|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مهدی جعفری، تهیهکننده «شمشیر و اندوه» درباره حذف بخش انیمیشن از جشنواره فیلم فجر انیمه بیدفاع
انیمه بیدفاع
محمد محمدی: چهلودومین جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که با وجود وعده ازپیشدادهشده برای ایجاد بخش انیمیشن با حضور حداقل 2 فیلم و در حالی که امسال شاهد پذیرفته شدن 4 فیلم با عنوانهای «رؤیا شهر»، «ببعی قهرمان»، «شمشیر و اندوه» و «ساعت جادویی» در این بخش بودیم اما بخش انیمیشن شکل نگرفت؛ حوزهای که برای نخستینبار در طول ادوار مهمترین رویداد سینمایی کشور میتوانست به نقطه قوت و متمایز جشنواره چهلودوم بدل شود اما در نهایت تعجب با اعلام اسامی نامزدها خبری از بخش انیمیشن و نامزدهای نهایی آثار نشد تا جایی که دبیر جشنواره در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد این بخش در جشنواره حضور ندارد! این در حالی بود که در آیین اختتامیه در نهایت تعجب فیلم «ببعی قهرمان» از سوی هیات داوران بدون دریافت سیمرغ، تنها یک دیپلم افتخار دریافت کرد؛ دیپلمی که اهدای آن با توجه به اعلام پیشین دبیر جشنواره مبنی بر حذف بخش انیمیشن نه تنها بسیار شگفتانگیز شد، بلکه بر ابهامات موجود نیز افزود.
اعلام حذف زودهنگام بخش انیمیشن و اهدای یک دیپلم افتخار در مراسم اختتامیه، ابهامات و تناقضات بسیاری را پیرامون این بخش به وجود آورد. از سویی حضور یک کارگردان انیمیشن در ترکیب داوران این باور را به وجود آورده بود که جشنواره امسال قطعا یک سیمرغ برای بخش انیمیشن خواهد داشت اما در نهایت با همه این اوصاف، فیلم «ببعی قهرمان» یک دیپلم افتخار دریافت کرد.
حال با این مقدمه، پرسش این است: اساسا دلیل حذف زودهنگام این بخش چه بود؟ با توجه به فراخوان و حضور 4 انیمیشن و اکران این آثار در روزهای جشنواره چرا این بخش به ناگاه حذف شد و اگر حذف شد، چرا یک فیلم دیپلم افتخار دریافت کرد؟! فراموش نکنیم فیلمی که دیپلم افتخار دریافت میکند، به این معناست که از سوی داوران، داوری شده اما شایسته دریافت سیمرغ نبوده است که باز هم پرسشهای بسیاری را درباره اینکه ملاک داوری چه بوده است، پیش میآورد. مهمتر از همه، نفس حضور و نقش بهرام عظیمی به عنوان کارگردان سرشناس و مطرح انیمیشن در ترکیب هیات داوران چه بوده است؟ اینها تنها بخشی از سوالات و ابهاماتی است که طی این چند روز در این باره به وجود آمده اما پاسخی از هیچکدام از مدیران و متولیان فجر 42 دریافت نشده است.
فارغ از ابهامات مطرحشده، بیان این نکته بسیار ضروری است که ایجاد بخش انیمیشن در جشنواره فجر میتوانست یک ظرفیت بسیار مهم به شمار آید؛ هنر - صنعتی که این روزها در دنیا حرف اول را میزند و وزارت ارشاد میتوانست با ایجاد آن یک دستاورد برای مهمترین هماورد سینمایی کشور از خود به یادگار بگذارد اما حذف زودهنگام این بخش - به هر دلیلی - دولت سیزدهم و مشخصا وزارت ارشاد را از یک ظرفیت مهم و یک حرکت رو به رشد در جشنواره فجر محروم کرد. در این میان بدون شک سهم و نقش تنها داور متخصص حوزه انیمیشن در ترکیب هیات داوران فارغ از مثبت و منفی بودن نظراتش نیز قطعا و حتما پررنگ است و در آینده نه چندان دور مشخص خواهد شد نظر بهرام عظیمی در جلسات محرمانه داوری چه بوده است که این بخش به رغم حضور 4 فیلم آن هم با وجود اکران در جشنواره و کیفیت بالای آثار، بدون دریافت سیمرغ نادیده گرفته میشود.
