|
ارسال به دوستان
گزارش اجمالی درباره عملکرد مدیران حوزه تئاتر در 8 سال اخیر
غیر شفاف، غیر عادی
محمد محمدی: تئاتر را بسیاری کاملترین هنرهای زیبا میدانند زیرا تئاتر در عین آنکه هنری مستقل است اما در برگیرنده تمام هنرهای دیگر چون ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی است. از سوی دیگر نمایش با زندگی انسان پیوند خورده است. آنچه تئاتر نیاز دارد تنها فضایی خالی است تا تبلور احساسات و عقاید انسانها در آن فضا رخ بنماید.
شرایط تئاتر همیشه با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بوده اما حدفاصل سالهای 92 تا 1400 را باید دوران افول تئاتر نامید؛ هنری که اغلب هنرمندانش در ۲ انتخابات 92 و 96 جزو حامیان پر و پا قرص دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده و از هر تلاشی برای رأی آوردن دولت دریغ نکردند اما آنچه در این ۲ دولت اتفاق افتاد، نازلترین و بدترین روزگار را برای تئاتر رقم زد. دوره ۸ ساله دولت تدبیر و امید در حالی به اتمام رسید که سالنهای تئاتری تعطیل شدند و هنرمندانش در رنج شدید اقتصادی دوران کرونا قرار گرفتند، این در حالی بود که بزرگترین حامیان همین دولت نیز هنرمندان تئاتر بودند اما به نوعی غیرفرهنگیترین و بیربطترین مدیران را در رأس نهاد اجرایی مربوط با این رشته قرار دادند و نتیجه و خروجیاش نیز امروز در اعتراضات اهالی تئاتر کاملا واضح و مشخص است. از حسین طاهری به عنوان نخستین مدیر تئاتری دولت گرفته تا قادر آشنا هیچ کدام نهتنها قدمی برای گسترش این هنر برنداشتند بلکه بیش از پیش این هنر را به قهقرا بردند. اصطلاح تئاتر لاکچری محصول این دولت است؛ تئاترهایی که با بلیتهای 100 و 200 هزار تومانی تنها میزبان مخاطبانی میشد که جزو قشر مرفه جامعه بودند؛ روزی نمایشی در مجللترین هتل کشور به روی صحنه رفت و روز دیگر نمایشی با بلیت 200 هزار تومانی در تالار وحدت اجرا شد. همه اینها بلاشک آثاری بودند که نهتنها هیچ سنخیتی با فرهنگ عامه مردم نداشتند، بلکه در اغلب موارد نیز علیه سیاستهای کلی کشور ساخته و پرداخته میشدند و صدالبته نیز با مجوزهای رسمی از وزارت ارشاد رنگ صحنه به خود میدیدند. تئاتر در دولت تدبیر و امید ابرازی شد برای فعالیتهای سیاسی و تنها وعده و وعید بود که از سوی مدیران مربوط بر زبان جاری میشد. در 8 سال گذشته هنرهای نمایشی کشور بدون تکمیل زیرساختهای لازم و تنها برای آمارها و بیلانهای مدیریتی به چنان سیر صعودی رسانده شد که صدای مدیرانش را نیز درآورد. تنها کافی است بدانیم در شهر تهران با 140 اجرا در هر شب کمتر از 10 نفر نیروی نظارتی وجود دارد و بودجهاش نیز بهرغم ادعای دولتمردان و بازی با ارقامی چون 78، 84 و 120 میلیارد، چیزی کمتر از 20 میلیارد تومان بود. تئاتر در دولت یازدهم و دوازدهم بهرغم ادعای شفافیت هرگز شفاف نبود و نشد و هیچوقت به صورت رسمی و مستمر آماری مبنی بر تعداد مخاطب یا میزان فروش اعلام نشد و هر چه بود اهتمام برخی سالنها بود که به هیچ عنوان رسمیت نداشت.
