|
ارسال به دوستان
محمدحسین پویانفر در افغانستان شمایل تازهای به همبستگی بخشید
مداح تهران در تکیه کابل
گروه فرهنگ و هنر: ایران فرهنگی، ظرفیتی عظیم برای توسعه مناسبات فرهنگی - هنری میان ملتهای منطقه است. توجه به این گزاره مهم سال مغفول مانده بود اما بتازگی بارقههایی از امید به جریان شدن این رویکرد در منطقه دیده میشود. استفاده از بستر ایران فرهنگی، چه آن زمان که تاکید بر محبت به امام حسین(ع) با برنامه مداحان مطرح ایرانی در حسینیهای در بصره در خبرها فراگیر میشود و چه حالا که زبان فارسی زمینه فهم مشترک از عاشورا و کربلا میشود و محمدحسین پویانفر در تکیهای معروف در کابل برای شیعیان افغانستان مراسم سوگواری برگزار میکند، آثار و نتایجی ارزشمند به همراه خواهد داشت.
دیپلماسی فرهنگی همواره به عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها ترویج و توسعه فرهنگهای اصیل را برعهده دارد و در فراهم آوردن زمینههای همکاریهای مشترک و شناخت و شناساندن فرهنگها و تبادل ارزشهای فرهنگی و تحکیم و تثبیت روابط حسنه میان دولتها نیز تأثیر بسزایی دارد. البته که دیپلماسی فرهنگی و استفاده از قدرت نرم، همراه با درک متقابل فرهنگی و اعتمادسازی در پیشبرد روابط و مناسبات فیمابین کشورها و تأمین منافع ملی است اما گاهی هویتهای فراملی و فراجغرافیایی را نمیتوان نادیده گرفت. در واقع وقتی از «ایران فرهنگی» صحبت میکنیم، دقیقا از این هویت صحبت میکنیم. برای اجرای دیپلماسی فرهنگی، تقویت فعالیت شبکههای اجتماعی در ارائه تصاویر مثبت از کشورمان در عرصه صلح و دوستی و مبارزه با تروریسم و عدالتطلبی و همچنین تهیه و عرضه محصولات هنری - فرهنگی از جمله امور ضروری است. دیپلماسی و همبستگی فرهنگی در درازمدت اثرگذاری مناسبی روی ملتها دارد و در ارتقای درک متقابل میان فرهنگها موثر واقع میشود، بنابراین در دنیای امروز بسنده کردن به کاربرد شیوههای گذشته در زمینه دیپلماسی جوابگوی نیازهای کنونی در توسعه روابط با کشورها نیست، لذا باید سازوکارهای جدیدی برای دیپلماسی فرهنگی تعریف شود تا قابلیتها و تواناییهای خویش را در سیستمی متشکل از اهداف دولت، ابزارهای فرهنگی و انتقال حجم وسیع انتقال اطلاعات به کار گیرد.
هنر «مداحی» یکی از مصادیق مهم گسترش همبستگی و دیپلماسی فرهنگی است. «تکیهخانه عمومی چنداول» از روز گذشته نقل محافل خصوصی، عمومی و فضای مجازی شده است. محلی که محمدحسین پویانفر از مداحان اهلبیت(ع) در آنجا برای عزاداران سیدالشهدا(ع) افغانستانی به سوگ میپردازد. وجه مشترک حرفهای کاربران در فضای مجازی این است که حضور مداحان سرشناس ایرانی در عزاداری شیعیان افغانستان اهمیت ویژهای دارد که ایران بزرگ فرهنگی، در کنار شعر و ادب و هنر، با عزاداریهای مشترک هم گسترش مییابد.
فضایی که مداحی امسال در کابل به عنوان اتفاقی شاخص و تاثیرگذار رقم زد، نتایج خود را در پیوند میان ملت ایران و افغانستان نشان میدهد و این رویکرد، هم در میدان و هم در دیپلماسی میتواند حافظ مصالح کشورهای منطقه باشد؛ دیپلماسیای که از تکیه بر نیروهای ملی و عقیدتی نشأت گرفته و با پشتیبانی ایشان قوت میگیرد.
