|
شنبه جشنواره فیلمهای یک دقیقهای با موضوع اصلاح الگوی مصرف به پایان میرسد
تلاش برای تغییر نگاه جامعه
رضا خسروی: برگزاری جشنواره ملی فیلمهای یک دقیقهای با موضوع اصلاح الگوی مصرف یکی از برنامههای ارزشمند موسسه رسانههای تصویری است که کار خود را از آبانماه گذشته با حضور فیلمسازان مطرح آغاز کرد. ماموریت اصلی این جشنواره معطوف ساختن افراد جامعه به اصلاح الگوی مصرف است. فرهنگسازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف و تلاش برای هرچه بیشتر جذب شدن اقشار گوناگون جامعه نسبت به چنین موضوع زیربنایی در کشور نیز از جمله اهداف قابل توجه در این جشنواره است. اهمیت پرداختن به موضوع اصلاح الگوی مصرف در کشور به عنوان مسالهای حیاتی و زیربنایی، دستاندرکاران برگزاری این جشنواره را بر آن داشت تا فارغ از جشنوارههای متعددی که با عنوان اصلاح الگوی مصرف طی سال گذشته برگزار شده، چنین جشنوارهای را با ویژگیها و مختصات خاص خود طراحی و اجرا کند. این رویداد فرهنگی به لحاظ اجرایی با دوری از هزینههای گزاف و با ارائه تصویری درست از فرهنگ اصلاح الگوی مصرف، در نظر دارد تا در تغییر نوع نگاه افراد جامعه نسبت به بهرهگیری از تمام منابع و امکانات موجود و زوایای گسترده الگوی مصرف، سهم قابل توجهی را داشته باشد. در راستای رسیدن به اهداف جشنواره، دستاندرکاران برگزاری آن به منظور تشویق هر چه بیشتر مردم، فیلمسازان و برندگان، جوایز ویژهای را در نظر گرفتهاند به طوری که تمام فیلمهای پذیرفته شده در این جشنواره، 110 هزار تومان، حقوق فرهنگی فیلم دریافت میکنند و علاوه بر آن مبلغ 3 میلیون تومان جایزه در بخش اصلی به 5 برنده بهترین فیلم و در بخش جنبی نیز از جمله انیمیشن، بخش دانشجویی، مستند، تجربی و گام اول یا فیلمهای 3دقیقهای نیز 7 جایزه 5/1 میلیون تومانی تعلق میگیرد.
400 اثر از سراسر کشور از جمله تهران، اصفهان، خراسانرضوی، خوزستان، یزد، قزوین، سمنان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، ایلام، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان و... به دبیرخانه جشنواره فیلمهای یک دقیقهای ارسال شده است. از نکات قابل توجه در این جشنواره حضور فیلمسازان مطرحی از سینمای حرفهای، مستند، کوتاه، انیمیشن و... است، به طوری که محمدحسین لطیفی، بیژن میرباقری، داریوش فرهنگ، وحید موساییان، محمدعلی سجادی، شادمهر راستین، شهرام مکری، بهرام توکلی، جواد مزدآبادی، علی شاهحاتمی، شاهین باباپور، بهرام بهرامیان و... به منظور شرکت در این رویداد فرهنگی اقدام به ساخت فیلمهای یک دقیقهای کردهاند. توزیع آثار برگزیده جشنواره توسط موسسه رسانههای تصویری در شبکه نمایش خانگی با تیراژ میلیونی از دیگر تدابیر اتخاذ شده در برگزاری این جشنواره فارغ از بحث جوایز است به طوری که دکتر داروغهزاده، دبیر جشنواره فیلمهای یک دقیقهای، هدف از این اقدام را درگیر ساختن ذهن مخاطب در ارتباط با موضوع با اهمیتی چون «اصلاح الگوی مصرف» از طریق تماشای این فیلمها در شبکه نمایش خانگی و همچنین رسانه ملی معرفی کرده است. در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلمهای یک دقیقهای با موضوع اصلاح الگوی مصرف که اول خردادماه و همزمان با روز «بهرهوری و بهینهسازی مصرف» در تالار وحدت برگزار میشود، چهرههای نامآشنایی در هیات داوران از جمله ابراهیم حاتمیکیا، مهدی فرجی، بیژن نوباوه وطن، دکتر مجید ملکیتبار و علیرضا سجادپور برگزیدگان این جشنواره ملی را معرفی خواهند کرد. همچنین در این مراسم روزبه نعمتاللهی به اجرای قطعاتی از آلبوم «هفته عاشقی» از جمله «ایران»، «دریا»، «سزاوار» و...خواهد پرداخت. ارسال به دوستان
درباره رمان «دفترچه ممنوع» آلبا دسس پدس
چه کسی پنیر مرا جابهجا کرد؟!
