|
ارسال به دوستان
پایان هیجانات بازار سرمایه
بورس؛ بیدار نشده خوابید!
گروه اقتصادی: شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات دیروز با ۹۰۳ واحد افت، به کانال ۷۶ هزار واحد عقبنشینی کرد. بنا به این گزارش، شیب تند و جهش بزرگ شاخص بورس در 2 هفته گذشته، رفتارهای هیجانی و ناشی از جو روانی که تحلیلگران بازار نسبت به آن هشدار میدادند، چندان به طول نینجامید و جریان عقبگرد بازار آغاز و بازار سرمایه با واکنشی سریع و عقبگردی بزرگ طی دیروز و روز چهارشنبه هفته گذشته مواجه شد، این در حالی است که آنها شیب تند و صعودی را باعث ایجاد نوسانات هیجانی میدانستند. بازار سرمایه کشورمان طی 2 هفته اخیر به اعتقاد کارشناسان این بازار هیجانی رفتار کرد و به تلافی نزولهای 2 سال اخیر خود به یکباره جهشهای هزار و 2 هزار واحدی را در یک روز تجربه کرد و ارقام جدیدی را به ثبت رساند، این در حالی است که بازار طی آخرین روز کاری هفته گذشته ناگهان نزولی شد و سقوط ۷۰۰ واحدی را تجربه کرد. تحلیلگران بورس میگویند که این افزایشها اگرچه حق بازار است، اما هیجانی است و باید در این آخرین روزهای سال که اتفاق خاصی در سودآوری شرکتها رخ نمیدهد، مراقب بود تا بازار مسیری غیرطبیعی را در پیش نگیرد. این کارشناسان بازار رفتارهای اینچنینی را روانی میدانند و بر ادامهدار بودن آن هشدار میدهند و مطرح میکنند که بهتر است افزایشها ملایم باشد نه با شیب تند و جهشی. از سوی دیگر برخی از فعالان بازار سرمایه میگویند که جهشهای بزرگ 2 هفته گذشته شاخص منطقی بوده و اگر شایعاتی از قبیل استعفای رئیس سازمان بورس، رفتارهای حقوقیها و نوسانگیران و شفافسازی برخی از شرکتهای بزرگ بورسی نبود، بازار به همان وضعیت بدون افت ادامه میداد. اما باید به این نکته توجه کرد که ترس از کاهش قیمتها مانند اتفاقی که 2 سال پیش در همین بازار رخ داد و بازار پس از جهشهای بزرگ و روند صعودی دوباره مسیر نزولی شدیدی را در پیش گرفت، مانع از ادامه روند افزایش شاخص بورس شد. برخی از فعالان بازار هنوز نگران هستند که پس از تشکیل صفهای خرید، ناگهان شاهد تشکیل صفهای فروش باشیم، این موضوع زمانی بیشتر اهمیت مییابد که به وضعیت ورود سهامداران جدید با نقدینگیهای جدید به بازار توجه کنیم. با این وجود اگرچه صعود شاخصها مثبت ارزیابی میشود اما کارشناسان بازار نسبت به جهش بزرگ با شیبهای تند و ادامهدار بودن آن هشدار میدهند. دیروز نیز شاخص حرکت خود را با روندی منفی آغاز کرد و باید منتظر ماند و دید که بورسیها در این هفته چه رفتاری از خود نشان میدهند و در انتظار چه چیزی هستند؟ محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه شاخص کل بورس در ابتدای امسال کار خود را با ۶۲ هزار و ۴۰۰ واحد آغاز کرد و در حال حاضر به ۷۷ هزار واحد با رشد ۲۵ درصدی رسیده و شاخص کل هموزن بورس هم از ۱۰ هزار و ۸۷۵ واحد در ابتدای امسال به ۱۲ هزار و ۵۶۲ واحد با رشد ۲۷ درصدی رسیده است، گفت: نقدینگی از بین بازارهای رقیب، بازار سرمایه را ترجیح داده است. حسین خزلی خرازی در این باره درگفتوگو با مهر تاکید کرد: آنچه مسلم است، اینکه این جهشها در بازار سرمایه به واسطه افزایش درآمد شرکتهای بورسی نیست بلکه به خاطر اقبال عمومی است که به شرکتهای بورسی شده است. نرخ سود بینبانکی کاهش یافته و نرخ تقاضا در شبکه بانکی و بازار پولی پایین آمده و نسبت به افتهای 2 سال اخیری که در بازار سرمایه اتفاق افتاده، قیمتها جذابتر شده است. وی اقبال عمومی این روزها به بورس را روانی، هیجانی و عمومی دانست و تصریح کرد: کارشناسان بازار سرمایه بارها گفتهاند که وقتی به هر دلیلی واقعی یا روانی، مردم و سرمایهگذاران به بورس اقبال پیدا میکنند و شاهد جریان ورود پول هستیم، بهترین زمان برای عرضه سهام است. همچنین حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه نیز اظهارداشت: از آنجایی که بازار سرمایه در 2 سال گذشته دچار نزول پیوستهای بوده، رشد این روزهای بازار سرمایه در پسابرجام، تند و البته با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بوده است. وی ادامه داد: هر چند بیشتر فعالان بازار سرمایه به تند بودن شیب رشد شاخصها اعتقاد دارند و قائل به این موضوع هستند که رشد پایدار و بلندمدت حرکت قیمتها به دور از هیجانات است اما از آنجا که تقاضاکنندگان سهام اتفاقات خارج از معمول را در وضعیت اقتصاد کشور پیشبینی میکنند، رفتار این روزهای بازار سرمایه نیز غیرعادی است. وی رفتار بازار سرمایه را با توجه به جهشهای بزرگی که طی روزهای گذشته رخ داده است، تاحدودی هیجانی دانست. این تحلیلگر بازارسرمایه اظهارداشت: درحال حاضر که وضعیت مشخص است و افقهای روشن اقتصادی وجود دارد اما شیب تند و صعودی به این شدت باعث نوسانات هیجانی خواهد شد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
