|
یادداشتی بر دفتر شعر «تا محراب آن دو ابرو» دکتر سیدعلی موسویگرمارودی
ادیب نوگرای معاصر
ضیاءالدین خالقی
1- دکتر «سیدعلی موسویگرمارودی» از چهرههای ارزشمند و ماندگار تاریخ ادبیات ایران است. ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با 2 کارگردان جوان که درباره واقعه گوهرشاد فیلم ساختند
2 روایت از تاریخ سانسور شده در پرده سینما!
گروه فرهنگ و هنر: 21 تیر، هشتادوسومین سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی است. این قیام، سرآغاز فصل جدیدی از ایستادگی در برابر استبداد دوران پهلوی و بعدها در دوران انقلاب نیز محل ارجاع تاریخی بود؛ هرچند سینمای ایران همانند بسیاری از اتفاقات و موضوعات مهمی که ریشه در باورهای دینی و انقلابی مردم دارند، نسبت به این قیام بیتوجه بوده است. فیلم داستانی کوتاه «خانه پنجم» که به کارگردانی رضوانه فتحی و در مدرسه سینمایی عمار تهیه شده، از معدود آثار داستانی ساخته شده درباره واقعه گوهرشاد است. فتحی در گفتوگو با «وطنامروز» درباره ایده این فیلم کوتاه گفت: با مطالعه کتابی درباره قیام مسجد گوهرشاد و کشف حجاب، به ایده این کار رسیدم. در حاشیه این کتاب به خانم بارداری اشاره شده بود که برای رفتن به حمام از خانه خارج و در راه بازگشت به منزل با ماموران روبهرو میشود که پس از حمله ماموران و ضرب و شتم این زن توسط آنها بهخاطر داشتن حجاب، خود و فرزند درون شکمش فوت میکنند. این مطلب در ذهن من جای گرفت و مرا بشدت تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل چند نسخه فیلمنامه با این موضوع نوشتم. در بازنویسی نهایی فیلمنامه، تصمیم گرفتم فضای آن را مقداری نوجوانپسند کنم و داستان را به این سمت و سو ببرم که این خانم برای رسیدن به خواستگار خود در راه منزل مورد حمله ماموران قرار میگیرد. فتحی خاطرنشان کرد: برای ساخت فیلم داستانی «خانه پنجم» با مطالعه اسناد تاریخی مربوط به کشف حجاب، ابلاغیهها و دستوراتی که در فرمانداریهای آن زمان ثبت شده بود، تصویر روشن و واضحی را از مقاومت مردم در برابر کشف حجاب رضاخانی به دست آوردم. این کارگردان جوان در بخش دیگری از سخنانش درباره بیتوجهی سینما به واقعه مهم قیام گوهرشاد عنوان کرد: پرداختن به موضوعاتی چون قیام گوهرشاد در سینما و فضاهای فرهنگی کشور نسبت مستقیمی با مدیریت حاکم بر آن دارد. اگر مدیران خواستار تولید و خلق هرچه بیشتر این قبیل آثار شوند، بالطبع هنرمندان و فیلمسازان نیز در این مسیر فعالیت بیشتری میکنند، البته از سوی دیگر، پرداختن به موضوعات و سوژههایی چون قیام مسجد گوهرشاد و ماجرای کشف حجاب رضاخانی باید به صورت یک دغدغه برای فیلمسازان و مستندسازان کشور تبدیل شود. سعید قندهاری، دیگر چهرهای است که در ارتباط با واقعه گوهرشاد دست به تولید اثر زده است؛ مستندی با عنوان «لِوَرک» درباره کشف حجاب رضاخانی که وی در گفتوگو با «وطنامروز» در ارتباط با سوژه آن اینگونه توضیح داد: این سوژه توسط دوستان و همکاران فیلمسازم که تحقیقاتی را درباره موضوعات منطقه نجفآباد اصفهان انجام میدادند در اختیار من قرار گرفت. آنها به من اطلاع دادند خانوادهای در این شهر وجود دارد که در زمان رضاخان به دلیل کشف حجاب رضاخانی به فاصله 40 کیلومتری خارج شهر کوچ کردهاند. منطقهای که این خانواده به آن کوچ میکنند بیابانی بدون آب و علف به نام «لورک» بوده است و آنها در این محل، سکونت میکنند اما در کنار سختیهای فراوانی که وجود داشته است، این منطقه را آباد میکنند. امروز هم این منطقه، آباد و مسکونی است و زندگی در آن جریان دارد. قندهاری در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به چنین سوژههایی گفت: قبل از اینکه تصمیم به ساخت مستند «لورک» بگیرم به صورت کامل از ماجرای واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی اطلاع داشتم. فکر نمیکنم با توجه به اهمیت و بزرگی این رویداد، کسی از آن اطلاع نداشته باشد. در گذشته نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام داده بودم و قیام مسجد گوهرشاد موضوع مورد علاقهام بود. در واقع این حرکتی بود که بیش از 80 سال پیش انجام و موجب شد برای نسل بعد از این خانواده، سرنوشتی جدید رقم بخورد. قندهاری هم درباره فراموش شدن قیام گوهرشاد در عرصه سینما بیان کرد: عدم توجه مناسب و کافی به این موضوع و کمکاری رسانهها درباره آن، یکی از نکاتی است که در پرداخت نامناسب به این موضوع تاریخی موثر است. ارسال به دوستان
