|
ارسال به دوستان
اخبار
«خاله سارا» دبیر جشنواره هنرهای نمایشی کانون شد
فرهاد فلاح، رئیس نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تجربه، تخصص و سابقه سارا روستاپور در هنرهای نمایشی در حوزه کودک و نوجوان، وی را به عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون معرفی کرد. رئیس جشنواره در بخشی از این حکم نوشته است: جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه موثر و استقبال پرشور مخاطبان همواره از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. انتظار میرود برای نیل به آینده روشن و تربیت نسلی جدید از هنرمندان نوجوان، فرصتی را که در اختیار شما قرار داده شده است غنیمت بدانید و به مدد حضور و سرمایه پراشتیاق این هنر یعنی تماشاگران و توجه به قوه خلاق و آفرینشگری و نبوغ نوجوانان، باعث رشد این هنر در نوزدهمین دوره خود باشید. نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور گروههای نمایشی اعضای نوجوان کانون استانهای مختلف کشور شهریور ۱۴۰۳ در تهران برگزار میشود.
***
اجرای عمومی «سراب» به یاد شهید هنیه روی صحنه رفت
نمایش «سراب»، روز گذشته به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهید هنیه در تالار وحدت به صورت عمومی (ورود بدون تهیه بلیت) اجرا شد. همچنین پس از اجرای نمایش «سراب» آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهید هنیه به همت هنرمندان این نمایش برگزار شد. این نمایش به نویسندگی سیدحسین فداییحسین است و در خلاصه داستان آن آمده است: «نه آن که مشک میبخشد راستگوست؛ نه آن که شمشیر میدهد». نمایش «سراب» بعد از ۲۰ سال با بازی مرجان آقانوری، مجید امیری، محمدرضا حیدری، کرامت رودساز، کورش زارعی، سیروس کهورینژاد، میثم موسویان، داریوش نصیری و رحیم نوروزی به صحنه بازگشته است. این نمایش جدیدترین اثر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مشارکت بنیاد رودکی است که از ۷ تا ۱۵ مرداد ساعت ۲۰ و پس از آن تا ۲۷ مرداد هر روز ساعت ۱۸ در تالار وحدت روی صحنه میرود.
***
«هتل» اکران آنلاین میشود
فیلم سینمایی «هتل» پس از اکران در سینماها به اکران آنلاین فیلمنت آمد. این فیلم از ساعت ۸ شب سهشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت عرضه میشود. فیلم «هتل» به تهیهکنندگی محمد شایسته، کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی امیر برادران، پیمان جزنی و مصطفی زندی ساخته شده است. پژمان جمشیدی، محسن کیایی، ریما رامینفر، صدف اسپهبدی، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، مریم وحیدزاده، فرزانه قاسمزاده، جواد پولادی و سام نوری بازیگران این فیلم کمدی هستند. «هتل» ماجراهای چند میهمان ناخوانده در یک هتل را روایت میکند. چند مرد و زن وارد یک هتل شده، به صورت اتفاقی یکدیگر را ملاقات کرده و ماجراهایی کمدی را رقم میزنند. بلیت تماشای هر اثر ۸۰ هزار تومان است و برای تماشای فیلمهای «سینما آنلاین» نیازی به خرید اشتراک فیلمنت نیست.
***
آغاز اجرای «فصل شیدایی» در یاسوج
نمایش میدانی «فصل شیدایی» به کارگردانی سعید اسماعیلی و تهیهکنندگی علیرضا کوهفر ۱۲ تا ۲۶ مرداد در یاسوج روی صحنه میرود. رسالت بوذری راوی این نمایش است که وقایع مختلف از جمله خلقت انسان، نشانههای ظهور و رشادتهای شهیدان را نمایش میدهد. «فصل شیدایی» روایتی از 3 فصل «انبیا»، «حوادث صدر اسلام» و «معاصر» است که در دهکده دفاعمقدس شهر یاسوج اجرا میشود. این نمایش محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که به همت موسسه مهنا روی صحنه نمایش رفته است. علاقهمندان برای تهیه و رزرو بلیت رایگان خود میتوانند به سامانه نماتیکت مراجعه کنند.
