|
حقوق اقشار ضعیف جامعه درگفتوگو با دکتر عطاءالله رفیعیآتانی
نگرانیم نگاه منفعتطلبانه غربی ما را خفه کند
گفتوگو: سیدمهدی موسوی: یکی از شعارهای دولت جدید «بالا بردن کرامت انسانی» و «بازگرداندن عزت نفس» مردم بود اما سوءتدبیر در اجرای طرح توزیع سبد کالا، از پیشنهاد تا اجرا، چهره نامناسبی را از ایران به جهان مخابره کرد. این روزها نیز شاهد مواجهه نادرست دولت در مسأله یارانه نقدی هستیم. نحوه مواجهه با پدیدههایی مثل فقر بیش از مواجهه اقتصادی، به رویکرد فرهنگی نیاز دارد. رهبر حکیم انقلاب در دیدار با خبرگان ملت فرمودند: «با مسائل فرهنگی شوخی نمیشود کرد، بیملاحظگی نمیشود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه فرهنگی بهوجود آمد، مثل رخنههای اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه نقدی داد؛ اینجوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود». نحوه مواجهه صحیح با مقوله «فقر» باعث شد سراغ دکتر عطاءالله رفیعیآتانی، مدیر گروه اقتصاد موسسه آموزش عالی علوم انسانی و استاد دانشگاه علامه برویم. وی که دبیری علمی اولین و دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و همایشهای ملی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را در کارنامه دارد، تغییر نوع نگاه به مساله فقر و غنا را یکی از مهمترین راهها برای برخورد فرهنگی با این پدیده میداند و میگوید وقتی با نگاه دینی به این مساله نگاه کنیم متوجه میشویم کمک به فقیر راه تعالی فرد غنی را فراهم میکند و از این نگاه و تعبیر حضرت امام، فقرا میشوند «ولینعمتان ما». وی همچنین به ابزارهای حکومت اسلامی برای رفع پدیده فقر اشاره دارد که از جمله آن به اموال عمومی، مالیاتها، درآمدهای عمومی چون درآمدهای نفتی، زکات و خمس اشاره میکند اما نگران نگاه منفعتطلبانه غربی است که در جوامع اسلامی هم در حال گسترش است. در لابهلای صحبتهای وی دریافتیم که شاید مهمترین نکته این گفتوگو معطوف به فقر فرهنگی جامعه است. دکتر آتانی فقر فرهنگی را اینگونه مثال میزند: «واقعا من فکر میکنم کسی که در شمال شهر تهران کسی را ندارد و به جای اینکه با بچههایش زندگی کند با سگش زندگی میکند، او از زندگی محرومتر است نسبت به کسی که جنوب تهران نشسته و فقط پول سنگکش را دارد ولی وقتی اذان مغرب را میشنود، با چه نشاطی به سمت جایی که دلش میتپد میدود». ارسال به دوستان
سلام وطن
به دولتمردان و عموم سیاسیون بگویید سعهصدر بیشتری از خود نشان دهند البته رعایت انصاف و نقد منصفانه همیشه کارساز بوده. ارسال به دوستان
شهرتطلبی
حجتالاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی: برای اینکه به مدارج بالای معنوی برسیم و هدف آفرینش ما تحقق پیدا کند و دولت و جامعه ما نیز دولت و جامعه اسلامی شود، لازم و ضروری است نفسانیت و هوای نفس از وجود ما پاک شود. زیرا نفس بزرگترین دشمن انسان و انسانیت و جامعه انسانی است و تا بر آن فائق نیامدهایم، همواره در حجاب نفسانیت هستیم و از دیدار حق محرومیم و باید نگران باشیم که روزی ما را به زمین بزند و اسیر فتنههای خود کند. فتنهگریهای نفس، ظهورات و جلوههای نفس است. نفس بتی است که هر لحظه و آنی به صورتی درمیآید و هیچگاه از آن ایمن نیستیم. تاکنون برخی ظهورات آن را بیان کردیم و اگر خدا بخواهد در چند شماره به یکی از