|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارشی درباره «خون و نفت» نخستین روایت مستند از ماجرای اعزام نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا
نفتکشهای فاتح
گروه فرهنگ و هنر: چندی پیش، در شرایطی که نفتکشهای ایرانی توانسته بودند یکی از بزرگترین پیروزیها را برای مردم رقم بزنند، نداشتن روایت آنلاین از این پیروزی را یک حسرت و افسوس عنوان کردیم. به گزارش «وطن امروز»، روایتهای رسانهای از آن ماجرا، صرفا محدود به شنیدهها و اخباری بود که رسانههای خارجی پس از رسیدن نفتکشها به هر بندر، مخابره میکردند و ما اینجا روایت مستقلی از این اتفاق که سودش از مذاکرهها و رفتارهای دیپلماتیک بیشتر بود، نداشتیم، در حالی که حتما میشد از این اتفاق روایتهای مهمی ارائه شود؛ روایتهایی شامل جزئیات متعدد از حال و هوای خدمه نفتکشها، میزان اطلاع و اخبارشان از بیرون و اینکه آیا متوجه این ماجرا شدهاند که آمریکا میخواهد تحریمشان کند و واکنششان چیست؟ اوضاع در تنگه جبلالطارق چگونه بود؟ در کاراکاس و هنگام پهلو گرفتن در بندر چه اتفاقاتی افتاد و واکنش ونزوئلاییها به شکستن حصر این کشور توسط نفتکشهای ایرانی چه بود؟ روایت مشقتهای مسیر رفت، دوری از خانواده و رنجهایی که برای بسیاری از ما ناآشناست! اینکه این نفتکشها چگونه بازخواهند گشت؟ و خیلی جزئیات دیگر که هر کدام به تنهایی میتوانند منشأ روایتهای جذاب و منبع الهام داستانهایی خواندنی و متنهای ارزشمندی برای تهیه مستند شوند. حالا مصطفی شوقی، مستندساز در مستندی به این موضوع پرداخته است؛ مستندی که نخستین روایت تصویری و گفتوگومحور درباره اعزام نفتکشهای ایرانی به ونزوئلاست. «خون و نفت» مستندی۵۰ دقیقهای است که از ارسال نفتکشها شروع میشود، بعد به تاریخ روابط ایران و ونزوئلا میپردازد و بعد از آن سیاستهای دولت فعلی با ونزوئلا را بررسی میکند که چطور در یک بزنگاه تاریخی که هر ۲ کشور تحت فشارهای آمریکا قرار دارند پروژه انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا با پرچم ایران انجام میشود. *** گزارش یک رونمایی
مستند سینمایی «خون و نفت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیهکنندگی مهدی مطهر با محوریت اتفاقی تاریخی و بزرگ برای ایران که کمتر در رسانهها مورد توجه قرار گرفت رونمایی شد.
به گزارش «وطن امروز»، مراسم رونمایی مستند سینمای «خون و نفت» عصر روز چهارشنبه گذشته (14 آبان) با حضور رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مصطفی شوقی، کارگردان مستند «خون و نفت» با اشاره به اهمیت پرداختن به سوژه نفتکشهای ایرانی گفت: «خون و نفت» درباره ماجرایی است که حداقل نزد ما ایرانیها در میان انبوه اخبار بد و ناگوار 9-8 ماه اخیر خیلی مورد توجه قرار نگرفته و خبر آن در میان حجم عظیمی از اخبار ناگوار گم شد.
وی افزود: مستند «خون و نفت» درباره یک افتخار بزرگ برای ایران است و آن هم به مقصد رسیدن نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا بدون کوچکترین آسیبی.
در بخشی از این مراسم، رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت در سخنانی ضمن تقدیر بابت ساخته شدن چنین مستندی اظهار داشت: اواخر جنگ تحمیلی دشمن نفتکشهای ایرانی را مورد هدف قرار میداد و به همین دلیل طرحی با عنوان «مقابله به مثل» طراحی شد که هر نفتکشی غیر ایرانی وارد خلیجفارس شود مورد هدف قرار گیرد. بعد از اعلام موضع ایران، به عنوان نخستین نفتکش، نفتکش آمریکایی «بریشتون» با تبلیغات فراوان و اسکورت کامل نیروی دریایی آمریکا و با حضور دهها خبرنگار وارد خلیجفارس شد. آن روز یک روز تاریخی بود و همه دنیا منتظر ایران بودند که چه عکسالعملی نشان میدهد.
