|
شاخص کل بورس سبز شد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 1144 واحدی روبهرو شد و به رقم یک میلیون و 541 هزار و 844 واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با افزایش 3319 واحدی، به رقم 410 هزار و 517 واحد رسید. همچنین در جریان معاملات دیروز، معاملهگران بورس تهران بیش از 7/6 میلیارد برگه سهام را به ارزش 7 هزار و 801 میلیارد تومان دادوستد کردند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از دلایل رشد ۱۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما گزارش میدهد
سفر هوایی در باند تورم
نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با «وطن امروز» از ورود مجلس به مسأله افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد
گروه اقتصادی: پس از دستور وزیر راهوشهرسازی مبنی بر استفاده از 50 تا 60 درصد ظرفیت ناوگان هوایی، شرکتهای هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیتهای خود کردند. البته این تنها بهانه آنها نبود و این شرکتها رشد قیمت ارز را هم دلیل دیگر این افزایش 150 درصدی قیمت بلیت عنوان میکنند. در این میان نمایندگان مجلس این اقدام را محکوم کرده و از ورود قوه مقننه به این موضوع خبر دادهاند.
به گزارش «وطن امروز»، به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تنها 2 تا 5/2 درصد مردم از حملونقل هوایی استفاده میکنند. این آمار نگرانکننده برای نیمه شهریورماه سال گذشته است. بخشی از این بیمیلی به استفاده از حملونقل هوایی معطوف به گسترده نبودن خطوط هوایی است اما بخش قابل توجهی از آن به قیمتهای بالای سفر هوایی نسبت به طرق دیگر حملونقل بازمیگردد. حالا با گران شدن چند باره قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی شرکتهای هواپیمایی به نظر میرسد باید قید همین درصدهای حداقلی را هم زد و سفر هوایی را دیگر جزو هزینههای لوکس دانست. آنگونه که انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده است، نرخهای جدید پروازهای داخلی متناسب با دلار 27 هزار تومانی و با توجه به محدود شدن سقف ظرفیت پروازها به 60 درصد در دوران کرونا از اول آبان سال جاری اعمال خواهد شد. بر اساس اعلام انجمن شرکتهای هواپیمایی، حداقل قیمت بلیت 491 هزار تومان و حداکثر آن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مربوط به مسیر بندرعباس- تبریز است. سقف قیمت بلیت تهران- مشهد به عنوان پرترددترین مسیر پروازی کشور نیز یک میلیون و ۳۵۴ هزار و کف آن ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. بر اساس این نرخنامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشمگیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نرخگذاری شده است.
* افزایش 60 درصدی در خردادماه
کاهش درآمدهای شرکتهای هواپیمایی در جهان موجب شد دولتها اعتبارات مالی ویژهای برای سرپا نگه داشتن شرکتهای هواپیمایی تخصیص دهند و این مساله در ستاد ملی مقابله با کرونای کشور ما نیز مطرح شد و به گفته مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به شرکتهای هواپیمایی آسیبدیده از کرونا در نظر گرفته شد. با وجود در نظر گرفتن تسهیلات حمایتی برای ایرلاینهای آسیبدیده ایرانی از کرونا اما خردادماه امسال انجمن شرکتهای هواپیمایی به ریاست تورج دهقانیزنگنه (رئیس حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری) نرخنامه جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که در آن کف نرخ بلیت نسبت به قبل افزایش تقریبا ۶۰ درصدی داشت. افزایش نرخ بلیت با وجود تصویب پرداخت تسهیلات حمایتی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی به همین جا ختم نشد و 16مهرماه محمد اسلامی، وزیر راهوشهرسازی هم از اجرای طرح نشستن یک در میان مسافران در هواپیما از ابتدای آبانماه خبر داد و گفت: بر اثر اجرای این طرح قیمت بلیت هواپیما به اجبار افزایش خواهد یافت. ۲ روز بعد از این اظهارات وزیر راهوشهرسازی، نرخهای جدید بلیت هواپیما توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی با تغییرات عجیب و غریب و البته افزایش چشمگیر نسبت به خردادماه منتشر شد.
