|
اخبار
معرفی هیأت بازبینی تئاتر فجر ۴۱
مدیر دبیرخانه و مدیر اجرایی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از آغاز بازبینی نمایشهای ارسال مستقیم رقابت بزرگ صحنهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، بازبینی نمایشهای ارسال مستقیم رقابت بزرگ صحنهای جشنواره فجر آغاز شد. حجتالله ناظری، مدیر دبیرخانه و مدیر اجرایی چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اعلام این خبر گفت: طبق گاهشمار فراخوان چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بازبینیها از ۱۵ آذر (دیروز) شروع میشود.
ناظری در توضیح این بخش از جشنواره افزود: این بازبینیها ویژه بخش مسابقه بزرگ نمایشهای صحنهای (ارسال مستقیم) به جشنواره است که از ۱۵ آذر آغاز و به صورت فشرده تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.
مسوول دبیرخانه و مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر درباره شیوه برنامهریزی بازبینیها نیز عنوان کرد: استانها بر اساس اولویتهای قرعهکشی در دبیرخانه جشنواره، در جدول بازبینی قرار داده شدند.
وی در معرفی اعضای هیات بازبینی جشنواره چهلویکم تئاتر فجر نیز گفت: گروه بازبینی این دوره از جشنواره را حسینعلی شوندی، محمدرضا آزاد و سیدمصطفی موتورچی تشکیل میدهند.
گفتنی است چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کووش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
***
اهدای مجموعه اسنادی از دوره ناصری به کتابخانه ملی
مجموعه اسناد خاندانی شامل ۵۶ سند مهم و باارزش متعلق به دوره ناصری - محمدشاه تا احمدشاه قاجار- به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه اسناد خاندانی شامل 56 طغرا از اسناد مهم و باارزش متعلق به دوره ناصری، از سوی زهره بزرگنیا به کتابخانه ملی ایران اهدا شد.
مجموعه اسناد مذکور دارای سلامت نسبی ظاهری هستند و بر اساس تعداد اندک تواریخ ثبت بر اسناد، متعلق به دوره ناصری و دوره محمدشاه تا احمدشاه قاجار است. محوریت محتوایی مجموعه، مکتوبات و نامههای اخوانی و یک نمونه مراسله سربرگدار است که قاطبه آنها، درونخانوادگی و مبتنی بر مراودات داخلی متعلق به خاندان «قائممقامی» (منتسب به قائممقام فراهانی) میشود و از منطقه «هزاوه» و «جونوش» فراهان و از نسل میرزاابوالقاسم قائممقام دوم فراهانی (وزیر و صدراعظم محمدشاه قاجار 1251-1193 قمری) است.
مهمترین موضوعات و موارد مندرج در متن اسناد شامل این موارد است: دستخط خطابی مظفرالدینشاه قاجار به میرزافضلالله قائممقام، ۲ دستخط انتسابی به میرزاابوالقاسم قائممقام فراهانی، مکاتبات اخوانی میرزاعلی قائممقام با فرزندش میرزافضلاللهخان و مکاتبات «جناب قندهاری» که به روایت مهدیقلیخان هدایت (مخبرالسلطنه)، از اساتید دارالفنون در ادبیات بوده است.
***
کمک سازمان نوسازی برای ساخت مجموعههای فرهنگی کودکان
تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نوسازی شهر تهران و کانون پرورش فکری، برای ساخت مجموعههای فرهنگی - خدماتی کودکان و نوجوانان و تولید مسکن منعقد شد. به گزارش «وطنامروز»، تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نوسازی شهر تهران و کانون پرورش فکری، برای ساخت مجموعههای فرهنگی -خدماتی کودکان و نوجوانان و تولید مسکن با حضور مدیرعامل این ۲ مجموعه دیروز در محل سازمان نوسازی شهر تهران منعقد شد. هدف از انعقاد این تفاهمنامه مشترک، شناسایی اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول (سرمایهای) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای مولدسازی، ساماندهی، سرمایهگذاری، خلق ارزش و افزایش درآمدهای پایدار کانون بدون رشد نقدینگی و در راستای کاهش وابستگی به بودجه عمومی دولت و تامین بودجه غیرتورمزا عنوان شده است.