ممکن است شبیه این اتفاق با حضور مداحانی که کمتر نامآشنا هستند طی سالهای قبل اتفاق افتاده باشد ولی امسال این مراسم با حضور مداحان سرشناس انجام شد و یکی از ظرفیتهایی که در حوزه ستایشگری وجود دارد بحث مادحین نخبه، سرشناس و اثرگذار است.
به نسبتی که مداحان سرشناس، نوحه و کلامشان اثرگذار است، به همان نسبت هم این اثرگذاری در سایر کشورها میتواند ایجاد شود. شاهد این ادعا استقبال خوب از این مراسم در کابل و مراسم سال گذشته در بصره است.
دلیل اصلی آن میتواند تاثیرگذاری همین مداحان نخبه و سرشناس و عمق نفوذ کلام آنها باشد.
مداحان ایرانی و افغانستانی نیز روابط خوبی با یکدیگر دارند به طوری که نسبت به مداحیهای یکدیگر واکنش نشان میدهند. مداحیهایی که تلاش دارد وحدت و همبستگی ۲ ملت حول محور اهلبیت(ع) را به تصویر بکشد میان هر دو ملت مورد توجه قرار میگیرد.
محمدحسین پویانفر در توئیتی که تصاویر حضورش در کابل را منتشر کرده، نوشته است: عشق امام حسین پیونددهنده ملتهاست. کاربران شبکههای اجتماعی نیز واکنشهای مثبتی به این رویداد داشتهاند. آنها از پویانفر به خاطر حضور در کابل در شرایطی که مسائل امنیتی، عزاداری را برای شیعیان سخت کرده، تشکر کردهاند. برخی دیگر از کاربران نیز ابراز امیدواری کردند که این رویداد در ایام دیگر سال نیز تکرار شود و این اقدام مورد توجه مداحان، سخنرانان و چهرههای تاثیرگذار دیگر نیز باشد. فرصتهایی که میتواند در دل این عزاداریها وجود داشته باشد- که حالا مخصوصا تکیه بر حوزههای فرهنگی هست- بحث آداب و رسوم، باورها و اعتقادات دینی است. از سویی موضوع ترویج فرهنگ دفاع از حریم اهلبیت، فرهنگ مواسات و همدلی است که برگزاری آیینهای مذهبی یکی از مهمترین مواردی است که میتواند تلفیقی از همه اینها باشد.
ارسال به دوستان
در ادامه ناکامیهای غول استریم جهان
دیزنی از نتفلیکس سبقت گرفت
دیزنی شمار مشترکانش را از نتفیلکس بیشتر کرد و به پربینندهترین سرویس استریم بدل شد.
به گزارش «وطنامروز»، آمار مشترکان دیزنیپلاس که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان میدهد سرویس استریمینگ کمپانی دیزنی در این زمینه از نتفلیکس جلو زده است. در آمار ارائه شده شمار مشترکان سرویسهای استریم دیزنی در ۳ ماهه دوم سال به 220.7 میلیون مشترک که پول پرداخت کردهاند، رسید. این در حالی است که آمار مشترکان نتفلیکس 220.67 میلیون مشترک بود.
در عین حال ارزش این مشترکان در مقایسه با هم متفاوت است و دیزنیپلاس در ۳ ماهه دوم به ازای هر مشترک در مقایسه با نتفلیکس تنها حدود ۳۹ درصد آن درآمد ایجاد کرده است. در خارج از کشور این تفاوت حتی بیشتر است و دیزنیپلاس در هند و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی 1.20 دلار برای هر مشترک در ۳ ماهه منتهی به آغاز جولای امسال دریافت کرده در حالی که درآمد نتفلیکس 8.83 دلار بوده است.
