|
اخبار
«بعضیا»؛ ویژه برنامه قربان تا غدیر نخستین قسمت «بعضیا» با تهیهکنندگی و اجرای سیدعلی ضیا شنبه ۱۲ مهرماه به مناسبت عید قربان از شبکه ۳ سیما روی آنتن میرود. مهمان نخستین قسمت از «بعضیا» اکبر عبدی بازیگر محبوب سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است. به گزارش تسنیم، شبکه 3 پس از 10 سال که از پخش آخرین برنامه تاکشو یا اصطلاحا گفتوگو محور شبانه در آن میگذرد، از روز شنبه 12 مهرماه به مناسبت اعیاد قربان تا غدیر پخش تاکشو جدید خود با نام «بعضیا» را آغاز خواهد کرد. نخستین قسمت «بعضیا» با تهیهکنندگی و اجرای سیدعلی ضیا شنبه 12 مهرماه به مناسبت عید قربان از شبکه 3 سیما روی آنتن میرود و یکشنبه 13 مهرماه نیز این برنامه پخش میشود. در ادامه با فاصلهای یک روزه پخش «بعضیا» در روزهای سهشنبه و چهارشنبه 15 و 16 مهرماه نیز ادامه خواهد داشت همچنین این برنامه شنبه و یکشنبه 19 و 20 مهرماه نیز در آستانه عید غدیر روی آنتن میرود و میزبان میهمانان جذابی از جمله بازیگران، ورزشکاران، مسؤولان و چهرههای مطرح بسیاری است که پا به استودیوی پخش آن خواهند گذاشت. میهمان نخستین قسمت از «بعضیا» اکبر عبدی، بازیگر محبوب سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است که این شبها هم سریال «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی را روی آنتن دارد و هم فیلم سینمایی «خواب زدهها» با بازی او در اکران سینماها است؛ فیلمی که در آن دوباره زنپوش شده است. سامان جلیلی با تیتراژ آغازین «بعضیا» با مطلع «چشمان تو...» نخستین تیتراژخوانی خود در تلویزیون را تجربه میکند. «چشمان تو» سروده شهرام جلیلی، با آهنگسازی سامان جلیلی و تنظیم معین راهبر ساخته شده است. تیتراژ پایانی این برنامه نیز با مطلع «دستامو سخت میگیری» سروده پویان بوترابی است و خوانندگی و تنظیم آن با معین راهبر است. فردا شنبه 12 مهرماه نخستین قسمت از «بعضیا» با تهیهکنندگی و اجرای سیدعلی ضیا ساعت 22:20 به مدت 70 دقیقه از شبکه 3 سیما روی آنتن میرود. ضیا پیش از این 6 تا 9 مردادماه به مناسبت عید فطر برنامه «نبش جنتآباد» را در شبکه 3 تهیه و اجرا کرد.
انتشار دوباره جاده جنگ انتشارات سوره مهر در نظر دارد نهمین جلد از مجموعه «جاده جنگ» را در پاییز سال جاری منتشر کند. این کتاب مفصلترین رمان درباره انقلاب اسلامی است. به گزارش تسنیم، انتشارات سوره مهر در نظر دارد نهمین جلد از مجموعه «جاده جنگ» را در پاییز سال جاری منتشر کند. این اثر به کوشش منصور انوری نوشته شده و مفصلترین رمان با موضوع انقلاب اسلامی است. نویسنده برای بیان چگونگی وقوع انقلاب به سراغ ریشهیابی این واقعه در تاریخ معاصر ایران پرداخته و روایت داستانی حوادث را از سال 1320 شروع کرده و تا سال 42 نقل میکند. نویسنده در این اثر از زبان داستان و استفاده از شخصیتهای داستانی به بیان غیرمستقیم از حوادثی میپردازد که زندگی و تاریخ ایرانیان را دستخوش تغییر کرده است؛ وقایعی مانند جنگ جهانی دوم، انقلاب سفید شاه، رحلت آیتالله العظمی بروجردی و....«جاده جنگ» از آثاری است که هر چند با محتوا و با تمرکز بر تاریخ انقلاب نوشته شده اما داستان هیجانانگیز و پر از فراز و فرود دفاع مقدس را هم در دل خود نقل کرده است. نویسنده به منظور نشان دادن شرایط دو جنگ بزرگ در کشور -جنگ جهانی دوم و جنگ تحمیلی- به بیان وقایع مختلف در برهههای یاد شده میپردازد که سرانجام خود مخاطب را به این وامیدارد که مقایسهای بین این 2 حادثه انجام دهد. انوری چندی پیش در گفتوگو با تسنیم، درباره دایره مطالعاتی خود برای نگارش این اثر گفته بود: برای نوشتن این دو اثر