بنا به گفته سازمان نوسازی شهر تهران، مولدسازی ۳۸ مرکز فرهنگی - هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در این تفاهمنامه است و سازمان نوسازی تلاش خواهد کرد با مولدسازی این مجموعهها به توسعه فضاهای آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک کند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
«از من نخواه آرام بگیرم»؛ حکایتی از زندگی شهید سیداسماعیل سیرتنیا
شهید پهلو شکسته
گروه فرهنگ و هنر: کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» یازدهمین کتاب مجموعه مدافعان حرم انتشارات «27 بعثت» است که در آن روایت زندگی شهید مدافع حرم «سیداسماعیل سیرتنیا» به قلم الهه آخرتی در 392 صفحه گردآوری شده است.
شهید سیداسماعیل سیرتنیا متولد 23 تیر 1357 از نیروهای سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ بود. وی علاوه بر شغل شریف پاسداری، همزمان دانشجو، فعال فرهنگی، خادمالشهدا و طلبه بود. گویی اسماعیل زبان همه مردم را میدانست؛ خوب میتوانست تشخیص دهد با هرکس چطور سخن بگوید و از چه دری وارد شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد. اسماعیل نسبت به هیچچیز بیتفاوت نبود و در قبال همه چیز احساس مسؤولیت میکرد یا خود را مسؤول میدانست؛ بویژه در مسائل فرهنگی. اسماعیل در جریان عملیات محرم -سال 1394- در نزدیکی حلب سوریه در پی اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پهلو و پشت سرش در 37 سالگی به شهادت رسید.
الهه آخرتی، نویسنده اثر در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره پرداخت به زندگی شهید سیداسماعیل سیرتنیا اینطور بیان میکند: سیرتنیا شخصیتی چندبعدی داشت و مرور زندگی ایشان از زوایای مختلف میتواند تأثیری شگرف بر گروههای مختلف داشته باشد. سیداسماعیل بیش از آنکه نظامی باشد، یک شخصیت فرهنگی تأثیرگذار در جامعه بود. زمانی هم که احساس میکند هنگامه فعالیت نظامی است، سر از پا نمیشناسد و خود را به جریان مدافعان حرم میرساند.
آخرتی هدف اصلی از نوشتن این کتاب را معرفی ابعاد شخصیتی شهید به عموم مردم بالاخص جوانان میداند.
نویسنده کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» پیرامون نحوه نگارش و جمعآوری اطلاعات این کتاب گفت: نزدیک ۲ سال کار نگارش طول کشید. حجم کار بشدت بالا بود. سیداسماعیل یک فعال فرهنگی و چهرهای شناخته شده در رشت، گیلان و حتی جنوب تهران بود و تعداد افرادی که در مرحله پژوهش با آنها مصاحبه شده بود به طرز غافلگیرکنندهای زیاد بود. با توجه به تعداد بالای راویان کتاب (48 راوی)، ضروری بود کتاب از منظر دانای کل نوشته شود تا بتواند نقطه نظرات و خاطرات تمام راویها را در بر بگیرد. در کنارش نیز سعی اصلی بنده به عنوان نویسنده کتاب این بود که شخصیتهای دیگری که در کتاب حضور دارند همگی در زوایایی قرار بگیرند که موجب بهتر معرفی شدن شخصیت سیرتنیا باشند. خودم نیز به عنوان نویسنده کتاب باید ناپدید میشدم و اجازه نمیدادم حضورم به محتوای کتاب تحمیل شود. تنها فردی که با توجه به نقش خود در بخشهایی از کتاب شانه به شانه سیداسماعیل قرار میگیرد، همسرش است تا مفهوم را به درستی منتقل کند. به علاوه این کتاب تمام مستند است و به دور از عنصر تخیل نویسنده یا تکنیکهایی که به دور از واقعیت، جذابیت را افزایش میدهد، به نگارش درآمده است. این مطلب را میتوان در تک تک عبارتها مشاهده کرد که تمام عبارات با سند و راوی مشخص موجود است. سبک کتاب مستندنگاری داستانی است. فصلهای کتاب به ترتیب با زندگی شهید در دورههای مختلف پیش رفته است. در ابتدا برای اینکه فضای ذهنی مخاطب درباره شهید ایجاد شود، به مراسم تشییع پیکر شهید پرداختم و راویها با بیان روایتهایی درباره شهید معرفی شدند. همین امر باعث میشود در ذهن مخاطب شمهای از شهید شکل گیرد و بعد که ادامه کتاب را مطالعه میکند، متوجه شود این اتفاقات چرا و به چه شکل رخ داده است.
