|
اخبار
کمک ۱۰ همتی نیکوکاران به کمیته امداد در نیمه اول سال
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد از کمک ۱۰ هزار میلیارد تومانی نقدی و غیر نقدی مراکز نیکوکاری سطح کشور به نیازمندان در نیمه اول امسال خبر داد. حبیبالله آسوده گفت: بیش از ۸ هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال هستند. وی اظهار کرد: در نیمه اول امسال مراکز نیکوکاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کمکهای نقدی و غیرنقدی به نیازمندان ارائه دادند. معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد با بیان اینکه امروز همه ما یک هدف مشترک داریم و آن کمک به نیازمندان است، افزود: کمکهای مراکز نیکوکاری در سرفصلهای درمانی، مسکن، کمک به تأمین جهیزیه و معیشت نیازمندان بوده است. آسوده خاطرنشان کرد: فعالیت مراکز نیکوکاری و مؤسسات خیریه موجب برآورده شدن نیازهای مردم در محل سکونت میشود و این از تشکیل فرآیندهای پیچیده اداری جلوگیری میکند.
***
تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم در دستور کار سازمان محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست تاکید کرد: نبود قانون جامع در حوزه تغییر اقلیم و به تبع آن تدوین نشدن آییننامه اجرایی جامع در این زمینه یکی از مشکلات نهادی کشور است.
به گزارش مهر، شینا انصاری نوشت: نبود قانون جامع در حوزه تغییر اقلیم و به تبع آن تدوین نشدن آییننامه اجرایی جامع در این زمینه یکی از مشکلات نهادی کشور است. با تدوین این قوانین باید وظایف دستگاههای اجرایی و ابزار نظارتی سازمان حفاظت محیطزیست در مواجهه با پدیده تغییر اقلیم روشن شود. با درج بند ت ماده ۲۲ قانون برنامه توسعه هفتم، موضوع توسعه اقتصاد سبز، صنعت کمکربن و تقویت سازگاری و کاهش آسیبهای ناشی از تغییر اقلیم، تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم در دستور کار سازمان قرار دارد.
***
اعزام یک میلیون دانشآموز به اردوهای راهیان پیشرفت و نور
مسئول سازمان بسیج دانشآموزی گفت: با برنامهریزیهای انجام شده و با هدف تشریح و تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی ۵۰۰ هزار دانشآموز به اردوی راهیان پیشرفت و ۵۰۰ هزار نفر نیز به اردوی راهیان نور اعزام میشوند.
مجتبی باستان در نشست خبری به مناسبت روز نوجوان و هفته بسیج دانشآموزی درباره برگزاری اردوهای راهیان نور و پیشرفت توضیح داد: اردوهای راهیان نور در ۴ استان آغاز شده است و افتتاح رسمی نیز در کنار مزار شهید فهمیده آغاز میشود. وی ادامه داد: همچنین اردوهای راهیان پیشرفت در ۵ منطقه از جمله کاشان، اصفهان، خراسان جنوبی، خوزستان و تبریز پیشبینی شده و این اردوها نیز آغاز شده است. مسؤول سازمان بسیج دانشآموزی افزود: ویژه برنامه ««نسل فهمیده؛ راهیان قدس» با حضور بیش از یک هزار دانشآموز در کنار مزار شهید فهمیده روز سهشنبه ۸ آبان برگزار میشود. باستان افزود: همچنین برنامه «رفیق شهیدم» برای مدارس در نظر گرفته شده و پوستری برای همه دانشآموزان ارسال شده است که آنها این بنر را در روز ۱۳ آبان با خود به راهپیمایی میآورند. وی افزود: تجمع نسل سلیمانی در برخی مناطق برگزار میشود و دانشآموزان فرمانده بسیج دانشآموزی مدارس، سخنران قبل از خطبههای نماز جمعه در هفته بسیج دانشآموزی خواهند بود. مسؤول بسیج دانشآموزی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ هزار پرچم ایران، حزبالله و فلسطین طراحی شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است. باستان یادآور شد: پرچم ۱۵ متری برای ۱۵ شهر طراحی شده که روز ۱۳ آبان توسط دانشآموزان حمل میشود که یک بخش آن تجدید میثاق نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ با آرمانهای انقلاب اسلامی و بخش دیگر شعار وزارت آموزشوپرورش با عنوان «برای، ایران برای مدرسه» است.
***
استان تهران ۱۳۰۰۰ کلاس درس کم دارد
استاندار تهران گفت: به ازای هر دانشآموز باید ۵.۲۸ سانتیمتر فضا در اختیار دانشآموز باشد که به طور متوسط در استان تهران ۵.۱۶ سانتیمتر است و ۱۳ هزار کلاس درس کمبود داریم.