حدود 20 سال وقت گذاشتهام که 10 سال اول برای پژوهش و دهه دوم برای نگارش بوده است. در این مدت به منابع متعددی رجوع کردهام تا درستی تاریخ و روایتها را بررسی کنم و از سوی دیگر به جزئیات بیشتری دست یابم. برخی منابع استفاده شده برای این امر در جایی ذکر نشده بود و با مراجعه به افرادی که آن لحظات را تجربه کرده بودند، از سینههای آنها این اطلاعات را استخراج و سعی کردم برای تکمیل اطلاعات خودم از آنها استفاده کنم. یعنی در حقیقت به سراغ تاریخ شفاهی و خاطرات رفتم. در این مدت پای صحبت بسیاری از این افراد نشستم و سعی کردم تا از اطلاعاتی که حتی ممکن بود در هیچ کتاب و سندی ذکر نشده باشد، استفاده کنم. برخی از منابع نیز به صورت مستند و کتابخانهای بودند که سعی کردم تا آنجایی که میتوانم به همه آنها مراجعه و مطالعه کنم. پس از آن شروع به نگارش کتاب کردم. وی همچنین از ادامه داشتن این اثر در مجموعه دیگری با عنوان «گذرگاه» خبر داد. این مجموعه قرار است وقایع پس از سال 42 تا زمان اتمام جنگ و آغاز زعامت رهبر معظم انقلاب را روایت کند. ارسال به دوستان
نگاهی به رمان «لبخند مسیح» اثر سارا عرفانی
ظرفی برای بیان مفاهیم دینی
حسام آبنوس:ادبیات متعهد و رمان دینی از مقولههایی است که بسیار پر مناقشه است بویژه که از ابتدای انقلاب اسلامی به این طرف و با موجی از دینمداری که توسط این انقلاب ایجاد شد در عرصههای گوناگون هنری از جمله ادبیات نیز بحث بر وجود و اصالت هنر دینی بالا گرفت و موافقان و مخالفانی پیدا کرد هرچند باید یادآور شد این مبحث فقط در ایران مطرح نیست بلکه در میان اندیشمندان و نظریهپردازان عرصه هنر و ادبیات مورد بحث و گفتوگو بوده است. رمان «لبخند مسیح» اثر سارا عرفانی از نویسندههای توانا و صاحب قلم جامعه ادبی است که در این چند خط در نظر است معرفی کوتاهی بر آن داشته باشیم. این رمان داستان دختری به نام «نگار» است که زبان خارجی بسیار خوبی دارد و در یک آموزشگاه زبان تدریس میکند، به همین خاطر مجلات خارجی را مطالعه میکند. از قضا در یکی از مجلات به متنی جالب بر میخورد. از متن خوشش میآید. آدرس ایمیل نویسنده آن متن را که «نیکلاس» نام داشته است پیدا میکند و از طریق ایمیل با نویسنده ارتباط بر قرار میکند. چون نگار در آموزشگاه از روی کتاب به زبانآموزان درس نمیدهد و بیشتر از کتاب با بچهها کار میکند با خانواده شاگردانش مشکل پیدا کرده است و به همین خاطر با مسؤول آموزشگاه که از قضا به نگار علاقه دارد درگیری پیدا میکند... داستان در ابتدا با یک قصه عامهپسند که جوانان و نوجوانان مخاطب این نوع داستانها هستند آغاز میشود اما آرامآرام وارد داستان اصلی میشود داستانی که مضمون و پیام نویسنده در آن قرار دارد و شاید بتوان گفت عامل نگارش این رمان نیز همین پیام و محتوای «لبخند مسیح» است. مضمون این داستان حول محور مباحث توحیدی میچرخد که نویسنده در نظر دارد آن را از طریق هنر خود که همان نویسندگی است به خواننده منتقل کند. عرفانی در این رمان با طرح سؤالات مختلف از سوی نیکلاس، نگار (نماد جوان ایرانی است که نماینده تفکر شیعه 12 امامی در جهان نیز هست) را به چالشی برای یافتن پاسخ سؤالات وی فرامیخواند. سؤالاتی که شاید تا قبل از اینکه از سوی نیکلاس پرسیده شود، اغلب بر این باور باشیم که آنها را میدانیم و نسبت به آنها بیتفاوت نیستیم اما هنگامی که نگار (به عنوان جوان شیعه) با این سؤالات روبهرو میشود پی به بیاطلاعی نسبت به باورها و اندیشههای دینی خود میبرد. این رمان با توجه به اینکه موضوعی دشوار و سخت را برای روایت انتخاب کرده اما به رغم این موضوع توانسته موفق شود و متنی صریح و روان