|
ارسال به دوستان
با اظهارنظر تازه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی مسأله نظارت بر آثار به موضوع بحث اهالی سینما تبدیل شده است
شفاف باش، نترس
گروه فرهنگ و هنر: نظارت و ممیزی از جدیترین حوزههای سیاستگذاری فرهنگی در دولتهاست. در دورههای مختلف رویکردهای متفاوتی در رابطه با موضوع نظارت بر آثار اتخاذ شده است اما به نظر میرسد نداشتن ضابطههای روشن در باب نظارت و ممیزی یکی از اصلیترین دلایل هزینههایی است که برای هر دولتی به وجود میآید. منظور از هزینه، مجموعهای از فضاسازیهای منفی است که علاوه بر سینما، فضای اجتماعی را نیز از خود متاثر میکند. گاه از یک ممیزی سلیقهای که ممکن است بعد از مدت کوتاهی برداشته شود، چنان سوءاستفادهای میشود که حتی به دستاویزی برای تقابل ۲ جریان سیاسی تبدیل میشود. همه اینها به این دلیل است که ضابطههای روشن و شفافی درباره ممیزی وجود ندارد. اساسا سینماگران تعریف روشنی از خط قرمز ندارند. در روزهای اخیر یک اظهارنظر از سوی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی درباره موضوع نظارت، تعاریف از ابتذال، سخیف بودن فیلمها و... این موضوع را جدی کرده است. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم بازنگری و تغییر در آییننامههای ساخت و تولید، ارزشیابی، تحلیل حوزههای عملکردی و ساختارها و انطباق با الزامات و مقتضیات فرهنگی کشور افزود: 4 دهه بر مدار پیشین حرکت کردیم. هنوز آییننامههای ساخت و نمایش ما بر اساس مصوبات ۳ دهه قبل است و قطعا در این زمینه نیاز به تغییر داریم. وی با بیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی، مهمترین شناسه و شاخصه بینالمللی ما است، گفت: این بدان معنا نیست که به نقطه ایدهآل و مطلوب رسیدهایم. بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع نیستند و در شأن یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعا از این پس به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمیدهیم زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشهمحور و سینمای خانوادهمدار است. رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مردم دوست دارند فیلم سالم ببینند و تلاش خواهیم کرد این خواسته برآورده شود، گفت: ما مخالف فیلم در حوزههای سیاسی یا ژانرهای دیگر نیستیم اما دیگر در میان آثار تولیدی، فیلم مبتذل نخواهیم داشت. اگر چه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپو شده مواجه است که باید مشکلات و اشکالات آنها مدیریت شود اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلمهای سخیف و مبتذل صادر نمیکنیم. وی با بیان اینکه در زمینه صدور مجوز ساخت و اکران با هنرمندان شفاف خواهیم بود، ادامه داد: اگر طرحی دارای ایراد است در صورت اصلاح کامل، مجوز ساخت خواهد گرفت و با این روش دیگر کارگردانان و سازندگان فیلم بعد از ساخت اثر گرفتار موانع و آسیب نمیشوند. این اظهارات در مقام سخن دارای اهمیتی جدی است چرا که مساله شفافیت مطرح شده است، آن هم با سینماگران. این رویکرد دقیقی است. سینماگر در ایران مانند عمده فضای سینمایی در دنیا باید متوجه این گزاره باشد که خط قرمز چیست؟ معنای مبتذل چیست؟ به چه کاری سخیف میگویند؟ فیلمنامه استاندارد دارای چه مؤلفههایی است؟ و... چرا که طرح یا فیلمنامهای که دارای موارد مغایر اخلاق است، صرفا به یک فیلم غلط منجر نمیشود، بلکه گاه آغازگر یک مسیر غلط و جریان اشتباه در فیلمسازی است. چه بسا این مساله مصادیق متعددی در فضای سینمایی کشور دارد. هر چقدر ممیزیهای سلیقهای و بیضابطه میتواند موجب دلزدگی و حتی تمسخر مساله نظارت شود، مواجهه سرسری نیز به جریان سینمایی لطمه میزند. نظارت و ممیزی مسالهای نیست که صرفا در ایران مطرح باشد؛ مواجههای که غرب با موضوع هولوکاست دارد جزو مصادیق این گزاره است؛ اگر چه رویکرد سلبی نمیتواند در موارد عمده کارساز باشد و باید شفافیتی که محمد خزاعی به آن اشاره کرده است، در همه حوزهها تدقیق شود. مسالهای که ابوالحسن داوودی نیز درباره آن سوال کرده و خواستار این شفافیت