محمدصادق معتمدیان گفت: متاسفانه بسیاری از شاخصها در استان تهران پایینتر از میانگین کشوری است. در جلسهای که برای رأی اعتماد برگزار شد، آقای پزشکیان دستور ویژهای درباره بحث تامین سرانه فضای آموزشی صادر کرد، چراکه به ازای هر دانشآموز باید 5.28 سانتیمتر فضا در اختیار دانشآموز باشد که به طور متوسط در استان 5.16 سانتیمتر است که برای رسیدن به میانگین کشوری با کمبود 13 هزار کلاس درس مواجه هستیم. وی با بیان اینکه بحث عدالت توسعه متوازن مناطق شمالی و جنوبی در استان تهران را با جدیت دنبال خواهیم کرد، گفت: پیرو دستور رئیسجمهور، جلسه با وزیر آموزشوپرورش و مدیران مربوطه درباره نهضت مدرسهسازی برگزار شد تا بتوانیم از تمام ظرفیتهای مجموعه خیران، مشارکت مردم، نهادهای حاکمیتی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، وزارت راه و شهرسازی در بحث بازآفرینی شهری، مسکن مهر و نهضت مسکن بهرهمند شویم. استاندار تهران بیان کرد: حدود 3 میلیون جمعیت اتباع بیگانه و بیش از 2 میلیون شناور روزانه از کل کشور به استان تهران تردد میکنند و با احتساب اتباع، بالغ بر 18 میلیون نفر جمعیت در تهران داریم که نیاز به مدیریت متمرکز دارد. معتمدیان بیان کرد: 8 دهم درصد کشور متعلق به استان تهران و بیش از حدود 20 درصد از جمعیت کل کشور در استان تهران هستند. علاوه بر این، میانگین جمعیت در هر کیلومتر مربع در سطح کشور 49 نفر است اما در استان تهران 957 نفر است؛ یعنی تقریبا 19 برابر میانگین کشوری، تراکم جمعیتی در استان تهران وجود دارد. استان تهران به عنوان متراکمترین استان کشور و همچنین مهاجرپذیرترین استان در سطح کشور محسوب میشود.
ارسال به دوستان
۴۰ شعبه دادگاه صلح در ۴ مجتمع قضایی تهران راهاندازی میشود
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: اکنون 4 مجتمع قضایی دادگاههای صلح برای شهر تهران با حدود ۴۰ شعبه پیشبینی و تلاش شده است به تناسب فضای فیزیکی در کنار دادگاههای صلح، شعب شوراهای حل اختلاف نیز مستقر شوند. علی القاصیمهر اضافه کرد: در همین راستا، در مجتمع قضایی «شهید نیلفروشان» 8 شعبه دادگاه صلح و ۱۶ شعبه شورای حل اختلاف پیشبینی شده است؛ در مجتمع قضایی شماره ۲ دادگاههای صلح تهران نیز ۱۰ شعبه دادگاه صلح و ۲۰ شعبه شورای حل اختلاف پیشبینی شده است.
ارسال به دوستان
شهادت 10 نفر از نیروهای مدافع امنیت در عملیات تروریستی جیشالظلم
جنایت مزدوران نتانیاهو
گروه اجتماعی: در پی تماسهای تلفنی مردمی با مرکز فوریتهای ۱۱۰، ۲ واحد گشت انتظامی برای ارائه خدمت به شهروندان در محلهای مورد نظر حاضر شدند که در مسیر برگشت به پاسگاه انتظامی، در کمین جنایتکاران تروریست قرار گرفتند و طی این درگیری تروریستها تعدادی از کارکنان انتظامی و سربازان وظیفه پاسگاه انتظامی گوهرکوه شهرستان تفتان را به شهادت رساندند.
به گزارش «وطن امروز»، ظهر روز گذشته در حالی که مردم ایران به سوگ شهیدان ارتشی پدافند هوایی نشسته بودند، ناگهان خبر تلخ دیگری منتشر شد که حکایت از ریخته شدن خون پاک چند نفر دیگر از مدافعان امنیت کشور در شهرستان تفتان داشت. بر اساس اطلاعیه منتشرشده از سوی مرکز اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی کشور، در پی تماسهای تلفنی مردمی با مرکز فوریتهای ۱۱۰، ۲ واحد گشت انتظامی برای ارائه خدمت به شهروندان در محلهای مورد نظر حاضر شدند که در مسیر برگشت به پاسگاه انتظامی، در کمین جنایتکاران تروریست قرار گرفتند و طی این درگیری، تروریستها تعدادی از کارکنان انتظامی و سربازان وظیفه پاسگاه انتظامی گوهرکوه شهرستان تفتان را به شهادت رساندند. در گزارشهای تکمیلی نام 10 نفر از پرسنل و سربازان وظیفه به عنوان شهدای این حادثه تروریستی منتشر شد. شهید سرباز علیرضا علیزاده متولد شیراز، شهید سرباز مهدی پریشانیفروشانی متولد خمینیشهر، شهید سرباز صالح نوربخش حبیبآبادی متولد اصفهان، شهید سرباز پویا صالحییلمه علیآبادی متولد مبارکه، شهید کادر ستوان سوم ایمان درویشی، شهید کادر استوار دوم علیرضا آقاجانی امیرهنده متولد لاهیجان، شهید کادر ستوان سوم مهدی خموشی علیآبادی دارای 2 فرزند متولد مشهد، شهید کادر سروان نعمتالله نوری متولد زابل، شهید کادر استوار یکم هادی زارع باغبیدی متولد یزد و شهید کادر گروهبان یکم پویا رحمتطلب ضیابری متولد رشت، شهدای این عملیات تروریستی بودند. ساعتی پس از انتشار این خبر اسکندر مومنی، وزیر کشور به هیاتی متشکل از فرماندهان انتظامی و مقامات وزارت کشور دستور داد در اسرع وقت با حضور در منطقه جزئیات این حادثه را بررسی و گزارش کنند.