را برای مخاطب روایت کند. ساده و روان بودن این داستان با وجود پرسشهایی بنیادین و پایهای از باورها و عقاید یک فرد مسلمان، خدشهدار نشده است. پرسشهایی که خواننده را نیز به فکر فرو میبرد تا خود را در محک این پرسشها قرار دهد تا بداند در چه نقطهای از باورهای دینی ایستاده است. پاسخ به سؤالهای نیکلاس در حقیقت پاسخ به پرسشهای جوان امروز است، در عصری که مکاتب و عرفانهای جدید او را از همه سو احاطه کرده است این کتاب میتواند تلنگری برای بازگشت به خویشتن و یافتن واقعیت و هدف خلقت باشد. در بخشی از این رمان آمده است: «بعضی آدما وقتی اسم دین رو میشنوند، فقط یاد یکسری دستورات خشک میافتند که باعث اتلاف وقتشان میشه. احساس میکنن دین، دست و پاشون رو میبنده و اونا رو از زندگی عادی منع میکنه... در حالی که دین به قلب ما آرامش میده. آرامشی که همه دنبالش هستن اما برای رسیدن به اون، راه رو اشتباه میرن». رمان و داستانهای دینی دارای ویژگیهایی هستند: زبان رمان دینی، زبان اشارت است و بر خلاف گفته بالزاک، رماننویس فرانسوی که معتقد است، تنها شرح و جزئیات میتواند به آثاری که رمان خوانده میشود، ارزش لازم را بدهد، حکایتگر و رماننویس دینی، به دلیل حفظ حرمت انسان، از نفوذ در عمق و زوایای پنهانی زندگی شخصیتهای رمانش میپرهیزد و میخواهد اسرار را نگاه دارد. نویسنده این اثر نیز همین طور عمل کرده و سعی داشته جزئیات را مگر به ضرورت و مگر به اندازهای که بتواند چرخ داستان را بچرخاند برای خواننده بر ملا نکند تا نشان دهد حرمت شخصیتهای داستان (هر چند ساختگی و غیرواقعی) را نیز نگاه داشته است.یکی دیگر از ویژگیهای «لبخند مسیح» روایت زنانه آن است. استفاده از شخصیت یک دختر در کنار نحوه روایت اتفاقات که حاوی احساس و عاطفه است خواننده را نسبت به نویسنده داستان آگاه میکند و به وی توجه میدهد که با نویسنده زن روبهرو هستید. نویسندهای که علاوه بر عقاید دینی که معمولا با حس و معنا رابطه دارد، زنانگی را نیز چاشنی روایت کرده تا بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد. البته از دیگر نشانههای زنانه بودن این اثر میتوان به کمرنگ بودن شخصیتهای مرد اشاره کرد که چندان پرداختی برای آنها صورت نگرفته و هویتی ندارند و به نظر میآید فقط جنسیت آنها در متن مورد نظر بوده است. زمان این رمان یک زمان خطی است که خواننده در زمان با شخصیت اول (نگار) همراه میشود و اتفاقات را از زاویه دید وی میبیند و متوجه میشود. شیطنتهای دخترانه در کنار شخصیت مستقل، دختری آرمانی را که در ذهن نویسنده است هویدا میکند، دختری که در کنار این دو مورد به خانواده اهمیت میدهد و برای ایشان احترام قائل است. نویسنده با نشان دادن تصویری از یک دختر امروزی در یک خانوادهای که برای شفای برادر کوچکش از امام رضا(ع)، نذر کردهاند به خواننده نشان میدهد نه فقط نگار بلکه همه در دور و اطراف خود باورهای دینی داریم ولی تاکنون نسبت به آنها فکر نکردهایم. رمان «لبخند مسیح» که در حوزه رمان دینی تقسیمبندی میشود، فتح بابی است در عرصههای عقیدتی که خواننده را کمی به فکر فرو ببرد تا باورها و عقاید خود را بازبینی و در ارتباط با آنها اندیشه کند. این کتاب در بستر داستانهای فرعی و عامهپسند (که در همین روایات فرعی نیز اخلاق و انساندوستی را به خواننده القا میکند) علاوه بر اینکه پیام خود را به مخاطب میرساند توانسته با زبانی ساده یک مفهوم دینی را خواندنی و جذاب روایت کند. این کتاب در 117 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به قیمت 5500 تومان روانه بازار نشر شده است. ارسال به دوستان
چگونه از تحریف دفاع مقدس پیشگیری کنیم؟!