آزاده صالحی: وقتی آلبا دسس پدس، بانوی نویسنده ایتالیایی، «دفترچه ممنوع» را نوشت، برداشتهای متفاوتی نسبت به رمان او شد.
هرچند هر کسی که کتابهای او را از قبیل «یک دستهگل بنفشه»، «هیچکس به گذشته برنمیگردد»، «درخت تلخ» و... پیش از رمان «دفترچه ممنوع» خوانده باشد، متوجه میشود که نویسنده در تمام آثار خود نهتنها به مدافعه یکسویه زنانه نرفته که کوشیده در عین بیطرفی به واقعیتهای زندگی وفادار باشد و عینا آنها را به رشته تحریر درآورد. پدس در رمان «دفترچه ممنوع» به ترسیم کاراکتر زنی خانهدار میپردازد؛ زنی که یک روز دور از چشم همسر و 2 فرزندش به قصد نوشتن روزمرگیهایش یک دفترچه خریداری میکند و البته بلافاصله از خرید آن پشیمان میشود. در واقع شروع داستان از جایی نشأت میگیرد که «والریا» دفترچه براق و سیاهی را که شباهت به بچه زالو دارد زیر پالتویش میگیرد و به خانه میآورد. «دفترچه ممنوع» به تعبیری در ردیف معدود رمانهایی است که میتواند هر مخاطب ایرانی را برای دنبال کردن ماجراهای خود سر ذوق بیاورد. شاید به این خاطر که وقایعی که نویسنده در رمان به شرح و تفصیل آنها میپردازد، به نوعی عکسبرگردان نثر و حال و هوای رمانهای ایرانی است. دغدغه مشترکی که میان پدس و دیگر نویسندگان زن ایرانی در آثار او ردپا به جای میگذارند، این است که او میکوشد تنهاییها، روزمرگیها و حتی روزمرگیهای خود را در پس و پشت آماده کردن وعدههای ناهار و شام پنهان کند، اهالی خانه را درک کند، با مشکلات آنها همدرد شود اما خود از طبیعیترین حق یعنی مورد درک اطرافیان قرار گرفتن تا پایان داستان محروم میماند. پس دفترچه ممنوع را تنها یار امین خود در این مسیر میداند. کلنجار رفتن شخصیت زن داستان با دخترش و زیر بار نرفتن انتخاب او از همسر آینده، رویارویی او با پسر نوجوانش برای منصرف کردن او از رفتن به پارتیهای شبانه و بگومگوهایی که زن جا به جا در خلال داستان با مرد زندگیاش ارائه میدهد، ما را به این نتیجه میرساند که به جای خواندن یک داستان ایتالیایی با یک اثر کاملا ایرانی مواجه هستیم. از این جهت است که قرابت بیشتری با داستان پیدا میکنیم و تا آخر آن را بیآنکه خود بدانیم، میخوانیم. پدس هم مثل هزاران زن دیگر بر این باور است که تقابل زنان در هر نقطه از کره زمین با پیرامونشان دستخوش فراز و فرودهایی است. پرسوناژهای داستان هر یک به فراخور سن و سال و عقایدی که دارند در موقعیتهای مختلف ظاهر میشوند. بچهها، همسر، زن همسایه، معلم مدرسه، نامزد تازهوارد و حتی فروشنده دفترچه اگرچه در داستان نقشهایی کوتاه و مقطعی را بازی میکنند و چندان پررنگ نیستند اما از صافی نگاه پلیسی زن داستان عبور میکنند، موشکافی میشوند و نامشان جایی در دفترچه ثبت میشود. نقب زدن به گذشته و انعکاس آن در دفترچه کار را به جایی میکشاند که زن حتی نسبت به پیش پا افتادهترین وقایعی که 20 سال پیش در اوایل زندگی مشترک خود با آنها روبه رو شده حساس میشود، زیر ذرهبین میگذارد و تحلیلشان میکند. اما دفترچه ممنوع دست آخر به ایجاد شکافی عمیق میان «والریا» و دیگر اعضای خانواده میانجامد تا جایی که زن تصمیم میگیرد دیگر چیزی از عشقهای فراموش شده و رنگ باخته، تنهایی در آشپزخانهای ساکت، کشمکش مادر علیه دختر و دختر علیه مادر، مرموز بودن پسر و فاصله گرفتن همسر از دنیایی که با هم دست به ساختن آن زده بودند، ننویسد. ارسال به دوستان