* دومینوی ترور با بازیگری جیشالظلم
همانطور که قابل پیشبینی بود گروهک تروریست جیشالظلم مسؤولیت عملیات را بر عهده گرفت. این گروهک که طی یک سال گذشته بسیار فعال شده است، در ادامه سریال عملیاتهای تروریستی خود روز گذشته باعث شهادت 10 نیروهای مدافع امنیت شد. کمتر از یک سال پیش یعنی 24 آذرماه 1402 در پی حمله گروهک تروریستی جیشالظلم به مقر انتظامی راسک در استان سیستانوبلوچستان، ۱۱ نفر از نیروهای پلیس شهید شدند. این عملیات که به نوعی شروع سریالی از عملیاتهای تروریستی جیشالظلم در مرزهای شرقی کشورمان به حساب میآمد طی یک سال گذشته به شکلهای متعدد تکرار شده است. در نخستن روزهای سال جاری بر اثر تیراندازی تروریستها یکی از مرزبانان کشورمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 16 فروردین یکی از روزهای سیاه سیستانوبلوچستان بود. در این روز تروریستهای گروه جیشالظلم به ۶ نقطه نظامی که شامل مقر دریابانی فراجا، کلانتری ۱۱ و مرکز آگاهی فراجا در چابهار، ستاد فرماندهی سپاه چابهار، سپاه ناحیه راسک و پایگاه محلی سپاه پاسداران در جاده سرباز - راسک است به شکل همزمان حمله کردند که درگیری در این منطقه تا ساعتها ادامه داشت و در نهایت با وجود به هلاکت رسیدن دهها تروریست اما متاسفانه 17 نفر از نیروهای مدافع امنیت شامل 6 پاسدار، 6 بسیجی، 4 نفر از کادر نیروی انتظامی و یک سرباز وظیفه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. 21 فروردین ۲ خودروی نیروی انتظامی در محور مواصلاتی سوران - مهرستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این عملیات تروریستی 5 مامور پلیس به اسامی سرهنگ شهید محسن کمالیدوست، ستوان شهید اسماعیل بزیاللهری، ستوان شهید کاظم مولایی، استوار شهید بهزاد بارانی و استوار شهید حسین سردشت بیرجندی به شهادت رسیدند. همچنین 2 شهریورماه بر اثر تیراندازی افراد وابسته به گروهک تروریستی موسوم به جیشالعدل، ستوان دوم «حسینعلی پیری» جانشین پاوا در شهرستان خاش که ملبس به لباس شخصی بود به شهادت رسید. 22 شهریورماه در یکی از پمپ بنزینهای شهرستان میرجاوه تعدادی افراد ناشناس مسلح به سمت نیروهای مرزبانی که در حال بنزین زدن بودند، تیراندازی کردند؛ در این حادثه تروریستی ۳ نفر از نیروهای مرزبانی به نامهای امیر ابراهیمزاده، پارسا سوزنی و محمدامین نارویی به شهادت رسیدند و یک نفر از مردم عادی که در محل حضور داشت، زخمی شد، همچنین 6 مهرماه سروان ابوالقاسم پیری، معاون آماد و پشتیبانی فرماندهی انتظامی شهرستان سیب و سوران، ناجوانمردانه توسط اشرار مسلح به شهادت رسید.