جلوههای بسیار خطرناک آن یعنی «شهرتطلبی» اشاره میکنیم. «شهرتطلبی» ترجمه «حبجاه» و به معنای تلاش برای قدر و منزلت پیداکردن است و آن از ظهورات نفس است که انسان را به هلاکت میکشاند و بلکه از بزرگترین مهلکات نفسانی است. «شهرتطلبی» در حقیقت به حبنفس و به مطرحکردن خود بازمیگردد و به دنبال غفلت از خدا ظهور میکند و بنده را از قرب الهی مانع میشود. از اینرو زدودن این خصلت ناشایست به سختی ممکن است؛ چون در حقیقت کنارزدن و شکستن خود است. چنانکه حضرت امام میفرمایند: «تمام گرفتاریهایى که براى همه ما هست، براى این حبجاه و حبنفس است. حبجاه است که انسان را به کشتن مىدهد، انسان را به فنا مىدهد، انسان را به جهنم مىبرد. رأس همه خطیئهها همین است: «رَأْسُ کُل خَطیئَهٍ» همین حبجاه و حبنفس است. همه خطاها از اینجا بروز مىکند. انسان چون خود را مىبیند و خودخواه است، همه چیز را براى خودش مىخواهد؛ و هر کس مانع او بشود ـولو به توهمشـ با او دشمن مىشود؛ و هر چه را که مىخواهد، چون براى خودش مىخواهد، حدود، دیگر قائل نیست، از این جهت مبدأ همه گرفتاریها مىشود.» [تفسیر سوره حمد: 108 ـ 109] اما حقیقت «شهرتطلبی» چیست؟ «حقیقت «شهرتطلبی» تسخیر قلوب مردم و مالکشدن دلهای ایشان است.» [معراج السعاده: 589] به گونهای که انسان دوست دارد نام و آوازهاش انتشار یابد و در دلهای مردم جای گیرد، تا مردم او را بزرگ بدارند و به او و فرمانهای او گردن بنهند. این امر چگونه میسر است؟ وقتی که مردم او را دارای کمالی بدانند، چه کمال حقیقی و چه کمال دروغی و پنداری. به تعبیر دیگر انسان خود را به صفات و ویژگیها و فضیلتهای اخلاقی و اجتماعی آراسته میکند، یا چنان جلوه میدهد که به این خصایص آراسته است و خود را متصف به علم و دانش، عبادت و پارسایی، شجاعت و سخاوت، ریاست و قدرت، مال و ثروت، کمال و جمال و امثال آنها میکند. اما هدف همه تلاشهای شبانهروزی برای رسیدن به این کمالات، آن است که دلهای مردم رام او شود و به فرمان او دربیاید و مردم به او دلبسته شوند و او را مدح و ثنا گویند و ستایش کنند و در خدمت او درآیند و همواره یاریاش کنند و در یک کلام او را بزرگ بدارند و احترام کنند و همواره بر خود مقدم بدارند. [جامعالسعادات: 2/360] خواننده محترم توجه دارد که انسان موظف است خود را به کمالات مختلف متصف کند؛ هم کمالات حقیقی چون بندگی خدا و عبادت و هم کمالات اعتباری چون خدمتگزاری به مردم و خدمت در نظام اسلامی. اما این اتصاف به کمالات دوگونه است: یا تنها برای خداست، که این در حقیقت حمد خداست که بنده کمال الهی را در خود متجلی میکند و شکر خداست که بنده شکر نعمتهای الهی را به جا میآورد. یا به سبب تثبیت نفسانیت است که ظهور و جلوهای از هوای نفس است که حقیقت آن جز حجاب و سقوط در اسفلالسافلین نیست. چنانکه عارف عالیمقام و حکیم متأله ملاصدرای شیرازی میفرماید: «بزرگترین علت حجاب از درک حقیقت، حبجاه و مقامداشتن نزد دیگران و میل به ریاست و شهرت و نفوذداشتن در بلاد و برترى بر مردمان است.» [عارف و عارفنمایان: 60] ارسال به دوستان
تقویم امروز
ولادت عالم و عارف ربانی «آقارحیم ارباب اصفهانی» (1297 ق) ارسال به دوستان
پاریس و سعدآباد را به یاد بیاورید
ارسال به دوستان
ته دیگ
تا حالا دقت کردین برف شادی برای شادیه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|