***
انیمیشن «آتل» به برزیل میرود
انیمیشن کوتاه «آتل» به کارگردانی مهدی صدیقی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش مسابقه دهمین جشنواره بینالمللی «موسترا انیمال» حضور خواهد داشت. این جشنواره به آثاری درباره حیوانات توجه دارد. جشنواره «موسترا انیمال» توسط انجمن گیاهخواران برزیل برگزار میشود و هدف آن ایجاد بحث و گفتوگو درباره حقوق حیوانات و تأثیر اجتماعی و زیست محیطی آن است. تندیس جایزه اسکو - اسکار با سر گاو برای نشان دادن لحن کنایهآمیز در برابر زرق و برق و تجمل مراسم اسکار است که در تضاد با واقعیت غمانگیز استثمار حیوانات ساخته شده و به برگزیدگان اهدا میشود. «آتل» توسط بخش بینالملل مرکز گسترش برای این جشنواره ارسال شده است. جشنواره «موسترا انیمال» ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار میشود. انیمیشن «آتل» درباره مرد رانندهای است که در جاده خاکی به کمک بازوی مکانیکی که روی کامیون قرار دارد، در حال تعویض تیرهای چراغ برق چوبی قدیمی با تیرهای بتنی جدید است. او با پرندهای که روی یکی از تیرهای چوبی لانه دارد، درگیر میشود.
***
همکاری هومن سیدی و جواد عزتی در «وحشی»
سریال «وحشی» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی و تهیهکنندگی محمدرضا صابری جلوی دوربین رفت. اخبار تکمیلی درباره این پروژه در آینده منتشر خواهد شد. چندی پیش نوید پورفرج نیز با حضور در برنامه «۳۵ میلیمتری» در گفتوگو با فریدون جیرانی اعلام کرد در سریال جدید سیدی بازی دارد. هومن سیدی پیشتر سریال معمایی - جنایی قورباغه را با تهیهکنندگی علی اسدزاده در سال ۱۳۹۸ در شبکه نمایش خانگی با بازی نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی و سحر دولتشاهی کارگردانی کرده بود. سیدی در حد فاصل 2 سریال «قورباغه» و «وحشی»، فیلم سینمایی جنگ سوم جهانی را کارگردانی کرد که حضور موفقی در جشنوارههای جهانی داشت.
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلمهای شاخص سینمای ایران با موضوع ترور و تروریسم
جنایت جانیان بر پرده نقرهای
گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران طی 4 دهه گذشته نسبت به پدیده مذموم «ترور» بیتفاوت نبوده و همواره فیلمهای مختلف و متعددی را درباره این موضوع بر پرده نقرهای به تصویر درآورده است. میزان تولیدات با این موضوع و محتوا در سینمای ایران تا جایی است که به جرأت میتوان گفت امروز این گونه سینمایی در کشور به یک ژانر مهم و البته مخاطبپسند بدل شده است. از «هناس» در این اواخر گرفته تا «تعقیب سایهها» در دهه 60 همگی از جمله آثاری هستند که سینمای ایران درباره موضوع ترور تولید کرده و روی پرده برده است؛ آثاری که با مروری بر میزان فروش و جذب مخاطب در سالنامه آماری سینمای ایران میتوان گفت یک سر و گردن از سایر تولیدات بالاتر بودهاند و این نشان از ظرفیت جذب مخاطب این ژانر سینمایی در کشور دارد.
اتفاقات ناگواری که در هر مدل و شیوهای ذیل عملیات تروریستی در کشور رخ داده، دستمایه داستانها و روایتهای دراماتیک سینمایی شده است. از این رهگذر میتوان مروری به 4 دهه سینما با موضوع ترور و حملات تروریستی در داخل کشور داشت.