* ریشه افزایش قیمت بلیت هواپیما کجاست؟
آذرماه سال 94 عباس آخوندی، وزیر وقت راهوشهرسازی دستور آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را صادر کرد که بلافاصله توسط رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی شد. قانون آزادسازی نرخ بلیت سال ۸۹ ذیل بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید و باید از ابتدای سال سوم برنامه پنجم یعنی از ابتدای سال ۹۲ کلید میخورد اما با 5/2 سال تاخیر از آذرماه سال ۹۴ در ۱۷۰ مسیر داخلی اجرا شد. با این حال، طی سالهای گذشته سازمان هواپیمایی کشوری به قانون آزادسازی قیمت بلیت در ایام خاص مانند اربعین بیتوجه بود و با تعیین تعرفه، ایرلاینها را در تعیین نرخ محدود میکرد. آنطور که پیداست شرکتهای هواپیمایی با مستمسک قرار دادن این قانون هر زمانی میتوانند اقدام به تغییر قیمت بلیتهای خود کنند. با توجه به نوید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ورود به این موضوع به نظر میرسد پاشنه آشیل تغییر قیمتها در همین حوزه تقنینی باشد. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود آزادسازی قیمتها هیچگونه رقابتی در بازار هوایی کشور به وجود نیامده است و در حال حاضر تعداد محدودی شرکت داخلی میزبان مسافران هوایی کشور هستند و از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ دلار آزاد، شرکتهای خارجی هم توان رقابت با شرکتهای داخلی را ندارند. مقایسه کیفی بین شرکتهای داخلی و خارجی هم نشان میدهد فاصله معناداری بین خدمات شرکتهای ایرانی و خارجی وجود دارد.
* افزایش نرخ بلیت هواپیما به زیان ایرلاینهاست
در این رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و مابهالتفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران شود؛ حال این سوال پیش میآید چرا هزینه اجرای این تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند.
رحیم زارع با انتقاد از برنامهریزی انجام شده برای افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما از ماه آتی گفت: با تصمیم گرفته شده بخش اعظمی از مردم قادر نخواهند بود از حملونقل هوایی استفاده کنند، البته این تصمیم هم به ضرر مسافران و هم به زیان شرکتهای هواپیمایی خواهد بود. وی ادامه داد: به نظر میرسد با افزایش قیمت بلیت هواپیما، حجم فروش بلیت و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در حالی است که ایرلاینها در سالهای اخیر به دلیل تشدید تحریمها و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شدهاند و تصمیم اخیر وضعیت آنها را وخیمتر هم خواهد کرد. وی گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و مابهالتفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران شود؛ حال این سوال پیش میآید چرا هزینه اجرای تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند. زارع ادامه داد: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده از آبانماه بلیت هواپیما بر اساس نرخ دلار آزاد محاسبه میشود، در چنین شرایطی این موضوع مطرح میشود که مگر بخش اعظمی از هزینههای ایرلاینها مانند پرداخت حقوق به صورت دلاری انجام میشود که به دنبال محاسبه قیمت بلیت با نرخ دلار آزاد هستند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت ورود دولت به مساله آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تأکید کرد و گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات و کمکهای مالی مانع از افزایش قیمت بلیت هواپیما شود.
***
نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» خبر داد
ورود مجلس به افزایش قیمت بلیت هواپیما
نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بلیتهای هواپیما به «وطن امروز» گفت: ما با افزایش قیمت بلیت هواپیما در این شرایط اقتصادی مخالفیم. مجلس شورای اسلامی هفته آینده مسؤولان وزارت راه و انجمن شرکتهای هواپیمایی را به کمیسیون عمران دعوت میکند و از آنها درباره این افزایش قیمت توضیح میخواهد.
کمال علیپورخنکداری ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی مجوز آزادسازی قیمتها را به لحاظ قانونی دارند اما با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، وزارت راه نباید اجازه افزایش قیمتها را به این شرکتها میداد.
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت بلیتهای هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: قرار شد با توجه به شرایط کرونایی، تغییراتی در نحوه نشستن مسافران ایجاد شود تا فاصلهگذاری بین آنها رعایت شود. حال شرکتهای هواپیمایی برای جبران کاهش مسافر، اقدام به افزایش قیمت بلیتهای هواپیما کردهاند.
نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به رغم تاثیر کرونا در کاهش سطح درآمد اقشار و اصناف مختلف، هیچکدام از این مشاغل افزایش قیمتهای اینچنینی نداشتهاند. شرکتهای هواپیمایی هم با توجه به کاهش تعداد مسافر، از این شرایط متضرر شدند اما اینکه بخواهند به بهانه جبران این ضرر، قیمتها را تا این حد افزایش دهند، برای ما قابل قبول نیست.
علیپور در انتها تاکید کرد: دولت برای اینکه تمام فشار این افزایش قیمت به مردم وارد نشود، باید بخشی از این هزینه را متقبل شود. متاسفانه دولت هر جا از لحاظ مالی به مشکل میخورد، آن را از جیب مردم تامین میکند.
ارسال به دوستان
مهرداد بذرپاش:
حسابرسی را از دیوان محاسبات آغاز میکنیم
جلسات هماندیشی تدوین سند راهبردی دیوان محاسبات کشور برای سالهای ۱۴۰۴-۱۳۹۹ با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور پایان یافت. بذرپاش در مراسم پایان تدوین این سند با این توصیه که حسابرسی و ارزیابی ترک فعل و عملکرد را از دیوان محاسبات کشور آغاز کنیم و واحد به واحد تمام ارکان سازمان را ارزیابی و حسابرسی کنیم، افزود: مسیر حرکت ما باید بر اساس سند راهبردی باشد و فعالیتهای سازمان در ریلی که این سند تعیین میکند حرکت کند و کنشگران این میدان، آرایش درست را به خود بگیرند و مکانیزمهای اجرایی لازم تدوین شود. اگر سازمان خود را محور عالم بدانیم و آن را اصلاح کنیم، میتوانیم سایر سازمانها و امورات را اصلاح کنیم. وی با بیان اینکه با نظارت بر عملکرد با دیوان جدید و اثربخشتری مواجه خواهیم بود، گفت: باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم و خط تلاش جدی و جدید ما این باشد. البته ما مکانیزم تشویق مدیران خوب را نداریم و میتوانیم ایجاد کنیم، چرا که محاسبات فقط گرفتن ایراد و دیدن نقاط سیاه و ضعف نیست، بلکه دیدن نقاط قوت و خوب مدیران هم هست، بنابراین باید الگویی برای این کار مشخص شود. رئیس کل دیوان محاسبات کشور آنلاین و برخط کردن دیوان محاسبات کشور را ضروری خواند و تاکید کرد که یکی از دلایل ضعف دیوان محاسبات در گزارشدهی همین برخط نبودن است. وی از پیشنهاد حسابرسی اجتماعی استقبال کرد و اظهار داشت: این پیشنهاد بسیار خوب و مبتکرانه است. میتوانیم حسابرسی عملکرد را به صورت حسابرسیهای موضوعی که ناظر بر حسابرسی عملکرد است پیش ببریم. هر چند در این زمینه نیاز به ساختار جدیدی داریم که میتوانیم متناسب با این کار آن را ایجاد کنیم. اگر این نوع حسابرسی را مستقر کنیم با یک سازمان موضوعمحور روبهرو هستیم که پویایی لازم را خواهد داشت. بذرپاش ادامه داد: سازمانهای فرآیندی لزوما اثربخش نیستند. موضوع باید اصالت داشته باشد و حسابرسی موضوعی داشته باشیم. به عنوان مثال تفریغ بودجه که فرآیندی انجام میشود، زحمات زیادی هم برای تهیه آن کشیده میشود ولی اثربخشی کمی دارد. این نظام مسائل موضوعی در استانها هم اجرایی شود. وی دیوان محاسبات کشور را یک ید واحده دانست و تاکید کرد که باید همه ارکان سازمان با هم همراستا و هماهنگ عمل کنند. رئیس کل دیوان محاسبات کشور به موضوع مردمیسازی دیوان محاسبات نیز اشاره کرد و گفت: مردمیسازی در حد یک شعار نیست. اگر این سازمان از درونگرایی خارج شود و برونگرا شود، مردم همراهی خواهند کرد و این سازمان را یاری میکنند و اطلاعات به لحظه و دقیق میدهند و نظارت دیوان را مؤثرتر خواهند کرد. ارسال به دوستان