شده است. وی در گفتوگویی با ایسنا پیرامون اظهارنظر تازه رئیس سازمان سینمایی گفته است: اتفاقا این آقای خزاعیای که من میشناسم شاید خودش نسبت به این موضوع (فیلم مبتذل) ذهنیت روشنتری داشته باشد و حتی گاهی شاید معیارهایی که در این موضوع دارد به سلیقه من هم نزدیک باشد و حتما هم قابل اعتنا و تفکر و ارزیابی است. داوودی در بخش دیگری از اظهاراتش البته به رویکرد خزاعی در مواجهه با آثار سینمایی اجتماعی انتقاد کرده است. ایسنا پیش از طرح سوال از داوودی در متنی که منتشر کرده به این سوال اشاره کرده است: صفت مبتذل که گاهی به برخی فیلمهای سینمایی نسبت داده میشود از آن دست واژههایی است که چند سالی است خیلی بیشتر در سینما باب شده و از هر نگاه و طیفی مورد بحث قرار گرفته است اما حالا که رئیس سازمان سینمایی مدتی بعد از اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت برخی فیلمها اعلام کرده است از این پس به فیلمهای سخیف و مبتذل مجوز نمیدهد، این پرسش مطرح میشود که معیار تشخیص فیلم مبتذل برای تماشاگران مختلف چیست؟ به هر روی به نظر میرسد سوال داوودی که مرزهای مشخص فیلم مبتذل را طلب میکند، شاید سوال بخش مهمی از سینماگران نیز باشد و خوب است سازمان سینمایی با شفاف کردن مرزهای نظارت و ممیزی به جریان سینمایی برای تولید فیلمهایی مناسب در سینمای ایران کمک کند، همچنین این سازمان با استفاده بهینه از کارشناسان هوشمند در حوزه ممیزی نیز میتواند به جریان نظارت کمک کند.
ارسال به دوستان
توسط انتشارات شهید کاظمی
«قلبی برایت میتپد» خواندنی شد
کتاب «قلبی برایت میتپد» نوشته «کوثر شریفنسب» شامل زندگینامه داستانی شهید مدافع حرم «روحالله مهرابی» به روایت همسر شهید توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، نویسنده کتاب میگوید: روحالله مهرابی یازدهمین روز از دومین ماه سال ۱۳۶۱ دیده به جهان گشود؛ همزمان با سالروز میلاد امام امت و او همنام روحالله خمینی شد. خانواده ۶ نفریشان پر بود از صفا و صمیمیت و مهربانی. مدیریت و تربیت پدر، در کنار مهربانی و صفای مادر، در خانواده محیط امنی ایجاد کرده بود برای رشد و تعالی فرزندان. روحالله از کودکی علاقه زیادی به کارهای فنی داشت و درس و کار و زندگیاش را بر مبنای همین علاقه پیش برد. مقطع راهنمایی را که تمام کرد به پیشنهاد پدر لباس پاسداری بر تن کرد و به انجام خدمات فنی در مرکز بازسازی زرهی شهید زینالدین مشغول شد. شهید مهرابی سال ۱۳۸۲ با دختری متعهد ازدواج کرد و ثمره ازدواجش دختری به نام زینب و پسری به نام حسین شد. میل و علاقهاش به تحصیل، درونش غلیانی ایجاد کرد تا با شوق و علاقه در کنار کار، تحصیلاتش را هم ادامه دهد. پس در دانشگاه علمی- کاربردی شهید دستواره مشغول تحصیل شد و در زمره بهترین دانشجویان دانشگاه قرار گرفت. آنگاه که خاک کشورهای اسلامی در زیر آتش داعشیان قرار گرفت و ترس از اشغال سرزمینهای مقدس دل غیرتمندان را لرزاند، روحالله که تخصص و توانمندی لازم را داشت تصمیم گرفت به یاری مجاهدان بشتابد. پس داوطلب اعزام به عراق شد و از طریق مؤسسه شهید زینالدین با عنوان تکنیسین ادوات جنگی به عراق رفت. وی پس از پایان 40 روز اعزامش به عراق، در حالی که آماده بازگشت به میهنش بود متوجه شد تعدادی ادوات نظامی در منطقه عملیاتی عاشورا زمینگیر شده و نیاز به بازسازی دارد. به همراه همرزمش حمیدرضا مرادی داوطلبانه از بازگشت به وطن خودداری کرد و راهی منطقه عملیاتی شد. صبح روز جمعه دوم آبان ۱۳۹۳ در حین ماموریت در تله انفجاری که توسط نیروهای خبیث داعش در منطقه جرف الصخر عراق تعبیه شده بود، قرار گرفت و در عروجی آسمانی، حضوری جاودانه یافت و در ۳۲ سالگی از شهدای مدافع حرم شد. کتاب «قلبی برایت میتپد» داستان زندگی این شهید است. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «انگار گرد آرامش را به قلب همهشان پاشیدند. برایش آن لحظه خریدنیترین لحظه عمرش بود. زهرهای که سختی حال حسین و زینب برایش رمقی نگذاشته بود به این فکر کرد که اگر روحالله زیارت دلچسب امام حسین علیهالسلام نسیبش شد او هم جا نمانده...».