«طلا و مس» با این همه امتیاز برای خود هیچ نمیخواهد
... و حسرت همچنان باقی است
محمد صابری: بهطور معمول در روزهای جشنواره چارهای نیست جز پیشبینی و دست به دامان شانس و احتمالات شدن برای انتخاب تعدادی اثر از میان خیل فیلمهای قرارگرفته در جدول اکران. همین ناگزیری هم هر از گاهی نتایج غافلگیرکنندهای به همراه دارد. داستان ارتباط متفاوتم با 2 فیلم حاضر در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر هم خاطرهای از جنس همین غافلگیری شد؛ «نفوذی» و «طلا و مس». از «نفوذی» و تأثیر غیرقابل انتظاری که داستانپردازیاش داشت عجالتاً میگذرم و پرداخت مفصل به این فیلم ساده، بیادعا اما قابل تحسین (بهعنوان نخستین ساخته مشترک مهدی فیوضی و احمد کاوری) را به زمان اکران عمومی وامیگذارم. اما داستان «طلا و مس»؛ در شلوغی جشنواره و فشردگی اکرانها فهرست فیلمهایی که «باید» میدیدم را از فیلمهایی که «میشد» ندید خالی میکردم و برای این «شبهتصفیه ناگزیر» هم چارهای نبود جز مراجعه به کارنامه عوامل. خاطره «دهرقمی» و اکران عجیبش چنان در ذهنم سنگینی میکرد که در میان نخستین گزینههای خروج از فهرست، نام فیلم تازه کارگردان آن را بگنجانم؛ فیلمی که کمتر هم دربارهاش شنیده یا خوانده بودم. اما اکران فیلم در سالن منتقدان پس از ساعتی تحسینها را بهسوی خود جلب کرد و حسرت و کنجکاوی توأمان برای مواجهه با تازهترین ساخته همایون اسعدیان را به جانم انداخت؛ احساسی که کنجکاویاش با تماشای فیلم در نخستین شامگاه اکران پایان یافت و تحسینی تام و تمام جایگزینش شد، اما حسرتش دوچندان باقی ماند. همایون اسعدیان نشان داد مرد سینماست و چه زیبا زبان این رسانه را میشناسد. امضای اسعدیان این بار پای اتفاق مبارکی نقش بسته است که نه فقط کارنامه خود او که سینمای ایران را تا مرز تحول پیش برده است. «طلا و مس» اثری آبرومند و صددرصد سینمایی است؛ نه بیانیه است و نه مدعا. حتی انگار پتانسیلی هم برای پز دادن کارگردان و عوامل در دل ندارد. همه چیزش رو است و به تمام به مخاطب منتقل میشود؛ هیچ امتیازی برای خود نمیخواهد و... فیلم بدون پیچیدگی یا سادگیهای نخنما و معمول در آثاری از این دست (ببخشید از بهکارگیری این عنوان اما منظور «فیلمهای معناگرا(!؟)» است) داستان یک «خانواده» را تعریف میکند. مخاطب از معبر امیدها با حریم این خانواده آشنا میشود و بهواسطه دشواریها برای آن «نگران». تمام مدت خود را ایستاده در گوشهای از خانه استیجاری «آقاسید» و «زهراسادات» احساس میکند و از یاد میبرد که بهانه این همراهی ذوق فیلمنامهنویس و کارگردانی است که او را تا سالن تاریک سینما کشاندهاند. داستان «طلا و مس» داستان سلوک در شهر است. تصویر سینمایی رستگاریای از جنس دنیای امروز است. بیشعار شعور میآفریند و بیادعا مدعیان را به سکوت میخواند و این جادوی سینماست. تماشای تازهترین همکاری مشترک منوچهر محمدی (تهیهکنندهای که طلا و مس پس از زیر نور ماه و مارمولک سومین تجربه تهیهکنندگیاش در زمینه ورود روحانیت به سینماست) و همایون اسعدیان به تمامی خاطره «دهرقمی»شان را از ذهنم زدود و حسرتی را جایگزینش کرد که در این نقل قول از همایون اسعدیان، خلاصهاش میکنم: «من و منوچهر محمدی با درآمد دهرقمی توانستیم طلا و مس بسازیم». بشدت منتظر فیلم بعدی اسعدیان هستم. از امروز نام اعلامنشدهاش را در فهرست فيلمهايي كه در جشنواره بايد ديد، قرار دادهام!