حال بعد از چنین سرگذشت اسفباری، دولت جدید تئاتر را در حالی تحویل میگیرد که بیشتر به یک زمین سوخته و یک جامعه نابود شده میماند که سرپا کردنش عملا تا سالها زمان خواهد برد و این محصول مدیریت دولت ژنرالهایی است که همواره در حوزه فرهنگ و هنر مدعی بوده و هستند. امروز تئاتر کشور به اذعان بسیاری از هنرمندان و کارشناسانش همچون جسمی بیجان است که باید روح مسیحایی به آن دمیده شود تا بلکه جانی تازه بگیرد؛ سیاستهای غلط و اشتباه باید جبران شود، اعتماد ازدسترفته باید مجدد احیا شود، مطالبات و معوقات باید پرداخت شود، نسلسازی و کادرسازی باید در رأس امور قرار گیرد تا شاید شاهد اندک جان گرفتن و سرپا شدن این هنر باشیم.
17 اردیبهشتماه پس از گذشت یک ماه از تعطیلی سالنها، مرکز هنرهای نمایشی گزارش اول خود را از بررسی و پیگیری مشکلات اهالی تئاتر منتشر کرد؛ گزارشی که در آن به چند دغدغه هنرمندان اشاره شده اما پاسخ روشنی به آن داده نشده است. در این گزارش آمده که بخشی از حمایتهای غیرمستقیم مانند ایجاد تسهیلات برای بیمه تامین اجتماعی هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر در حال پیگیری است و مؤسسات و گروههای نمایشیای که اماکنی را از دستگاههای اجرایی اجاره کردهاند، اجارهشان بخشیده شده اما در این گزارش، وضعیت تماشاخانههای خصوصی همچنان نامشخص است.
***
آخرین نشست خبری قادر آشنا
مدیرکل هنرهای نمایشی در نشستی رسانهای تصریح کرد ۲ سال گذشته سختترین دوره مدیریتی وی بوده، زیرا کرونا اجازه برنامهریزی را نمیداد.
به گزارش «وطنامروز»، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی رسانهای برگزار کرد که با در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی، با حضور تعداد اندکی از خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه بود.
آشنا در این نشست رسانهای به ارائه گزارشی از فعالیتهای اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونایی سپری شده از جمله جمعآوری اطلاعات گروهها و سالنهای متضرر در شرایط کرونایی در تهران و استانهای دیگر و ارائه گزارشی آماری به وزارت ارشاد، فعال کردن فضای مجازی و راهاندازی تلویزیون تئاتر ایران، برگزاری جشنوارهها و رویدادهای تئاتری نظیر جشنواره تئاتر فجر، توجه ویژه به هنرمندان و گروههای تئاتر مقیم شهرستانها، توجه به مقوله نمایشنامهنویسی و حمایت از آن، تعامل با وزارت بهداشت در ایام کرونایی برای بازگشایی سالنهای تئاتر، مستندسازی اجراهای تئاتر ایران در دهههای مختلف، تغییر گروه تئاتر از ۳ به ۲ مشاغل کرونایی، حمایت از گروههای متضرر، در حال اجرا و آنهایی که اثر خود را بهرغم داشتن مجوز به صحنه نبردند و همچنین مستقل شدن مراکز انجمن هنرهای نمایشی ایران در استانها پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ۱۶ فروردین ۹۹ فعالیتم را شروع کردم، یادآور شد: به دلیل تعهدات مالی مانده و همچنین قرار گرفتن در شروع دوره جدید مالی، شرایط سختی برای آغاز مدیریت بود. بعد هم با کرونا مواجه شدیم که دنیا هم نمیدانست با این ویروس و شیوع آن چه کند.
این مدیر فرهنگی - هنری تصریح کرد: یکی از سختترین دوران مدیریت من یک سال و نیم گذشته بود، زیرا کرونا اجازه برنامهریزی نمیداد. بودجه کم تئاتر، معیشت هنرمندان و توقعات آنها و از سوی دیگر وضعیت فعالیت در شرایط کرونا، کار را برای من و همکارانم سخت کرد.
آشنا در این نشست به وضعیت بودجه تئاتر نیز اشاره کرد و گفت: بودجه تئاتر در بدبینانهترین حالت ۱۴ میلیارد تومان و در خوشبینانهترین وضعیت ۲۴ میلیارد تومان است که این بودجه جوابگوی تعهدات، بیکاری هنرمندان و شرایط کرونایی نیست.
