|
بنزین سهمیهای 700 و بنزین آزاد 1000 تومان شد
شیب؟!
گروه اقتصادی: سرانجام نرخ جدید انواع سوخت اعلام شد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد به 1000 تومان رسید. دولت بعد از جلسات متعدد و وجود سناریوهای مختلف، به این نتیجه رسید که عدد 1000 برای نرخ بنزین مناسبترین مبلغ است. بدین ترتیب بنزین آزاد با رشد 43 درصدی و بنزین سهمیهای با رشد 75 درصدی نسبت به قیمت قبل از 5 اردیبهشت در جایگاههای سوخت عرضه میشود. این در حالی است که مسؤولان بارها و بارها از شیب ملایم افزایش قیمت نرخها سخن گفتند و حتی نوبخت، معاون برنامهریزی رئیسجمهور در اظهارات خود تاکید میکرد شیب افزایش نرخ حاملهای انرژی کند خواهد بود. رئیسجمهور 9بهمن در نشست مشترک دولت و مجلس گفته بود: برخی گروهها دلسوزانه درخواست میکردند فاز دوم هدفمندی یارانهها را با توجه به شرایط فعلی کشور اجرا نکنیم اما ما سعی میکنیم در ارتباط با بحث تغییر قیمت حاملهای انرژی در مواردی که در امر تولید دخالت دارند، شیب ملایمی را داشته باشیم تا مانعی بر سر راه تولید ایجاد نشود اما در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین، شیب تندتری را در افزایش قیمتها خواهیم داشت». شیب تندتر نرخ بنزین نسبت به سایر حاملهای انرژی، تصمیمی بود که مسؤولان از همان بهمن ماه و قبل از تصویب نهایی بودجه 93 اتخاذ کرده بودند. حالا بعد از 3 ماه، این تصمیم شکل عملیاتی به خود گرفت؛ آب، برق و گاز به طور متوسط 24 درصد گران شدند و به نرخ سوختها به طور متوسط بیش از 50 درصد افزوده شد. جالب اینکه روحانی نیز– احتمالا به توصیه مشاوران- از همان بهمن ماه دیگر سخنی از شیبتندتر بنزین به میان نیاورد و همواره در اظهارات خود به شیبملایم قیمت سوخت و حاملهای انرژی اشاره میکرد و به نوعی سخن ابتدایی خود را پس گرفت.حتی وزیر اقتصاد پا را فراتر گذاشت و بعد از گرانیهای آب و برق، درباره نرخ سوخت گفت: برنامهریزی شده که افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 93 بسیار محدود، ملایم و تدریجی باشد. سوالی که اینجا به وجود میآید، این است که آیا افزایش به طور متوسط 50 درصدی نرخ سوخت، همان شیبملایم مدنظر دولت بود؟ اگر قرار میشد نرخ سوخت شیب تندی داشته باشد چه اتفاقی میافتاد؟ ارسال به دوستان
سرخط خبر
مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در قانون نظام صنفی کشور و افزایش مدت زمان تصدی پستهای مدیریتی در این تشکلها گفت: 31 اردیبهشتماه در تهران و همه شهرستانهای کشور بهطور همزمان نخستین انتخابات اتاقهای اصناف شهرستانهای کشور برگزار میشود. ارسال به دوستان
امکان تبدیل ریال به دلار فراهم شد
بانک مرکزی در نامهای به قوه قضائیه اعلام کرد امکان تبدیل درآمد ماهانه یا سالانه از طریق سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای عموم مردم به دلار، یورو و دیگر ارزها فراهم شد. بنابر این نامه، خطاب به معاونت حقوقی قوه قضائیه، با توجه به صدور نامههای مربوط به تبدیل درآمد ماهانه یا سالانه اشخاص به دلار، یورو یا دیگر ارزها، بانک مرکزی تمهیداتی را در پایگاه اینترنتی خود فراهم آورده تا از طریق آن برابری ارزها و تبدیل منابع ریالی مربوط به دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور از جمله ایتالیا و درآمد سرپرست خانواده و همچنین مبلغ اجارهبها یا مانده حساب افراد حقیقی امکانپذیر شود بنابراین از ابتدای اردیبهشت امسال دفاتر دارالترجمه رسمی با مراجعه به پایگاه WWW. CBI. IR، برابری ارزها در مقابل ریال ایران را دریافت و برای تبدیل معادل ارزی ملاک محاسبه قرار دهند. ارسال به دوستان