***
اختتامیه دومین جایزه شهید اندرزگو برگزار میشود
محسن پرویز گفت: اختتامیه دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو امروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، محسن پرویز، دبیر علمی دومین جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: اختتامیه دومیندوره جایزه شهید اندرزگو قرار بود دوم شهریورماه همزمان با سالروز شهادت شهید اندرزگو برگزار شود ولی به دلیل افزایش ابتلا به بیماری کرونا به تأخیر افتاد. اعضای شورای سیاستگذاری علاقهمند بودند که این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما شرایط کشور اجازه نمیداد و قرار بر این شد که در شرایط مناسبتری برگزار شود. وی افزود: با توجه به اینکه شرایط کرونایی کمی بهتر شده است، تصمیم گرفتیم این مراسم در آذرماه برگزار شود. تصمیم اولیه شورای سیاستگذاری مبتنی بر این بود که این مراسم در شهر مقدس قم برگزار شود ولی در مجموع و با صلاحدید شورای سیاستگذاری، قرار بر این شد که مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه شهید اندرزگو روز سهشنبه نهم آذرماه ۱۴۰۰ ساعت 17:30 در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شود. دبیر علمی جایزه شهید اندرزگو در ادامه گفت: پیشتر 13 اثر به عنوان نامزد نهایی معرفی شده بودند. در این مراسم، ۵ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد. همچنین با تصمیم شورای سیاستگذاری، از نوقلمانی که در این زمینه نخستین کارشان است و کارهای ارزشمندی نیز بوده است، تقدیر و تشکر به عمل میآید. این افراد ۸ نفر هستند که آثار درخور تقدیری را به دومین دوره جایزه شهید اندرزگو ارائه کردهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
پاسداشت ۲ مستندساز پیشکسوت در اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و قدردانی از برگزیدگان این رویداد تلویزیونی ۸ آذر برگزار و از فعالیتهای ۲ مستندساز کشور تجلیل میشود. به گزارش «وطنامروز»، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند روز دوشنبه ۸ آذرماه با حضور پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود. در این مراسم، برگزیدگان ۳ بخش «فیلم مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» معرفی شده و تجلیل میشوند. همچنین در این اختتامیه پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما سخنرانی خواهد داشت. در بخش دیگری از مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، آیین بزرگداشت ۲ تن از مستندسازان باسابقه کشور برگزار خواهد شد. بر این اساس، سعید رشتیان و مرتضی شعبانی ۲ مستندساز نامآشنا و پیشکسوت کشورمان در این آیین تجلیل میشوند. اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، ۸ آذرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار خواهد شد که به صورت زنده و مستقیم برای علاقهمندان از شبکه مستند سیما نیز پخش میشود. پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخشهای فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری از خرداد امسال آغاز به کار کرد.
***
«گیلدخت» راهی آنتن میشود
سریال «گیلدخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی آماده پخش میشود. به گزارش مهر، «گیلدخت» عنوان سریالی تاریخی است که در سکوت خبری تولیدش و اکنون برای نخستینبار پایان تصویربرداری آن اطلاعرسانی میشود. «گیلدخت» که پیشتولید آن از ابتدای سال ۹۸ شروع شده به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی ساخته شده است. این سریال که از اواسط همان سال در استان گیلان کلید خورد پس از حدود ۲ سال تصویربرداری، آماده پخش میشود. نویسنده این سریال ۶۵ قسمتی مجید آسودگان است که برای نگارش فیلمنامه حدود ۵ سال زمان گذاشته است. از جمله کارهای این نویسنده میتوان به سریالهای «چادر گلدار» و «راه و بیراه» اشاره کرد.