وجیههسادات حسینی:
تجاوز دشمن بعثی در 31 شهریور سال 59 به خاک میهنمان از همان ساعات نخست با همت و حماسه جمعی ملت ایران روبهروشد و تمام آحاد ملت در این جنگ نابرابر مشارکت کرده و حتی یک وجب از خاک میهنشان را از دست ندادند طوری که امروز هر برگ از دفتر تاریخ دفاع مقدس، حاوی پیامهای ارزشمندی برای مردم و مسؤولان نظام است. از این رو نهادی با نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس متولی حفاظت و نشر ارزشهای دفاع مقدس در کشور شده است. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ بهموجب فرمان مقام معظم فرماندهی کلقوا و بند 22 شرح وظایف ستاد کل نیروهای مسلح، در تاریخ 12مهرماه سال 69 تأسیس شد که در این اساسنامه «بنیاد» نامیده میشود. هدف از تشکیل بنیاد، حفاظت و بهرهبرداری از آثار و ارزشهای دفاعمقدس و ثبت حماسههای جاودانه امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی و تحریف یا به فراموشی سپرده شدن میراث گرانبهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاعمقدس است. تحقیق، شناسایی، جمعآوری، نگهداری، تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب فرهنگی، تاریخی، هنری و علمی و انجام امور مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاعمقدس در حیطه هدایت کلی جنگ و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، حفظ و بهرهبرداری از آثار فیزیکی اعماز ادوات جنگی، غنائم، اماکن، اراضی و ثبت و تدوین مبانی فرهنگی و حماسی دفاعمقدس بهمنظور انتقال آنها به نسلهای آینده، از جمله وظایف این بنیاد است. انتشار دایرهالمعارف دفاعمقدس، تاریخ جنگ تحمیلی، روزشمار جنگ، جغرافیای جنگ، برنامهریزی و هماهنگی برای اعزام کاروانهای راهیان نور، پیگیری ایجاد موزه، مراکز فرهنگی و یادمانهای دفاعمقدس، برپایی جشنوارهها و یادوارهها بهمنظور احیای روحیه سلحشوری امت اسلام و بهرهبرداری از برکات و تجربیات دفاعمقدس در آینده با همکاری و مشارکت نیروهای مسلح و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط از دیگر وظایف این بنیاد است. امیر سرتیپ نامی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به تاثیر فرهنگ دفاع مقدس در شئون مختلف جامعه به «وطن امروز» گفت: دفاع مقدس دارای ابعاد گستردهای است و فرهنگ، اقتصاد، مدیریت جهادی و عزم ملی را دربرمیگیرد به عبارت دیگر اگر امروز ما در علوم پیشرفته روز دنیا حرفی برای گفتن داریم اعم از علوم هستهای و ماهوارهای برگرفته از فرهنگ جامع دفاع مقدس است. وی ادامه داد: براساس اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که به تصویب رهبری رسیده است حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، ترویج فرهنگ مقاومت ایثار و جهاد و شهادت در جامعه و حفاظت و بهرهبرداری از آثار دفاع مقدس در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.امیر نامی با اشاره به تغییرات یک سال اخیر که در ساختار بنیاد رخ داده ادامه داد: با ابتکار و پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تعدادی سازمان شامل سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس و سازمان سینمایی در حوزه دفاع مقدس به بنیاد حفظ آثار اضافه شدند. جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس نقش مهمی در ثبت خاطرات و بازنویسی واقعیتهای دفاع مقدس در قالب کتاب دارد و سازمان سینمایی نیز آثار و خاطرات این حوزه را به سریال و فیلمهای فاخر تبدیل