|
ارسال به دوستان
مؤلفههایی که مجموعه «نجلا» را به عنوان یک اثر پرمخاطب برجسته میکند
کهنالگوها کار میکنند
گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که سریالسازی برای تلویزیون و در تلویزیون به چالشی عجیب و غریب تبدیل شده است، برخی سریالها توانستهاند سرمایه اجتماعی تلویزیون را حفظ کنند؛ حفظ سرمایه اجتماعی، آن هم در شرایطی که رسانههای متعدد علاوه بر تلاش برای کسب اعتبار خود، برای زدودن اعتبار از رسانه ملی نیز فعالیتهای گستردهای انجام میدهند، سرمایه ارزشمندی است که باید قدر آن دانسته شود. بیتردید بعد از اهمیت در مساله مرجعیت خبری، آنچه تلویزیون را برای مخاطبان دارای جایگاهی ویژه میکند، به نحوی که روی تلویزیون توقف و تمرکز کنند، مساله سرگرمی است. یکی از ارکان سرگرمی در تلویزیون سریالسازی و امور نمایشی است. تا پیش از گسترش شبکه نمایش خانگی و افزایش تولیدات نمایشی در این فضا، تنها تلویزیون بود که میتوانست با تکیه بر مخاطبی که از پیش آن را انتخاب کرده است، در این حوزه فعالیت جدی داشته باشد. در سالهای اخیر اما نه تنها شبکه نمایش خانگی توانسته در سریالسازی تولیدات با کیفیت و قابل توجهی خلق کند، بلکه حالا از منظر رقابتی در کنار صداوسیما قرار گرفته است. از این رو از کلمه «چالش» برای سریالسازی استفاده میکنیم.
در چنین فضای چالش برانگیزی، قصههای ارزشمند، عوامل حرفهای، بازیگران مناسب و قدرتمند و بستر مناسب پخش، داراییهایی هستند که نباید نسبت به آنها با بیتوجهی برخورد کرد. در سالهای قبل سریالهای «پایتخت»، «نون خ» و «گاندو» توانسته بودند این سرمایه اجتماعی بالقوه را برای صداوسیما تبدیل به سرمایه اجتماعی بالفعل کنند، اگر چه در سالهای قبل هم مساله شبکه نمایش خانگی پررنگ بود و ظهور و بروز این شبکه با برخی آثاری که تولید شده بود، مشخص بود. به عبارت دیگر تولید حرفهای جای هیچ رقابتی را برای دیگرانی که در فضای رقابتی با تلویزیون عمل میکنند باقی نمیگذارد. از این رو است که به مجموعه عوامل فنی و محتوایی تولید یک سریال باید به چشم دارایی نگریست. صداوسیما اگر چه با افت قابل توجهی نسبت به تعداد مخاطب در سالهای گذشته، نوروز را پشت سر گذاشت و وارد ماه مبارک رمضان شد اما باز هم تولیداتی داشت که میشد به آنها به چشم یک دارایی برای تلویزیون نگریست. از آن جمله فصل سوم زیرخاکی که مخاطبان قابل توجهی داشت و سریال نجلا که با گذر از ایام نوروز و پخش در ماه مبارک رمضان، توانسته مخاطبان زیادی جلب کند. ظرفیت چندین ساله سریال پس از افطار شبکه 3 نیز البته ظرفیت خوبی برای تماشا شدن دارد. فصل دوم سریال نجلا به دلایل عمده نسبت به سریسازیهای دیگری که در تلویزیون شاهد آن بودیم، موفقتر است و باید به مولفههایی که توانسته آن را پرمخاطب کند، توجه شود تا در تولیدات نمایشی دیگر به عنوان دستیاری برای انتخاب معیار مورد استفاده قرار گیرد. توجه به نقدها به فصل دوم هم میتواند برای طرح داستانهای عاشقانه مشابه کمککننده باشد. پیرنگ و توجه به کهنالگوها، در طرح قصههایی مشابه نجلا، جدیترین سرمایه این سریالهاست که اگر از آنها غفلت شود، موجب افت کیفیت سریال میشود. فصل اول نجلا توانسته بود بخوبی از ظرفیتهای کهن الگویی استفاده کند و داستان عاشقانهای را که مخاطب امکان همزادپنداری