برای دومینبار در ۱۰ روز اخیر رخ داد
عبور دلار از سد 30 هزار تومان
گروه اقتصادی: قیمت هر دلار آمریکا در نخستین روز هفته سوم پاییز به 30.400 تومان رسید، این در حالی بود که پنجشنبه هفته گذشته در بیشترین حالت قیمت هر دلار آمریکا در بازار به 29.500 تومان رسیده بود. اینطور که پیداست با انفعال بازارساز، مدیریت بازار ارز در اختیار فعالان غیررسمی قرار گرفته و هیچ تسلطی بر بازار وجود ندارد. همین موضوع باعث شده سوداگران روی موج اخبار سیاسی و بینالمللی مانند تحریمهای جدید ایالات متحده آمریکا علیه بانکهای کشورمان بیشترین سوءاستفاده را از این فضا انجام دهند؛ تحریمهایی که پیش از این عملیاتی شده بود و در شرایط فعلی صرفا یک شوی تبلیغاتی برای در فشار قرار دادن بیشتر اقتصاد کشورمان است. ظرفیت صرافیهای معتبر و امین طی سالهای اخیر که به عنوان اهرمی اجراکننده سیاستهای بانک مرکزی در بازار ارز بودند، در دوره جدید بانک مرکزی حذف شده و فعالیت حداقلی دارند. به گزارش «وطن امروز»، دیروز برای دومین بار در یک ماه اخیر قیمت دلار وارد کانال 30 هزار تومان شد. پیشتر یعنی نزدیک به 10 روز پیش قیمت هر دلار آمریکا سد روانی 30 هزار تومان را برای یک روز کاری شکست اما دیری نپایید که انتشار خبر بازگشت 8 میلیارد دلار ارز صادراتی از 27 میلیارد دلار ارز بازنگشته در سالهای 97 و 98 توسط رئیس کل بانک مرکزی توانست برای مدت محدودی از التهابات بازار ارز بکاهد. از عوامل دیگر کاهش قیمت ارز در آن مقطع میتوان به جلسه بسیار مهم رئیس کل بانک مرکزی با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد که در آن جلسه با جدیت بیشتری موضوع ارجاع اسامی صادرکنندگانی که به تعهدات ارزی خود عمل نکردهاند به قوه قضائیه پیگیری شد. موضوع دیگر خبر رسیدن به توافق اولیه کشورمان با کرهجنوبی در رابطه با پولهای بلوکه بود که توسط محمود واعظی اعلام شد. اما این عوامل پایدار نبود و بار دیگر قیمت ارز دیروز وارد کانال 30 هزار تومان شد. دلیل اهمیت این شاخص ناشی از مسائل روانی است که میتواند باعث ایجاد تورم انتظاری و در مرحله بعد رشد شدید قیمت کالاهای مصرفی شود. بررسیها نشان میدهد در 2 ماه گذشته که قیمت دلار وارد کانال 20 هزار تومان شده بانک مرکزی هیچگونه عزمی برای مدیریت بازار ارز آزاد نداشته و ندارد و صرفا تمام توان خود را معطوف به بازگشت ارز صادرکنندگان و کنترل قیمت ارز در سامانه نیما کرده که تا حدودی در این موضوع هم ناکام بوده است و قیمت ارز در سامانه نیما هم گامبهگام با بازار آزاد رشد میکند.
* ارزهای صادراتی کارساز نبود؟
ابتدای سال جاری عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به صورت تلویحی دلیل رشد قیمت ارز در بازار آزاد را عدم بازگشت ارزهای صادراتی اعلام کرد، حال با توجه به انتشار اخباری مبنی بر بازگشت این ارزها، سوال اینجاست: چرا هنوز قیمتها کاهشی نشده است؟ همین موضوع باعث بیاعتمادی به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس اصلیترین نهاد حافظ منافع پول ملی کشورمان شده است، البته تاکنون اثری از ارزهای بازگشته به کشور در بازار مشاهده نشده است.