ارسال به دوستان
توصیهنامهای برای رسیدن به یک پیشنهاد
هفت قدم مانده به 90
دنیاخمامی: اگر این 7 مورد رعایت شود آن زمان میتوان «هفت» را برای دیدن پیشنهاد کرد:
1- آیا 7 بیجیرانی آسیبی میبیند؟ چقدر جای خالی مجری مسلطی مثل فرزاد حسنی، حسین معززینیا یا هر گزینه دیگری مشابه ایشان در این برنامه دیده میشود. کسی که تیز بگوید و خوب گوش کند. کسی که خوب ادا کند و خوب هم به چالش بکشد. کسی که ترسی از چیزی نداشته باشد!
2- فقط متکلم وحده صرف؟ در نخستین و دومین برنامه شاهد بودیم که امیر قادری بهعنوان منتقد و احسان ظلیپور هم بهعنوان خبرنگار با جیرانی همکاری میکردند، البته گمان میکنم لفظ همکاری در اینجا زیاد مصداق پیدا نمیکند چراکه جیرانی بیش از اینکه با منتقد و خبرنگار برنامه همکاری کند آنها را وادار به درس پس دادن(؟!) میکند، او علاقه زیادی دارد تا در این برنامه متکلم وحده باشد. وقتی کسی همچون امیر قادری، رامتین شهبازی و مسعود فراستی که هر یک منتقدی حرفهای محسوب میشوند جلوی دوربین هستند شاید صحیح نباشد که تنها مجری مجلس را در دست بگیرد و پیش برود. جیرانی در مقابل خبرنگار برنامه هم همین رویه را دارد و مدام درصدد تصحیح حرفهای اوست. این استرسی را در طرف مقابل ایجاد میکند که در همین 4 قسمت بارها تپق زدنها و ادای نادرست کلمات توسط ظلیپور را به همراه داشته است.
3- چه روانشناسی پشت این انتخابهاست؟ خوشبختانه یا متاسفانه در سینما اگر حاشیه، دعوا و درگیری از فوتبال زیادتر نباشد،کمتر نیست اما میهمانان برنامهای مثل 90 کجا، میهمانان برنامه «هفت» کجا؟ آیا نباید مقابل سیدضیا هاشمی که نوک پیکان نقد بسیاری از افراد به سمت اوست، کسی مثل همایون اسعدیان باشد؟ چه تفکری پشت دعوت کامبیز دیرباز و پژمان بازغی برای بحث درباره موضوع مهم بازیگری به این برنامه بود؟ باید این انتخابها با تفکر صورت بگیرد، طبیعتا روبهرویی 2 فرد که سنخیت فکری با هم ندارند موجب جذابیت میشود، در غیر این صورت فقط میشود تایید، تایید و...
4- کجاست خلاقیت هنری؟ دکور برنامه با وجود بهرهگیری از المانهای سینما اما هیچ گونه زیبایی بصری برای بیننده ندارد. برنامهای که نام هنر را یدک میکشد باید ظاهری هنریتر داشته باشد مثل «دو قدم مانده به صبح».
5- سیم اتصال کجاست؟ در کدام برنامه تا این اندازه عدم هماهنگی بین پشت صحنه و مجری وجود دارد؟ کسی نمیداند آن پشت چه خبر است؟ مطمئنا وقتی تمام بار مسؤولیت را جیرانی بخواهد یکتنه به دوش بکشد همین اتفاق میافتد.