با آن را دارد، طرح کند؛ داستانی که به ویژگیهای فطری انسانی از محبت تا نفرت توجه ویژه داشت. در فصل دوم به دلیل تعدد ژانری که خواسته یا ناخواسته بر قصه تحمیل شده است، سرراست بودن قصه کمی مخدوش شده است. از سوی دیگر به دلیل اینکه فصل اول سریال نجلا، هم در نام و هم در کنشگری شخصیت اصلی بشدت متاثر از بازی سارا رسولزاده بود، حضور او در فصل دوم اهمیت پیدا میکرد؛ به نحوی که عدم حضور او محسوس است چرا که ما با یک تیپ مواجه نبودیم که با تغییر بازیگر امکان حفظ آن وجود داشته باشد، بلکه با یک «شخصیت» مواجه بودیم که بر فراز و فرودها و نقاط عطف داستان میافزود؛ نقدی که از سوی محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون نیز مورد توجه قرار گرفته است. او در گفتوگویی با ایسنا درباره مولفه بازیگر میگوید: «بازی و گریم تا لهجه سارا رسولزاده، بویژه اکتهای شرمگینانه و با حیای او در نگاه به خواستگاران (دوربین)، چهره زمخت اما جذاب با ابروها و کلا سر و ریخت غیرآشنایش، از جمله فاکتورهای مهم در ایجاد اتمسفر نمایش بود. در واقع موتور محرکه درام هم بود به طوری که عبد (حسام منظور) و رقیبش (هدایت هاشمی) مجبور بودند در عین اینکه خود را بالا بکشند، حد و حدود خود را در برخورد با نجلا نیز حفظ کنند. این ویژگیها صحنههایی غیرآشنا و بکر را به وجود میآورد اما در نجلای جدید از آن دختر سرکش و محکم خبری نیست و جایش را دختری با سر و ریخت آشنا در بقیه سریالها گرفته است».
با همه اینها اما نجلا 2 یک سر و گردن از دیگر سریسازیها در تلویزیون و نیز از عمده سریالهای کمکیفیتی که در سالهای اخیر تولید شده و ماندگار نشدهاند، کیفیت قابل قبولتری دارد. ورود قصه نجلا به ماجراهای پرکشش و جذاب روزهای آغازین جنگ، نقطه عطفی برای داستان نجلا 2 است. داستان پرکشش، کارگردانی حرفهای و بازیهای قابل قبول که وجه تمایز نجلا با عمده سریالهای تلویزیونی بودند، موجب شد این داستان در فصل دوم نیز ادامه پیدا کند.
ارسال به دوستان
انتقادی از فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب
«هنر شفاف بودن» در تقدیر از هنرمندان
پس از برگزاری هشتمین برنامه هفته هنر انقلاب از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انتخاب عبدالحمید قدیریان به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1400، برخی با تحسین و برخی با انتقاد نسبت به این انتخاب مواجهه داشتند. به گزارش «وطنامروز»، در یکی از مطالبی که بعد از انتخاب چهره سال هنر انقلاب نوشته شده، فرآیند انتخاب چهره هنر سال مورد انتقاد قرار گرفته است. خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «اما و اگرهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب» نوشته است: «انتخاب سال ۱۴۰۰ با حاشیه و عدم پذیرش از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مواجه شده است». در ادامه این مطلب آمده است: به نظر میرسد حوزه هنری باید فکری به حال این موضوع -رابطه نهادی و سازمانی انتخابهایش- کند، اینکه هر ساله یکی از نیروهای فعال در حوزه به عنوان چهره سال انتخاب شود، میتواند این جایزه را از مدار اعتبار خارج کند؛ اعتبار نمادینی که برای جایزهای درخور نام انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.
