میشود که روی بلیت مسافران اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: هدف از دریافت این عوارض توسعه زیرساختهای فرودگاههای کشور و خدمات مسافری است. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری، این عوارض با عوارض خروج از کشور فرق دارد.
پروازهای زیارتی به مقاصد عراق، عربستان و دمشق سوریه از این امر مستثنی هستند.
***
احتمال ابلاغ افزایش ۲۰درصدی رفاهیات کارمندان
به نظر میرسد افزایش ۲۰ درصدی خدمات رفاهی غذا، ایاب و ذهاب، مسکن و... کارمندان تا حدود یک ماه دیگر ابلاغ شود.
بر اساس پیگیریهای انجام شده و دغدغه کارمندان دولت درباره عدم تغییر ارقام پرداختیهای مربوط به خدمات رفاهی غذا، ایاب و ذهاب، مسکن و... نسبت به سال گذشته، به نظر میرسد این پرداختیها با افزایش ۲۰ درصدی بزودی ابلاغ خواهد شد.
***
مطالبات گندمکاران تا پایان هفته تسویه میشود
رئیس سازمان برنامه و بودجه از سرعت بخشیدن پرداخت مطالبات کشاورزان خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده مطالبات گندمکاران تا پایان هفته تسویه خواهد شد.
بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح شنبه ۱۷ شهریورماه، ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است. این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 1.621 میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان میدهد.
تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل دادهاند، واریز شده است. سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیسجمهور دیروز از سرعت یافتن پرداخت مطالبات گندمکاران طی هفته جاری خبر داد و اظهار کرد: بخش عمده مطالبات تا پایان هفته تسویه خواهد شد.
***
صادرات گوشت مرغ به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن رسید
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از صادرات ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون به کشورهای هدف خبر داد و گفت: استمرار جوجهریزی و تولید منجر به صادرات شده است.
علی ابراهیمی درباره وضعیت تولید و صادرات گوشت مرغ گفت: در حال حاضر گوشت مرغ تولید داخل به کشورهای عراق، ترکمنستان، عمان، قطر و افغانستان صادر میشود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: ماهانه نزدیک به 3 هزار تن گوشت مرغ به کشورهای هدف صادر میشود.
وی وضعیت تولید داخلی گوشت مرغ را مطلوب دانست و اظهار داشت: طی 3 تا 4 ماه اخیر به دلیل افزایش جوجهریزی و عرضه فراوان مرغهای منجمد وارداتی، بازار اشباع شد. بنابراین هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای پرورشی زیر قیمت واقعی تولید یعنی کیلویی ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان به فروش میرسید که همین امر باعث ضرر برخی تولیدکنندگان شد. این در حالی است که قیمت واقعی تولید هر کیلوگرم مرغ زنده در اسفند سال گذشته کیلویی ۵۸ هزار تومان ارزیابی شده بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|