الهه آخرتی در رابطه با عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب وامدار شخصیت خود شهید است. در حقیقت وقتی زندگی سیرتنیا را بررسی میکنیم، از حجم و تعداد کارهایی که به دست او انجام گرفته است غافلگیر میشویم و در عین حال، دلمان میخواهد گاهی مثل بسیاری از افرادی که با او در ارتباط بودند، بخواهیم برای چند روز استراحت هم که شده، قدری آرام بگیرد. آرام گرفتن و انفعال بخش تعریف نشده زندگی سیداسماعیل بوده است. از نگاه هر کس که او را درک کرده است، سیداسماعیل به صورت مداوم و خستگیناپذیر، مشغول فعالیت در تمام زمینههایی بوده است که ورود به آنها را ضرورت جامعه تشخیص میداده است.
ارسال به دوستان
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد
مراجعه به سیر نزول تدریجی قرآن برای ایجاد تحول در جامعه
قائممقام کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بناست روایتی از تحول در دوره پیامبر اسلام را دریافت و آن را بررسی و تحلیل و از آن روشی برای تحول جامعه امروزمان پیدا کنیم، بهترین و موثرترین راه، مراجعه به سیر نزول تدریجی قرآن است. به گزارش «وطنامروز»، در حاشیه برگزاری شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت، جلسه سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و قائممقام کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه رسول اعظم جامعهالمصطفی بیروت برگزار شد. استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه بیان کرد: قرآن متنی است که از زمان نزول، نیاز به پردهگشایی از ابهاماتش وجود داشت و دانشمندان به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) از همان روزهای اول تلاش کردند تا راز نهفته در بسیاری از آیات را کشف کنند و در اختیار دیگران قرار دهند. در طول تاریخ تفسیر، چندین سبک برای تفسیر قرآن پدید آمد.
وی ادامه داد: ۱۱۴ سوره قرآن که در محضرش هستیم به 3 قسمت تدوین شدهاند. بعد از حمد، سورههای طولانی، بعد از سورههای طولانی نیز ۲ دسته سورههای متوسط بزرگتر و متوسط کوچکتر و سپس سورههای مفصلات و سورههای کوچک قرار گرفتهاند. سورههای تقسیم شده و تدوین شده به همان ترتیب نزول قرآن نیست و آنچه نازل شده ترتیب دیگری داشته است. مثلا نخستین سورهای که بر پیامبر(ص) نازل شد سوره علق بود و در ادامه سورههای قلم، مزمل، مدثر، حمد، مسد، تکویر، اعلی، لیل و... نازل شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور در ادامه گفت: سبک تفسیری که بعد از دوره پیامبر(ص) و گردآوری قرآن مشهور شد، از آن بهعنوان تفسیر بر اساس ترتیب مصحف یاد میکنند که از سوره حمد شروع و به سوره ناس ختم میشود. نزدیک به 3 قرن پیش، سبک دیگری از تفسیر مطرح شد که آن را تفسیر موضوعی نامیدند. در این تفسیر یک موضوع یا یک عنصر از عناصر اسلامی مانند توحید، معاد، نماز، زکات و... مطرح میشود و مفسر آیات مربوط به آنها را جمعآوری و تفسیر میکند.
نویسنده و استاد علوم قرآنی با اشاره به تفسیر براساس ترتیب نزول آیات، اظهار کرد: روش سومی که من روی آن اصرار دارم و به نحوی در حدود نزدیک 7۰-60 سال اخیر مطرح شده، تفسیر بر اساس ترتیب نزول است.
وی افزود: ما وظیفه داریم بهعنوان طلبه مردم را متحول و تربیت کنیم؛ جامعه الهی بسازیم و ساخت جامعه الهی احتیاج به روش دارد. وظیفه طلاب صرفا این نیست که دین را بشناسند و به دیگران بشناسانند. وظیفه طلاب تحقق دین در عرصه اجتماع است. بین وضعیت مطلوب دینی و وضعیت فعلی دینی جامعه، فاصله معناداری وجود دارد. پیامبر ما وقتی جامعه عرب معاصر خود را تحویل گرفت، به مدد قرآن این جامعه را متحول کرد. خداوند در رابطه با طلبهها فرموده که وظیفه شما است که فقه دین را بیاموزید و به سوی مردم برگردید و مثل پیامبر(ص) آنها را هشدار (انذار) بدهید. پیامبر مردم را هشدار میداد، مردم را از خواب بیدار میکرد، در مردم حرکت ایجاد میکرد و بینشهای تاریک، گرایشهای تاریک و رفتارهای تاریک آنها را تغییر میداد و آنها را در مسیر مستقیم و نور قرار میداد.