فارس در توضیح دلایل حاشیهدار شدن این انتخاب، سوالهایی را نیز طرح کرده است: انتخاب اخیر با شاخصهای مطرحشده از سوی خود حوزه هنری هم سازگاری ندارد. از این رو انتخاب عبدالحمید قدیریان - با همه تجربیات و خدمات ارزندهای که به عنوان یک نقاش انقلابی دارد- حاشیهساز بوده و پرسشهایی را به ذهن متبادر میسازد: به گفته حوزه هنری، «پرمخاطب بودن اثر تولیدی، سوابق فرد هنرمند و گستراندن هنر انقلاب میان جوانان، فعالیتهای استانی در راستای هنر انقلاب، واکنش هنرمندانه به رویدادهای روز و کسب موفقیت و مقام و جوایزهای ملی و بینالمللی» از جمله شاخصهای انتخاب چهره سال است. از این منظر، آیا در بین کاندیداهای نهایی، انتخاب کارگردان فیلم «موقعیت مهدی»منطقیتر نبود؟ جریانسازی فرهنگی- هنری این اثر بیشک هم همسو با انقلاب اسلامی بوده است و هم در این مسیر از هر رقیبی پیشی گرفته است. بهراستی طی سال گذشته کدام اثر هنری یا کدام هنرمند توانسته است همپای فیلم «موقعیت مهدی» و کارگردانش در کسب موفقیت و دریافت مقام و جوایز معتبر در رویدادهای ملی عمل کند (این فیلم با دریافت ۶ جایزه معتبر و مهم رکورددار جوایز در چهلمین جشنواره فیلم فجر بوده است).
این مطلب میافزاید: چرا هنرمندی که اثرش با این وسعت گسترده دیده شده و حتی تمجید رهبر انقلاب را به همراه داشته، به عنوان چهره سال هنر انقلاب انتخاب نشد؟ آیا نادیده گرفتن او و انتخاب فردی که سابقه کارمندی حوزه هنری را دارد، شائبهبرانگیز نیست؟ چرا فرآیند انتخاب چهره سال توسط حوزه هنری شفافسازی نمیشود؟ چرا اسامی صاحبنظرانی که در رأیگیری شرکت دارند، اعلام نمیشود؟ چرا تعداد آرای هر نامزد منتشر نمیشود؟
انتقادهایی که از فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب، هر سال و همزمان با این رویداد در رسانهها طرح میشود، تاکنون از سوی متولیان امر مورد بیتوجهی قرار گرفته است. شاید به دلیل این بیتوجهی است که فارس در مطلبی انتقادی آن هم بلافاصله پس از برگزاری اختتامیه مراسم چهره سال هنر انقلاب، این انتخاب را مورد نقد قرار داده است. فارس در تحلیل نهایی گزارههایی را در آسیبشناسی فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب آورده که قابل تامل به نظر میرسد: در تحلیل نهایی باید گفت تاکنون نهادها و مراکز فرهنگی متعددی برای معرفی چهره سال هنر انقلاب تلاش کردهاند که همگی محتوم به شکست بوده است. حالا که حوزه هنری هشتمین دوره این جایزه را پشت سر گذاشته است، لازم است با بازنگری دقیق بر شاخصها و شیوه انتخابش آن را به سطحی برساند که طیف وسیعی از هنرمندان را در بر بگیرد و از جانب عموم مخاطبان هدف با دل و جان پذیرفته شود. اگر معطوف به جذب حداکثری آثار هنری و هنرمندان عمل نکنیم و دنیای هنر را چون ماهیت گسترشیافتهاش نبینیم و نشناسیم، چنین فرآیندی از پیش شکستخورده است، به دلیل اینکه انتخابها و ملاکهایش دقیق نخواهد بود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
سایتهای خبری بدون مجوز برای اخذ مجوز اقدام کنند
هیأت نظارت بر مطبوعات با انتشار فراخوانی مجدد، از گردانندگان سایتهای خبری بدون مجوز خواست نسبت به ثبت درخواست اخذ مجوز فعالیت خود در سامانه جامع رسانهها اقدام کنند. به گزارش «وطنامروز» در پاسخ به درخواستهای مکرر مدیران رسانهها و در جهت حمایت از رسانههای دارای مجوز و گسترش فضای قانونی برای فعالیتهای خبری، هیأت نظارت بر مطبوعات از همه گردانندگان سایتهای خبری فاقد مجوز دعوت به عمل میآورد نسبت به ثبت درخواست اخذ مجوز فعالیت پایگاه خبری خود در سامانه جامع رسانهها به نشانی الکترونیکی
e-rasaneh.ir اقدام کنند.
هیأت نظارت بر مطبوعات پیشتر نیز در آذرماه ۹۲ و همچنین دیماه ۹۹، سایتهای خبری فاقد مجوز را به ثبت درخواست برای دریافت پروانه انتشار دعوت کرده بود که با استقبال خوب گردانندگان این سایتها همراه شد. هیأت نظارت بر مطبوعات پیشتر اعلام کرده بود هر گونه فعالیت رسانهای خبری، در صورت عدم ثبت تقاضا و دریافت مجوز، مصداق اخبار رسانههای جعلی قلمداد میشود.