ارسال به دوستان
نگاهی به کنداکتور محرمی سریالهای تلویزیونی
مشخص شدن 3 سریال محرم سیما
گروه فرهنگ و هنر: برنامهسازان تلویزیون طی یک سال و نیم اخیر همانند سایر اقشار کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و میکنند؛ بهطوری که طی چند ماه نخست شیوع ویروس کرونا در کشور، شاهد تعطیلی ضبط اغلب سریالهای تلویزیونی بودیم که در نتیجه آن کنداکتور نیمه اول سال 1399 تلویزیون به لحاظ پخش سریالهای جدید کمفروغترین دوران خود را پشت سر گذاشت اما از اواسط 1399 که مردم جامعه به ناچار زندگی در کنار کرونا را پذیرفتند، بسیاری از کسبوکارها با رعایت پروتکلهای بهداشتی از سر گرفته شد و سازندگان مجموعههای تلویزیونی هم به تبع سایرین فعالیت خود را از سر گرفتند و از اواخر سال 99 کنداکتور تلویزیون با پخش سریالهای جدید جانی تازه گرفت، از سوی دیگر در چند سال گذشته تلویزیون روی سریالهای مناسبتی حساب ویژهای باز کرده است و شبکههای مختلف سیما بر اساس بازه زمانی این مناسبتها معمولا سریال خود را آماده و پیش از پخش، تبلیغات رسانهای آن را آغاز میکنند. حالا اما چند روز به شروع ماه محرم باقی مانده و شبکه 5 سیما از سریال خود با نام «فرشتگان بیبال» با حال و هوای این ماه و داستان کرونا رونمایی کرده است و شبکه ۳ سیما هم سریال «نیمروز تا تهران» را آماده پخش کرده است که چند روز گذشته گزارش مفصلی درباره این سریالها از سوی گروه فرهنگی «وطنامروز» منتشر شد. پیش از آن سریال ویژه شبکه ۲ سیما برای ماه محرم با نام «در کنار پروانهها» مشخص شده بود.
* «فرشتگان بیبال» سریال محرمی شبکه 5
مجموعه تلویزیونی «فرشتگان بیبال» به کارگردانی امیرحسین عنایتی با محوریت جهاد و ایثار کادر درمان و پرستاران در دوران کرونا از شبکه 5 سیما پخش میشود.
مجموعه تلویزیونی «فرشتگان بیبال» به کارگردانی «امیرحسین عنایتی »با محوریت جهاد و ایثار کادر درمان و پرستاران در دوران کرونا از سهشنبه ۱۹ مردادماه ساعت ۲۳ همزمان با آغاز ماه محرم روی آنتن شبکه 5 سیما میرود.
این سریال به نویسندگی و تهیهکنندگی امیرحسین عنایتی در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقهای در سال ۹۹ تولید شده است و هنرمندانی چون رزیتا غفاری، آشا محرابی، فریبا متخصص، پرویز فلاحیپور، رحیم نوروزی، مختار سائقی، شهرام عبدلی، فرجالله گلسفیدی، زهره قاسمی، آرش جورکش و... در آن به ایفای نقش پرداختهاند.
«فرشتگان بیبال» روایتگر داستان مبارزه با ویروس کروناست و با محوریت ستایش و قدردانی از زحمات کادر درمان تولید شده است. این سریال با داستانی درباره بحران کرونا در کشور و نمایش تلاشهای بیدریغ کادر درمان و نیروهای جهادی ساخته شده است.
«فرشتگان بیبال» روایت داستان زندگی خانواده حاجفتاح، معتمد محل است که پسرش نیما یک تعمیرگاه ماشین دارد و دخترش نیره پزشک است. لیلا دوست نیره که او هم پزشک است نامزد نیما است. نیکان پسر یکی از دوستان قدیمی حاجفتاح که سالها در آلمان زندگی کرده، برای فروش خانه پدریاش به ایران آمده است که ویروس کرونا باعث میشود بازگشتش به تعویق بیفتد و... .