جلوی سودجویان گرفته شود
گروه اقتصادی: قیمت بنزین سهمیهای 43 درصد افزایش یافته است. در صورتی که این عدد در همه هزینههای جاری زندگی مردم وارد شود، قیمت تمامشده کالاها افزایش مییابد ولی اقتصاددانانی مانند موسی غنینژاد اعتقاد دارند، بنزین تنها 4درصد در تورم کل اثرگذار است. براین اساس و پیش از کنترل حجم نقدینگی که منجر به کاهش تورم میشود، عدد تورم کشور به 36 درصد میرسد. براین اساس حداقل در فصل بهار افزایش قیمت برخی کالاها رقم میخورد. بررسیهای تحلیلی اقتصادی نشان میدهد در صورت افزایش 200درصدی قیمت سوخت(میزان افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی نسبت به این عدد سنجیده شود) تورم بخش حمل و نقل جادهای بار و مسافر به ترتیب 10 و 13 درصد و سطح عمومی قیمتها نیز 3/5 درصد افزایش مییابد. با این وجود برآوردهای کارشناسی تاکید میکند، قیمت بنزین تنها 7 درصد در هزینههای حمل و نقل اثر گذار است. این افزایش 7 درصدی در مورد کرایههای بین شهری و شهری در نظر گرفته میشود. این وضعیت به معنای آن است که دولت باید برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، نظارتها را بیشتر کند. این در حالی است که خیلی از سودجویان دوست دارند به افکار عمومی القا کنند به همان میزان افزایش نرخ بنزین باید همه قیمتها گران شود. با این حال برخی اقتصاددانان بر این باورند که هزینههای روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در مورد هزینههای جاری مانند کرایه ماشین بشدت اثرگذار است. در حال حاضر 188385 موسسه اتومبیل کرایه در سراسر کشور فعالیت میکند. این موسسات همگی از اتومبیلهایی استفاده میکنند که مصرف سوخت نسبتا بالایی دارند. این موسسان 240 هزار وسیله نقلیه در اختیار دارند که از این تعداد 9/11 درصد پیکان، 4/66 درصد پراید، 9 درصد آردی و (روآ)، 5/3درصد سمند، 6/8 درصد پژو و 5/0 درصد انواع دیگر وسایل نقلیه هستند. پس از افزایش قیمت بنزین دولت میتواند با نظارت بیشتر براین موسسات مانع رشد ناگهانی هزینههای جاری استفاده از خدمات این موسسات شود. در حال حاضر قیمت انواع کالاهای لبنی بشدت به قیمت تمامشده شیر وابسته است. محاسبات نیز نشان میدهد این وابستگی به میزان 70 درصد است. در مورد محصولات لبنی تنها کمتر از 4 درصد به هزینه حمل و نقل وابستگی دارد. کالاهای کشاورزی نیز به میزان 60 درصد به هزینههای جاری کود و نهادههای کشاورزی وابستگی دارند. قیمت این گروه کالایی نیز کمتر از 7 درصد به هزینههای جاری حملونقل وابستگی دارند. برآوردها نشان میدهد در مورد صنایعغذایی میزان وابستگی آنها به نهادهها چنین است: 4 درصد هزینه حمل و نقل، 3 درصد به نرخ دستمزد، یک درصد حاملهای انرژی، 5 درصد هزینه بستهبندی و یک درصد هم نرخ ارز در قیمت تمامشده کالاها موثر است. با این حال دبیر انجمنصنفی تولیدکنندگان فرآوردههای لبنی، پیش بینی کرده است با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانهها بین 15 تا 26 درصد به قیمت تمامشده این محصولات افزوده میشود. براین اساس پیشبینیهای اولیه نشان میدهد با وجود اثر نسبتا کم قیمت سوخت بر بهای تمامشده کالاها و با در نظرگرفتن ابعاد روانی گرانی بنزین به طور متوسط 15 تا 26 درصد به قیمت صنایعغذایی افزوده میشود. به گفته برخی اقتصاددانان، کنترل اثرات روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی ضروری است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|