***
دستگیری یکی از تروریستها
سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از دستگیری یکی از اعضای گروهک جیشالظلم که در حادثه تروریستی دیروز تفتان دارای نقش کلیدی بوده و در صحنه حضور داشته است خبر داد. سردار منتظرالمهدی در تشریح جزئیات خبر بیان کرد: واحدهای عملکننده مبارزه با تروریسم فراجا در عملیاتی گسترده اقدام به شناسایی عاملان حادثه دیروز ظهر کردند که در جریان آن تا الان یک نفر از تروریستها دستگیر شده است. وی افزود: با تنگتر شدن عرصه بر مزدوران، آنها مجبور شدند خودرو و سایر تجهیزات را رها کنند و از صحنه بگریزند که تلاش برای دستگیری تمام تروریستها در دستورکار قرار دارد. جانشین فرمانده کل انتظامی در موقعیت حضور و درحال پیگیری موضوع هستند.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح:
انتقال پادگانها به خارج از شهر در دستور کار است
گروه اجتماعی: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: هماکنون در حال رسیدگی به اختلافاتی که بین پایگاههای هوایی با سازمان فرودگاههای کشور وجود دارد هستیم و همچنین بحث انتقال پادگانها به خارج از بعضی شهرها و رفع اختلافات احتمالی در این باره در دستور کار است. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام احمدرضا پورخاقان با اشاره به اعطای حکمیت از سوی رئیس قوهقضائیه به وی برای رفع مشکلات مردم در راستای تحقق حقوق عامه، اظهار کرد: در حاشیه سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه به استانهای مختلف کشور، اگر اختلافاتی بین نیروهای مسلح با مردم، ارگانها و دستگاههای دیگر وجود داشته است، معمولا به ما ماموریتهایی داده میشود تا این موارد را بررسی و با داوری رتق و فتق کنیم. وی با اشاره به اقداماتی که در این راستا به صورت عینی در برخی استانهای کشور رخ داده است، عنوان کرد: در مشهد اقدامات انجامشده منجر به بازگشایی خیابان لشکر شد. در زنجان اقدامات لازم برای برطرف کردن عیوب کمربندی که داخل شهر زنجان بود، انجام شد. همچنین صدور سند مالکیت و انتقال مالکیت از اراضی نیروهای مسلح در استان کردستان و شهر سنندج از دیگر اقدامات بود. جلساتی هم برای حل مشکل اراضی مورد اختلاف ارتش و شهرداری در بوشهر انجام و فنسها در خیابانی به طول هزار و ۸۰۰ متر برداشته و این خیابان تبدیل به خیابان سلامت شد. پورخاقان یادآور شد: همچنین تکمیل بلوار جنب پادگان ارتش در بیرجند که پس از توافق شهرداری و ارتش و رهاسازی قسمتی از اراضی پادگان انجام شد و انشاءالله هفته آینده افتتاح میشود. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد: از دیگر اقدامات در این راستا میتوان به مشکلی که مردم در شهرستان پارسآباد اردبیل در رابطه با خانههای مسکن مهر داشتند، اشاره کرد که برای رفع آن باید به مرزبانی مراجعه میکردند، در این موضوع ورود و پیشنهادهای خود را به فراجا ارائه کردیم که بحمدالله موارد از آنجا منفک و به کلانتری داخل شهر منتقل شد. در پی این اقدام، مراجعات مردم که قبلا خیلی سخت انجام میشد به راحتی امکانپذیر شد. وی در عین حال گفت: در همه سفرهای استانی در راستای اجرای دستورات و منویات رئیس قوهقضائیه و انجام وظایفی که ذاتا بر عهده ما است، کارها را انجام میدهیم تا مشکلات مردم را برطرف کنیم؛ همه این اقدامات در راستای احیای حقوق عامه انجام میشود. پورخاقان با اشاره به پروندههای در دست بررسی در مجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز گفت: هماکنون در حال رسیدگی به اختلافاتی که بین پایگاههای هوایی با سازمان فرودگاههای کشور وجود دارد، هستیم و همچنین بحث انتقال پادگانها به خارج از بعضی شهرها و رفع اختلافات احتمالی در این باره در دستور کار است. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: پادگانهایی در تهران، اهواز و اصفهان وجود دارد که فرآیند انتقال نهایی آنها به خارج از مرکز شهرها در حال اتمام است تا کار مردم تسهیل و از این اراضی استفاده بهینه شود. وی در پایان عنوان کرد: رسیدگی قضایی به پروندههای ارجاعی با دقت و سرعت ادامه دارد و بحمدالله تاکنون بیش از ۸۰ درصد پروندههای رسوبی خاتمه یافته است.
ارسال به دوستان
در وضعیت «زیر آستانه جنگ» چه باید کرد؟
جعفر حسنخانی*: غرب آسیا لحظات حساسی را پشت سر میگذارد. بامداد شنبه رژیم صهیونی برای نخستین بار با اعلام رسمی، در یک اقدام نظامی به ایرانزمین تجاوز کرد و برخی اهداف نظامی ایران را مورد اصابت قرار داد. شهادت چند نفر از رزمندگان ارتش قهرمان ایران در این حمله تایید شده است.
1ـ ما اکنون در وضعیت جنگ تمام عیار با رژیم صهیونی نیستیم. اقدامات نظامی انجامشده طرفین را میشود «کارزار» یا «اقدامات نظامی زیر آستانه جنگ» نامید. وضعیت زیر آستانه جنگ، وضعیتی لغزنده است و حرکت در آن نیازمند اقدامات بهنگام است. تاخیر یا تعجیل در این وضعیت میتواند تبعات بسیار جبرانناپذیر داشته باشد. در این وضعیت لغزنده آماده کردن جامعه برای قرار گرفتن در هر وضعیتی لازم است. برانگیختن روح حماسی ایرانیان در این هنگامه، نامش جنگطلبی نیست، بلکه بیدارباش عمومی است. جامعه بیدار و آگاه رفتار بخردانهتری از جامعه غفلتزده دارد.