در همین ارتباط طی روزهای گذشته موجی از نظرات و انتقادات پیرامون این اتفاق در رسانهها و فضای مجازی به راه افتاده است تا جایی که عوامل فیلم «شمشیر و اندوه» طی بیانیه از این اقدام هیات داوران انتقاد کردند و خطاب به دبیر جشنواره فیلم فجر نوشتند: «دبیرخانه چهلودوم جشنواره فیلم فجر به بلوغ کافی برای فهم درست از عرصه و گستره جریانسازی و جذب مخاطب، صادرات فرهنگ، واردات ارز، جلوگیری از خروج نخبههای این صنعت و... در انیمیشن نرسیده است. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد تا معاون محترم سینمایی و دبیر محترم این جشنواره در آیین اختتامیه این رویداد، هیچ یک اشارهای به نادرترین و مهمترین اتفاق جشنواره چهلودوم یعنی حضور 4 انیمیشن سینمایی نداشتند. تلاش بیش از 700 نفر در طول بیش از 2 سال و نیم تا سطح فقط یک دیپلم افتخار آن هم در شأنی برابر با زیرنویس اختتامیه جشنواره پایین آورده شد. آقای دبیر محترم! انتظار میرفت به گفته خودتان قبل از شروع جشنواره و بنا به اعلام رسمی دبیرخانه حالا که بیش از 2 اثر سینمایی به این بخش راه پیدا کرده بودند و برای افزایش اعتبار جشنواره ضمن دعوت از حداقل 3 داور انیمیشن و اختصاص سیمرغ بهترین انیمیشن و انتخاب برترینهایی از جمله موسیقی، دوبله، کارگردانی و... خودتان به هویتبخشی عرصه انیمیشن در قواره جشنواره فجر کمک میکردید».
به این بهانه با مهدی جعفری تهیهکننده «شمشیر و اندوه» به گفتوگو نشستیم.
***
* ابتد ارزیابیتان را پیرامون وضعیت فعلی انیمیشن در کشور بفرمایید؟
وضعیت فعلی انیمیشن به لحاظ مخاطبان علاقهمند و ظرفیت تولید با کیفیت، رو به رشد و بسیار مطلوب است. فکر میکنم این هنر - صنعت که قابلیت صادرات فرهنگی، ارزآوری و جلوگیری از مهاجرت نخبگان این عرصه را دارد، فرصتی بسیار استثنایی را فراهم میآورد برای تربیت نسل آینده ایران و بدون شک رقیبی جدی خواهد بود برای فیلمهای سینمایی کشور؛ شاهد این موضوع نیز درخشش آثار انیمیشن در سینمای ایران است که باعث شکسته شدن رکوردهای بسیاری در این حوزه شده است.
* در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد حضور ۴ انیمیشن بودیم؛ سطح کیفی این آثار را چگونه ارزیابی کردید؟
4 انیمیشن سینمایی که در قواره فیلم فجر بودند امسال توانستند خودشان را به این رویداد مهم برسانند و در معرض قضاوت و نگاه مردم قرار بگیرند؛ اتفاق بسیار بینظیری که تاکنون در این سطح رخ نداده بود. کیفیت این آثار نشان از رشد و ارتقای صنعت انیمیشن در کشور است. از این 4 فیلم 2 اثر از استان خراسان رضوی و استان اصفهان بود که با عنایت به ظرفیتی که در این استانها به وجود آمده، بسیار قابل قبول و احترام است و ارتقای سطح توانمندی این بچههای جوان در استانها را نشان میدهد. به عنوان نمونه گروهی که فیلم «رویا شهر» را تولید کرده بودند، در مقایسه با اثر قبلیشان یعنی فیلم «بنیامین» پیشرفتشان کاملا محسوس بود و این افزایش سطح کیفیت کاری را نشان میدهد. سایر آثار نیز ترازشان، ترازی بود که مخاطب را به لحاظ جنس قصه، تکنیک و کیفیت کار کاملا درگیر میکرد و با توجه مخاطبان متفاوتی که داشتند، نمیتوان با هم مقایسه کرد اما به نظر میرسد ناظر به مخاطبان خودشان، آثار باکیفیت و قابل احترامی بودند.