***
«تعقیب سایهها»، علی شاهحاتمی، 1370
«تعقیب سایهها» را علی شاهحاتمی سال 69 بر اساس فیلمنامهای از رضا متقیان ساخت و سال 1370 در حالی در سینماهای سراسر کشور اکران شد که در میان 240 فیلم اکرانی در آن سال با 2 میلیون مخاطب جزو 5 فیلم پرمخاطب قرار گرفت. این فیلم در پایان دهه پرالتهاب 60 ساخته شد؛ روزگاری که ایران آماج ترورهایی بود که با سردستگی سازمان منحوس مجاهدین (منافقین) اتفاق میافتاد. کارگردان همین ماجرا را دستمایه اثر خود قرار داد و از انفجار خودرویی سخن گفت که موجب مجروح شدن عده زیادی از مردم عادی شد. عامل این ترور «تیمور ایدهلو» بود؛ مردی که قبلتر به خاطر مواد مخدر بازداشت شده بود و حال در مرخصی خود دست به این ترور زده بود. شاهحاتمی در «تعقیب سایهها» داستانی پر از تعقیب و گریز را با شمار زیادی از بازیگران (بیش از 40 نفر) به تصویر کشید که نشان از مهارت او داشت. حال که به این فیلم نگاه میکنیم، شاید فیلمی چندان قوی به نظر نرسد اما کارگردان درباره موضوعی سخن گفته که در آن زمان دغدغه بسیاری از مردم بود. این فیلم در آن سالها در گیشه فروشی متوسط داشت و جزو کارهای شاخص کارگردان به شمار نمیرود اما همچنان یکی از مهمترین فیلمهایی است که با موضوع ترور ساخته شده است.
***
«رابطه پنهان»، جهانگیر جهانگیری، 1372
«رابطه پنهان» فیلمی به کارگردانی جهانگیر جهانگیری و نویسندگی محمد آفریده و فرشید گوران است. این فیلم نیز سال 72 در حالی روی پرده نقرهای رفت که در بین 260 فیلم اکرانی، با یک میلیون و 500 هزار مخاطب رتبه 10 را به خود اختصاص داد. در این فیلم حمید، سروان خلبان تیم آکروجت نیرویهوایی، با ورود یکی از مخالفان جمهوری اسلامی، سال ۱۳۵۸ به گروهی میپیوندد که قصد اجرای کودتای نوژه را دارند و داستان در چنین بستری رخ میدهد. صرفنظر از ارزش سینمایی این اثر، «رابطه پنهان» از این جهت اهمیت مییابد که میتوان آن را تنها فیلمی دانست که درباره کودتای نوژه ساخته شده است، در حالی که این کودتا نه تنها در تاریخ معاصر ایران اهمیت بسیاری دارد، بلکه بار دراماتیک فراوانی نیز دارد و چنانچه در هر کشور دیگری رخ داده بود، دهها سریال و اثر تصویری از آن ساخته میشد. با وجود ارزش این اثر درباره فیلمی از آن دوران اما نمیتوان به این مساله اشاره نکرد که اثر نمیتواند واقعیت آن واقعه را بدرستی نشان دهد و بیشتر در قالب خانوادگی روایت میشود، در حالی که در این کودتا چند تن از افسران ارتش با گرایشات رژیم شاهنشاهی گروه موسوم به «نقاب» را در پایگاه شهید نوژه همدان تشکیل دادند و قرار بود در تیر ۱۳۵۹ حمله هوایی به بیت امام(ره)، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، دفتر نخستوزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران و چند نقطه دیگر انجام شود. یک مستند از این اتفاق نیز ساخته شده است.