***
بررسی میزان حکمت مرزبانی حاجقاسم سلیمانی در یک کتاب
واحد حقوق و روابط بینالملل مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، کتاب «قهرمان ملت؛ پاسداری و دفاع از مرزهای جهان اسلام و بررسی ترور سردار شهید حاجقاسم سلیمانی از نگاه قوانین بینالمللی» تألیف مرتضی بریری و محمدمهدی سیدناصری را با شمارگان هزار نسخه در ۱۵۰ صفحه و بهای ۳۹ هزار تومان منتشر کرد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب شامل 3 فصل به ترتیب با این عناوین است: «حکمت مرزبانی»، «حقوق بینالملل و مساله تروریسم» و «از کرمان تا بهشت».
فصل اول کتاب به پنج گفتار با این سرفصلها تقسیم شده است: «چرا باید اندیشه حاج قاسم را گسترش داد و از خون او دفاع کرد؟»، «مسالهای به نام امنیت»، «امنیت در کلامالله مجید»، «جهاد، دکترین دفاعی اسلام» و «سیاست و اسلام»و... . نویسندگان، این کتاب را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی که به ایشان باید به چشم یک مکتب و یک راه و یک مدرسه درسآموز نگاه کرد، به مرحله نگارش درآوردهاند. به باور نویسندگان، کلام مقام معظم رهبری نشان از مسالهمند شدن نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی در زندگی ایرانیان است. آنها مطرح کردهاند که نیاز جامعه ایران نه اسطورهسازی از شهید حاج قاسم سلیمانی که بیان واقعیتهای زندگی و مجاهدتهای این پاسدار سرافراز اسلام است.
***
شبکه 2 و قرآن اچدی شدند
شبکههای ۲، قرآن، جامجم و 2 شبکه استانی دیگر که به تازگی اچدی شدهاند که از ۲۸ فروردین دسترسی به آنها امکانپذیر است. به گزارش «وطنامروز»، در شبکههای مختلف تلویزیون زیرنویسی درباره جانمایی شبکههای جدید اچدی اطلاعرسانی میشود که بر اساس آن مخاطبان میتوانند با بهروز کردن جانمایی شبکههای خود طی روزهای آتی از شبکههای جدید اچدی بهره بگیرند. طبق دستور کار جدید صداوسیما شبکه قرآن، شبکه ۲، شبکه جامجم و شبکههای استانی باران در استان گیلان و شبکه سهند آذربایجان شرقی اچدی خواهند شد.
این شبکهها از یکشنبه ۲۸ فروردین اچدی شدهاند و مخاطبان میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. سال ۹۹ و همزمان با نهم آذرماه حدود ۱۳ شبکه تلویزیونی اچدی شدند و قرار بود بقیه شبکهها در سال ۱۴۰۰ اچدی شوند. این ۱۳ شبکه در قالب ۲ بسته، شامل شبکههای سراسری و بینالمللی بودند که طی آن شبکههای یک، مستند، سه، آیفیلم، ورزش، نسیم، کودک (پویا)، خبر، نمایش، افق، ایرانکالا، تماشا و العالم اچدی شدند.
***
فیسبوک صفحه «آیفیلم ۲» را حذف کرد
معاون برونمرزی سازمان صداوسیما نسبت به اقدام فیسبوک مبنی بر حذف صفحه کانال «آیفیلم ۲» از این شبکه اجتماعی، انتقاد کرد. به گزارش فارس، احمد نوروزی در واکنش به اقدام فیسبوک مبنی بر حذف صفحه کانال آیفیلم ۲، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در ایامی که فتنهگران تمام تلاش خود را برای بروز تنش بین ملت ایران و افغانستان به کار بستهاند، آمریکا از تسلط خود بر فضای تبادل وب استفاده میکند تا روایت مطلوب خود را حاکم سازد. بتازگی صفحه فیسبوک تلویزیون آیفیلم ۲ که هیچگونه محتوای سیاسی منتشر نمیسازد نیز حذف شد تا دومین تلویزیون محبوب مردم افغانستان در این شبکه اجتماعی اجازه حضور نداشته باشد.