میکند. وی با اشاره به نقش نظارتی بنیاد بر آثار حوزه دفاع مقدس گفت: بنیاد حفظ آثار بر روند تهیه آثار هنری و ادبی در سراسر کشور و در این حوزه نظارت میکند و در حال حاضر در تهیه دو فیلم فاخر با محوریت شهید صیادشیرازی و شهید باقری همکاری میکند. امیر نامی با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس گفت: بانوان بیش از 50 درصد در دوران دفاع مقدس سهم داشتند به طوری که تعداد زیادی از بانوان به شهادت رسیده و تعدادی به اسارت دشمن در آمدند و در بیمارستانهای صحرایی به رزمندگان مجروح خدمات درمانی ارائه میدادند و از سوی دیگر در پشت جبههها رزمندگان اسلام را با ارسال مواد مورد نیاز آنها یاری میدادند و در حفظ خانوادهها تلاش میکردند. از این رو سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس به بیان نقش زنان در آن دوران و بیان ایثارگریهای آنها میپردازد. سرتیپ دوم پاسدار محمد ناظر، معاون مهندسی و امور یادمانهای بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به معرفی دیگر اقدامات بنیاد گفت: معاونت مهندسی و امور یادمانها یکی از مهمترین بخشهای بنیاد حفظ آثار است که وظیفه احداث، بازسازی، تجهیز و تعمیر مراکز فرهنگی دفاع مقدس و یادمان شهدای گمنام را برعهده دارد و بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: با توجه به اساسنامه بنیاد چشمانداز این معاونت در ثبت و نمایش حماسههای جاویدان امت اسلام با استفاده از معماری اسلامی و ایرانی بر مبنای گنجینه دفاع مقدس است. سردار ناظر سیاستهای این معاونت بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس را حول 3 محور دانست و افزود: حفظ آثار فیزیکی و سرزمینی به جای مانده از دوران دفاع مقدس، ایجاد بناهای فاخر ارزشی درباره موضوعات راهبردی دفاع مقدس در ابعاد ملی و بینالمللی از جمله وظایف این معاونت است. سردار ناظر گفت: احداث مراکز فرهنگی دفاع مقدس در تمام استانهای کشور در دستور کار قرار گرفته و با مشارکت نهادهای مختلف از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، استانداریها، شهرداریها و دیگر نهادها تاکنون مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس در کرمان، تهران و همدان به بهرهبرداری کامل رسیده و در استانهای کردستان ایلام و کرمانشاه ساخت مرکز فرهنگی به اتمام رسیده و موزهآرایی در حال انجام است و سایر استانهای کشور نیز با پیگیری و همت جهادی پیشکسوتان دفاع مقدس با پیشرفت فیزیکی 5 تا 90 درصد روبهرو هستند. وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری مسائل فرهنگی است از این رو معظمله در سفرهای استانی نگاه ویژهای به مسائل فرهنگی داشتهاند و در همین راستا اعتبارات مالی را در این زمینه در نظر گرفتند و این مهم در استانهای فارس، یزد، قم، سمنان و کرمانشاه درحال انجام است. همچنین رهبری به موضوع یادمانهای شهدا گمنام توجه ویژه دارند و اعتباراتی را در این زمینه در نظر گرفتند که میتوان به استان خراسان شمالی اشاره کرد. سردار ناظر خاطرنشان کرد: در حقیقت توجه و مساعدت مقام معظم رهبری یادآور و متذکر این نکته مهم به همه دولتمردان و مسؤولان است که توجه به مراکز فرهنگی دفاع مقدس و یادمانهای شهدا هیچگاه نباید به فراموشی سپرده شود. وی پیرامون تامین محتوای مراکز فرهنگی دفاع مقدس گفت: در راستای تامین محتوای مراکز فرهنگی دفاع مقدس کارگروههایی متشکل از مشاوران و متخصصان معماری و هنری و پیشکسوتان دفاع مقدس به طور مرتب جلساتی