***
«روز شیطان»، بهروز افخمی، 1373
بهروز افخمی فیلمنامه روز شیطان را از رمان «پروتکل چهارم» (1984) نوشته فردریک فورسایت (نویسنده روز شغال) اقتباس کرد و توانست آن را بخوبی ایرانیزه کند. در این فیلم آتیلا پسیانی به عنوان مأمور خارجی که از کمک صاحبان قدرت در آمریکا برخوردار است، میخواهد به شکل تدریجی قطعات یک بمب اتم کوچک را وارد ایران و یک هفته قبل از بازدید نمایندگان آژانس بینالمللی انرژی هستهای از تأسیسات اتمی ایران، جنب استادیوم یکصدهزار نفری آزادی منفجر کند؛ عملیاتی که در نهایت توسط ماموران وزارت اطلاعات با فرماندهی ماموری به نام «میرمحمد» با بازی علی دهکردی خنثی میشود. این فیلم در گیشه موفقیت چندانی به دست نیاورد و این نکتهای است که افخمی خود از ابتدا به آن واقف بود. به گفته خودش، آن زمان به محمد بهشتی گفته بود: «شما هزینههایی را که معمولا بابت پیشخرید حقوق تلویزیونی و پخش ویدئویی و فیلمخانه میدهید که چیزی حدودا 50 درصد بودجه فیلم میشود، پرداخت کنید؛ بقیه را خودمان از جیب میگذاریم».
***
«بادیگارد»، ابراهیم حاتمیکیا، 1394
«بادیگارد» ابراهیم حاتمیکیا را باید در ادامه روند فیلمسازی او دانست که تمام مولفههای فیلمهای قبلیاش چون جبهه، جنگ، درگیری، شهادت، شهدا و خانواده بازماندگان را داراست اما این آرمانگرایی است که در این فیلم حرف اول را میزند و این هدف را در قالب کلماتی ساده بیان میکند. حاتمیکیا در این فیلم از 2 گروه شغلی (محافظان شخصیتها و دانشمندان هستهای) و چالش نگاه بدبینانه به ماموران حفاظت و مشکلات شخصی و عقیدتی دانشمندان هستهای حرف میزند و در جایی از فیلم به صراحت میگوید: «بادیگارد مزدور است، اعتقاد پشت سرش نیست، چرا که اعتقاد مربوط به دهه 60 است». «بادیگارد» فیلمی روان و تاثیرگذار و با فیلمنامهای است که یکی از بهترین آثار حاتمیکیا به شمار میرود و البته یکی از مهمترین نقطه قوتهای آن بازی درخشان «پرویز پرستویی» است.
«ماجرای نیمروز»، محمدحسین مهدویان، 1395 محمدحسین مهدویان بعد از تجربه درخشان فیلم اولش «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» را ساخت. داستان فیلم از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ با خواندن بیانیه منافقین شروع میشود که خواستار حضور در ساختار قدرت هستند و تهدید به حملات مسلحانه میکنند. این فیلم از نظر قصهپردازی و ساختار، یک درام جاسوسی است و ماموران امنیتی تهران قرار است یکی از مهمترین افراد سازمان مجاهدین را پیگیری کنند. در این فیلم با شخصیتهای کشمیری و لاجوردی و موسی خیابانی همراه میشویم. نکته قابل تامل در این فیلم، آن است که مهدویان نگرشهای متفاوت درباره ماموران امنیتی را به تصویر میکشد؛ یکی معتقد به حمله است و آن یکی طرفدار مدارا. یکی مشکوک به همه است و آن یکی مومن به همه نیروهای اطرافش، اگرچه تمام این افراد یک هدف مشترک دارند و آن خنثی کردن حملههای منافقین است که در بیانیهای تهدید کردهاند با ترورهای سازماندهیشده، دولت را تا تاریخ مشخصی سرنگون خواهند کرد. ماجرای نیمروز درباره تضاد بین ایدئولوژیهاست. در این فیلم کشمکش و تضاد، بین ۲ فرد نیست، بلکه 2 عقیده در برابر هم قرار گرفتهاند و همین ماجرا را چنان پیچیده میکند که یک خواهر میتواند با بستن بمب به خود، خواهرش را به قتل برساند.