* در آیین اختتامیه سهم انیمیشن تنها یک دیپلم افتخار بود؛ آیا حق بخش انیمیشن سیمرغ نبود و به نظر شما به رغم اینکه کیفیت کارها مطلوب بود، چرا داوران از این آثار چشمپوشی کردند؟
بنا بر اعلام دبیرخانه فیلم فجر، شرط ایجاد بخش انیمیشن حضور 2 فیلم بود اما امسال دیدیم که 4 انیمیشن در جشنواره فیلم حضور داشتند؛ آثاری که مخاطبان قابل توجهی را به خود اختصاص دادند و نظرات متعدد و متفاوتی نیز از سوی منتقدان و اهالی رسانه پیرامون این 4 اثر اعلام شد اما متاسفانه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر چهلودوم هنوز به این بلوغ نرسیده بود که بفهمد سطح انیمیش کجاست و وقتی 4 انیمیشن به دبیرخانه فجر رسیده است، چه اتفاق بزرگی رخ داده و هنوز هم نمیدانم - به رغم احترامی که برای بهرام عظیمی قائلم - چرا ایشان به عنوان تنها داور حوزه انیمیشن انتخاب شد، در حالی که برای 4 اثر باید چند داور انتخاب شود و نه یک سیمرغ، که باید چند سیمرغ از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد هنری در نظر گرفته میشد. حتی این آثار قابلیت حضور در سایر بخشها از جمله بخش بینالملل، بینالادیان و سودای سیمرغ را داشتند تا مورد داوری قرار بگیرند و این نشاندهنده این است که اساسا بخش انیمیشن در فیلم فجر اصلا دیده نشد. شاهد مثال بنده نیز سخنرانیهای وزیر و رئیس سازمان سینمایی است که در آیین اختتامیه هیچ صحبتی از این اتفاق بینظیر نمیکنند و گویی این بخش در حد یک زیرنویس در جشنواره فیلم فجر بود اما مطمئنا این نادیده گرفته شدنها باعث نمیشود بچهها انگیزهشان را از دست بدهند و ما حتما در دوره بعدی با قدرت بیشتری حاضر خواهیم شد.
* آینده سینما ایران را در مواجهه با انیمیشن چگونه پیشبینی میکنید؟
بنده به شما میگویم که انیمیشن طی 2 سال آینده رقیب جدی سینمای ایران در گیشه خواهد بود. شما امسال انیمیشن «بچه زرنگ» را دیدید که چه گیشهای را به خود اختصاص داد و چه میزان مخاطب را جذب کرد. مطمئن باشید ظرفیت انیمیشن طی 2 سال آینده رقیب جدی سینمای ایران خواهد بود.
ارسال به دوستان
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقهای تئاتر اردبیل مطرح کرد
جشنوارهای با فرهنگ مرزبانی و مرزداری
گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه دومین جشنواره منطقهای تئاتر مرزداران با معرفی برگزیدگان در استان اردبیل به کار خود پایان داد. در این مراسم که با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، حجتالاسلام جابر عزیزی امام جمعه بیلهسوار، صاحبعلی اصغری فرماندار بیلهسوار، علی مردانه رئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل و برخی فرماندهان سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی شهرستان بیلهسوار در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی - هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیلهسوار برگزار شد، به گروههای شرکتکننده از استانهای خوزستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل جوایزی اهدا شد.
در این مراسم مدیرکل هنرهای نمایشی با گرامیداشت سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی، امنیت و آرامش امروز مردم ایران را مدیون شهدا دانست و با بیان اینکه شهدا حق بزرگی گردن همه دارند، برگزاری جشنواره تئاتر مرزداران را گامی مثبت و مهم در تکریم شهدا و مرزداران ارزیابی کرد.
وی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران رویدادی خاص است که تاکنون در هیچ نقطهای از کشور اجرا نشده و منحصر به شهرستان مرزی بیلهسوار است، گفت: «این جشنواره در راستای تجلیل از مرزداران و مرزنشینان و برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باید بهعنوان یک رویداد خاص مورد توجه قرار گیرد».
نظری ضمن بیان اینکه وحدت و همبستگی مردم، مسؤولان و هنرمندان استانی و شهرستانی برای برگزاری این جشنواره قابل تقدیر است، با ادای احترام به مرزداران شهرستان بیلهسوار که سوم شهریور 1320 در برابر تهاجم ارتش روس، جانفشانی کرده و به درجه شهادت رسیدند، افزود: «جشنواره تئاتر مرزداران میتواند بهعنوان یک برند در تئاتر کشور باشد و انشاءالله از سال آینده به صورت ملی در این شهرستان مرزی برگزار میشود».