ارسال به دوستان
اخبار
رشد ۲۴ درصدی صادرات غیرنفتی
سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت خارجی کشور در شهریورماه امسال با حدود ۱۱ میلیون تن به ۵میلیارد و ۷۶۷ میلیون دلار رسید که صادرات در این ماه نسبت به مرداد از لحاظ ارزش بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است. سیدروحالله لطیفی، سخنگوی گمرک با تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور توضیح داد: از کل تجارت ۱۱ میلیون تنی، ۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار شامل صادرات و ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار سهم واردات بوده است. وی افزود: صادرات کشور در شهریورماه سال ۱۳۹۹ نسبت به مردادماه از لحاظ وزنی ۶ درصد و از لحاظ ارزش 5/24 درصد رشد داشته است که این خود نشان از عادی شدن تجارت پس از بحران کرونا و بسته شدن مرزها دارد. لطیفی درباره ۵ مقصد صادراتی کالاهای ایرانی نیز گفت: چین با ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار تن به ارزش ۶۶۹ میلیون دلار مقصد نخست، عراق با یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۵۶۵ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار، افغانستان با ۷۰۴ هزار تن به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۰ هزار تن به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار به ترتیب مقاصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در شهریورماه بودند.
***
ارزش سهام عدالت ۱۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان شد
ارزش برگه ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۴میلیون و ۷۴۰ هزار تومان [در پایان معاملات هفته گذشته] رسید. کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آنها 532 هزار تومان است در پایان معاملات روز چهارشنبه 16 مهر ارزش سهام عدالتشان به 14 میلیون و 740 هزار و 206 تومان رسیده است. همزمان با افت شاخص بورس از تیرماه ارزش سهام عدالت نیز افت قابل توجهی داشته است به طوری که ارزش برگه 532 هزار تومانی سهام عدالت تاکنون حدود 5 میلیون تن افت داشته است. اواسط تیرماه ارزش این سهام به بیش از 20 میلیون تومان رسیده بود که بدین ترتیب افت بیش از 26 درصدی داشته است. کارشناسان به مردم توصیه میکنند از فروش سهام عدالت خود با توجه به ارزشمندی شرکتهای موجود در سبد سهام عدالت و افت قابل توجه طی هفتههای اخیر خودداری کنند.
***
مخالفت تعاونگران با لایحه اصلاح قانون تعاون
دبیرکل اتاق تعاون گفت: خانواده بزرگ تعاون با لایحه اصلاح قانون بخش تعاون که در تضاد آشکار با روح تعاون است، مخالف است. در حالی لایحه اصلاح قانون بخش تعاون بار دیگر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که در سال 93 نمایندگان ملت با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و دیدگاههای اتاقهای تعاون و اتحادیهها آن را بررسی و تصویب کرده و در حال اجرا بوده و رضایت نسبی از آن وجود دارد. ماشاءالله عظیمی، دبیرکل و عضو هیأترئیسه اتاق تعاون به فارس اظهار داشت: در تهیه و تدوین محتوایی لایحه جدید ارائه شده به مجلس شورای اسلامی که در تضاد آشکار با روح تعاون است، نظر بخش تعاون و کارشناسان امر تعاون و اتاق تعاون ایران که بر اساس قوانین موجود از آن به عنوان نماینده رسمی بخش تعاون در مجامع داخلی و خارجی یاد میشود، مطلقا استفاده نشده است. وی با تاکید بر اینکه این لایحه با قانون بهبود فضای کسبوکار نیز تضاد دارد، گفت: این لایحه با شرایط موجود کشور تطبیق نداشته و اختیاراتی به دولت میدهد که اجرای آن در توان دولت و اجزایش نیست. عضو هیأترئیسه اتاق تعاون افزود: این لایحه به حوزه مأموریت سایر وزارتخانهها نیز تعرض دارد و حتی برای سایر قوا نیز تکلیف تعیین کرده است و باعث کندی امور و دلسردی تعاونگران میشود، همچنین با منویات مقام معظم رهبری در تعارض جدی است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|