ارسال به دوستان
«سقای آب و ادب» تجدید چاپ شد
انتشارات کتاب نیستان در آستانه حلول ماه محرم بیستویکمین چاپ رمان «سقای آب و ادب» اثر سیدمهدی شجاعی را روانه بازار نشر کرد.
به گزارش «وطنامروز»، کتاب «سقای آب و ادب»، اثری است متفاوت از سیدمهدی شجاعی؛ رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) که بعد از سالها، اندکاندک جامه خلق پوشیده و در ظرف کتاب تقدیم مخاطبان شده است. اثر شامل 10 فصل است: عباسِ علی، عباسِ امالبنین، عباسِ عباس، عباسِ سکینه، عباسِ مواسات، عباسِ زینب، عباسِ ادب، عباسِ حسین، عباسِ فرشتگان و عباسِ فاطمه. در هر فصل، رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده میشود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم میدهند و شکستها به سرعت خوانش میافزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن میکند. اما آنچه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز میکند، بیشتر در فصل «عباسِ فرشتگان» به چشم میآید. در سایر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) میپردازد ولی در فصل نهم، شجاعی شیوهای جدید را پیش میگیرد؛ روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع).
ارسال به دوستان
تدارک «کتاب شب» برای محرم
کتاب «مختارنامه» اثر عطا بنحسام الواعظِ هِروی به مدت ۲ هفته در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران بازخوانی میشود.
به گزارش «وطنامروز»، کتاب «مختارنامه» اثر عطا بنحسام الواعظ هروی از شنبه ۲۳ مرداد همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و روز مقاومت اسلامی به مدت ۲ هفته، در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران روایت خواهد شد. «مختارنامه» یکی از منابع مهم عاشورایی است که درباره مختار ثقفی و فرجام قاتلان حضرت سیدالشهدا(ع) نوشته شده است. مولف در این اثر، بهترین روایات و اخبارِ جنگهای مختار را با نثری شیرین و جذاب روایت کرده است. به همین دلیل اثرش همیشه نخستین منبع برای ساخت فیلمها، سریالها و آثار هنری مربوط به وقایع کربلا و ماجراهای بعد از آن بوده است. نسخهای از این اثر که با تنظیم رادیویی در «کتاب شب» خوانده میشود تصحیح محمد بهشتی است که در انتشارات پیری به چاپ رسیده و تلخیص و تنظیم شنیداری آن را سردبیر «کتاب شب» محمدباقر رضایی انجام داده است. برنامه «کتاب شب» در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران تولید میشود و ساعت پخش آن، به جز روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۳:۳۰ است.
ارسال به دوستان
«آقا نیکی» بازیگر طنز درگذشت
امیر نیکیار معروف به «آقا نیکی» بر اثر ایست قلبی در بیمارستان درگذشت. به گزارش «وطنامروز»، فرزند امیر نیکیار با اشاره به درگذشت پدرش گفت: صبح ۱۶ مرداد پدرم بر اثر ایست قلبی در بیمارستان درگذشت. وی با اشاره به وضعیت جسمانی پدرش عنوان کرد: پدرم درگیر سرطان روده بزرگ بود و مدتی هم شیمیدرمانی کرد تا اینکه 2 روز پیش یکباره حالش بد شد و در بیمارستان بستری شد و بر اثر ایست قلبی در بیمارستان عرفان درگذشت. نیکیار چند دهه فعالیت در حوزه طنزهای نمایشی دارد و در دهه ۷۰ با بازی در نقش آقانیکی در تلویزیون به شهرت رسید.
ارسال به دوستان
اهدای یادگاریهای زندهیاد ماهچهره خلیلی به موزه سینما
در آستانه سالروز درگذشت زندهیاد ماهچهره خلیلی، یادگاریهای این هنرمند توسط خانواده وی به موزه سینمای ایران اهدا شد. به گزارش «وطنامروز» جوایز، اسناد، مدارک، یادگاریها و وسایل شخصی زندهیاد ماهچهره خلیلی، بازیگر سینما و تلویزیون به مجموعه منابع موزه سینمای ایران اضافه شد.