وی با قدردانی از اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و تلاشهای مسؤولان و هنرمندان شهرستان بیلهسوار، اظهار امیدواری کرد با فراهمسازی زیرساختها و با همراهی مسؤولان و مردم شهرستان، این رویداد تئاتری بهصورت ملی و با حضور گروههای نمایشی از سراسر کشور در بیلهسوار برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این مراسم بزرگداشت حماسه سوم شهریور سال 1320 را از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه این حماسه نقطه عطفی در تاریخ بیلهسوار است، افزود: «مرز و مرزنشینی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما میخواهیم با این رویداد و با زبان هنر، حماسهآفرینیهای مرزداران را به نمایش بگذاریم».
امیر رجبی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر مرزداران میتواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نمایش نقشآفرینیهای مرزداران تأثیرگذار باشد، توضیح داد: «مقاومت و جانفشانی مردم غیور بیلهسوار مغان در مقابل مهاجمان روسی در سال ۱۳۲۰ زمینهساز این حرکت ارزشمند هنری است».
وی با قدردانی از همراهی مسؤولان شهرستان بیلهسوار، با اعلام اینکه دوره اول این جشنواره سال گذشته با حضور هنرمندان شهرستانهای اردبیل، بیلهسوار، گرمی، خلخال، پارسآباد و ارومیه در بخش صحنهای برگزار شد، افزود: «استقبال گروههای نمایشی از استانهای مختلف کشور در دوره دوم جشنواره، نشانه اهمیت این جشنواره در بین هنرمندان استانهاست».
او با بیان اینکه جشنواره تئاتر مرزداران اقدامی ابتکاری بوده و با توجه به محتوا و پشتوانه تاریخی و حماسی، ظرفیت اجرا بهصورت ملی و حتی بینالمللی را دارد، از حضور و حمایتهای ویژه مدیرکل هنرهای نمایشی از برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.
ارسال به دوستان
نگاهی به برپایی 5 روزه مهمترین رویداد موسیقایی کشور
موسیقی آب میرود!
گروه فرهنگ و هنر: سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در حالی وارد سومین روز خود میشود که امسال با توجه به مدتزمان برگزاری در 5 روز، به یکی از کمزمانترین دورانهای این رویداد حوزه موسیقی بدل شده است. جشنوارهای که روزگاری همانند همتای تئاتری و سینماییاش طی 10 روز برگزار میشد، رفتهرفته به 8، 7، 6 و در این دوره به 5 روز تقلیل یافت. صد البته که سال گذشته و در دوره سیوهشتم با توجه به شرایط اجتماعی شاهد برگزاری یکی از بهترین و با کیفیتترین ادوار این رویداد موسیقی کشور بودیم اما آنچه بسیار قابل توجه است مدتزمان کم این رویداد با توجه با شاخههای متعدد و مختلف این حوزه است؛ از موسیقی سنتی و پاپ گرفته تا سرود، زنان، نواحی و... که این رشته هنری را به یکی از پربخشترین رویدادهای فجر بدل کرده است. هر یک از این شاخهها، مخاطبان خاص خود را دارد و طبیعی است برای پرداخت بهتر به این شاخهها، باید زمان کافی را به گروهها و فعالان آن اختصاص داد که بتوانند در تخصصیترین رویداد این حوزه، عرضاندام کرده تا علاوه بر یک اجرای حرفهای، بحثهایی چون اعتلای فرهنگی یا فرهنگسازی گسترده و جذب حداکثری برای علاقهمندان به این شاخهها در مطلوبترین شکل ممکن خود رقم بخورد.
از سوی دیگر، تعدد سالنها و تالارهای درگیر با این اجراها، این امکان را به مدیران جشنواره میدهد که شاخههای مختلف را به موازات یکدیگر پیش ببرند و زمان کافی را در اختیار آنها قرار دهند، بنابراین با این نگاه هم میتوان به منتقدان افزایش روزهای جشنواره موسیقی حق داد و هم چندان پشت مدیران جشنواره را در اتخاذ این تصمیم خالی نکرد اما نکتهای که حائل این ۲ نظر وجود دارد آنکه جشنواره موسیقی فجر، مهمترین و بزرگترین رویداد موسیقایی کشور است که اتفاقهای خوشایند بسیاری را در هر دوره خود رقم میزند، بنابراین چندان برای پرنسیب جشنواره و پروسه اجرایی شدن اهداف عمیق آن شایسته نیست که بخواهد طی 5 روز برگزار شود، آن هم در شرایطی که جشنوارههایی چون فیلم یا تئاتر فجر طی 10 روز و تجسمی نیز طی 20 روز برگزار میشود. این رویکرد در شرایطی که موسیقی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و گستردگی مفهومی بسیاری دارد، ضریب میخورد و دامنه توقعات را بیشتر میکند.