از سوی دیگر در حالی که مشترکان سرویس استریم دیزنی شامل ۱۵۲ میلیون مشترک برای دیزنی پلاس، 22.8 میلیون مشترک برای (ESPN+) و 46.2 میلیون مشترک برای هولو است، دیزنی در حالی که یک خانواده یک بسته دیزنی را خریده و از هر ۳ پلتفرم بهره میگیرد، اینها را به عنوان ۳ اشتراک جداگانه در نظر میگیرد. دیزنی پلاس از نوامبر ۲۰۱۹ راهاندازی شده و با قیمت پایین اشتراک به سرعت سهم مهمی از بازار استریم را به خود اختصاص داده است. این سرویس با کاهش ۵ درصدی در سال اخیر هزینه اشتراک داخل آمریکا را تا 6.27 دلار کاهش داد تا گرایش به سمت این سرویس را بیشتر کند.
در همین حال آمار نتفلیکس برای ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان داد برای نخستینبار ۲۰۰ هزار مشترک را از دست داد که ضربه بزرگی به ارزش سهام این شرکت وارد کرد. روند نزولی این کمپانی بزرگ فیلم و سریال پس از جنگ روسیه و اوکراین کلید خورد که منجر شد نتفلیکس ۷۰۰ هزار مشترک روس خود را از دست بدهد. بحران برای این پلتفرم به قدری عمیق بود که خود در آخرین گزارشی که ارائه داد، این احتمال را مطرح کرد که در ۳ ماهه دوم سال 2022 دو میلیون مشترک دیگر را هم از دست بدهد. حتی نتفلیکس در ادامه این وضع نابسامان، دست به تعدیل نیرو هم زد. این شرکت در یک مرحله در ماه مه ۱۵۰ نفر از کارمندان ثابت و تعدادی از نیروهای ثابت و قراردادی خود را اخراج کرد و در مرحلهای دیگر در ماه ژوئن ۳۰۰ نفر دیگر از کارکنانش را از کار برکنار کرد.
همزمان با انتشار این آمار، کمپانی دیزنی اعلام کرد قیمت اشتراک بدون تبلیغات دیزنیپلاس در آمریکا را نزدیک به ۳۸ درصد افزایش میدهد و آن را به 10.99 دلار در ماه میرساند. هولو نیز برای ۳ ماهه چهارم سال برنامه افزایشی دارد و قیمت اشتراک هولو با تبلیغات، یک دلار در ماه افزایش مییابد و از 6.99 دلار به 7.99 دلار میرسد و در بخش بدون آگهی ۲ دلار افزایش مییابد و از 12.99 دلار به 14.99 دلار در ماه میرسد. سرویس ESPN+ نیز قصد دارد ۳ دلار بر قیمتهایش بیفزاید و اشتراکش را از 6.99 به 9.99 دلار در ماه برساند. قیمت اشتراک نتفلیکس در آمریکا اکنون 15.5 دلار در ماه است. دیزنی انتظار دارد تا پایان سال مالی ۲۰۲۴ به سوددهی برسد. در حالی که در ۳ ماهه دوم درآمد دیزنی 5.06 میلیارد دلار بود، درآمد نتفلیکس 7.97 میلیارد دلار و درآمد خالص آن 1.44 میلیارد دلار بوده است.