این اثر تاریخی بعد از تجربه فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» نخستین سریال تلویزیونی مجید اسماعیلی محسوب میشود. از دیگر آثار اسماعیلی میتوان به فیلمهای سینمایی «خدا جیرجیرکها را دوست دارد»، «رقص روی یخ» و «گمیچی» اشاره کرد. در خلاصه داستان سریال آمده است: «حکایت گلنار و اسماعیل که در میان هیاهو و مهلکه قجری تار و پود دلشون با مهر و محبت هم بافته میشود. این سریال قصه و غصه عاشق و معشوقیه که اگه صد دلیل برای رفتن داشته باشند یه بهونه برای موندن پیدا میکنن و...».
***
«منصور» در شهرهای فاقد سینما ۱۰۰ میلیون فروخت
فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی در اکرانهای مردمی «عمار» توانست به فروش ۱۰۳ میلیونی در شهرهای فاقد سینما دست یابد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی در فاصله ۱۰ روز از آغاز اکرانهای خود، توانست به فروش ۱۰۳ میلیونی در شهرهای فاقد سینما در اکرانهای مردمی «عمار» دست یابد. از آغاز اکران فیلم «منصور» بیش از هزار درخواست برای اکران این فیلم در سامانه «عماریار» ثبت و تا به این لحظه ۱۲۰ سانس اکران انجام شده است و ۶۳۲۳ نفر به تماشای این اثر نشستهاند. پایگاه شهید نوژه همدان با مخاطب ۱۲۵۰ نفری و فروش ۷ میلیون تومانی رکورددار میزان فروش و مخاطب در یک اکران است. سامانه «عماریار» تلاش دارد با نمایش فیلمهای روز سینمای ایران در مناطق فاقد سینما یا در مکانهایی مثل مدارس، دانشگاهها، مساجد و... عدالت هنری را به کمک مردم در کشور برقرار کند.
***
ارشاد هنوز به توافق جدیدی با شرکت پست نرسیده است
معاون وزارت ارشاد با اشاره به گفتوگوهای مکرر با شرکت پست برای استمرار خدمات به ناشران گفت: هنوز به توافق تازهای نرسیدهایم. به گزارش «وطنامروز»، دکتر یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفتوگوهای مکرر با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای استمرار خدمات پستی به ناشران گفت: بهرغم تلاشهای صورت گرفته و جلسات و مذاکرات متعدد هنوز با شرکت پست درباره استمرار خدمات پستی به ناشران به توافق نرسیدهایم. وی افزود: قرارداد جدیدی که شرکت پست پیشنهاد داده است منجر به افزایش هزینههای پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت میشود و بار مالی این توافق برای این وزارتخانه حدود 15 میلیارد تومان در سال است، هنوز امکان عقد قرارداد جدید فراهم نشده است. معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم با تعامل خوب و نگاه فرهنگی وزارت ارتباطات همچنان ناشران و کتابخوانان از خدمات شرکت پست بهرهمند باشند. توجه به فعالیتهای فرهنگی مدنظر قانونگذار بوده است و امیدواریم مصوبات حمایتی از عرصه فرهنگ مورد توجه دستگاههای ارائهدهنده خدمات باشد.
ارسال به دوستان
درخواست نامزد خاشقجی از جاستین بیبر برای عدم اجرای برنامه در عربستان
بن سلمانی نشو!