6- چرا چیزی به نام چالش نیست؟ اگر در برنامههای ورزشی براحتی میتوان حاشیهسازی کرد به این خاطر است که نشریات و تریبونهای ورزشی براحتی حرف میزنند اما متاسفانه در سینما افراد برای منافع شخصی مدام سکوت میکنند یا شجاعت اسم بردن ندارند، اما در حالت کلی اینکه برنامهای ساخته شود و هیچ 7- بایدها: اگر قرار است این برنامه مخاطب میلیونی داشته باشد پس باید خود را محدود نکند. باید ابداع و خلاقیت داشته باشد. باید رنگ و لعاب برنامه بیشتر شود، باید جیرانی تنها در یک بخش از برنامه حضور داشته باشد و در باقی قسمتها جای خود را به دیگران بدهد، باید برنامه شکل تخصصیتری پیدا کند، باید خبرساز شود نه راوی اخبار روزنامهها و خیلی از بایدهای دیگر... آیا 7 میتواند به سر و شکل مناسب برسد یا همچنان در همان قالب خنثی به حیاتش ادامه میدهد؟
ارسال به دوستان
برگزاری نمایشگاه بهرام دبیری، علیاکبر صنعتی و رضا بانگیز
روزهای پررونق نگارخانه ها
این روزها نگارخانههای پایتخت میزبان علاقهمندان به هنرهای تجسمی هستندو نمایشگاههایی از بهرام دبیری، علی اکبر صنعتی و رضا بانگیز به علاوه چند نمایشگاه گروهی دیگر در نگارخانههای گلستان، شمرون و آران و.. برگزار میشود. نمایشگاهی از آثار بهرام دبیری از فردا در نگارخانه گلستان به نشانی دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره 34 برگزار میشود.دبیری در سال 1329 در شیراز به دنیا آمد. در سال 1347 نخستین نمایشگاه خود را در نگارخانه سپید تهران بر پا کرد. برگزاری بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران، دوبی، اوکراین، اسپانیا، آلمان و آمریکا از جمله فعالیتهای وی در طول این سالها بوده است.گزیدهای از آثار آبرنگ زندهیاد علیاکبر صنعتی از 28 اردیبهشت در نگارخانه شمرون به نمایش درآمد. در این نمایشگاه 10 اثر نقاشی و مجسمهسازی تا تاریخ 5 خرداد همه روزه از ساعت 10 صبح تا 22 در معرض دید عموم گذاشته شده است. علیاکبر صنعتی، نقاش و مجسمهساز ایرانی است که 2 موزه صنعتی کرمان و هلالاحمر در میدان توپخانه تهران برای وی تاسیس شده است. علاقهمندان برای دیدن آثار میتوانند به میدان تجریش، خیابان مقصودبیک، جنب خانه موزه دکتر حسابی، باغ هنر ایرانی مراجعه کنند. همچنین از 31 اردیبهشت نقاشیهای وی تاکنون نمایشگاههای داخلی و خارجی زیادی برگزار کرده است و بورس مطالعات هنری انگلیس، بورس مطالعات هنری پاریس، بورس مطالعات هنری اروپا را دارد. نمایشگاه نقاشیهای یلدا افوضی و مریم چمندوست نیز از جمعه، 31 اردیبهشت تا 6 خرداد در نگارخانه دی به نشانی نیاوران (بعد از فرهنگسرای نیاوران) ابتدای پاسداران، تنگستان چهارم، ناز یک، بن بست ترانه، پلاک 3 برگزار میشود. نمایشگاه گروهی عکسهای کتایون کرمی، محمدرضا شریفزاده، رضا پایدار، حمیدرضا کرمی با عنوان «میان دو خلأ» فردا در نگارخانه شیرین افتتاح میشود. علاقهمندان میتوانند همه روزه (غیر از دوشنبهها) از ساعت 11 صبح تا 8 شب از این آثار دیدن کنند. نگارخانه شیرین در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی، ساختمان انجمن خوشنویسان واقع است. نقاشیهای هایده کمانگر هم از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد در نگارخانه هفت ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم برگزار میشود.نمایشگاه عکسهای حمید جانپور نیز با عنوان «خیز بلند به سمت آهو شدن» تا 21 خرداد در نگارخانه مهراوا به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان آبان جنوبی (شهید عضدی)، شماره 28 برپا میشود. ارسال به دوستان
گزارشی از کنسرتهای موسیقی این روزها
از محمدرضا لطفی تا علیرضا عصار