ارسال به دوستان
«راز ناتمام» و «بینشان» به آنتن رسیدند
پوستاندازی سیما با ۲ سریال جدید
سریالهای جدید «راز ناتمام» و «بینشان» از شبکههای یک و سه روی آنتن میروند. به گزارش «وطنامروز»، «راز ناتمام» و «بینشان» سریالهای جدیدی هستند که از شبکههای یک و سه پخش میشوند. مجموعه تلویزیونی «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیهکنندگی امین امانی با مضمونی تاریخی-سیاسی از امشب ۲۲ مرداد روانه آنتن شبکه یک سیما میشود. این سریال در آستانه شهادت ۲ دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر روی آنتن میرود. «راز ناتمام» در کشوقوس یک ماجرای امنیتی به زندگی پرفراز و نشیب شهید محمدجواد باهنر میپردازد که در فعالیتهای پرثمرش، سوابق مبارزاتی علیه رژیم ستمشاهی و بارها محکومیت به زندان دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز وزیر آموزشوپرورش و سپس دومین نخستوزیر دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. این سریال شخصیت بزرگان انقلاب اسلامی از جمله آیتالله سیدمحمد بهشتی، آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی و شهید محمدعلی رجایی را بازسازی کرده و روایتهایی از وجوه مبارزاتی این شخصیتها و حزب جمهوری اسلامی و وقایع دهه۶۰ و فتنهانگیزی و جنایات منافقین را به نمایش میگذارد. «راز ناتمام» در ۲۵ قسمت در صداوسیمای مرکز کرمان به سفارش مرکز سیمای استانها تولید شده است. فرهاد جم، رامین راستاد، سیدجواد هاشمی، مسعود رحیمپور و علیرضا مهران با طراحی گریم محسن دارسنج در «راز ناتمام» ایفای نقش میکنند. پخش سریال «بینشان» به کارگردانی راما قویدل و تهیهکنندگی مرتضی رزاقکریمی نیز از شب گذشته 21 مردادماه آغاز شده است تا این سریال در قالب بیش از ۳۰ قسمت، تقدیم مخاطبان شود. در تعریف موضوع و قصه این سریال آمده است: برای احقاق حق و حقیقت، آبرو که سهل است؛ جان باید داد. سریال «بینشان» در لوکیشنهای مختلف تهران ضبط شده و بخشی از سریال هم متناسب با حال و هوای قصه در کربلا جلوی دوربین رفته است. پرویز فلاحیپور، نیوشا ضیغمی، قاسم زارع و مجید واشقانی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. ارسال به دوستان
معاون سفیرفیلم از جزئیات یک برنامه سینمایی گفت
هفته فیلم سفیر؛ رویدادی هرساله در پله اول
معاون جریانسازی مرکز مستند سفیرفیلم به تشریح برنامه هفته فیلم سفیر پرداخت.
به گزارش «وطنامروز»، سیدمهدی دزفولی، معاون جریانسازی مرکز مستند سفیرفیلم درباره هفته فیلم سفیر که به مناسبت اکران 5 مستند منتشر نشده و تازه تولید شده سفیرفیلم از ۲۲ تا ۲۶ مرداد امسال در حوزه هنری، سالن استاد مهرداد اوستا برگزار میشود، به مهر گفت: هفته فیلم سفیر، نخستینبار است که برگزار میشود، هدف از آن اکران محدود مستندهایی از سفیرفیلم است که بتازگی به اتمام رسیده و هنوز رونمایی و انتشار رسمی نیافتهاند. از همین رو قرار است برای اعضای باشگاه مخاطبان سفیرفیلم و کارشناسان حوزه مستند اکران شود و در واقع مراسمی نیمهعمومی محسوب میشود. هدف از این کار هم در واقع ارتباطگیری دوطرفه میان تولیدکنندگان آثار مستند در سفیرفیلم با مخاطبان خود است و اینکه علاقهمندان به مستندها عضو باشگاه مخاطبان سفیرفیلم شوند، بتوانند از این طریق مستندهای جدید این مرکز مستندسازی را ببینند و ارتباط خوبی میان تولیدکنندگان آثار مستند و علاقهمندان به این محصولات برقرار شود.
وی در ادامه مطرح کرد: ما ۲ مستند با موضوع انقلاب جنسی در غرب داریم، یک مستند با موضوع ورزشی و ۲ مستند هم با موضوع عدالتخواهی. در مجموع 5 مستند داریم که زمان تقریبی هر مستند هم بین 40 تا 55 دقیقه است.
دزفولی با اشاره به حضور کارشناسان در این مراسم توضیح داد: ما از چهرههای مرتبط با هر کدام از این موضوعات دعوت کردهایم تا به این اکرانها بیایند و نظرات خود را بگویند. مثلا برای موضوعات انقلاب جنسی خدمت آقای لاور هستیم و برای موضوعات عدالتخواهی احتمالا در خدمت آقای امین سلیمی و یکی دیگر از دوستان خواهیم بود. ضمن اینکه هدف ما این است که این برنامه را هر سال در تابستان داشته باشیم.
ارسال به دوستان
پایان درام پرطرفدار آمریکایی پس از 14 سال
پرونده «بریکینگ بد» بسته شد
کارگردان و تهیهکننده سریال «بریکینگ بد» از پایان ساخت آثار مرتبط با این مجموعه خبر داد و اعلام کرد قرار نیست دیگر هیچ دنبالهای برای این مجموعه ساخته شود.