نامزد جمال خاشقجی روزنامهنگار منتقد حکومت عربستان سعودی که در ترکیه کشته شد، در نامهای سرگشاده از جاستین بیبر خواست کنسرت خود در عربستان را لغو کند و به بازگرداندن آبروی رژیمی که منتقدانش را میکشد، کمک نکند. به گزارش «وطنامروز»، خدیجه چنگیز از جاستین بیبر، خواننده کانادایی خواست تا کنسرتش در عربستان سعودی را برگزار نکند. بیبر قرار است ۵ دسامبر در شهر جده کنسرت برگزار کند. او یکی از هنرمندانی است که برای برگزاری مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک به عربستان دعوت شده است. نامزد خاشقجی در نامهای سرگشاده که در «واشنگتن پست» با عنوان «جاستین بیبر! لطفا در عربستان سعودی برنامه اجرا نکن» منتشر شد، از این خواننده خواسته است با لغو کنسرتش «پیامی پرقدرت برای همه جهان بفرستد مبنی بر اینکه اسم و استعدادش را برای بازگرداندن آبروی رژیمی که منتقدانش را میکشد، هزینه نمیکند». خانم چنگیز در نامهاش خطاب به بیبر گفته است: لطفا برای قاتلان جمال محبوبم نخوان. لطفا حرف بزن و قاتل او، محمد بنسلمان را محکوم کن. صدای تو را میلیونها نفر میشنوند. وی در ادامه نوشته است: اگر از اینکه پیاده شطرنج محمد بنسلمان باشی اجتناب کنی، پیامت بلند و واضح خواهد بود: من برای دیکتاتورها اجرا نمیکنم. من عدالت و آزادی را بر پول ترجیح میدهم. چند رپر و جیسون درلو خواننده نیز برای اجرا در این برنامه دعوت شدهاند. سازمانهای حقوق بشری از همه آنها خواستهاند حضور در این برنامه را رد و دلایل خود را بیان کنند. دیدهبان حقوق بشر نیز روز چهارشنبه گفت: عربستان سعودی سابقه سوءاستفاده از افراد مشهور و رویدادهای مهم بینالمللی را برای منحرف کردن نظر مردم دارد. گزارشی از سازمان اطلاعات آمریکا تایید کرد که محمد بنسلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ در قتل جمال خاشقجی در استانبول دست داشت. خاشقجی ستوننویس واشنگتنپست و منتقد رژیم عربستان بود. ارسال به دوستان
استقبال از «شکارچیان روح» در گیشه
فیلم ویل اسمیت نفروخت
در حالی که «شکارچیان روح» با فروش ۴۴ میلیون دلاری در گیشههای آمریکا کارش را شروع کرد و فیلم جدید ویل اسمیت فقط حدود ۵ میلیون دلار فروخت، جیمز باند پرفروشترین فیلم هالیوودی سال شد. به گزارش «وطنامروز»، «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» که ادامهای بر فیلم کلاسیک کمدی علمی- تخیلی دهه ۱۹۸۰ است، در آخر هفته نخستین اکرانش به فیلم اول گیشههای آمریکا بدل شد و این صدرنشینی را با فروش ۴۴ میلیون دلاری از نمایش ۳ روزه در ۴۳۱۵ سالن سینما کسب کرد. در سطح بینالمللی نیز «شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ» از نمایش در ۳۱ بازار خارجی ۱۶ میلیون دلار کسب کرد تا مجموع فروش جهانی خود را به ۶۰ میلیون دلار برساند. این فیلم را جیسون ریتمن کارگردانی کرده و با بودجه ۷۵میلیون دلاری ساخته شده است. در این فیلم پل راد، کری کون و مککنا گریس نقشآفرینی کردهاند. همچنین «شاه ریچارد» محصولی از کمپانی برادران وارنر با بازی ویل اسمیت در نقش پدر ونوس و سرنا ویلیامز اسطورههای تنیس آمریکا از نمایش در ۳۳۰۲ سالن سینما تنها 7/5 میلیون دلار کسب کرد. این فیلم که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده با نقدهای مثبت رو به رو شده و شانس زیادی در فصل جوایز سینمایی بویژه برای بازی ویل اسمیت دارد. پس از ۲ هفته صدرنشینی، «ابدیها» که به جایگاه دوم سقوط کرده، این هفته 8/10 میلیون دلار دیگر از نمایش در ۴۰۵۵ سالن سینما به دست آورد تا مجموع فروشش را به 8/135 میلیون دلار در آمریکا برساند. «کلیفورد» هم در دومین هفته اکرانش 1/8 میلیون دلار دیگر فروخت تا این فیلم خانوادگی را به فروش 5/33 میلیون دلاری برساند. «تل ماسه» با فروش ۳ میلیون دلار در رتبه پنجم پرفروشترینها قرار گرفت و مجموع فروشش در آمریکا را به 1/98 میلیون دلار رساند. انتظار میرود فروش این فیلم که دنی ویلنوو آن را ساخته در هفته آینده از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند.