ارسال به دوستان
فیلم «پدر استو» با تم مذهبی ساخته شد
والبرگ و گیبسون در یک قاب
مارک والبرگ، بازیگر سرشناس آمریکایی با صرف میلیونها دلار از دارایی شخصیاش فیلم «پدر استو» را ساخت.
این فیلم جدید روایگر داستانی واقعی از زندگی استوارت لانگ است که به عنوان بوکسوری آماتور فعالیت میکرد و در نهایت راه کلیسا را در پیش گرفت و کشیش شد. به گزارش «وطنامروز»، والبرگ که در این فیلم در کنار مل گیبسون نقشآفرینی هم کرده گفت این فیلم چیزی بیش از یک پروژه بازیگری برایش بوده و میلیونها دلار از دارایی شخصیاش را صرف ساخته شدن این فیلم کرده است.
وی افزود به نوعی تلاشی که مل گیبسون برای ساخته شدن «مصایب مسیح» کرد و با صرف ۳۰ میلیون دلار از پول خودش آن فیلم را ساخت موجب شد تا وقتی تهیهکنندهای نیافت خودش پا پیش بگذارد و فیلمی را که برایش ارزش داشت بسازد. «پدر استو» از ۱۳ آوریل در سینماهای آمریکا اکران خود را شروع کرده و در نخستین نوبت اکرانش از نمایش در ۲۷۹۹ سالن سینما 1.5 میلیون دلار فروش داشته است.
گفته شده امتیاز ۴۳ درصدی در سایت راتن تومیتوز احتمال جذب تماشاگر بیشتر برای تماشای این فیلم را پایین میآورد. رزالین راس همسر مل گیبسون فیلمنامه این فیلم را نوشته و نخستین تجربه کارگردانی وی هم هست.
ساخت این فیلم از سال ۲۰۱۶ مطرح شد و والبرگ اعلام کرده بود قصد بازی در این فیلم زندگینامهای را دارد. والبرگ برای بازی در این فیلم ۱۴ کیلوگرم در ۶ هفته وزن اضافه کرد و روزی ۷ هزار کالری مصرف کرد تا در بخش دوم زندگی این شخصیت نیز بازی کند.
ارسال به دوستان
تدوین مستند زندگی علامه محمدرضا حکیمی آغاز شد
یادنامه استاد در «سرفه قناری و سکته کلمات»
محمود اسعدی از پایان تصویربرداری مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» و شروع تدوین این مستند خبر داد و گفت: این مستند ۸۶ سال زندگی مرحوم علامه محمدرضا حکیمی را به تصویر میکشد. به گزارش «وطنامروز»، مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» از تولیدات مرکز گسترش، داستان مردی است که در خلال ۸۶ سال زندگی، از هر گونه طرح رسانهای اعم از مصاحبه، گزارش، فیلم و عکس جز در موارد استثنایی و خصوصی پرهیز میکرد. راوی این مستند محمود اسعدی است که ۳۰ سال با محمدرضا حکیمی مأنوس بوده و با دهها استاد دانشمند در ایران و بخشی از کشورهای جهان گفتوگو داشته است. محمود اسعدی درباره ساخت این مستند اینگونه توضیح داد: سال ۱۳۷۱ وقتی تصمیم داشتم برای نخستینبار عکس محمدرضا حکیمی، نظریهپرداز و واضع مکتب تفکیک را به عنوان شخصیت برجسته نشریه منتشر کنم با برخوردی متفاوت مواجه شدم. «نه لازم نیست». اصرار ما بیفایده بود و عکاس ناامید شد و مجله با تصویر استادان ایشان انتشار یافت. از همان زمان بر آن بودم تا راز این انزوای خودخواسته را بدانم. حکیمی مردی تنها، ساده و آرام اما موثر در جامعه که همدم قناریهایش در خانهای کوچک بود. این کارگردان با اشاره به مصاحبههای صورتگرفته در مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» اظهار کرد: گفتوگو با استادان فلسفه، عرفان، دین و ادبیات بخشی از این مستند را تشکیل میدهد. از جمله این استادان میتوان به ابراهیمی دینانی، احمد سمیعی، مهدی محقق، آیتالله سیدان، سیدمهدی جعفری و... اشاره کرد. مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» در حال حاضر توسط بهروز خبّاز خوب، در حال تدوین است.