قاسمی ادامه داد: برخلاف تصور آمریکاییها که فکر میکردند ایران اقدامی انجام نمیدهد، این کشتی با آن همه تبلیغات در مقابل دوربینها مورد هدف قرار گرفت و منفجر شد و برای آمریکاییها باورکردنی نبود که با آن همه تکنولوژی و هیبت وارد خلیجفارس شوند و ما جرات کنیم کشتی «بریشتون» را منفجر کنیم اما آن اتفاق افتاد و شما سرنوشت بریشتون در خلیجفارس را با سرنوشت نفتکشهای ایرانی در دریای کارائیب مقایسه کنید. ما امروز فرسنگها دورتر از خلیجفارس و در دریای کارائیب حضور پیدا میکنیم و با وجود آنکه رئیسجمهور آمریکا شخصا ما را تهدید کرد که نمیگذاریم کشتیهای ایرانی وارد ونزوئلا شوند و حتی ناو آمریکایی هم به سمت کشتیها حرکت کرد اما با همه این تهدیدها هرگز جرات هیچ عکسالعملی را نداشتند و محموله ما با اقتدار کامل وارد ونزوئلا شد که در «خون و نفت» هم این اقتدار به تصویر کشیده است.
وزیر اسبق نفت خاطرنشان کرد: از مولفههای بزرگ حکمرانی، قدرت و اقتدار است و اگر قرار است با کسی صحبت کنید لازمهاش اقتدار است اما اگر از موضع ضعف صحبت کنید یعنی تسلیم شدهاید، در حالی که ایرانیها هیچوقت موضع ذلت و ضعف را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت. بنابراین ارسال بنزین از سوی ایران به ونزوئلا یک حادثه معمولی نبود، بلکه نشان از اقتدار ایران در دورترین نقطه جفرافیایی نسبت به مرزهای خودمان دارد.
در پایان این مراسم، از پوستر مستند «خون و نفت» با حضور رستم قاسمی و احمد سبحانی رونمایی و از عوامل سازنده آن تقدیر شد.
***
ما برای این اتفاق بزرگ کاری نکردیم!
مصطفی شوقی*: برای من که مستندسازی را بیشتر در حوزه تاریخی دنبال کردهام، «خون و نفت» پدیدهای جدید و جذاب بود؛ مستندی درباره یک موضوع روز اما استراتژیک که شاید فضای رسانهای کشور خیلی ساده از کنار آن عبور کرد؛ در حالی که یک اتفاق بسیار بزرگ بود.
دوستی داشتم در یکی از کشورهای منطقه که هنگام ارسال نفتکشهایمان به ونزوئلا موضوع را پیگیری میکرد؛ او به ما گفت چرا شما در ایران درباره این پدیده مهم در نظام بینالملل ساکتید؟! آنجا بود که من با خودم فکر کردم واقعا چرا ابعاد این ماجرا رسانهای نمیشود و نخستین سوال این بود که «اساسا چرا ما به عنوان کشور ایران به کشور ونزوئلا بنزین صادر میکنیم؟ ونزوئلا که یکی از بزرگترین کشورهایی است که ذخایر نفتی دارد یا بهتر است بگوییم بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در حال حاضر دارد پس چرا محتاج نفت و بنزین شده است؟» ارسال این ۵ نفتکش در شرایطی بود که هم در اطراف ایران در خلیجفارس بین ایران و آمریکا چند سالی است که سطح منازعه بالاست و هم در دریاهای آزاد و هم در دریای کارائیب که حیاط خلوت آمریکا به حساب میآید، شرایط مناسبی برای این کار نبود. وقتی فشار تحریمها هم تا این حد بالاست که آمریکا تهدید به مصادره نفتکشهای ایرانی کرده بود، این پدیده جدیتر هم میشد، لذا ماجرا در حقیقت میتوانست مرز بین اقتدار جمهوری اسلامی و نزاعی فیزیکی بین ایران و آمریکا باشد اما در حقیقت این اتفاق همان اقتدار ایران و ترس آمریکا از رودررویی با ایران بود؛ نفتکشها با پرچمهای ایران راه افتادند و آمریکاییها نتوانستند به آنها چپ نگاه کنند و حال در این وضعیت هیچ اتفاق رسانهای اطراف آن نیفتاده بود. این موضوعات من را مجاب کرد دست به کار شوم و مستند «خون و نفت» را کلید بزنم؛ اگرچه مستند در ماجرای انتقال نفتکشها متوقف نمانده است و علاوه بر دلایل ارسال نفتکشهای بنزینبر ایران به ونزوئلا، به مناسبات ۲ کشور، فرصتهای تجاری و استراتژیک مشترک و فرصتهای از دست رفته در سالهای اخیر اشاره دارد. همچنین تلاش کردیم در مستند به سوالات مختلف دیگری مانند اینکه چرا آمریکا برخلاف تهدیدهای اولیه جلوی این کشتیها را نگرفت و چه پیامهایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد، پاسخ داده شود.