***
«روز صفر»، سعید ملکان، 1398
«روز صفر» ماجرای تعقیب و گریز نفسگیر یک مامور امنیتی (با نقشآفرینی امیر جدیدی) از اروپا تا پاکستان و از افغانستان تا ایران برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی است. این اثر نخستین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان است و او توانسته یک فیلم جاسوسی با تمِ جنایی را با تریلری نفسگیر به تصویر بکشد. فیلم با فیلمنامهای که خود ملکان به همراه بهرام توکلی نگاشته، توانسته ریتم مناسبی را به تصویر بکشد. این تریلر سیاسی که پس از «شبی که ماه کامل شد» دومین فیلم درباره عبدالمالک ریگی معدوم است، از همان دقایق نخست فیلمی قابل دفاع به شمار میرود. فیلم روایتی است از ماجرای دستگیری ریگی و خنثیسازی عملیات تروریستی او با اسم رمز «روز صفر» که قرار بود طی آن به شکل همزمان در چند نقطه استراتژیک شهرهای بزرگ، انفجارهای مهیبی رخ دهد.
***
«ضد»، امیرعباس رفیعی، 1400
«ضد» یکی از متفاوتترین فیلمهای سیاسی سینمای ایران است. قصه این فیلم سینمایی از اسفند سال 1359 آغاز میشود و تا اواخر سال 1360 ادامه دارد. «ضد» درباره واقعه تروریستی 7 تیر است و داستان محمدرضا کلاهی را روایت میکند؛ مردی که تا امروز مظنون اصلی این واقعه بوده و گفته میشود پس از انجام آن به هلند گریخت. کلاهی چند سال پیش در هلند به هلاکت رسید ولی تا امروز دقیقا قاتلان آن مشخص نیستند. وقایع فیلم «ضد» بر اساس دهها مصاحبهای که با شاهدان انجام شده پیش میرود اما لزوما نمیتواند بر اساس واقعیت باشد و کارگردان هم اصراری بر اینکه قصه فیلم تریلر - سیاسیاش واقعی است، ندارد. ضدقهرمان فیلم یک منافق است و ما با دیدن آن به دل سازمان مجاهدین خلق میرویم؛ کلاهی که جاسوس منافقین در حزب جمهوری اسلامی است، از کارهایی که کرده پشیمان نیست و کارگردان در طول فیلم شخصیت او را لایه به لایه برای مخاطب آشکار و جنون او را هویدا میکند. کارگردان در این فیلم نشان میدهد چه افرادی قربانی این گروه شدهاند و شستوشوی مغزی که منافقین به افراد خود میدهند، سبب میشود آنها جزو نیروهای وفادار سازمان شوند. «ضد» سعی کرده فقط یک تریلر سیاسی نباشد و یک روایت عاشقانه را نیز به تصویر بکشد اما این پایان فیلم است که باعث غافلگیری میشود و آن وقتی است که کارگردان این هشدار را میدهد که شخصیتهایی مثل «کلاهی» قرار نیست از بین بروند.
***
«هناس»، حسین دارابی، 1401
«هناس» برداشتی آزاد از زندگی یک دانشمند هستهای است و به داستان ترور او میپردازد. قصه از زاویه دید همسر او روایت میشود و زمانی که زندگیاش را در آستانه فروپاشی میبیند، تمام تلاشش را برای حفظ آن میکند. این فیلم یک تریلر سیاسی با رگههای عاشقانه است و بازی خوب «مریلا زارعی» را به همراه دارد. او در نقش یک همسر وفادار و نگران به نام شهره بخوبی شخصیتپردازی شده است. فیلم موضوعی ملیگرایانه دارد و دارابی تلاش کرده است ماجرای ترور دانشمند هستهای شهید داریوش رضایینژاد را از زاویهای ملی روایت کند، بیآنکه در دام شعارزدگی بیفتد. این فیلم را میتوان روایتی زنانه از دلنگرانیها و اضطرابهای یک زن دانست و خود کارگردان نیز به این نکته اشاره دارد که هدفش ترسیم تشویش درونی چنین همسری بوده و به این ترتیب یک فیلم بیوگرافیک عاشقانه شکل گرفته است.