برنامهریزی کرده و به بررسی نمونههای داخلی و خارجی موزههای جنگ اقدام میکنند و با توجه به باورهای دینی و ارزشهای دفاع مقدس و حماسههای رزمندگان اسلام تلاش شده محتوای مناسبی تهیه شود. سردار ناظر ادامه داد: در حال حاضر 980 نقطه در کشور محل تدفین 2 هزار و 524 شهید گمنام دفاع مقدس بوده که به محلی برای تجدید میثاق مردم با رشادتهای رزمندگان اسلام و برگزاری مراسمهای مذهبی تبدیل شده که در مواردی نیز احداث برخی یادمانها به طور مستقیم توسط این معاونت انجام میشود. معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: از ماموریتهای مهم این معاونت جمعآوری آثار باقیمانده از دفاع مقدس است که تیمهای مختلفی از سپاه و ارتش در مناطق عملیاتی حضور داشته و آثار جمعآوری شده را ساماندهی میکنند و در موزههای دفاع مقدس کشور برای مردم به نمایش میگذارند. وی با اشاره به یکی از رویکردهای مهم بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گفت: در 26 اسفند سال 92 که دستاندرکاران راهیان نور به محضر رهبر انقلاب مشرف شدند، مقام معظم رهبری فرمودند: «مراقب باشید و بدانید که در زمینه مسائل دفاع مقدس چه در مجموعه راهیان نور و چه آنهایی که مربوط به مسائل دفاع مقدس هستید یکی از خطرهای بزرگ تحریف دفاع مقدس است یعنی دفاع مقدس را درست عکس آن چه هست معرفی کردن یا ولو به عکس هم نه اما مغایر با آنچه بود معرفی کردن؛ این یک خطر بزرگی است و باید مراقب باشید». سردار ناظر با بیان اینکه رویدادهای مهمی در طول 8 سال دفاع مقدس اتفاق افتاده که میتواند زمینه فعالیتهای هنری و فرهنگی را فرهم آورد، افزود: زمانی که به نقشه ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه میکنیم متوجه از دست دادن بخشهایی از خاک میهنمان میشویم اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران 8 ساله دفاع مقدس یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتاد از این رو این حماسه مهمترین رویکرد برای تولید آثار هنری و فرهنگی در کشور ما محسوب میشود. ارسال به دوستان
در مراسم رونمایی از پرده صلح
ایوبی: سینمای کودک سینمای آشتی مردم با سینماست
زهرا قزیلی: روز پنجشنبه گذشته همه اهالی سینمای کودک زیر سقف سالن کوثر دور هم جمع شدند و به امید روزهای بهتر برای سینمای کودک آیین افتتاحیه را جشن گرفتند. در سالهای گذشته جشنواره در استادیوم ورزشی گل نرگس افتتاح میشد و کودکان زیادی امکان حضور در جشن را داشتند اما امسال نظم خاصی حاکم بود و بیشتر میهمانان جشنواره و بزرگسالان که دغدغه کار کودک دارند در کنار هم جمع بودند تا بیست و هشتمین دوره جشنواره آغاز شود. دکور جشنواره به خوبی آماده شده بود و هنر نگارگری ایرانی در دکور جشنواره به وضوح دیده میشد. خورشیدی در عمق صحنه قرار گرفته بود و مجسمههایی که با فیگورهای مختلف پروانههایی را به سمت خورشید هدایت میکردند. امسال نظم خاصی در سالن دیده میشد و مدعوین به افتتاحیه جشنواره، در صندلیهای از پیش تعیین شده خود جای گرفتند. نمایش فیلمها برای مخاطبان اصفهانی از روز پنجشنبه 10 شهریورماه در سالنهای سینما آغاز شده است که به دلیل شهادت امام محمد باقر(ع) سانس سینماها از ساعت 16 آغاز شد. روز گذشته و قبل از آیین افتتاحیه ساعت 11 صبح پرده صلح روبهروی مقر اصلی جشنواره هتل عباسی رونمایی شد. این پرده با موضوع کودکان جنگ نصب شده و کودکان 12 تا 17 سال با تکنیک اکرلیک میتوانند بخشهای مختلف این پرده را رنگآمیزی کنند. میهمانان