همواره سعی کردهام در مستندسازی، نگاه مستقل و بیطرف داشته باشم، این مستند نیز با همان منطق ساخته شده است و با همان مسیر ژورنالیسمیام جلو رفتم و آنچه بین ایران و ونزوئلا در تمام سالهای ارتباط ۲ کشور رخ داده را روایت کردم اما واقعیت این است که ما برای این اتفاق بزرگ کاری نکردیم و هنوز ابعاد این اتفاق بزرگ استراتژیک باید بررسی و تبیین شود. نام مستند برگرفته از کتابی درباره تاریخ روابط ایران و ونزوئلا نوشته منوچهر فرمانفرمائیان از فعالان نفتی بزرگ در دهه 60 و 70 میلادی است که بر پایه نفت بنا شده است. در واقع «خون و نفت» ریشه در روابط ایران و ونزوئلا دارد؛ ۲ کشوری که از همان ابتدا به دنبال برقراری عدالت در بازار انرژی بودند.
*مستندساز
ارسال به دوستان
رادیو 3 سریال جدید روی آنتن میبرد
«کارآگاه حکمت» و داستانهای دیگر
در هفته پیش رو، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، ۳ سریال رادیویی را برای پخش از شبکههای مختلف رادیو آماده کرده است. به گزارش فارس، «ثبت با سند برابر است»، «کارآگاه حکمت» و «عمو زنجیرباف» عناوین سریالهای جدیدی است که این هفته از آنتن شبکههای مختلف رادیویی پخش میشود. سریال رادیویی «ثبت با سند برابر است» به سفارش رادیو سلامت در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که از رادیو نمایش نیز پخش خواهد شد. «ثبت با سند برابر است» از روز شنبه، هفدهم آبانماه، ساعت 6:15 از رادیو نمایش پخش میشود و ساعت 21:45 روی آنتن رادیو سلامت میرود. بر اساس این گزارش، سریال رادیویی «کارآگاه حکمت» نیز از روز شنبه ساعت 22 روی آنتن رادیو نمایش میرود؛ مجموعهای جنایی- معمایی با محوریت یک کارآگاه بازنشسته تأمینات به نام حکمت که ما را به تهران سالهای 1320 تا 1325 میبرد. سریال رادیویی «کارآگاه حکمت» به نویسندگی فرهاد امینی و کارگردانی مهرداد مهماندوست بتازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است. سریال رادیویی «عمو زنجیرباف» نیز به سفارش رادیو تهران در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که از رادیو نمایش نیز پخش میشود. این سریال رادیویی به نویسندگی یاسمن شکرگزار و کارگردانی سعیده فرضی موضوعی خانوادگی- اجتماعی دارد و از روز یکشنبه هجدهم آبانماه ساعت یک بامداد از رادیو نمایش پخش میشود و ساعت 22:30 روی آنتن رادیو تهران میرود. ارسال به دوستان
۳ سروده برای داغ دانشگاه کابل
حرف بزن! عزیز من! «جان پدر! کجاستی؟»
حادثه غمبار دانشگاه کابل طی روزهای گذشته واکنشهای متفاوتی در شبکههای اجتماعی بههمراه داشته است. به گزارش «وطن امروز»، عبارت «جان پدر کجاستی؟» که به ماجرای پیامک پدری به فرزند حادثهدیدهاش اشاره دارد، هشتگ شبکههای اجتماعی شده است. سرودههای شاعران درباره این حادثه تروریستی که داعش مسؤولیت آن را به عهده گرفته، در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. در زیر ۳ سروده شاعران ایرانی را میخوانیم:
جرم تو چیست نازنین؟ صدق و صفا و راستی
ای که تو از خدای خود غیر خدا نخواستی
ای به فدای خنده زخمی و دلشکستهات
شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی
کابل زخم خوردهام! وقت برای گریه نیست
گریه با تبسمی، گم شده در خداستی
کابل جان خستهام! شانه ما پناه تو
چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی
کابل جان چه میکشی؟ از دست حرامیان
کابل بیپناه من! قبله عشق و راستی!