2- در وضعیت «زیر آستانه جنگ» بیش از همه باید تمرکز بر «ادراک دشمن» باشد. مدیریت ادراک دشمن در این وضعیت اصل ماجراست. ارسال پیام ضعف و ناتوانی در این وضعیت بیش از همیشه جنگ را محتمل میکند. در مدیریت ادراک دشمن باید بر سازه ذهنی دشمن برای تصمیمگیری تاثیر گذاشت. در جریان مدیریت ادراک دشمن اصل بر بازسازی توان «بازدارندگی» است. توان بازدارندگی یعنی توان وارد کردن آسیب حیاتی یا راهبردی جبرانناپذیر به دشمن. ایجاد ادراک بازدارندگی در وضعیت «زیر آستانه جنگ» دیگر حاصل کار رسانهای و دیپلماتیک نیست، بلکه نسبت آشکاری با میدان دارد. این بدان معنا است که برای بازسازی سازه بازدارندگی در ادراک دشمن، باید در میدان، رویدادهایی به وقوع بپیوندد که دشمن قدرتمندی رقیب را در میدان به چشم ببیند و با تمام وجود لمس کند.
3- باید دانست در وضعیت زیر آستانه جنگ «اقدامات نظامی» ابزار اصلی توقف دشمن در وارد شدن به وضعیت «جنگ تمامعیار» است.
انجام اقدامات نظامی در این مرحله اصلا نامش جنگطلبی نیست. باید دانست در وضعیت زیر آستانه جنگ، نقشآفرینان اصلی «نیروهای مسلح» هستند و «دستگاه دیپلماسی» یاریگر ایشان است. در این مرحله دیگر دیپلماسی کافی نیست. تهدید لفظی و رسانهای هم دیگر کفایت نمیکند، بلکه زورآزمایی در میدانِ واقعیت، تعیینکننده است.
4ـ یکی از دلایل عدم حمله به زیرساختهای ایران در این مرحله، آن هم از سوی رژیم مسلح به بمب اتم این است که در سازه تصمیمگیری سران رژیم «گریز هستهای» ایران گزینه محتملی است. یعنی آنان ترس این را دارند که ایران با توان هستهای که دارد به سرعت وارد فاز ساخت سلاح اتمی شود. در طول سالهای گذشته بسیاری از غربگرایان در کشور از میزان فایده دارا بودن توان استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای در ایران پرسش میکردند و در فایدهمندی آن تردید ایجاد میکردند. حال در هنگامه خطر و در وضعیت زیر آستانه جنگ فایدهمندی دارا بودن توان استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای چقدر مشخص شده و عملا به یکی از بنیانهای تضمین صلح و امنیت برای ایرانیان تبدیل شده است. در این وضعیت هیچ علامتی مبنی بر آمادگی ایران برای معامله بر سر یکی از بنیادهای صلح و امنیت مردم نباید به دشمن داده شود.
5 ـ بعد از حمله رژیم، «پنجره پاسخ» به روی ما گشوده شده است. در این وضعیت شاید مانند وضعیت مشابهی که بعد از شهادت دکتر «اسماعیل هنیه» در تهران پیش آمد، برخی بخواهند فرصت و حق ایران در «پنجره پاسخ» را تبدیل به ابزار چانهزنی پشت میز مذاکره کنند. بدین معنا که در صورت تغییر رفتار اسرائیل در میدان جنگ، ایران از فرصت و حق خود در پاسخگویی نظامی به اسرائیل دست بردارد. این در یک صورت و با یک ملاحظه شاید قدری معنادار و قابل پذیرش باشد. این عمل در صورتی معنادار است که در ازای صرفنظر کردن ایران از پاسخ کوبنده، «اسرائیل در هر ۲ جبهه شمال و جنوب همزمان از مرز غزه و لبنان عقبنشینی کرده و آتشبس را بپذیرد». تن دادن به چیزی کمتر از این در قبال صرفنظر کردن از پاسخ در پنجره فرصت نظامیای که ایران دارد، یعنی تداوم وضعیت جنگی و انتظار هر لحظه برای شعلهورتر شدن میدان جنگ. همچنین تن دادن به چیزی کمتر از این خواسته با هزینه تجاوز مستقیمی که به خاک ایران شده است برابری نمیکند.
اگر در این باره، چانهزنی قرار است رخ دهد ملاحظه مهم در این چانهزنی «مدت زمان» آن است. باید مدت آن بسیار کوتاه و به شکل ضربالاجلی باشد. نباید هیچ پنجره فرصتی برای اسرائیل فراهم کرد، آن هم به ۲ دلیل:
الف- بسیار محتمل است مانند دفعه قبل که در جریان دیپلماسی برای آتشبس و توقف ماشین جنگی اسرائیل بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه فرصتی برای اسرائیل فراهم شد، اسرائیل در پنجره فرصت به دست آمده، دست به ابتکار عمل زده و موازنه جنگ را به نفع خود تغییر دهد. باید به خاطر داشت شهادت سیدحسن نصرالله رهبر جریان مقاومت در لبنان در پنجره فرصت بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه رخ داد.