به گزارش «وطنامروز» در سال ۲۰۰۸ برایان کرانستون و آرون پال ۲ هنرپیشه آمریکایی در سریال محبوب «بریکینگ بد» مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خود کردند. پس از آن هم در سال ۲۰۱۵ پخش سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» آغاز شد که نگاهی پیشنگرانه به سریال «بریکینگ بد» با تمرکز بر شخصیت «ساول گودمن» با بازی «باب اودنکرک» داشت.
در این میان، سال ۲۰۱۹ نیز یک فیلم سینمایی با عنوان «ال کامینو: فیلم بریکینگ بد» با بودجه 6 میلیون دلاری ساخته شد که به فروش ۴۰ میلیون دلاری در گیشه دست یافت. اما حالا با پایان یافتن فصل ششم و نهایی سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» در تاریخ ۱۵ آگوست، این سوال مطرح میشود که آیا باز هم شاهد ساخت فیلم و سریالی در قالب این مجموعه خواهیم بود یا خیر. «وینس گیلیگان» یکی از خالقان و تهیهکننده اجرایی سریال و فیلم «بریکینگ بد» در جریان تور مطبوعاتی تابستانی انجمن منتقدان تلویزیونی در این باره توضیح داد: «برای ساخت یک اسپینآف برای سریال «بریکینگ بد» تصمیم گرفتیم و سپس فیلم «ال کامینو» را ساختیم که به آن نیز بسیار افتخار میکنم. کمکم احساس میکنم که باید بدانید چه زمانی میهمانی را ترک کنید. من در حال حاضر هیچ برنامهای برای انجام کاری بیشتر با این جهان ندارم. با این حال دوست دارم با همان افراد کار کنم اما شاید در داستانی متفاوت».
«پیتر گولد» یکی دیگر از سازندگان و تهیهکننده اجرایی این مجموعه هم ضمن تایید صحبتهای «وینس گیلیگان» اضافه کرد: «هرگز نگو هرگز. چه کسی میداند چند سال دیگر چه احساسی خواهیم داشت؟ فکر میکنم آنهایی از ما که در سریال حضور دارند از پایان آن بسیار راضی هستند. امیدوارم بقیه هم موافق باشند، زیرا چیزی که بیشتر به آن افتخار میکنم این است که نمایش برای خودش صادق است. ما در همان زمینی بازی میکنیم که با آن شروع کردیم و فکر میکنم این یک دستاورد است».
سریال «بریکینگ بد» که بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ در قالب ۵ فصل پخش شد، روایتگر داستان «والتر وایت» معلمی است که در دبیرستان شیمی تدریس میکند و مبتلا به سرطان ریه پیشرفته است که جان وی را تهدید میکند. او تصمیم میگیرد پیش از فرارسیدن مرگش برای تأمین مالی خانواده به همراه یکی از دانشآموزانش دست به تولید و پخش متآمفتامین (شیشه) بزند اما رفتهرفته تبدیل به یکی از بزرگترین مافیاهای مواد مخدر در جنوب ایالات متحده میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
زنجانپور به تئاتر بازمیگردد
اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت کشورمان به زودی نمایشی را که پیش از کرونا قصد اجرایش را داشت و با مشکلاتی مواجه شد، به صحنه اجرا میبرد.
به گزارش «وطنامروز» کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد روز چهارشنبه نوزدهم مرداد با حضور در منزل اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشگام تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان با این هنرمند دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز نظری را همراهی میکرد.
به گفته زنجانپور، وی پیش از همهگیری ویروس کرونا درصدد آمادهسازی نمایشی برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر بوده که این اقدام همچنان بینتیجه مانده است. بر این اساس، در نظر گرفته شد تا با توجه به برنامهریزیهای اجرایی مجموعه تئاتر شهر و پس از برگزاری جلسهای بین سیدمحمدجواد طاهری مدیریت مجموعه با این هنرمند پیشکسوت، فضا و زمان مناسبی برای اجرای این اثر نمایشی در نظر گرفته شود.