ولادت با سعادت عقیله بنیهاشم حضرت «زینب(س)» و روز پرستار - 5 ق ارسال به دوستان
سلام وطن
مردم در هر عرصهای از جمله عرصه مهم انتخابات، به دنبال هدف مشخص ارسال به دوستان
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران:
قدرت خرید مردم ۴۰ درصد کم شد
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران با اشاره به اینکه طی ۴ سال گذشته قدرت خرید مردم ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در بهترین شرایط بهبود روابط بینالمللی از نیمه دوم سال ۹۵ آغاز میشود. محمد مروج حسینی در گفت وگو با تسنیم، درباره اینکه آیا با اجرای برجام وضعیت بازار کار تسهیل میشود یا خیر گفت: با توافقهایی که صورت گرفته و رفت وآمد سرمایهگذاران خارجی که در کشور وجود دارد، باید منتظر اتفاق مثبت در حوزه کارگری و بازار کار باشیم. وی بیان کرد: بهبود روند اقتصادی زمانبر است؛ اما مساله مهم این است که بسیاری از مواردی که به اسم قرارداد بیان میشود، هنوز تبدیل به قرارداد نشده و در مرحله قبل از قرارداد است. مروج حسینی با بیان اینکه هنوز بانکهای خارجی راضی به تعامل با بانکهای ایران نشدهاند، اظهار داشت: آنها با احتیاط رفتار خواهند کرد. هدف تمام سرمایهگذارانی که به کشور ما میآیند، برای راهاندازی تولید نیست. بسیاری از آنها برای فروش کالای خود به میدان آمدهاند. وی با بیان اینکه پیشبینی میشود، بهبود روند اقتصادی در نیمه دوم سال 95 آغاز شود، گفت: اخیراً یکی از اقتصاددانهای کشور خبر از کاهش 40 درصدی قدرت خرید حقوقبگیران از سال 90 داده است. مروج حسینی درباره رکود در صنعت گفت: به طور مثال حدود 30 تا 35 درصد واحدهای نساجی در کشور مشغول کارند و بقیه یا شیفتهای کاری خود را کاهش دادهاند یا در معرض تعطیلی هستند. ارسال به دوستان
اعتراض رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری به خرید هواپیما از فرانسه
دوسوم صندلی هواپیماهای پهنپیکر خالی میماند
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر دولت بخواهد در بخش خرید هواپیما هزینه کند صنعت هواپیمایی به وضعیت بیمارگونه خود ادامه خواهد داد. حسین خانلری، شرایط حال حاضر صنعت هواپیمایی کشوری را فاقد زیرساختهای لازم برای ورود هواپیمای پهنپیکر خریداری شده دانست و گفت ورود 114 فروند هواپیما به کشور نیازمند فراهم شدن زیرساختهای فرودگاهی و نیروی انسانی آموزشدیده است. وی در گفتوگو با نسیم آنلاین، با طرح این پرسش که آیا هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده قرار است در مسیرهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد، خود پاسخ داده که استفاده از هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده در مسیرهای داخلی فاقد هرگونه صرفه اقتصادی است. وی اذعان داشته که حتی با بسیج همه امکانات و منابع در 2 سال آتی، مهیا شدن زیرساختهای صنعت حملونقل هوایی برای ورود این تعداد هواپیما ممکن نیست. معاون وزیر سابق راهوشهرسازی با بیان اینکه برای اشغال صندلیهای هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده باید فکری کرد، افزود: در حال حاضر هواپیماهای موجود کشور در مسیر آسیای دور هم با یکسوم ظرفیت به پرواز درمیآیند، بنابراین چگونه میتوان برای هواپیمای ای380 با ظرفیت بسیار بالا مسافر ایجاد کرد. وی گفت: برای اشغال صندلیهای هواپیماهای پهنپیکر خریداری شده از هماکنون باید به دنبال جذب توریست بود. بنابراین دولت باید از هماکنون با طراحی برنامهها به سمت جذب توریست حرکت کرده تا پرواز هواپیماهای پهنپیکر توجیه اقتصادی داشته باشد. خانلری تاکید کرد: نباید تصور داشت که با خرید هواپیماهای پهنپیکر همه مشکلات حملونقل هوایی کشور حل خواهد شد. وزارت راهوشهرسازی اعلام کرده که سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار ارز توسط مسافران خارجی به ایرلاینهای خارجی پرداخت میشود که تجمیع این اعداد در مدت 10 سال به رقمی درحدود 50 میلیارد دلار خواهد رسید، بنابراین با خرید یکجای هواپیمای نو، به میزان ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|