ارسال به دوستان
ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی فعال در حوزه بینالملل
رونق اقتصاد بینالملل سینما
در آستانه برگزاری جشنواره بینالمللی کن، شنبه ۲۷ اردیبهشت فعالان و مدیران شرکتها و موسسات ایرانی فعال در حوزه پخش بینالملل با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کردند. به گزارش «وطنامروز»، در این نشست که با حضور فعالان، مدیران شرکتها و مؤسسات پخش بینالملل در سالن جلسات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، رائد فریدزاده، معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سالهاست که به همت بنیاد فارابی در بازار فیلم برلین و کن برپا میشود و از حیث نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عرضه آثار سینمای ایران در این رویدادهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است. معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: فارابی هر ساله در برگزاری این چتر از مؤسسات و شرکتهای پخش بینالملل حمایت میکند که حضور این شرکتها در عرصه بینالملل در شرایط بهتری انجام شود. البته برخی از این شرکتها برای ادامه حمایتها باید مجوزهای خود را تمدید کنند که با همکاری سازمان سینمایی امیدواریم هر چه زودتر این روند تمدید مجوزها تسریع شود. در ادامه این نشست مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: اهمیت و جایگاه بحث بینالملل - چه در سینما و چه در بنیاد سینمایی فارابی- بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم برگزاری منظم این جلسه بتواند به بهبود مشکلات و رفع موانع پخشکنندگان بینالمللی سینمای ایران کمک کند.
سیدمهدی جوادی با اشاره به مأموریتهای تازه حوزه بینالملل در طرح تحول بنیاد فارابی ادامه داد: حوزه بینالملل در رویکرد جدید فارابی حوزه مهم و اولویتداری است. وی با اشاره به نقش تسهیلگر و حمایتکننده این بنیاد از شرکتهای فعال حوزه بینالملل تصریح کرد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند بلکه خود را تسهیلگر، حمایتگر و تکمیلکننده فعالیت دوستان میداند. یکی از مهمترین مأموریتهای ما در حوزه بینالملل کمک به شکلگیری اکوسیستم بخش خصوصی فعالان بینالملل سینمای ایران است. مدیرعامل فارابی در ادامه گفت: خیلی اوقات مشارکت و فعالیت بخش خصوصی میتواند به تصمیمسازی و رفع موانع کمک کند و از این جهت نهاد ملی سینما محفل خوبی برای شکلگیری چنین جمعهایی و تبادل نظر فعالان این حوزه است. جوادی درباره لزوم نگاه بینالمللی به سینما از مرحله تولید گفت: یکی از وجوه اصلی فارابی در دوره تحول، رونق اقتصاد سینما بویژه اقتصاد بینالملل سینما است. افزایش سهم سینما در حوزه فروش بینالملل نیاز به مقدماتی دارد و روند تجاریسازی و بینالمللیسازی فیلم از مرحله تولید آن شروع میشود و صرفا طراحی یک پوستر انگلیسی زبان، آن اثر را بینالمللی نخواهد کرد.
وی درباره برپایی چتر سینمای ایران گفت: شما به عنوان فعالان حاضر در چتر سینمای ایران سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد هستید و با رصد و بررسیای که در این رویداد به عمل میآورید میتوانید در رویدادهای پیش روی سینمای ایران در عرصه بینالملل نظیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر، جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، هفتههای فیلم ایران در کشورهای مختلف و... کمکهای بسیاری برای شناسایی آثار و بهبود کیفیت این رویدادها ارائه دهید. جوادی در پایان به لزوم جانشینپروری و ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی فعال در حوزه بینالملل اشاره داشت و پیشنهاد داد پیشکسوتان این حوزه در دورههایی به انتقال تجارب خود به نسل جدیدتر بپردازند. در ابتدای این نشست، فعالان حوزه بینالملل و شرکتهای حاضر در چتر سینمای ایران در جشنواره کن نیز به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
در این نشست علی غیاثوند (آیفیلم پرو)، امیر اسفندیاری و وحید اسفندیاری (ایرایمج)، علیرضا شاهرخی (هنر هفتم)، محمد طیب (مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی)، علی حاجقاسمی (پرشین فیلم)، الهه نوبخت (الی ایمج)، مریم نقیبی (سما پیکچرز)، فهیمه پورقاسم (آریانا فیلم) و الهه گودرزی (مینروا فیلم) حضور داشتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|