دختر شعر فارسی! کابل من! چه میکنی؟
حرف بزن! عزیز من! «جان پدر! کجاستی؟»
علیرضا قزوه
زنگ زدم هزار بار، جان پدر کجاستی؟
باشه عزیز! برندار، جان پدر کجاستی؟
جان به لبم رسیده و بغض امان نمیدهد
حرمت من نگاه دار، جان پدر کجاستی؟
گفت کسی: شنیدهای این خبر شگفت را؟
با خبرش مرا چه کار؟ جان پدر کجاستی؟
خبر رسیده لشکری به دشت غنچه تاخته
تو را چه کار با سوار؟! جان پدر کجاستی؟
در دل این خاک غریب داغ هزار لاله است
بخوان، بخوان، بخوان هَزار! جان پدر کجاستی؟
محمدرضا وحیدزاده
«جان پدر کجاستی؟» اما جواب کو؟
آن سرو خواب رفته به روی کتاب کو؟
آبادیات کجاست؟ نفس میکشی هنوز
میپرسی از خودت هله خانه خراب! کو؟
حاصل به غیر چشم تر از این عتاب نیست
جز شعله شعله بر جگر از این خطاب کو؟
در شیشه فلک به جز از خون شراب نیست
جز خون به شیشه کردنت از آفتاب کو؟
یک پا به پیش و پای دگر میکشد عقب
چشمی به کوه محو فرود عقاب کو
«اشک کباب، باعث طغیان آتش است»
سهمت به جز چکیدن خون بر کباب کو؟
دادند نان سوختهای از جگر تو را
جز بر مدار خون تو یک آسیاب کو؟
ابر آمده است کو تب و تاب شکفتنی؟
ابر آمده است در دهن غنچه، آب کو؟
بر صبح باغ میشنوی رقص شعله را
نیلوفرانه حاصلت از پیچ و تاب کو؟
محمدحسین انصارینژاد
ارسال به دوستان
مرور فیلمهای پورعرب در شبکه نمایش
شبکه نمایش در بخش ژانر منتخب هفتگی خود، به مرور آثار ابوالفضل پورعرب میپردازد. به گزارش ایرنا، فیلمها و تلهفیلمهای ایرانی گلنار، یاد استاد، راه سوم، آنجا که زاده شدم، نشانی لالهها، نامههای خیس و آینه بغل به ترتیب از شنبه ۱۷ تا جمعه ۲۳ آبانماه ساعت 13 روی آنتن میرود. همچنین شبکه نمایش در بخش ژانر هفتگی خود به فیلمهایی با مضمون علم و دانش میپردازد که از شنبه تا جمعه این هفته ساعت ۱۹ فیلمهای ماری کوری؛ شهامت دانش، مردی که بینهایت را میشناخت، انیشتین و ادینگتون، معجزهگر، تمپل گرندین، ضربه مغزی و جنگ جریان از این شبکه پخش میشود. در بخش صحنهگران هفته، شبکه نمایش به مرور آثار بازیگر کشورمان، ابوالفضل پورعرب میپردازد. فیلمهایی که از این بازیگر از شنبه تا جمعه ساعت ۲۱ روی آنتن این شبکه میرود عروس، دستهای آلوده، در کمال خونسردی، دو روی سکه، چهره، جوانی و چند میگیری گریه کنی است. همچنین علاقهمندان به فیلمهای کلاسیک میتوانند از شنبه تا جمعه ساعت یک بامداد فیلمهای آرزوی مرگ، برادران شیردل، مشعل، مردی با لباس سفید، دیدی کارشناس میشود، سدشکنان و مردی از لارامی را از این شبکه به تماشا بنشینند. ارسال به دوستان
حضور فیلم مجیدی در ۲ جشنواره خارجی
«خورشید» فیلم افتتاحیه شد
«خورشید»، آخرین ساخته مجید مجیدی در ۲ جشنواره در کشورهای قطر و سوئد حضور خواهد یافت. به گزارش «وطن امروز»، جشنواره اجیال قطر که امسال برای نخستینبار به صورت ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و آنلاین برگزار میشود، فیلم «خورشید» مجیدی را به عنوان فیلم افتتاحیه خود برگزید. جشنواره اجیال قطر با نمایش ۸۰ فیلم، «خورشید» مجید مجیدی را به عنوان فیلم افتتاحیه خود معرفی کرد. این جشنواره که امسال برای نخستینبار به صورت ترکیبی شکل میگیرد از سوی انستیتوی فیلم دوحه برگزار میشود. امسال ۸۰ فیلم از ۴۶ کشور مختلف در این رویداد ۶ روزه به نمایش درمیآیند. این جشنواره از ۱۸ تا ۲۳ نوامبر (۲۸ آبان تا ۳ آذر) با تمرکز بر توسعه جامعه و جوانان برگزار میشود. جشنواره استکهلم دیگر جشنوارهای است که «خورشید» در آن به نمایش درخواهد آمد. ۲ فیلم ایرانی «خورشید» و «دشت خاموش» نمایندگان سینمای ایران در سیویکمین جشنواره فیلم استکهلم در کشور سوئد خواهند بود. فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی نخستین نمایش بینالمللی خود را در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و در نهایت روحالله زمانی توانست جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه بهترین بازیگران نوظهور جشنواره را از آن خود کند و فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی نیز در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش افقهای ونیز ۲۰۲۰ شد. امسال «مارتین اسکورسیزی» کارگردان ۷۷ ساله آمریکایی جایزه اسب برنزی یک عمر دستاورد هنری جشنواره فیلم استکهلم را با حضور در این رویداد سینمایی دریافت خواهد کرد. سیویکمین جشنواره بینالمللی فیلم استکهلم از تاریخ ۱۱ تا22 نوامبر (۲۱ آبان تا ۲ آذر) در کشور سوئد برگزار میشود. ارسال به دوستان
بازخوانی بحران سوریه در خاطرات حسین امیرعبداللهیان
روایتی از صبح شام
محمدرضا کردلو: «همه آنهایی که در آن میدان هستند، یا تروریستند یا ایرانی». این گزاره را ملک عبدالله پشت تلفن به باراک اوباما گفته بود. منظورش از «آنها» مردم مصر بود و منظورش از «میدان»، میدان التحریر قاهره. تصور ملک عبدالله از انقلاب مردم مصر در فوریه 2011 همین قدر احمقانه بود. بن رودز، قائممقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوره باراک اوباما در مستند «پادشاه سکوت» این روایت را نقل میکند؛ مستندی که اگر چه به ماجرای زندگی و قتل جمال خاشقجی، روزنامهنگار اهل عربستان، توسط رژیم سعودی میپردازد اما لایههای قابل تأملی از اتفاقات دهههای معاصر را آشکار میکند. این روایت وقتی برایم جالبتر شد که در کتاب «صبح شام» روایتی از امیرعبداللهیان درباره تلاش سعودیها برای سقوط دمشق توسط تروریستها را خواندم؛ روایتی که بیش از هر چیز این مساله را آشکار میکند که رژیم سعودی در حالی که مردم حاضر در میدان التحریر مصر را تروریست خطاب میکنند، خود چه تلاش عجیب و غریبی برای تحریک و تامین مالی تروریستها برای سقوط دمشق صورت داده است. امیرعبداللهیان در بخشی از این کتاب با اشاره به دیدار بندر بن سلطان (رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سعودی در دوره ملک عبدالله) با پوتین روایتی قابل تامل میآورد. در بخشی از این کتاب اینطور میخوانیم: «پوتین از بندر بن سلطان میپرسد: «راهکار و برنامه شما برای سوریه چیست؟» بندر با غرور خاصی میگوید: «برنامه ما سرنگون کردن اسد است». آقای پوتین پرسیده بود چگونه؟ بندر توضیح میدهد که برای سرنگونی بشار اسد، ما جداشدگان ارتش سوریه را سازماندهی و در قالب ارتش آزاد متشکل کردیم. علاوه بر این، از سراسر دنیا گروههای مسلح (بخوانید تروریست) را در سوریه جمع کردهایم. پوتین با تعجب از بندر پرسیده بود: «یعنی شما میخواهید با روش نظامی بشار اسد را سرنگون کنید؟» بندر خیلی صریح گفته بود: «بله! سوریه راهحل سیاسی ندارد و ما باید با روش نظامی او را سرنگون کنیم». پوتین در پاسخ میگوید: «شما میدانید اگر مسلحین و تروریستها بر دمشق حاکم شوند، پس از آن سراغ شما در ریاض خواهند آمد؟» بندر جواب میدهد: «بله، این را میدانیم اما برای آن مرحله هم برنامهریزی کردهایم. بعد از اینکه بشار سرنگون شد، همه تروریستها را در داخل دمشق بمباران خواهیم کرد!» شنیده شد بعد از جلسه آقای پوتین با تعجب به اطرافیانش گفته بود:«حقیقتا چه تفکراتی برای منطقه تصمیم میگیرند!»»
این روایت در کنار روایتهای دیگر در کتاب خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان (صبح شام)، زوایایی از بحران سوریه را که کمتر رسانهای شده است در اختیار خوانندگان میگذارد. این کتاب را محمدحسین مصحفی تدوین کرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|