تعدادی از هنرمندان و گروههای موسیقی این روزها برای برگزاری کنسرتهایی در روزهای پایانی اردیبهشت و اوایل خردادماه سازهایشان را کوک میکنند. محمدرضا لطفی نوازنده چیرهدست سهتار و تار ایران ـ به همراه گروههای سهگانه «شیدا» از امشب ـ 30 اردیبهشتماه به مدت 3شب در سالن همایشهای برج میلاد در شرایطی روی صحنه میرود که برنامههای اجرای 3 شب با یکدیگر متفاوت است و در شب پایانی به تکنوازی محمدرضا لطفی و خوانندگی محمد معتمدی اختصاص دارد. امروز 30 اردیبهشتماه شهرام ناظری برای بزرگداشت نیما یوشیج در «یوش»میخواند. این هنرمند همچنین در فضای هتل داریوش کیش (دروازه ملل) در تاریخهای 4، 5 و 6 خرداد کنسرتی را در ساعت 22 اجرا میکند. 18 خردادماه شهرام ناظری با همراهی گروه مولوی در جشنواره موسیقی فز به دعوت کشور مراکش میخواند. به گزارش ایسنا، امروز و فردا گروه موسیقی ارسال به دوستان
مراسم تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری برگزار شد
صبح دیروز مراسم تودیع و معارفه رئیس پیشین و رئیس جدید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در محل حوزه هنری مرکز برگزار شد. در ابتدای این مراسم حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تقدیر از زحمات حسن بنیانیان در دوران تصدی ریاست حوزه هنری عنوان کرد: امیدوارم در دوران جدید آقای مومنی مقوله تولید محتوا را جدیتر دنبال کنند و با حرکت در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری آیندهای روشنتر را برای حوزه رقم بزنند. خاموشی تحولساختاری در نظام حوزه را از اساسیترین اولویتهای کاری مومنی عنوان کرد و گفت: اگر قرار است نیروی جدیدی به مجموعه حوزه هنری اضافه شود باید نسبت به سوابق انقلابی او تردید وجود نداشته باشد تا کارها با کمک افراد حزباللهی و دینمدار جلو برود. وی با بیان اینکه برخلاف سازمانهایی نظیر صدا و سیما مقوله کمیت برای حوزه هنری مدنظر نیست، یادآور شد: باید با طراحی، برنامهریزی و بازخوردنگری از مخاطبان کارهای هنری ـ انقلابی را گسترش دهیم و الگوی مناسبی برای سایر دستگاهها معرفی کنیم. در ادامه این مراسم، حسن بنیانیان از محسن مومنی به عنوان موفقترین مدیر میانی حوزه یاد کرد و گفت: خوشحالم که اکنون مسؤولیت هدایت حوزه هنری برعهده شخصی گذاشته میشود که دلسوخته است و انگیزه بالایی برای فعالیتهای فرهنگی دارد. در پایان این مراسم محسن مومنی به قرائت یادداشتی درباره فضای فرهنگی کشور و حوزه هنری پرداخت. وی رسالت اساسی حوزه را دفاع و تبلیغ هنری از انقلاب عنوان کرد و متذکر شد: ظرفیتهای بیشمار انقلاب و دفاع مقدس عرصهای آماده برای فعالیت ما است و خوشبختانه هنر دینی و انقلابی امروز در تمام دنیا، خواهان فراوانی دارد. ارسال به دوستان
حماسههاي شهید چمران در قاب دوربين حاتمي كيا
دبیر همایش بینالمللی مصطفای اندیشهها از ساخت فیلم حماسه پاوه شهید مصطفی چمران به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا خبر داد. قربان حسینی در گفتوگو با فارس با اشاره به اینکه فیلمنامه حماسه پاوه شهید مصطفی چمران در حال نگارش است، گفت: این فیلم که رشادتهای شهید چمران در حماسه پاوه را به نمایش خواهد گذاشت، در آینده توسط ابراهیم حاتمیکیا ساخته میشود. وی افزود: شخصیت شهید مصطفی چمران در حوزههای مختلف علمی، عرفانی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی بسیار منحصر به فرد است و ابراهیم حاتمیکیا کارگردان فیلم حماسه پاوه شهید مصطفی چمران نیز اعتقاد دارد که گنجاندن ابعاد وجودی و کامل شهید چمران در یک فیلم نوعی جفا محسوب میشود و در این راستا فقط گوشهای از رشادتهای این شهید بزرگ که مربوط به حماسه پاوه میشود، ساخته