گزیدهای از اقلام اهدا شده آن مرحوم به شرح زیر است: جایزه Jackie brown از جشنواره فیلم تارانتینو، تندیس نخستین جشنواره فیلمسازی کودک و نوجوان، تندیس چهارمین هفته فیلم و عکس (تیرماه ۱۳۸۱)، جایزه چهارمین جشنواره فیلم کانادا به عنوان بهترین بازیگر در سال ۲۰۱۳، لوح تقدیر از بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان- مهرماه ۱۳۹۱، جایزه نخستین جشنواره فیلم و عکس گردشگری برای بهترین فیلم «عید قربانی»، تندیس نخستین منشور حقوق بشر، لوح سپاس از سازمان صداوسیما برای بازی در «مختارنامه»، یادگاریهای شخصی. زندهیاد خلیلی ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر سرطان لوزالمعده در ۴۳ سالگی در لندن درگذشت. پیکر او در آرامستان مسلمانان منطقه هِندون واقع در شمال غرب لندن به خاک سپرده شد.
ارسال به دوستان
در نخستین همکاری مشترک با امیر آقایی
پژمان جمشیدی بازیگر «بی مادر» شد
پژمان جمشیدی به عنوان دومین بازیگر به پروژه سینمایی «بی مادر» به کارگردانی و نویسندگی سیدمرتضی فاطمی پیوست. به گزارش «وطنامروز»، پژمان جمشیدی در نقشی جدی در فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی و نویسندگی سیدمرتضی فاطمی ایفای نقش میکند. پیش از این، حضور امیر آقایی به عنوان نخستین بازیگر در فیلم «بی مادر» قطعی شده بود تا بدین صورت نخستین همکاری مشترک امیر آقایی و پژمان جمشیدی در این پروژه رقم بخورد. این فیلم اواخر تابستان در تهران کلید خواهد خورد. «بی مادر» با سرمایهگذاری صالح مؤذنزاده و از آثار تولیدی «کانون فیلم نسیم» خود را برای حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده خواهد کرد.
* فیلمبرداری «غریزه» به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «غریزه» به تهیهکنندگی و کارگردانی سیاوش اسعدی به پایان رسید. «غریزه» چهارمین ساخته سیاوش اسعدی است که ۱۱ فروردینماه امسال در شهرستان منجیل کلید خورد و پس از ۴ ماه فیلمبرداری ۱۱ مرداد در اطراف تهران به پایان راه رسید. امین حیایی، پانتهآ پناهیها، ژاله صامتی، فرهاد شریفی، افشین سنگچاپ، پردیس پورعابدینی، لادن ژاوهوند و رضا کرد بازیگران «غریزه» هستند. منجیل، رودبار، لوشان، قزوین، تاکستان و محمدشهر کرج از جمله لوکیشنهای اصلی فیلم بودند. از نکات قابل توجه این فیلم، ساخت بخش عمدهای از دکورهای فیلم بوده که در نقاط مختلفی ساخته شده است. تازهترین ساخته سیاوش اسعدی به طور کامل در بخش خصوصی تهیه و تولید شده است که در صورت مهیا بودن شرایط در جشنواره فیلم فجر رونمایی میشود. «غریزه» قصهای عاشقانه است که در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی روایت میشود.
ارسال به دوستان
طرح حمایت تابستانه از سینماها
۱۰۰ میلیون یارانه برای هر ۳۰۰ میلیون فروش گیشه
در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما مصوب شد به ازای فروش هر ۳۰۰ میلیون تومان در گیشه، ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت شود.
به گزارش «وطنامروز»، در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما مقرر شد هر فیلم جدید مورد تایید شورای صنفی نمایش که به چرخه اکران وارد شود و حداقل ۴ هفته روی پرده باشد، مبلغ 100 میلیون تومان به شرکت پخش (برای آمادهسازی اکران) و به ازای فروش هر ۳۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت میشود. اعتبار این طرح از ۳۰ خرداد تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ است.