ارسال به دوستان
محدودیتهای کرونایی سینماها تا آخر هفته لغو میشود
تدوین شیوهنامه تازه برای جشنواره فیلم فجر
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد با توجه به پیگیریهای صورتگرفته، محدودیتهای کرونایی سینماها تا پایان همین هفته برطرف میشود.
به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا فرجی با اشاره به تغییر شرایط کرونایی و ایجاد مطالبه برای فعالیت سالنهای سینمایی با ظرفیت صد درصدی به واسطه استقبال از فیلمهای در حال اکران، گفت: این مطالبه از سوی شورای صنفی اکران و سینماداران مطرح شده است. بالطبع مردمی هم که برای تماشای فیلم به سالنهای سینما میآیند بابت ظرفیت محدود سالنها نگرانیهایی بویژه در روزهای آخر هفته و روزهای فروش بلیت نیمبها دارند. به همین دلیل در حال پیگیری این موضوع از مراجع قانونی هستیم و خواسته ما مطرح شده و سازمان سینمایی بشدت پیگیر این موضوع است.
وی افزود: پیشبینی میکنیم با توجه به پیگیریهای صورتگرفته و نشستهایی که با مسؤولان ذیربط داشتهایم، تا پایان همین هفته محدودیتها برطرف شود، بویژه که هواپیماها و اتوبوسها در حالی مجاز به فعالیت با ظرفیت صد درصدی شدهاند که رعایت پروتکلها در آنها نسبت به سینما دشوارتر است. از سوی دیگر حضور در سالنهای سینما اختیاری است، برخلاف وسایل نقلیه عمومی که افراد به اجبار از آنها استفاده میکنند.
فرجی در ادامه گفت: در فرآیند فروش بلیت سینماها، امکان بررسی کارت واکسن افراد هم وجود دارد و میتوانیم در مسیر افزایش میزان استقبال از فیلمها، این تمهیدات را هم افزایش دهیم.
وی درباره امکان اجرایی شدن چک کردن کارت واکسن متقاضیان حضور در سالنهای سینما نیز تأکید کرد: با توجه به امکاناتی که سامانه سمفا در اختیار ما قرار داده است و امکان بررسی کد ملی افراد خریدار، میتوانیم این موضوع را از همان مرحله ابتدایی فروش بلیت بررسی کنیم. این یکی از ابزارهای موجود برای افزایش ایمنی سالنهای سینماست اما با توجه به جلساتی که داشتهایم طی روزهای آینده تصمیم نهایی در این زمینه اخذ خواهد شد. تلاش این است که در این جلسات به یک نظر واحد برسیم.
* شیوهنامهای برای انتخاب سینماهای میزبان «فجر»
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره شرایط میزبانی سالنهای سینمایی برای جشنواره چهلم فیلم فجر هم به مهر اینگونه توضیح داد: شیوهنامهای را برای انتخاب سینماهای جشنواره فیلم فجر آماده کردهایم. این شیوهنامه برای نخستینبار تدوین و در انجمن سینماداران نسبت به آن اطلاعرسانی شده است. این شیوهنامه روی سایت جشنواره هم قرار گرفته است و انتخاب نهایی سینماهای میزبان جشنواره بر مبنای همین شیوهنامه خواهد بود.
وی با اشاره به بازدید از سینماها توسط یک کارگروه جهت بررسی سالنها، درباره آخرین وضعیت فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره چهلم هم گفت: طبق پیشبینیها تقریباً همه فیلمهایی که امکان حضور در جشنواره امسال را دارند فرم تقاضای خود را تکمیل کردهاند و به امید خدا طبق برنامهای که از پیش اعلام شده بود، هیأت انتخاب کار بررسی این آثار را بزودی آغاز خواهد کرد. استقبال از فرآیند ثبتنام در جشنواره خوب بود بویژه که امسال از منظر تولید، سینمای ایران بیشترین درگیری را با کرونا داشت و مثل سال گذشته فیلمهایی را نداشتیم که پیش از شیوع کرونا ساخته شده باشند. با همین وضعیت هم تهیهکنندگان توانستند فیلمها را بهموقع برسانند تا تنور جشنواره امسال هم گرم بماند.
فرجی در پایان درباره لزوم تکمیل فرآیند تولید فیلمهایی که فرم ثبتنام را پر کردهاند هم تأکید کرد: قطعا سیاست امسال ستاد جشنواره فیلم فجر و دبیر جشنواره این است که هیأت انتخاب باید فیلمها را به صورت کامل ببینند و روی این موضوع تأکید دارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|