ب- تعلل پشت میز مذاکره ممکن است در ادراک و تصور دشمن از توان ایران تاثیر بگذارد و در نهایت یاریگر دشمن در اتخاذ تصمیمات بزرگتر باشد. باید توجه داشت احتمالا تعلل ایران در پشت میز مذاکره بعد از ترور شهید هنیه در تصمیم اسرائیل در ترور شهید نصرالله تاثیر داشته است. همچنین باید حق انتقام شهدای ارتش از رژیم را محفوظ داشت و این قابل مذاکره نخواهد بود. با لحاظ این موارد دادن «پنجره فرصت» به رژیم به احتمال زیاد به توسعه جنگ خواهد انجامید و کمکی به صلح نخواهد کرد.
6 ـ باید توجه داشت رژیم صهیونی توان و پشتیبانی لازم را برای اقدام علیه ایران ندارد. بلکه این آمریکا است که پشتیبان اقدامات رژیم است. بدون آمریکا رژیم صهیونی موجود نیست، چه رسد به اینکه بخواهد اقدام علیه تمامیت ارضی ایران عزیز داشته باشد، لذا در وضعیت «زیر آستانه جنگ» میان ایران و رژیم، باید آشکارا به طرف آمریکایی فهمانده شود با آغاز جنگ ایران و رژیم صهیونی نمیتواند به شکل نیابتی بدون آنکه هزینهای متحمل شود با هزینه اسرائیل به منافع ایران آسیب بزند.
بسیار مهم است تصمیمگیران آمریکایی متوجه این مهم باشند که اگر قرار باشد جنگی میان ایران و رژیم صهیونی رخ دهد این آمریکا خواهد بود که به شکل مستقیم هزینه جنگ را خواهد داد و همه منافع در دسترس آمریکا در اقصی نقاط جهان در معرض تهدید خواهد بود. تصمیمگیران آمریکایی باید بدانند اگر قرار باشد ایران هزینه یک جنگ تمامعیار را بپردازد طرف مقابلی که باید هزینه این جنگ را پرداخت کند آمریکا است.
7ـ درباره پاسخ ایران به رژیم یکی از مولفههای تاثیرگذار بر تصمیمات تصمیمگیران ایرانی «سرمایه اجتماعی» است. تصمیمگیران ایرانی فرض اساسی را بر این قرار میدهند که برای اقدام نظامی باید سرمایه اجتماعی تضمینشده وجود داشته باشد تا اقدام نظامی رخ بدهد. این فرض معقولی است اما همه ماجرا نیست. تصمیمگیر ایرانی باید توجه داشته باشد برای اعمال قدرت، داشتن سرمایه اجتماعی و موافقت عمومی خوب است اما خود اعمال قدرت و قدرتنمایی، بسیار سرمایهساز است. داشتن دولت قدرتمند برای مردم مسرتبخش و اطمینانآفرین است. تایید این مدعا را بعد از ۲ عملیات وعده صادق میتوان در جامعه ایران دید. بعد از اعمال قدرت خیرهکننده ایران در جریان این ۲ عملیات، سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح و کلیت دولت به شکل چشمگیری افزایش یافت. با لحاظ این مهم در وضعیت «زیر آستانه جنگ» تصمیمگیران شورای عالی امنیت ملی نباید با درک غلط از مردم و وضعیت سرمایه اجتماعی دستشان روی ماشه سلاح دفاعی که تضمینکننده صلح و امنیت ملت بزرگ ایران است، بلرزد.
مدیر اندیشکده «برهان» *
ارسال به دوستان
نتانیاهو در جهنم مدیریت تنش
رضا رحمتی*:
1- «دامنه اطمینان» نسبت به سیستم دفاع هوایی
عملیات بامداد شنبه اسرائیل علیه ایران وضعیت معادلات و مناسبات در منطقه خاورمیانه را به طور کلی به هم ریخت. در حالی که رسانهها در حال ایجاد «انتظار حمله» غیرمنتظرهای برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی بودند و در حالی که اسرائیل به دنبال بازیابی وضعیت فروپاشیده «بازدارندگی» ازدسترفته خود در عملیات «وعده صادق 2» بود، این عملیات نه تنها بازدارندگی را برای اسرائیل احیا نکرد، بلکه وضعیت قابل دفاعی از سیستم دفاعی هوایی ایران را به رخ کشید که تاثیر مستقیمی بر آینده معادلات استراتژیک خواهد داشت. تاکنون هرچه در فضای عمومی از توانمندی ایران وجود داشت، توانمندی تهاجمی ایران و به طور خاص توانمندی موشکی و پهپادی ایران بود. با همین توانمندی نیز ایران به باشگاه فروشندگان تسلیحات در سطح بینالمللی تبدیل شده بود. کمتر کسی نسبت به توانمندیهای دفاعی ایران در «دامنه اطمینان» قرار داشت. منظورم از «دامنه اطمینان» وجود سطوح قابل مقایسهای از اعتماد (در نزدیکی دامنه سیستم تهاجم موشکی) نسبت به سیستم دفاع هوایی است.