همچنین حمایت از سالنهای نمایشدهنده فیلمهای با موضوع دفاعمقدس یا مخاطب کودک که در بازه زمانی فوق به چرخه اکران وارد شوند از مصوبات این جلسه بود که بر این اساس معادل ۲ درصد تعداد صندلیهای هر سانس بر اساس سهم سینمادار از قیمت خالص بلیت سینما (در روزهایی که حداقل ۳ سانس از فیلم مورد نظر در سمفا تعریف شده باشد) به آن سینما تعلق میگیرد.
جبران بخشی از ضررهای ناشی از کرونا و جلوگیری از بیکاری کارکنان سینماهای بخش خصوصی دیگر مصوبه کارگروه بود که به تشخیص شورای تخصصی ذیربط متشکل از مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و نمایندگان موسسه سینما شهر و انجمن سینماداران خواهد بود. شاخص یا مدارک لازم، لیست بیمه، نسبت سالنهای فعال به کل سالنهای سینما، پایین بودن میزان فروش و تعداد سینما در شهر یا منطقه است.
ارسال به دوستان
شاعران فارسی زبان به مناسبت هفتمین شب درگذشت محمد سرور رجایی در فضای مجازی گرد هم آمدند
«راوی شهیدان» به یاد محمدسرور رجایی
«راوی شهیدان» عنوان برنامهای بود که به مناسبت هفتمین شب درگذشت مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر افغانستانی مقیم ایران در فضای مجازی با حضور شاعران فارسیزبان برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، گروه بینالمللی هندیران ویژهبرنامه «راوی شهیدان» را به مناسبت هفتمین شب درگذشت مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر افغانستانی مقیم ایران برگزار کرد.
در این برنامه شاعرانی از ایران، هند، پاکستان، تاجیکستان و بنگلادش به سرودن و خوانش اشعاری به یاد این شاعر توانمند پرداختند. در آغاز این برنامه، یاد و خاطره اهالی ادب تازه درگذشته گرامی داشته شد که مجاهد جبهه فرهنگی انقلاب، مرحوم «محمدسرور رجایی» یکی از آن افراد بود.
همچنین یاد و نام «حمیده کمایی» شاعر و ترانهسرای خوزستانی که بتازگی در گذشته نیز گرامی داشته شد و شاعران با یوسفعلی میرشکاک، شاعر بنام و توانای انقلاب اسلامی به خاطر درگذشت فرزندش همدردی کردند. یاد و نام مرحوم دکتر «رحیم نیکبخت» از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب و مطالعات عاشورایی که بتازگی بر اثر کرونا درگذشت نیز گرامی داشته شد.
در این مراسم شاعران و اهالی فرهنگ و ادب به یاد مرحوم محمدسرور رجایی به ارائه خاطرات و دلنوشتههایی پرداختند؛ از جمله غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی طی پیامی تسلیت گفت، همچنین بابک نیکطلب، از شاعران حوزه کودک و نوجوان ایران با بیان خاطرهای از مرحوم محمدسرور رجایی، از ایشان به نیکی یاد کرد. حجتالاسلام محمدحسین انصارینژاد به بیان محبتها و فضایل مرحوم محمدسرور رجایی پرداخت و علی داوودی و محمدمهدی عبداللهی، شاعران ایرانی یادداشتی را تقدیم روح این شاعر افغانستانی کردند. همچنین در این برنامه علیرضا قزوه به احترام ارشا اقدسی، بدلکاری که نقش مرگ را خوب بازی میکرد، شعری خواند:
بدلکاری و از هر اصل حتی اصلتر بودی
تو از پایان این راه پریشان باخبر بودی
خوشا آن عرشی قدسی که پیمان با ابد دارد
بدلکاری نبود آن کارها، عین هنر بودی
میان خاک و آب و باد میرقصید جان تو
نمیترسیدی از آتش، در آتش شعلهور بودی
همه بازیگران نقش مرگند این بدلکاران
تو اما بیشتر از هر کسی اهل خطر بودی
بدلکاران بسیارند در فرهنگ و دین ما
تو از این اصلهای بیاصالت نیز سر بودی
خوشاتر آن بدلهایی که سوی اصل میکوچند
تو مثل موج، مثل رود، دایم در سفر بودی
اگر چه قلب و روحت میتپد در سینهها اما
چه میشد چند روزی با رفیقان بیشتر بودی
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|