جشنواره نیز دلنوشتههای خود را برای کودکان روی این پرده به یادگار میگذارند. روز گذشته حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با حضور مسؤولان جشنواره و کودکانی که مشتاق به رنگآمیزی این پرده بودند روی پرده دلنوشتهای را به یادگار نوشت. وی در حاشیه مراسم رونمایی گفت: سینمای کودک، سینمای آشتی مردم و خانوادهها با سینماست و من در نظر دارم بخشی عمدهای از این کار برعهده جشنواره فیلم کودک باشد و بنا بر این است که در سال آینده بخشهای بیشتری از جشنواره را به مردم اصفهان و مدیران اصفهانی واگذار کنیم. ضمن آنکه در حال بررسی هستیم تا گروه سینمایی کودک و نوجوان را مانند گروه سینمای گروه هنر و تجربه راهاندازی کنیم که در این صورت، اصفهان پایگاه اصلی آن خواهد بود. بخشهای جنبی جشنواره به گونهای برنامهریزی شده است که قبل از جشنواره بخشهایی که میتواند در میان کودکان شور و نشاط بیافریند، برگزار شده است. عمو فیتیلهایها به اصفهان آمدند و با اجرای برنامههای مختلف کودکان را به سمت جشنواره و رفتن به سالن سینما سوق دادند. کارگاههای آموزشی همچنین جشن بادبادکها با حضور هزاران کودک و نوجوان برگزار شده است. تلاش شده مخاطبان به سمت دیدن فیلم در سالنهای سینما سوق داده شوند که نکته مثبت جشنواره امسال به شمار میآید. جعفریجلوه هم در حاشیه مراسم گفت: سیاست اصلی فارابی انتخاب فیلم و حمایت از آثاری است که درباره کودک است. ما از این سینما حمایت کرده و تلاش میکنیم داشتهها را به صحنه بیاوریم. در کنار حمایت از تولید، برنامه حمایت از اکران اختصاصی فیلم کودک و نوجوان، حلقه مفقوده تولید اکران و جشنواره است و ما برای دستیابی به اکران اطمینانآور در این زمینه برنامهریزی خواهیم کرد چرا که اگر بازگشت سرمایه صورت نگیرد، تولید هم تداوم نخواهد داشت و تولید مطمئن وابسته به اکران متناسب است. جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک و نوجوان اصفهان با رویکرد فیلم برای کودکان آغاز به کار کرد و 131 فیلم در بخشهای مختلف جشنواره در سینماهای مختلف شهر اصفهان به نمایش در میآید. 13 فیلم بلند سینمایی در بخش سینمای ایران با هم به رقابت میپردازند.
ارسال به دوستان
دقیقه نودیهای اسکار کدامند؟
آرژانتین، کاستاریکا، جمهوری چک، اکوادور، آفریقای جنوبی و لبنان در آخرین روز، نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کردند. به گزارش ایسنا، 6 کشور شامل آرژانتین، کاستاریکا، جمهوری چک، اکوادور، آفریقای جنوبی و لبنان نمایندگان خود را در آخرین مهلت تعیین شده از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی این رویداد سینمایی معرفی کردند. کمیته اسکار سینمای آرژانتین فیلم «داستانهای وحشی» ساخته «دامیان سیفرون» را به اسکار خواهد فرستاد و جمهوری چک نیز با فیلم «بازی عادلانه» به کارگردانی «سدلاشکوا» وارد رقابت اسکار میشود. کاستاریکا نیز فیلم «شاهزادههای قرمز» را به عنوان نماینده خود در اسکار 2015 معرفی کرد و اکوادور نیز با فیلم «سکوت در سرزمین رویایی» شانس خود را محک میزند. فیلم «Elelwani» ساخته «شاوانی وا لورلی» نماینده سینمای کشور آفریقای جنوبی در اسکار هشتاد و هفتم خواهد بود و کشور لبنان نیز فیلم «غدی» از «امین دورا» را شایسته معرفی به عنوان نماینده خود انتخاب کرد. با اضافه شده این 6 کشور به فهرست اسکار خارجی شمار شرکتکنندگان در این رویداد سینمایی به 73 کشور رسید. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|