ارسال به دوستان
فراخوان شبکه افق
با ارسال فیلم، دروغ رسانههای فارسیزبان را افشا کنید
شبکه افق سیما فراخوانی برای «روایت مردم» منتشر و اعلام کرد آماده دریافت تصاویر و ویدئوهای مردمی با موضوع وضعیت جاری زندگی در شهرها برخلاف دروغپراکنیها در فضای مجازی است. به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که شبکههای فارسیزبان و فضای مجازی تصاویری از اعتصاب بازاریان منتشر میکردند، مغازهها باز بودند و مردم به روند عادی زندگیشان ادامه میدادند. این قدرت رسانه است که میتواند با استفاده از بازنمایی، تصاویری وارونه از یک حقیقت را به مخاطبان نشان داده و آنها را برای انجام کارهایی خاص قانع کند. در این شرایط جنگ رسانهای، پاسخ نیز باید از جنس رسانه باشد و در زمانی که دشمن در حال ایجاد جو روانی و ملتهب کردن فضا با استفاده از بازنماییهای اشتباه رسانهای است، باید پاسخهایی درست و متقابل با استفاده از رسانهها داده شود. در همین راستا شبکه افق سیما فراخوانی برای «روایت مردم» منتشر و در آن اعلام کرده آماده دریافت تصاویر و ویدئوهای مردمی با موضوع وضعیت جاری زندگی در سطح شهرها برخلاف دروغپراکنیها در فضای مجازی حول محور اغتشاشات است. بر این اساس و حسب فراخوان معاندان درباره اعتصاب و ایجاد آشوب در روزهای آتی، این شبکه در نظر دارد به منظور مقابله با روایات کذب شبکههای معاند و ضدانقلاب، اقدام به جمعآوری و پخش روایات حقیقی و مردمی از امنیت و فضای آرام خیابانها و کسبه کند. شبکه افق سیما برای تصویربرداری و ارسال فیلم از طریق تلفن همراه در این فراخوان، شرایطی را معین کرده و شمارهای را برای ارسال فیلمها اعلام کرده است. ابتدا اینکه فیلمبرداری با تلفن همراه و به صورت افقی باشد، لوکیشن فیلمبرداری مربوط به بازار و اماکن کسب پرتردد و خیابانها باشد، زمان و ساعت و مکان فیلمبرداری در فیلم ذکر شود و وضعیت آرام لوکیشن به صورت کوتاه شرح داده شود. همچنین آخر فیلم ذکر شود این فیلم برای شبکه افق تهیه شده است. علاقهمندان هم میتوانند اثر خود را به شماره فضای مجازی: 099367942264 ارسال کنند. ارسال به دوستان
پوستر «جان ویک ۴» منتشر شد
زمان رسیدن به پایان راه
با انتشار پوستر «جان ویک ۴» به نظر میرسد زمان اندکی برای رسیدن به پایان راه کیانو ریوز مانده است. به گزارش «وطنامروز»، با انتشار پوستر جدید فیلم چهارم «جان ویک» که نمایی نزدیک از کیانو ریوز است، یک پیام جدید منتقل میشود و آن زمان محدود برای رسیدن به پایان راه است.
جذابیت این مجموعه فیلمها -که در هیچیک شاهد کاهش کیفیت نسبت به فیلم قبلی نیستیم- قلابی است که تماشای کیانو ریوز در قالب یک شخصیت «گان- فو» در حال مبارزه با افراد بد، سرسپردگان و دشمنان سطح بالا به جان تماشاگر میاندازد. جذابیت «جان ویک ۴» هم صرفا در این است که فیلمی دیگر از فیلمهای «جان ویک» است. ریوز در این مجموعه در نقش قاتل بازنشستهای بازی میکند که پس از کشته شدن همسرش و از بین بردن اوباش روسی، دوباره وارد عمل میشود.