در پایان این جلسه پیشنهاد شد جشنوارههای استانی کشور که پیش از آغاز چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در سراسر کشور برگزار میشود با پیامی از سوی اکبر زنجانپور بازیگر، کارگردان و مدرس پیشکسوت تئاتر افتتاح شود.
***
جهش 700 میلیونی «دوزیست» در روز اول
فروش بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی فیلم «دوزیست» در نخستین روز شروع دوباره فعالیت سینماها پس از 5 روز تعطیلی، شاید امیدی برای رونق گرفتن گیشه در آخرین ماه تابستان باشد.
به گزارش «وطنامروز» مروری بر فروش فیلمها در ماههای گذشته و نیز روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه نشان میدهد اگر چه اولویت مردم تماشای فیلم کمدی است اما فیلمهای اجتماعی هم با بازیگران شناختهشده میتوانند در جذب تماشاگر تا حدودی موفق باشند.
پنجشنبه هفته گذشته که پس از مدتی ۲ فیلم جدید به برنامه اکران سینماها اضافه شد، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد تاکنون بیش از ۱۸ هزار بلیت فروخته و به فروش ۷۷۰ میلیون تومانی نزدیک شده است.
حضور جواد عزتی و پژمان جمشیدی شاید این تصور را به وجود آورد که «دوزیست» یک فیلم کمدی است، در حالی که ساخته جدید نیکنژاد فیلمی اجتماعی است؛ هر چند رگههایی از کمدی نیز دارد. به جز عزتی و جمشیدی، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی، هادی حجازیفر و ستاره پسیانی هم در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
***
کره هم به اسکار 2023 پیوست
کره با انتخاب فیلم «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک وارد رقابت بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ شد.
به گزارش «وطنامروز»، کرهجنوبی با معرفی فیلم «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک سومین کشوری است که در فهرست رقابتی بهترین فیلم بینالمللی اسکار امسال قرار میگیرد. این فیلم برای نخستینبار در جشنواره کن امسال به نمایش درآمد و جایزه بهترین کارگردانی را نصیب پارک کرد.
درباره دلیل انتخاب فیلم آمده است: همه فیلمهایی که در فهرست انتخاب قرار گرفتند از شایستگی هنری برخوردار بودند اما با توجه به ویژگیهای خاص جوایز اسکار، جنبه ناب هنری این فیلم، نام کارگردان، مهارتهای کارگردانی و امکان موفقیت در باکس آفیس آمریکای شمالی و قدرت دیده شدن آن، ما را مصمم کرد که «تصمیم به ترک» بهترین انتخاب است.
«تصمیم به ترک» با بازی پارک هی- ایل بازیگر کرهای و تانگ وی بازیگر چینی، داستان یک بازرس پلیس را روایت میکند که شروع به تحقیق درباره مرگ مردی میکند که در کوهستان مرده است اما گرفتار جذابیت مرموز بیوه نه چندان غمگین وی میشود. این فیلم از ۲۹ ژوئن در سینماهای کره اکران شده و همچنان در فهرست ۱۰ فیلم اول پرفروش کشور قرار دارد و تا روز چهارشنبه گذشته 1.79 میلیون نفر به تماشای فیلم رفتند و فروش آن 14.2 میلیون دلار بوده است.
پیش از این سوییس با «یک تکه آسمان» و ایرلند با «دختر ساکت» وارد رقابت اسکار ۲۰۲۳ شدهاند.
***
سازنده باسابقه ساز درگذشت
ابراهیم قنبریمهر سازنده سرشناس سازهای موسیقی درگذشت.
به گزارش «وطنامروز»، ابراهیم قنبریمهر سازنده سرشناس سازهای موسیقی و از شاگردان استاد ابوالحسن صبا و سورن آراکلیان صبح دیروز ۲۱ مرداد درگذشت.
ابراهیم قنبریمهر در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا برطرف کند. از جمله این فعالیتها میتوان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سهتار، تثبیت پردههای تار و سهتار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سهتار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|