2- چرا عملیات نمایشی؟
آیا اسرائیل از توان رزم بیشتری نسبت به آنچه بامداد شنبه انجام داد بهرهمند است؟ بله! اما چرا اسرائیل تلاش کرد عملیات خودش را «نمایشی» انجام دهد؟ پاسخ به این سوال اگرچه نیاز به دادههای اطلاعاتی دارد اما با تحلیل سطوح مختلف از جمله سطح درونکشوری، منطقهای و بینالمللی، میتوان به برآوردی نسبت به برداشت اسرائیل یا ادراک اسرائیل نسبت به ایران دست یافت. ماههاست ایران و اسرائیل درگیر نبرد هستند، اگرچه این نبرد درون خاک ایران نبوده اما جریان داشته است. آیا ما در شرایط جنگی هستیم؟ به برداشت من این عبارت بیش از حد بزرگنمایی شده است. آیا این وضعیت پینگپنگی بین ایران و اسرائیل به سمت تقابل تمامعیار حرکت میکند؟ این هم با توجه به توانایی و آمادگیای که در میدان نبرد وجود دارد، اغراقآمیز است.
آیا اسرائیل بعد از عملیات احتمالی «وعده صادق ۳»، به ایران حمله میکند؟ از نظر ارزیابی توان پاسخ ایران به حمله اسرائیل، جمعبندی اسرائیل به این سادگی نیست. بعد از گذشت ماهها درگیری غیرمستقیم، فضای نخبگانی و تصمیمگیری ایران نسبت به «هدف قرار دادن مستقیم» اسرائیل به جمعبندی رسیده است، اگرچه این جمعبندی دیر صورت گرفته و بابت این تاخیر هزینههایی نیز پرداخت شده است اما جمعبندی صورت گرفته این است که «اگر اسرائیل به اهدافی در ایران حمله کند، سطح پاسخ ایران مشخص و تعریف شده است». خاصه ایران تمایلی به استفاده از «خویشتنداری» در قبال تجاوز ندارد. ایران در یک دهه گذشته متاثر از برداشت نخبگان سیاسی و نظامی دکترین «پاسخ متقابل» خود را تغییر داده و به این برداشت رسیده که «پاسخ دهد؛ متناسب یا فراتر از تناسب». این موضوع سبب شکلگیری ادراکی در اسرائیل شده است که «ایران آمادگی افزایش تنش را در صورت ایجاد شرایط ضروری دارد».
۳ ـ بازیها
نظریه بازیها مدلهای مناسبی برای درک هماوردیهای بینالمللی ارائه میدهد. یکی از مدلهای نظریه بازیها مدل «جوانک ترسو» یا «بازی جوجه» (Chicken Game) است. در این مدل بازی، ۲ طرف با خودروهای خود با سرعت بالا روبهروی یکدیگر حرکت میکنند تا بهطرف مقابل القا کنند حاضر به کنار کشیدن نیستند و تا لحظه آخر بر موضع خود باقی خواهند ماند تا شاید طرف مقابل بترسد یا متقاعد شود از مسیر خود منحرف شده و از رویارویی بپرهیزد.
هر یک از طرفین که از مسیر منحرف شده یا از بازی کنار بکشد، به خاطر ترس، به جوانک ترسو شهره میشود. نتایج پژوهشهایی که از شخصیت نتانیاهو با استفاده از تحلیل محتوای کمی دادههای گفتاری در بازه زمانی 2009 تا 2019 انجام شده، نشان میدهد «رویکرد سیاه و سفید به مسائل سیاست خارجی همراه با سطح بالای باور به توانایی کنترل رویدادها، تمایل بالا به قدرت و بیاعتمادی شدید به دیگران» رویکرد وی در سیاست خارجی را پیرامون «بزرگنمایی از تهدید ایران» و «مخالفت با تشکیل کشور فلسطین» شکل داده است، بنابراین از نظر روانشناختی، نتانیاهو دارای درونمایه شخصیتیای است که تمایل به دید اسرائیل در وضعیت آخرالزمانی دارد. چرا در برابر عملیات «وعده صادق 2»، یک واکنش بسیار خفیف انجام داد؟ این را باید در چارچوب همان نظریه جوانک ترسو تحلیل کرد. در چند صباحی که از درگیری غیرمستقیم و مستقیم اسرائیل و ایران میگذرد، اسرائیل نسبت به تواناییهای ایران هم از نظر تهاجمی و هم از نظر دفاعی (با تسلط اطلاعاتیای که به واسطه حمایت ایالات متحده دارد) اشراف دارد.