«جان ویک» سال ۲۰۱۴ با بودجه ۳۰ میلیون دلاری تولید شد و ۴۳ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۸۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، در حالی که «جان ویک: فصل ۲» که با بودجه ۴۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۷ ساخته شد با فروشی ۹۲ میلیون دلاری در داخل و ۱۷۲ میلیون دلاری در جهان به یک الگو بدل شد. فیلم سوم نیز تابستان ۲۰۱۹ تنها در نخستین آخر هفته اکرانش ۵۶ میلیون دلار فروخت و به رقم ۱۷۱ میلیون دلار در فروش داخلی رسید و فروشش در سراسر جهان را به رقم ۳۲۸ میلیون دلار رساند؛ در حالی که با بودجه ۷۵ میلیون دلاری ساخته شده بود. چنین جهشی در ۳ فیلم اول از یک مجموعه تقریباً بیسابقه است و شباهتی با مواردی چون موفقیت فیلم مستقل
«ال ماریاچی» رابرت رودریگز که به موفقیت «دسپرادو» و «روزی روزگاری در مکزیک» منجر شد یا «مد مکس» و «جنگجوی جاده» ندارد.
ارسال به دوستان
نخستین جلسه برای عملی شدن مصوبه مستندنگاری دولت برگزار میشود
پیوند مستندنگاری با کیفیت هنری
نخستین جلسه مشترک مستندسازان و نمایندگان وزارتخانهها برای عملی شدن مصوبه مستندنگاری دولت در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، طبق مصوبه هیأت دولت، دستگاههای اجرایی ملزم به مستندنگاری و ثبت تصویری طرحها و پروژههای مهم کشور شدند. به منظور پیگیری این طرح و فراهم شدن شرایط تعامل و همکاری بین وزارتخانهها و مستندسازان، در مرکز گسترش، جلسات متعددی با حضور محمد حمیدیمقدم، مدیر عامل و هیات مدیرههای قبلی و جدید انجمنهای صنفی تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای مستند برگزار شد و یکی از مطالبات جدی هر ۲ صنف، اجرایی شدن این مصوبه و ایجاد بستر مناسب برای تعامل سازمان سینمایی و مرکز گسترش با وزارتخانهها بود تا روند اجرایی این طرح تسهیل و تسریع شود.
مشارکت مستندسازان (اعضای صنوف) در این طرح میتواند مستندنگاری را با کیفیت هنری پیوند بزند، از سوی دیگر آرشیو ملی را از وجه استنادی و مستندنگاری پروژههای عمرانی ملی غنی کرده، مزیتی بزرگ برای جامعه مستندسازان باشد و دغدغههای معیشتی این قشر را برطرف کند. پیرو مطالبه صنوف و در جلساتی که در مرکز گسترش برگزار شد، در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نخستین جلسه مستقیم روابط عمومیهای وزارتخانههای نیرو، نفت، راهوشهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، شرکت ملی گاز ایران، توانیر و... با مستندسازان برگزار میشود. در این جلسات که به منظور گفتوگوی مستقیم اعضای صنوف و کارفرمایان و صاحبان پروژههای بزرگ صنعتی و عمرانی فراهم شده، قرار است علاوه بر بحث و تبادل نظر درباره مشکلات مستندنگاری و موانع تحقق آن، شیوه اجرایی شدن این طرح، ثبت قراردادها و ایجاد بستر برای فعالیت مستندسازان در این طرحهای عمرانی بررسی شود.
با توجه به مطالبه جدی صنوف سینمای مستند و با وجود مشکلات معیشتی در اعضای صنوف، به نظر میرسد برگزاری این نشستها یک گام جدی برای تحقق پروژه مهم مستندنگاری باشد؛ موضوعی که در دولت سیزدهم و در سازمان سینمایی به صورت جدی پیگیری شده و سازمان سینمایی امیدوار است از طریق مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، زمینه تقویت ارتباط مستندسازان با پروژههای صنعتی و عمرانی بزرگ را فراهم و روند اجرایی شدن این طرح را تسریع کند. محمد حمیدیمقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پیشتر درباره این طرح گفته بود: در مصوبه دولت، سازمان سینمایی ناظر بر کار خواهد بود و صرفاً یک نگاه بالادستی از طرف دولت دارد تا دوستان مستندساز از صنف و حرفهایهای خارج از صنف، به پروژهها معرفی شوند و اسامی و سابقه کاریشان در پرتال سازمان سینمایی قرار گیرد. ما صرفا تسهیلکننده این ماجرا هستیم تا با ایجاد بستر لازم، دستگاههایی که پروژههای ملی دارند بتوانند از میان اعضای مستندساز دارای نظام سینمایی و حرفهایهای این حوزه، افرادی را برای پروژههای خود انتخاب کنند. در این بین، تایید کارشناسی آنها بر عهده سازمان سینمایی است ولی در نهایت نهادها و وزارتخانهها، تهیهکننده و کارگردان را انتخاب و معرفی میکنند. گفتنی است شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدیمقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|