واکنش صداوسیما به فضاسازیها برای پخش مستند «بیراهه»
پخش برنامههای آگاهی بخش درباره فضای مجازی درخواست خانوادههاست
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی نسبت به فضاسازیهای انجام شده در ارتباط با پخش مستند بیراهه از تلویزیون واکنش نشان داد. به گزارش «وطن امروز»، پس از حواشی ایجاد شده پیرامون پخش مستند «بیراهه» از شبکه یک سیما درباره آسیبهای فضای مجازی، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی نسبت به این موضوع اینگونه واکنش نشان داد: «این وظیفه ذاتی رسانه ملی و خواست مردم بویژه خانوادههاست که اطلاعات بیشتری درباره آسیبهای فضای مجازی داشته باشند و نمیتوانیم وقتی مسؤولان مربوط در حوزه فضای مجازی به وظایف خود در ساماندهی فضای مجازی عمل نمیکنند ما هم بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و برنامههای آگاهیبخش به خانوادهها ارائه نکنیم.» وی ریشه اصلی این معضل را بیقاعده و قانون بودن فضای مجازی کشور دانست و تصریح کرد: «بارها بر این مساله تاکید شده است نباید فضای مجازی افسارگسیخته باشد و مثل همهجای دنیا باید قواعد و قانون مشخصی داشته باشد و منتشرکنندگان محتواهای نامناسب در این فضا باید بدانند چه هزینههایی در انتظارشان است اما گویی ارادهای در این زمینه بین مسؤولان مربوط وجود ندارد و این جای تاسف است». محمدحسین رنجبران با تاکید بر اینکه این برنامه محصول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بوده است، افزود: «یکی از مهمترین مسؤولیتهای مشترک ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است و همانطور که گفتم بسیاری از خانوادهها با ما تماس میگیرند و مطالبه جدی در زمینه برنامههای آگاهیبخش در حوزه فضای مجازی دارند. برخی خانوادهها با ما تماس میگیرند و به صراحت میگویند ما خانوادهای مذهبی نیستیم اما به خانواده و حفظ حیا و حرمت خانواده اعتقاد داریم و همکاران ما را قسم میدهند برنامههایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد و به خانوادهها آگاهی دهد.» وی به برخی شایعات درباره نبود حکم قضایی برای این کار اشاره کرد و گفت: «بر اساس صحبتی که با مسؤولان ناجا داشتم برای این افراد حکم قضایی صادر شده بوده و حتی مقام قضایی درخواست کرده است موضوع این افراد حتما رسانهای شود». محمدحسین رنجبران با بیان اینکه از حملات غرضورزانه برخی در داخل و خارج کشور اصلا متعجب نشدم، تصریح کرد: «تقریبا برای مردم عادی هم مشخص شده است این موج رسانهای علیه رسانه ملی عادی نیست و با نقد و انتقاد سازنده فاصله بسیار دارد و ای کاش برخی دوستان دلسوز هم به اندازه همین مردم عادی تحلیل داشتند یا اینکه منافع شخصی و گروهی خود را اینقدر پررنگ و حیاتی نمیدیدند». مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با بیان اینکه متاسفانه در این فضای آلوده رسانهای، صدای نقدهای دلسوزانه و کارشناسی شنیده نمیشود، گفت: «در میان تخریبهای فراوانی که این روزها دیدم برخی به روش ساخت برنامه انتقاد رسانهای داشتند و معتقد بودند این امکان بود تا از راههای دیگری برای انتقال درست پیام استفاده کرد اما این یک بحث کارشناسی است و ممکن است خود من هم در جایگاه یک برنامهساز حرفهایی در این حوزه داشته باشم.» وی برخی نقدها درباره اولویت داشتن پرداخت به مفاسد اقتصادی به جای اینگونه مفاسد فرهنگی را قابل تامل دانست و افزود: «به نظرم هر موضوعی جایگاه و اهمیت خود را دارد و نباید به بهانه پرداخت ضعیف به مفاسد در حوزهای، مفاسد در عرصههای دیگر را که مثل خوره به جان بنیان خانوادهها افتاده است فراموش کرد. ارسال به دوستان
جشن خانه سینما امسال مراسم ویژه ندارد
ارسال به دوستان
اثر تازهای از یوسفعلی میرشکاک در بازار کتاب
ارسال به دوستان
جانی دپ دادگاهی میشود!
ارسال به دوستان
اخبار
حمایت نادر طالبزاده از مجموعه مستندهای «به وقت جام» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|