***
واکنش ابراهیم حاتمیکیا به ترور اسماعیل هنیه
ابراهیم حاتمیکیا، فیلمساز و کارگردان سرشناس سینمای ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: قاتلان کودککش صهیونیست، با کشتن میهمان عزیز ما و عزیز مردم فلسطین دکتر اسماعیل هنیه در قلب حریم کشورمان، بیتردید آخرین میخ را بر تابوت خود کوبیدند.
«هو الجبار المنتقم! مردمان ایرانزمین؛ فارغ از قومیت، زبان و مذهبشان، از دیرباز در بین ملل 5 قاره جهان؛ به یک خصلت شهره بودهاند، «میهماننوازی»! قاتلان بچهکش صهیونیست، با کشتن میهمان عزیز ما و عزیز مردم مظلوم فلسطین دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در قلب حریم کشورمان، بیتردید آخرین میخ را برتابوت خود کوبیدند. پس سزاوار است منتظر خونخواهی ملت به سوگنشسته ایران در عزای میهمان مظلوممان بمانند. کلوخانداز را؛ پاداش سنگ است! موعدنا الصبح؛ الیس الصبح بقریب؟».
ارسال به دوستان
در مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت حرفهای 42 کارگردان فیلم اولی مطرح شد
تقویت دامنه سینمای ملی در استانها
گروه فرهنگ و هنر: آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و سینماگران در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در این مراسم رئیس سازمان سینمایی با اشاره به عدالت فرهنگی و فراهمسازی شرایط کار حرفهای برای رشد سرمایه جدید انسانی گفت: در وعده خود برای حذف روند غیراصولی مربوط به ارزیابی کارگردانان فیلم اولی صادق بودیم و در این دولت تلاش کردیم با اصلاح ساختارها و رویهها، روند حرفهای و ضابطهمندی با تشکیل شورای فیلم اولیها حاکم باشد.
محمد خزاعی با اشاره به دقت و سلامت حرفهای شورا برای ارزیابی بیش از هزار متقاضی ثبتنام شده گفت: کارگردانان برگزیده این شورا، سینماگران بااستعداد نسل نو سینمای ایران هستند که فیلمهای اول تعدادی از آنها در جشنوارههای 41 و 42 فجر خوش درخشید. خزاعی با اشاره به ناتمام ماندن برنامههای سازمان سینمایی و عمر کوتاه دولت و حادثه تلخ شهادت آیتالله رئیسی گفت: از 129 فیلمسازی که در این شورا صلاحیت حرفهای آنها تایید شد، حدود 45 درصد موفق به تولید آثار خود شدند که 65 درصد آنها، کارگردانان استانهایی غیر از تهران بودند. وی گفت: امسال بنا داشتیم از 8 فیلم اولی در تهران و 6 فیلم اولی در استانها با همکاری بنیاد سینمایی فارابی حمایت کنیم که امیدواریم در ادامه مسیر با تخصیص منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه این هدف مهم محقق شود. رئیس سازمان امور سینمایی با اشاره به صدور مجوز تهیهکنندگان استانی برای نخستین بار در چند استان کشور گفت: باید دامنه سینمای ملی در استانها تقویت شود و جریان تولید صرفاً معطوف به تهران نباشد.
خزاعی با اشاره به برخی تحلیلها از جریان فروش سینما روی پرده سینماها گفت: واقعیت این است که حجم بالایی از فیلمهای اکران شده غیرکمدی هستند اما به دلیل استقبال مردم از فیلمهای کمدی، آمار فروش بالا مربوط به کمدیها است.