البته در این بین، بحثهایی چون اقتضائات مالی مطرح است و اینکه بودجه کنونی شاید اجازه برگزاری با تعداد روزهای بیشتر را به جشنواره ندهد که در این زمینه هم باید اذعان کرد چطور جشنوارههای دیگر میتوانند طی ۱۰ و ۲۰ روز برگزار شوند، آن وقت برای موسیقی، محدودیت بودجه مطرح است؟ آن هم جشنوارهای که با فروش بلیت بویژه در بخش پاپ که ویترین است، درآمدزایی داشته و میتواند بخشهایی از هزینهها را پوشش دهد. ضمن اینکه در بحثهایی چون سالن نیز به دلایلی چون دولتی بودن کاربری آن، هزینهها طوری نخواهد بود که سنگینی چندانی را ایجاد کند.
البته حضور وزیر ارشاد در نخستین شب جشنواره آن هم در اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی سیدمحمد معتمدی نشان از اهتمام و علاقه ویژه آقای وزیر به حوزه موسیقی دارد؛ حوزهای که بیتردید با توجه به تخصص معاونت هنری آن به جرأت میتوان اذعان کرد موسیقی طی سالهای اخیر از رشد و شکوفایی قابل توجهی برخوردار شده است. به عنوان نمونه در همین دوره فارغ از انتقادات وارده پیرامون مدتزمان برگزاری آن، حضور گروه «راهیش بهاراتی» از هندوستان برای اجرای ترانههای راجستان، «سردار سولیف» و «زوراروف »از ازبکستان، «نیکولاس فنپوکه» از کشور هلند، اجرای رسیتال پیانوی با حضور «هایک ملیکیان» از ارمنستان در بخش بینالملل، ندای تفتان اثر محمد ریگیپناه از سیستانوبلوچستان، سرنا و دهل با اجرای رمضانعلی سعیدینیا و جواد کریمی و همچنین دوتار شمال خراسان با اجرای جمشید ولینژاد، سرنا و دهل با علیجعفر سپهوند و محمد سپهوند و همچنین اجرای حمیدالله سیدزاده از سراوان و نوای سیمره با اجرای مهران غضنفری در بخش موسیقی نواحی ایران و همچنین حضور بسیاری از خوانندگان مطرح و سرشناس در حوزه پاپ نشان از کیفیت بالای دوره سیونهم دارد.
اما آنچه مشخص است اینکه این میزان کیفیت در برپایی رویدادی که به جرأت باید گفت طی نزدیک به 4 دهه برپایی به یکی از متفاوتترین دورهها بدل خواهد شد، حیف است که تنها در 5 روز اتفاق افتد، همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم همتای تئاتر و سینما طی 10 و تجسمی طی 20 روز برپایی فرصت بسیار خوبی را برای دیده شدن و استفاده علاقهمندان فراهم کرده است.
ارسال به دوستان
اخبار
مهران غفوریان با «شبخوش» به تلویزیون بازگشت
برنامه تلویزیونی «شبخوش» با اجرای مهران غفوریان از دیشب روی آنتن شبکه 3 سیما رفت. این برنامه به تهیهکنندگی سلیم ثنایی و اجرای مهران غفوریان از شبکه 3 سیما پخش میشود. «شبخوش» که بهتازگی ضبط خود را آغاز کرده است، روزهای سهشنبه و چهارشنبه ساعت 22:30 روی آنتن شبکه 3 سیما میرود و از تولیدات گروه اجتماعی شبکه 3 سیما است که مهران غفوریان علاوه بر اجرا، کارگردانی هنری آن را نیز برعهده دارد. سایر عوامل این برنامه عبارتند از کارگردان تلویزیونی: محمدرضا درخشان، مدیر تولید: حسین باقریان، طراح دکور و صحنه: بابک عابدی، سردبیر: علی میری، سرپرست نویسندگان: احمدرضا کاظمی.