نتانیاهو خوب میداند افزایش تنش با ایران، وضعیت را برای اسرائیل «جهنمی» خواهد کرد. ایران از نظر موقعیت جغرافیایی 80 برابر اسرائیل است، توان رزم ایران نسبت به اسرائیل چندین برابر است، نسبت به نیروهای وفادار زمینی، دریایی و (حتی) هوایی، ایران آگاهی دارد، نسبت به وضعیت خسته و در هم شکسته ارتش اسرائیل که بیش از یک سال است درگیر نبرد است و امیدی برای برونرفت از شرایط نمیبیند، واقف است؛ ارتشی که از نظر روانی و روحی نیز وضعیت مناسبتتری از شرایط فیزیکی و آمادگی رزم ندارد. آمارهای مربوط به میزان خودکشیها در ارتش اسرائیل، مبین این موضوع است، علاوه بر این هیچیک از اهداف اسرائیل به نتیجه نرسیده است. همه این موارد سبب شده نتانیاهو در موقع رویارویی با ایران، همچون جوانک ترسو، با ادراک (دست بر قضا) درست نسبت به وضعیت اسرائیل، به جاده خاکی منحرف شده و به دنبال مفر و راه نجات برای زنده ماندن باشد. اسرائیل در عملیات بامداد شنبه شکست خورد؟ بله! نتانیاهو به قدری در این جاده (نسبت به ایران) بیمحابا حرکت کرده بود که نمیتوانست «گزینه خروج» را انتخاب نکند. آیا ایران برنده این بازی بود؟ بله! ایران چه چیزی میخواست که به آن دست نیافت؟ به رخ کشیدن توان رزم تهاجمی خود؟ به رخ کشیدن توان دفاعی خود؟ اعتماد به نفس مقامات برای «انتخابهای سخت»؟ حمایت از «محور مقاومت» و «دوستان و شرکایش»؟
4- عبور از خط قرمز؟
این برداشت که بعد از عملیات بامداد شنبه، همه چیز در غرب آسیا عادی خواهد شد، برداشت اشتباهی است، اسرائیل کماکان بر توانمندیهای خود یعنی ترور، خرابکاری، جاسوسی، بمباران مناطق مسکونی و هر آن چیزی که در آن امتیاز نسبی دارد، تکیه میکند، بنابراین اسرائیل دست از ماجراجویی نخواهد کشید، درست است جوانک ترسو، صحنه نبرد اصلی را باخته است اما در لحظه آخر شدیدا به برخورد با خودروی رقیب نزدیک شده و توانسته یک خط قرمز را هم جابهجا کند و آن «دسترسی به حریم هوایی ایران» است.
5- اسرائیل را نباید رها کرد!
این موضوع به علاوه سابقه رفتار اسرائیل در سالهای اخیر نشان میدهد اسرائیل نخست به خطوط قرمز نزدیک میشود، سپس ضربات محکمتری وارد میکند، بنابراین اگرچه در این بازی، بازیگر مقابل، ترسیده ولی از مسیر منحرف نشده تا درگیر نابودی نشود اما این موضوع میتواند در دوئل بعد ۲ طرف، حتی اگر ضربه نخست او کمدرد یا نمایشی بوده باشد، مهم باشد، خاصه اینکه اسرائیل برای نخستین بار بلافاصله «مسؤولیت حمله» را بر عهده میگیرد، همین موضوع یعنی اسرائیل نسبت به حریم ایران یک پله بالاتر رفته و حالا مسؤولیت اقدام علیه ایران را نیز بر عهده میگیرد. این وضعیت، این امکان را برای اسرائیل فراهم میکند تا ضربه بعدی را به سختی وارد کند. برای کنترل اسرائیل به منظور عدم ورود به چنین وضعیتی، ضروری است پاسخ به اسرائیل داده شود، حتی اگر این پاسخ نامتناسب یا فراتر از سطح نمایش اسرائیل باشد. اسرائیل باید بداند حریم ایران، همواره خط قرمز باقی میماند و جمهوری اسلامی هیچ گونه تجاوزی به حریم خود را برنخواهد تافت. اسرائیل باید پاسخ بگیرد اگرنه این نمایش را واقعیتر تکرار خواهد کرد.
سیاست ایران باید همانی باشد که بارها تکرار شده است: «اگر یکی بزنی، ۱۰ تا میخوری». اسرائیل باید در این ادراک سیر کند که ایران از افزایش تنش هیچ نگرانی و ابایی ندارد، بنابراین اگرچه عملیات اسرائیل، «دور از انتظار» و ضعیف بود اما با در نظر گرفتن الگوی رفتاری اسرائیل نسبت به دشمنانش، هر جا این رژیم به خطوط قرمز نزدیک شده است، در مرحله بعد حجم آسیب به بار آورده به مراتب زیادتر و غیرقابل جبران بوده است. در هر جا نیز با پاسخ محکم روبهرو شده است، سطح عملیات بعدی خود را تعدیل و کنترلشدهتر دنبال کرده است. اسرائیل باید بداند هر ضربهای با پاسخ محکم و جبرانناپذیر همراه خواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلیسینا *
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|