وی گفت: با وجود رکوردشکنی فیلمهای کمدی در این دوره، در سایر ژانرها هم رکوردها شکسته شد و رکورد فروش فیلمهای کودک، تاریخی و اجتماعی همزمان در این دوره رقم خورد و این به معنای آن است که در همه موضوعات اجتماعی، تاریخی، کمدی و کودک فیلمهای موفق و پرفروش بر پرده سینماها اکران شدند. خزاعی با اشاره به برنامهریزی برای احیای سینمای روشنفکر و اندیشمند گفت: مرتفع کردن دغدغه فیلمسازان از دیگر برنامههای سازمان سینمایی بود که خوشبختانه انجمن سینمای جوان با آموزش و هدایت سینماگران جوان به این مهم اهتمام ورزید. در این جلسه مجید زینالعابدین، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و رئیس شورای بررسی صلاحیت کارگردانان فیلم اول با اشاره به ثبتنام 1272 سینماگر جوان و خلاق طی 3 دوره در این شورا گفت: در دوره اول 532 نفر و در دوره دوم 360 نفر تقاضای بررسی صلاحیت کارگردانی داشتند که 87 متقاضی در دوره اول و 42 متقاضی دیگر در دوره دوم حائز شرایط حرفهای شدند و برای آنها گواهینامه صادر و به سازمان سینمایی معرفی شدند. زینالعابدین با اشاره به ثبتنام برای سومین دوره این شورا گفت: 380 متقاضی کارگردانی جدید برای دوره سوم تقاضای خود را ثبت کردهاند که پس از ارزیابی اولیه مدارک، پرونده هر یک از آنها در 2 نوبت شامل بازبینی آثار و مصاحبه بررسی و اعلام نظر حرفهای میشود. رسول صدرعاملی، نماینده شورای بررسی صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اول هم در این مراسم با تبریک ورود جوانان خوش استعداد به عرصه کارگردانی سینما گفت: تشکیل این شورا و ساختارمند کردن جریان کارگردانی اتفاقی مهم و درست در چند سال اخیر بود تا استعدادهای جدید بتوانند به دور از یک بستر ناسالم، بدون مصلحتجویی، صرفاً بر اساس قابلیتهای خود، گواهینامه کارگردانی بگیرند.
رسول صدرعاملی خطاب به کارگردانان فیلم اولی گفت: با شرایط حرفهای پیشآمده به رویاهای زیبا برای خلق آثار ماندگار در سینمای ایران فکر کنید. در این مراسم از کیانوش عیاری و مسعود جعفریجوزانی به عنوان 2 کارگردان پیشکسوت، صاحبنام و صاحب سبک سینمای ایران تجلیل شد و به عنوان الگوی کارگردانی به کارگردانهای فیلم اول معرفی شدند.
کیانوش عیاری خطاب به کارگردانهای فیلم اول گفت: با صداقت و حقیقت فیلم بسازید و بینندگان فیلمهای خود را به چشم مشتری نبینید، آنها مردمی هستند که وقت و فرصت و ذهن خود را به پای اثر شما گذاشتند و باید به احترام مخاطبان، صادق بود. مسعود جعفریجوزانی هم با تبریک ورود کارگردانان خلاق و استعدادهای نو به سینمای ایران گفت: خوشبختم که در ایران مهد استعدادهای درخشان زندگی میکنم. سینما هنری انسانساز است و جوانان امروز امکانات و فرصتهای بهتر و راحتتری نسبت به نسل قبل برای فیلمسازی در اختیار دارند.
در این مراسم علاوه بر اهدای گواهینامه 42 کارگردانان فیلم اول، از تعدادی از کارگردان اولیهایی که فیلمهای آنان سیمرغ جشنواره 41 و 42 را دریافت کرده بودند تقدیر شد. همچنین 3 کارگردان مطرح کشور کیانوش عیاری، مسعود جعفریجوزانی و رسول صدرعاملی با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان به عنوان سفیران اهدای عضو در این فعالیت انسانی و حیاتی خیرخواهانه معرفی شدند. محمد خزاعی نیز برای فرهنگسازی این عمل خیرخواهانه، کارت اهدای عضو دریافت کرد.
در پایان این مراسم اعضای شورای بررسی صلاحیت حرفهای کارگردانان، گواهینامه منتخبان دوره دوم این شورا را اهدا کردند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|