***
افتتاح نمایش «کتابخورها» با یاد پیشکسوت تئاتر
نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمیسروش ۲۵ بهمن همراه با مراسم یادبود زندهیاد کریم اکبریمبارکه با حضور جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه تئاتر و سینما ساعت ۱۷ امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمیسروش که پیش از این جوایز نمایشنامه برگزیده را از بیستویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان و همچنین سومین جشنواره تئاتر شهر را کسب کرده است، ماجرای 3 موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره را نشان میدهد که در قفسه کتابخانهای زندگی میکنند و به خوردن کتابها مشغول هستند تا اینکه با ورود یک عنکبوت، دردسرهای این کتابخانه آغاز میشود. در این نمایش سارا بابایی، جعفر غلامپور، مهشاد حجتی، صادق خیاطی، آیین تهرانی و نادیا فداکار بازی میکنند. این نمایش کاری از گروه تئاتر «فانتزیا» است و با مدت زمان ۵۰ دقیقه، ساعت ۱۷:۳۰ روی صحنه میرود.
***
اعلام ساعت فعالیت نمایشگاه رسانههای ایران
ساعت فعالیت و حضور در بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران اعلام شد. بنا بر این گزارش، درهای سالن شبستان مصلای امام خمینی (ره) از تاریخ ۲۹ بهمن تا دوم اسفند هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰، به روی علاقهمندان برای حضور و بازدید از نمایشگاه رسانههای ایران باز خواهد بود. در مدت زمان برگزاری نمایشگاه علاوه بر حضور بیش از ۶۰۰ غرفه از رسانههای سراسر کشور، کارگاههای آموزشی با تدریس اساتید برجسته حوزه رسانه، نشستهای مختلف حول محورهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و رویدادهای متنوعی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. ستاد برگزاری نمایشگاه، یک غرفه ویژه غزه نیز در طول مدت برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته است. بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، با نام و رویکرد جدید، توسط معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن تا دوم اسفند در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.
***
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر ارشاد قدردانی کرد
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی برگزاری پرشور جشنوارههای فجر قدردانی کرد. در بخشی از پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به وزیر ارشاد آمده است: بار دیگر و در برههای حساس از حیات پر از سربلندی جمهوری اسلامی ایران، جهادگران عرصه فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وظیفه تعمیق و نشر ارزشهای انقلاب اسلامی را برعهده دارند، با تلاش شبانهروزی، موفق به کسب افتخاری دیگر در عرصه فرهنگ و هنر کشور شدند. به فضل خداوند جشنوارههای فجر امسال از جمله جشنواره فیلم فجر در توجه به مضامین ایثار و شهادت، هویت ملی، ساخت پویانمایی و توجه به موضوع عفاف و حجاب اهتمام شایستهای از خود نشان دادند که با استقبال پرشور مخاطبان نیز همراه بود. بدیهی است برگزاری موفق این جشنوارهها حاصل زحمات شبانهروزی همکاران جهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر برگزارکنندگان این جشنوارههای ملی فجر است، از همه کسانی که در این مسیر یاریرسان بودهاند، کمال تشکر و قدردانی دارم.
***
معرفی ۴ نمایش بخش «میهمان» جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
4 نمایش بخش «میهمان» و منتخبان جشنوارهای بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند. 3 نمایش در بخش «میهمان» بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان و یک نمایش منتخب جشنواره خیابانی مریوان در بخش رقابتی این دوره از جشنواره اجرا میشوند. آثار این بخش، برگزیدگان سایر جشنوارهها هستند یا بنا به شرایط و درخواست گروه نمایش به شکل غیررقابتی در این رویداد حضور خواهند داشت. دبیرخانه بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، آثار پذیرفته شده در بخش «میهمان» را به ترتیب حروف الفبا به این شرح اعلام میکند: نمایش «آسمان غزه» به کارگردانی علی زمانیان از اردکان (بخش ویژه غزه)، نمایش «موزه سیار عروسکهای سیمرغ» به سرپرستی محمد برومند، نمایش «نارنجی رنگ عشقه» به نویسندگی و کارگردانی سیدسوران حسینی، از مریوان. همچنین نمایش «روزی روزگاری در سرزمین زبالهها» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورنظری از رودسر، بر اساس توافق با شانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان نمایش برگزیده بخش کودک و نوجوان این جشنواره در بخش رقابتی نمایش خیابانی جشنواره بینالمللی تئاتر کودکان و نوجوان روی صحنه میرود. بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایرانزمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدیعباس، اسفند سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|