خواهد شد. دبیر همایش بینالمللی مصطفای اندیشهها اظهار داشت: حماسه پاوه یکی از صحنههای بسیار زیبا و ممتاز در دفاع مقدس بود که شهید مصطفی چمران در آن رشادتهای قهرمانانهای داشته است. حسینی گفت: شهید مصطفی چمران در عرصههای دفاع مقدس شخصیتی بینظیر بود و در این راستا ابراهیم حاتمیکیا نیز که کارگردان برجستهای در حوزه ساخت فیلمهای دفاع مقدس است برای ساخت فیلم حماسه پاوه شهید چمران اعلام آمادگی کرده است. دبیر همایش بینالمللی مصطفی اندیشهها خاطرنشان کرد: همایش بینالمللی مصطفای اندیشهها نیز برای نخستینبار در چند مرحله از سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران با ارائه برنامههای فرهنگی در حوزههای دانشآموزی، دانشگاهی و دیگر حوزههای فرهنگ ایثار و شهادت جهت معرفی هر چه بهتر و بیشتر اندیشههای این شهید بزرگ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
همکاری حامد بهداد عباس کیارستمی که با فیلم «کپی برابر اصل» در جشنواره کن حضور دارد در حاشیه نشست مطبوعاتی این فیلم از ساخت فیلم جدیدش خبر داد و گفت: فیلم بعدیام را با نام «پدر و پسر» در ایران و بازی حامد بهداد خواهم ساخت.کیارستمی در ادامه افزود: فیلمبرداری این پروژه سینمایی را با حضور «حامد بهداد» از ماه سپتامبر آغاز خواهم کرد. اینکه بگویم موضوع این فیلم چیست، خیلی سخت است چون فیلم از ساختاری روایی برخوردار نیست بلکه برگرفته از فکر و ایدهای است که برای سالیان سال ذهنم را درگیر خود کرده است. «کپی برابر اصل» که با بازی ژولیت بینوش راهی کن شده، مورد توجه منتقدان و اهالی سینمای فرانسه واقع شده است و با وجود اینکه حرفهای ضد و نقیض زیادی درباره این فیلم به گوش میرسد اما برخی رسانهها پس از اکران این فیلم،آن را یکی از گزینههای جدی دریافت نخل طلایی کن خواندهاند. کیارستمی پیش از این نیز یک بار به خاطر فیلم خوش ساخت «طعم گیلاس» موفق به دریافت جایزه کن شده بود. اما حضور حامد بهداد در فیلم جدید کیارستمی برای بازیگر حرفهای مثل او که در کارنامهاش بازیهای درخشانی دارد میتواند یک افتخار محسوب شود. وی همچنین برای دومین بار قرار است در فیلم «راویولی» مقابل لیلا حاتمی جلوی دوربین برود. این فیلم آخر تیرماه کلید میخورد. از دیگر عوامل این فیلم که به تهیه کنندگی همایون اسعدیان و کارگردانی مازیارمیری ساخته خواهد شد، میتوان به محمد آلادپوش(مدیر فیلمبرداری)، امیر اثباتی(طراح صحنه)، مهرداد میرکیانی(طراح گریم) و ساسان نخعی(صدابردار) اشاره کرد. بهداد، فیلم
نیکی کریمی و سومین همکاری سینمایی با کیمیایی نیکی کریمی به جمع بازیگران فیلم سینمایی«جرم» به کارگردانی مسعود کیمیایی پیوست. این فیلم هفته اول خرداد کلید میخورد. به گزارش مهر، نیکی کریمی بازیگر سرشناس سینمای ایران که پیش از این 2بار در فیلمهای «ردپای گرگ» و «محاکمه در خیابان» با مسعود کیمیایی همکاری داشته است برای سومینبار با این کارگردان همکاری میکند. کیمیایی بیست و هشتمین فیلم سینمایی خود را هفته اول خرداد در تهران کلید میزند. تاکنون حضور داریوش ارجمند، شبنم درویش و پولاد کیمیایی در «جرم» قطعی شده است. نیکی کریمی امسال سومین فیلم سینمایی خود را در تهران کلید میزند. این بازیگر فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن» را روی پرده سینماها دارد. از عوامل پشت صحنه «جرم» که تاکنون مشخص شدهاند میتوان به تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، اسحاق خانزادی صدابردار، محمدرضا قومی طراح گریم، تینا پاکروان مدیر تولید و محمدعلی جناب دستیار اول کارگردان و برنامهریز اشاره کرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|